מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הב"ח בשם הזוה"ק : "מי שמניח תפילין בתפילת מוסף חייב מיתה"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

הב"ח בשם הזוה"ק : "מי שמניח תפילין בתפילת מוסף חייב מיתה"

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' נובמבר 25, 2014 6:26 pm

הב"ח בהל' תפילין (או"ח סי' כ"ו) כתב, וז"ל :
"כתב האגור נמצאו שלשה דינים בספר הזוהר בענין ציצית ותפילין מה שאינו נמצא בכל הפוסקים הנמצאים בינינו. האחד שכתוב שם (במדבר קכ ב) שאיסור גדול הוא מי שמניח תפילין קודם לבישת הציצית. השני (שם) שצריך שילבש תפילין של יד מיושב ושל ראש מעומד. והשלישי (פנחס רלו ב) שצריך שיקרב היו"ד שברצועה של יד אצל הבית של יד בקשירתו ומי שמרחקו ירחקו חייו ממנו ולשלשתן יש טעם גדול מצד הקבלה וכו' עכ"ל בסימן פ"ד. ומה שכתב שצריך שיקרב היו"ד וכו' כתבו ב"י בסימן כ"ז (עמ' עח ד"ה בספר) דאיתא בזוהר פרשת פנחס. ועוד דין רביעי נמצא לשם דמי שמניח תפילין בתפילת מוסף חייב מיתה:

האם למאן דהו ידוע איפה מקור דברים אלו בזוה"ק ?
(בטור מהדו' שירת דבורה ומהדו' הדרת קודש לא ציינו מקור בזוה"ק לדין רביעי זו שבדברי הב"ח)

לפלא שאף אחד מהפוסקים אינם מביאים דברי הב"ח ודברי הזוה"ק אלו, כולל חתנו הט"ז שמאריך בביאור מנהג אשכנז לחלוץ התפילין למרות שאומרים נקדש ולא כתר ואינו מציין לדברי חמיו שלדעת הזוה"ק מי שמניח תפילין במוסף חייב מיתה, וללא קשר לאמירת כתר למנהג ספרד, וכן לא מצינו לדברים אלו בדברי המלקטים המאוחרים, וכן במשנ"ב לא הביא דברי הב"ח.
וה"ה בדברי המקובלים והפוסקים המביאים דעת המקובליםבכולם מבואר טעם חליצת התפילין קודם מוסף בגלל קדושת כתר שבחזרת הש"ץ, ולא מצאתי מי שיבאר טעמא דהוא ע"פ דברי הזוה"ק שהביא הב"ח שמי שמניח תפילין במוסף חייב מיתה, דמה"ט צריך לחלוץ התפילךין קודם תפילת הלחש דמוסף.
והוא פלאי.

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: הב"ח בשם הזוה"ק : "מי שמניח תפילין בתפילת מוסף חייב מיתה

הודעהעל ידי סגן אלוף » ג' נובמבר 25, 2014 6:35 pm

לגבי חול המועד איתא בזוהר חדש שיר השירים
למלכא דבעי לנטרא לעבדיה אמר ליה עביד דיוקנא דחותמא דילי, כל
זימנא דההוא דיוקנא יתחזי עלך כולי עלמא יזועון וידחלון מינך. לבתר, מגו רחימו עילאה
דקא רחים ליה מלכא, יהב בידיה חותמא דגושפנקא עילאה דיליה. כיון דאחיד חותמא
עילאה דמלכא בידיה, שביק מיניה ההוא דיוקנא דאיהו עבד. אי ההוא עבד דחי חותמא
עילאה דמלכא בגין ההוא חותמא דאיהו עביד, ודאי בר קטולא איהו ההוא עבדא בגין
דאיהו עבד קלנא בחותמא דמלכא ולא חייש ליקריה

בברכה המשולשת
הודעות: 14188
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הב"ח בשם הזוה"ק : "מי שמניח תפילין בתפילת מוסף חייב מיתה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' נובמבר 25, 2014 6:37 pm

הב"י נימק את שינוי מנהג הספרדים בנדון בדברי הזוה"ק האמורים

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: הב"ח בשם הזוה"ק : "מי שמניח תפילין בתפילת מוסף חייב מיתה

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' נובמבר 25, 2014 6:45 pm

סגן אלוף כתב:לגבי חול המועד איתא בזוהר חדש שיר השירים
למלכא דבעי לנטרא לעבדיה אמר ליה עביד דיוקנא דחותמא דילי, כל
זימנא דההוא דיוקנא יתחזי עלך כולי עלמא יזועון וידחלון מינך. לבתר, מגו רחימו עילאה
דקא רחים ליה מלכא, יהב בידיה חותמא דגושפנקא עילאה דיליה. כיון דאחיד חותמא
עילאה דמלכא בידיה, שביק מיניה ההוא דיוקנא דאיהו עבד. אי ההוא עבד דחי חותמא
עילאה דמלכא בגין ההוא חותמא דאיהו עביד, ודאי בר קטולא איהו ההוא עבדא בגין
דאיהו עבד קלנא בחותמא דמלכא ולא חייש ליקריה


דברי הזוה"ק על חוה"מ ידועים לי
אבל אם תלמד טוב את כל הענין [דברי רב המנונא סבא, דברי רשב"י, שאלת ר' אלעזר וביאורו של רשב"י] תבין שענין זה שייך רק בחוה"מ שהוא בבחינת תפילין מעולם האצילות בניגוד לתפילין שמעולם היצירה, וגם אינו שייך דווקא לתפילת מוסף של חהו"מ כי אם לכלל היום, כך שלא יתכן להשוות בזה בין תפילת מוסף דחוה"מ לתפילת מוסף דר"ח, דלא תליא מילתא בתפילת מוסף כלל
נערך לאחרונה על ידי שבטיישראל ב ג' נובמבר 25, 2014 6:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: הב"ח בשם הזוה"ק : "מי שמניח תפילין בתפילת מוסף חייב מיתה

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' נובמבר 25, 2014 6:51 pm

בברכה המשולשת כתב:הב"י נימק את שינוי מנהג הספרדים בנדון בדברי הזוה"ק האמורים


שוב, הב"י מיירי מאיסור הנחת תפילין בחוה"מ שע"פ דברי הזוה"ק המניח תפילין בחוה"מ חייב מיתה דקמזלזל בחותם המלך, ולא מיירי כלל בר"ח
וכנ"ל דהאיסור בחוה"מ הוא איסור כללי על כל היום שהוא בחחינת תפילין דאצילות, ואינו איסור ספיצפי על תפילת מוסף, כך דלא שייך להשוות בזה בין חוה"מ ור"ח
והרי בב"ח מבואר להדיא דהמניח תפילין בתפילת מוסף חייב מיתה

(וכמובן דלא יתכן לבאר דבריו שהמניח תפילין ביום שמתפללין בו מוסף, דהרי לכו"ע ר"ח חייב בתפילין, ורק בתפילת מוסף חולצין התפילין אי מטעמא דקדושת כתר, אי מטעמא דדומצה ליו"ט דהוה אות, ועכ"פ אפ' אי דומה ליו"טו, עדיין לא מצינו בזה חיוב מיתה המבואר בדברי הזוה"ק שהביא הב"ח)

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: הב"ח בשם הזוה"ק : "מי שמניח תפילין בתפילת מוסף חייב מיתה

הודעהעל ידי שברי לוחות » ג' נובמבר 25, 2014 6:52 pm

ומרן אאמו"ר שליט"א כתב על זה, וכמדומני שלא נזכר כלל דבר זה בזוהר, אך עכ"פ יש לזה טעם על פי הסוד, ולא רק מנהג שאין לו טעם ברור, וכנראה שנתחלף לו דין זה מדמוכח בזוהר דהמניח תפילין בחולו של מועד חייב מיתה. והובא בב"י (סי' לא), וחשב שנאמר כן על מוסף ראש חודש, וליתא. (ילקוט יוסף)

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: הב"ח בשם הזוה"ק : "מי שמניח תפילין בתפילת מוסף חייב מיתה

הודעהעל ידי שברי לוחות » ג' נובמבר 25, 2014 6:56 pm

ובאותו ענין הרבה ספרים (עולת תמיד, ולכאורה ממנו הרבה אחרונים) מביאים בשם הב"ח שמקור הדברים הוא בזוהר פנחס ואף מציינים מקורו בדף רל"ו:. אך המעיין בב"ח דהציון של זוהר פנחס קאי אדלעיל מיניה בענין הרחקת היו"ד, ומזה נשתבש, כמובן.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: הב"ח בשם הזוה"ק : "מי שמניח תפילין בתפילת מוסף חייב מיתה

הודעהעל ידי שברי לוחות » ג' נובמבר 25, 2014 7:07 pm

מצאתי את מקור דברי הב"ח והוא בדברי רבו המהרש"ל בים של שלמה ביצה פ"א סימן נא וזה לשונו:
ובזוהר כתב שחייב מיתה עליה. וגדולה מזו כתב, כל המניח תפילין בר"ח, או בח"ה, בתפילת המוספין, דחשיב ליה כמועד, חייב מיתה, וכך נהגו האידנא אחריו.

הרועה
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:25 pm

Re: הב"ח בשם הזוה"ק : "מי שמניח תפילין בתפילת מוסף חייב מיתה

הודעהעל ידי הרועה » ג' נובמבר 25, 2014 8:09 pm

מקור הדברים הוא בהגהות מהרש"ל על הטור שם, וראה עטרת זקנים שם סעי' יג שהביא זה בשם זוהר בפ' פנחס.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: הב"ח בשם הזוה"ק : "מי שמניח תפילין בתפילת מוסף חייב מיתה

הודעהעל ידי שברי לוחות » ג' נובמבר 25, 2014 9:43 pm

הרועה כתב:וראה עטרת זקנים שם סעי' יג שהביא זה בשם זוהר בפ' פנחס.

שברי לוחות כתב:ובאותו ענין הרבה ספרים (עולת תמיד, ולכאורה ממנו הרבה אחרונים) מביאים בשם הב"ח שמקור הדברים הוא בזוהר פנחס ואף מציינים מקורו בדף רל"ו:. אך המעיין בב"ח דהציון של זוהר פנחס קאי אדלעיל מיניה בענין הרחקת היו"ד, ומזה נשתבש, כמובן.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 243 אורחים