גילוי אליהו, אלישע וגיחזי אחריהם
פורסם: ו' מאי 14, 2010 12:10 am
מצאתי דבר פלא בספר מאיר עיני הגולה (לט) בשם נכדו של החי' הרי"ם זצ"ל, הרבי מפילץ זצ"ל, כהאי לישנא: "בענין גילוי אליהו, יש כמה בחינות, ויש כמו דמיונות. ואני יודע להבחין, כי היה לי בקבלה מהו המראה האמיתית של גילוי אליהו, והסימן הוא אם ביחד עמו נראה גם אלישע, ותיכףאחר הליכתם מהבית בא גיחזי ושואל אם הם היו כאן. וזהו עונשו של גיחזי, שמאז ועד עתה הולך לחפשם ואינו מוצאם, כי תמיד הוא בא להמקום שזה עתה כרגע הלכו ממנו".
ועוד באותו ענין, סיפר החי' הרי"ם (שיח שרפי קודש ח"ד מח), כי בימי הק' ר' אלימלך מליזענסק היה רב אחד צדיק נסתר, אבד בעיר קטנה, וראה השמש שבכל יום ויום באים אל הרב שני אנשים זקנים מהודרים בהידור פנים מאד, ואחכ לאחר שהולכים ממנו בא יבוא עוד איש אחד ושואל על שני האנשים הזקנים הנ"ל אם היו עתה פה אצל הרב ולהיכן הלכו משם, וכאשר ראה השמש הדבר הנפלא הזה בכל יום ויום תמה מאד, והרהיב עז בנפשו לשאול להרב אודות החזיון הזה, והרב שהיה צדיק תמים מאד חשב שכמו שבאים אליו כמו כן באים לכל האנשים, לכן גם הוא השיב להשמש בתמהון למה לא ידעת הלא השני הזקנים הם אליהו ואלישע, והאיש האחרון הבא לישאל עליהם הוא גיחזי משרת אלישע, וזה עונשו שרודף תמיד אחריהם ואינו יכול להשיגם לראותם, כי רצונו לדרוש מהם טובה ותיקון, אבל עדיין אינו ראוי לזה. והשמש כשמעו הדברים האלה רעדה אחזתו מגדולת וקדושת הרב. ומחמת ההתפעלות לא היה ביכולתו להתאפק וסיפר אלה הדברים לאנשי העיר, ונעשה רעש והתרגשות בהעיר, כי לא ידעו עד עכשיו את גודל קדושת הרב שלהם, וכאשר נתוודע הרעש הזה להרב, אזי לא ראה עוד השמש את החזיו הנפלא הזה. ושאל להרב מה היום מיומיים, והשיב הרב כיוון שנתוודע מהרעש שנעשה בעיר, אז ראה שהצדיקים הנ"ל אינם באים רק אליו ביחוד, לכן בקש להם כיוון שראיתי שאין אתם באים רק אלי ולא לאחרים, א"כ גם אני איני רוצה ביאתכם. ע"כ.
האם אי מישהו שמע (או שראה בעיניו) דבר כזה, שאליהו מגיע עם אלישע וגיחזי מתדפק אחריהם? והאם כל זה הוא בדווקא בגילוי אליהו ובהגיעו לברית אין זה כך ושמא שם הוא בבחינת מלאך (שכידוע יש ב' בחינות בהם מתגלה האחת מלאך שאז אין ביכולתו לקבוע הלכות דלא בשמים ופעמים כאליהו שאז לומדים ממנו תורה וכבר האריך בזה החת"ס בכמה מקומות ואכ"מ). ולבד מעונשו של גיחזי, מה ענינו של אלישע בזה - ושמא זה מחמת שבקש שכל מה שיהיה עם אליהו יהיה גם עמו פי שנים?
יודיעוני בעלי גילוי אליהו דפה, כיצד היה מעשה בדידם...
ועוד באותו ענין, סיפר החי' הרי"ם (שיח שרפי קודש ח"ד מח), כי בימי הק' ר' אלימלך מליזענסק היה רב אחד צדיק נסתר, אבד בעיר קטנה, וראה השמש שבכל יום ויום באים אל הרב שני אנשים זקנים מהודרים בהידור פנים מאד, ואחכ לאחר שהולכים ממנו בא יבוא עוד איש אחד ושואל על שני האנשים הזקנים הנ"ל אם היו עתה פה אצל הרב ולהיכן הלכו משם, וכאשר ראה השמש הדבר הנפלא הזה בכל יום ויום תמה מאד, והרהיב עז בנפשו לשאול להרב אודות החזיון הזה, והרב שהיה צדיק תמים מאד חשב שכמו שבאים אליו כמו כן באים לכל האנשים, לכן גם הוא השיב להשמש בתמהון למה לא ידעת הלא השני הזקנים הם אליהו ואלישע, והאיש האחרון הבא לישאל עליהם הוא גיחזי משרת אלישע, וזה עונשו שרודף תמיד אחריהם ואינו יכול להשיגם לראותם, כי רצונו לדרוש מהם טובה ותיקון, אבל עדיין אינו ראוי לזה. והשמש כשמעו הדברים האלה רעדה אחזתו מגדולת וקדושת הרב. ומחמת ההתפעלות לא היה ביכולתו להתאפק וסיפר אלה הדברים לאנשי העיר, ונעשה רעש והתרגשות בהעיר, כי לא ידעו עד עכשיו את גודל קדושת הרב שלהם, וכאשר נתוודע הרעש הזה להרב, אזי לא ראה עוד השמש את החזיו הנפלא הזה. ושאל להרב מה היום מיומיים, והשיב הרב כיוון שנתוודע מהרעש שנעשה בעיר, אז ראה שהצדיקים הנ"ל אינם באים רק אליו ביחוד, לכן בקש להם כיוון שראיתי שאין אתם באים רק אלי ולא לאחרים, א"כ גם אני איני רוצה ביאתכם. ע"כ.
האם אי מישהו שמע (או שראה בעיניו) דבר כזה, שאליהו מגיע עם אלישע וגיחזי מתדפק אחריהם? והאם כל זה הוא בדווקא בגילוי אליהו ובהגיעו לברית אין זה כך ושמא שם הוא בבחינת מלאך (שכידוע יש ב' בחינות בהם מתגלה האחת מלאך שאז אין ביכולתו לקבוע הלכות דלא בשמים ופעמים כאליהו שאז לומדים ממנו תורה וכבר האריך בזה החת"ס בכמה מקומות ואכ"מ). ולבד מעונשו של גיחזי, מה ענינו של אלישע בזה - ושמא זה מחמת שבקש שכל מה שיהיה עם אליהו יהיה גם עמו פי שנים?
יודיעוני בעלי גילוי אליהו דפה, כיצד היה מעשה בדידם...