עמוד 1 מתוך 1

'יסוד תשובה', 'יורה חטאים', או שמא 'צוואת רבינו יהודה החסיד'

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 8:12 pm
על ידי חקר
בספר 'מעיל צדקה' לבעל שבט מוסר הובא כמה פעמים (תרמד, אלף תקכג, אלף תרפט) בשם רבינו יהודה החסיד ש'תענית' נוטריקון 'תת עני', דאגרא דתעניתא צדקתא (ברכות ו ע"ב). גם בספרו 'עיני העדה' על מגילת אסתר הביא נוטריקון זה משמו של ריה"ח.
וכבר העיר הגאון הבקיא רבי יעקב חיים סופר שליט"א בספריו שהנוטריקון לא מופיע בספר חסידים, וצ"ע מקורו.
הפליאה כפולה ומוכפלת, שבספרו 'אורה ושמחה' על מגילת אסתר כותב בעל שבט מוסר בשם רבינו יהודה החסיד, ששחרות התפילין מורה על יחודו של הקב"ה בעולם, שצבע השחור אינו מקבל צבע אחר. ענין זה מופיע כמעט מילה במילה בהגהות עטרת זקנים בגליון שו"ע או"ח סוס"י ל"ב, אבל בספרי ריה"ח לא נמצא שמץ מנהו.
פתרון הענין עלה בס"ד בזכות האנרכיזם השולט בקטלוג שבהיברובוקס. שָׁם תחת הכותר 'צוואת רבינו יהודה החסיד' מובא ספר 'יסוד תשובה' [לרבי יצחק עליס] מהדורת ונציה תע"ח, דבר שלא מונע מהיברובוקס להביא כמה מהדורות נוספות של אותו ספר תחת שמו הנפוץ יותר [שהתקבע במהדורות מאוחרות] 'יורה חטאים' כשהוא מיוחס בכלל... לרבי אלעזר מגרמיזא. ספר זה ידוע בין תופשי תורה בעיקר מחמת צוואת רבי יהודה החסיד שנדפסה בעמודיו האחרונים, ובשינויי הגירסאות שבה.
לא שפר עליו מזלו של הספר! מלבד שינוי השם והשמטת שם המחבר שעבר במרוצת הדורות, זכה כאן עתה לשם נוסף, ולשני מחברים נוספים... [נכון שבהקדמת המחבר הוא מייחס חלק מדבריו לרבי אלעזר מגרמיזא שקבל מרבינו יהודה החסיד, אבל באותה נשימה הוא ממשיך ומונה את השתלשלות הקבלה עד הלכה למשה מסיני, ומה זכו אלו שנקרא על שמם?!].
סיבת הטעות כנראה, שבחלקו העליון של שער מהדורת ונציה הנ"ל, נכתב שמו של רבינו יהודה החסיד באותיות קידוש לבנה, ומבלי שימת לב לשם הספר ולשם המחבר המופיעים בסוף עמוד השער, ייחסו המקטלג לריה"ח וקראהו על שמו 'צוואת רבינו יהודה החסיד'.
בכל אופן, מגלגלין זכות על ידי זכאי, ואגב הטעות בה"ב נמצאה האבידה!
שתי המובאות הנ"ל בספרי בעל שבט מוסר בשם ריה"ח, כתובות כלשונן בספר זה בעמוד אחד, ברור אם כן שמקורן בספר זה. מסתבר שמהדורת ונציה הטעתו לייחס את הספר כולו לריה"ח, ואך שגגה היא היוצאת מלפני השליט.

Re: 'יסוד תשובה', 'יורה חטאים', או שמא 'צוואת רבינו יהודה הח

פורסם: ד' דצמבר 31, 2014 5:15 am
על ידי שברי לוחות
בעייני באוצר, ראיתי ספר יורה חטאים הנדפס במהדורה חדשה שנת תש"ס, ושם מייחסו לרבינו אליעזר מגרמייזא, ועיי"ש בהקדמה, האם טעות הוא, וכן מה פשר הדבר שהספר באוצר מתחיל בעמ' קכט?
כמו כן במהדורת יורה חטאים שנת שמט כתוב להדיא שחיברו ר"א מגרמייזא, וכנראה הוא מיוסד ברובו ובעיקרו על דבריו, וצ"ע.

Re: 'יסוד תשובה', 'יורה חטאים', או שמא 'צוואת רבינו יהודה הח

פורסם: ש' ינואר 03, 2015 6:33 pm
על ידי יוסף שמעוני
יש לציין שתענית=תת עני מוזכר בשם השל"ה ברבים מהספרים, וכ"ה 2 פעמים בשל"ה לא בשם ריה"ח.

Re: 'יסוד תשובה', 'יורה חטאים', או שמא 'צוואת רבינו יהודה הח

פורסם: א' ינואר 04, 2015 9:47 am
על ידי עדיאל ברויאר
כמדומני שיורה חטאים נדפס לאחרונה במהדורה חדשה ע"י מכון זכרון אהרן יחד עם ספר הרוקח הגדול, מעשה רוקח (עם הוספות מכת"י ברלין, המכונה ספר סיני), שערי שחיטות ובדיקות לבעל הרוקח, ואולי עוד חיבור או שניים. אבל אולי אני מתבלבל עם חיבור אחר של הרוקח שנדפס שם.

Re: 'יסוד תשובה', 'יורה חטאים', או שמא 'צוואת רבינו יהודה הח

פורסם: א' ינואר 04, 2015 11:14 am
על ידי הנאמן בפקדונו
חקר כתב:שתי המובאות הנ"ל בספרי בעל שבט מוסר בשם ריה"ח, כתובות כלשונן בספר זה בעמוד אחד, ברור אם כן שמקורן בספר זה. מסתבר שמהדורת ונציה הטעתו לייחס את הספר כולו לריה"ח, ואך שגגה היא היוצאת מלפני השליט.


גם בספרו 'אזור אליהו' (סימן ו) מביא השבט מוסר בשם רבי יהודה החסיד: שמצא במדרש שזה שמשליכין עשב לאחוריו כשחוזרין מהמת, הוא נתינת רשות שישובו למקומם הנשמות שיצאו על קבריהם לקבל המת, ובלי זה אינן יכולין לשוב למקומם.
ואף זה נמצא ביורה חטאים שם.

אולם יש לפענח מעט אחרת מהכותב הנכבד, כי שם ביורה חטאים סימן נ"ט, מיד אחרי שמביא לכל המובאו המוזכרים כאן, הנוטריקון, טעם לשחור שבתפילין, טעם להשלכת העשבים, מביא בהמשך בקטע אחד: אלו המצוות אשר ציוה מהר"ר יודה חסיד זצ"ל וכו'. ורק אח"כ מתחיל סימן ס', ומובא צוואתו, והרואה אומר כי 'אלו המצוות קאי אלעיל, ולא אדלהלן, וזהו מה שהטעה לאותו צדיק.

ובכלל, מהראוי היה כי מישהו יעשה סדר בספר הזה, כאשר נדפס כמה מפעמים תחת שמות שונים, כדלעיל, וגם בשם 'מפרש חטאים', ותחת מחברים שונים.
.

Re: 'יסוד תשובה', 'יורה חטאים', או שמא 'צוואת רבינו יהודה הח

פורסם: ב' יולי 19, 2021 10:13 pm
על ידי תורה ויראה
שברי לוחות כתב:בעייני באוצר, ראיתי ספר יורה חטאים הנדפס במהדורה חדשה שנת תש"ס, ושם מייחסו לרבינו אליעזר מגרמייזא, ועיי"ש בהקדמה, האם טעות הוא, וכן מה פשר הדבר שהספר באוצר מתחיל בעמ' קכט?
כמו כן במהדורת יורה חטאים שנת שמט כתוב להדיא שחיברו ר"א מגרמייזא, וכנראה הוא מיוסד ברובו ובעיקרו על דבריו, וצ"ע.


מה פתרון שאלה זו?
אולי זהו הנדפס ברוקח מהדורת זכרון אהרן?

יצאתי מבולבל אני יודה למי שיעשה סדר קצת על הספר הזה
זה ממה שהצלחתי למצוא

Re: 'יסוד תשובה', 'יורה חטאים', או שמא 'צוואת רבינו יהודה הח

פורסם: ה' ינואר 18, 2024 12:21 pm
על ידי בוצינא
שברי לוחות כתב:בעייני באוצר, ראיתי ספר יורה חטאים הנדפס במהדורה חדשה שנת תש"ס, ושם מייחסו לרבינו אליעזר מגרמייזא, ועיי"ש בהקדמה, האם טעות הוא, וכן מה פשר הדבר שהספר באוצר מתחיל בעמ' קכט?

הוא חלק מהספר השלם הנקרא ספר הרוקח <מהדורת רוזנפלד> - הלכות תשובה