עמוד 1 מתוך 1

נח בלל העולם, פירושו?

פורסם: ג' פברואר 10, 2015 12:03 am
על ידי הוד_והדר
כותב רבינו המחבר: 'בדור המבול, נח שבלל העולם, ונולד מהול, וניצול בתיבה' מה פירוש תיבות אלו שבלל העולם?

Re: נח בלל העולם, פירושו?

פורסם: ג' פברואר 10, 2015 8:13 am
על ידי הנאמן בפקדונו
מי זה רבינו המחבר

Re: נח בלל העולם, פירושו?

פורסם: ג' פברואר 10, 2015 8:28 am
על ידי צופר הנעמתי
נשמע ש"שבלל את העולם" הולך על המבול. אולי תביא הקשר קצת יותר רחב.

Re: נח בלל העולם, פירושו?

פורסם: ג' פברואר 10, 2015 9:10 am
על ידי הוד_והדר
הנה כל הקטע

וכשם שבדורות הראשונים בכל דור היה צדיק אחד תומך העולם שלא יפול, כך במצרים בא משה שקול ככלם. וכל שאירע להם אירע לו, להורות ש'כל אמרת אלוק' - כי גר יהיה זרעך, 'היתה צרופה' - לצרף הדורות כאמור. כי תחלה נולד שת כשהיתה חוה בת ק"ל שנה, וממנו הושתת העולם. ובמצרים נולד משה בשנת ק"ל ליוכבד. בדור המבול, נח שבלל העולם, ונולד מהול, וניצול בתיבה. במצרים, משה נולד מהול, וניצול בתיבה. בדור הפלגה, עמד אברהם וקלל בוני מגדל ויצא מתוכם. במצרים, בא משה והרג את המצרי ויצא ממצרים. באנשי סדום, אף על פי שהיו 'רעים וחטאים לה' מאד', עמד אברהם והתפלל עליהם. במצרים, בא משה והעתיר על פרעה ועבדיו, אף על פי שהיו כופרים ביכלתו יתברך.


מושכל ראשון אכן הכוונה שבלל הכוונה על המבול, אבל המבול עשאו הקב"ה ולא נח.

אולי צ"ל: שִכְלַל, והכוונה למה שכתב רש"י בזה ינחמנו, אבל גם זה שלא מהענין הוא, כי לא כתב מקבילו במשה במצרים.

Re: נח בלל העולם, פירושו?

פורסם: ג' פברואר 10, 2015 9:34 am
על ידי צופר הנעמתי
הוד_והדר כתב:הנה כל הקטע

וכשם שבדורות הראשונים בכל דור היה צדיק אחד תומך העולם שלא יפול, כך במצרים בא משה שקול ככלם. וכל שאירע להם אירע לו, להורות ש'כל אמרת אלוק' - כי גר יהיה זרעך, 'היתה צרופה' - לצרף הדורות כאמור. כי תחלה נולד שת כשהיתה חוה בת ק"ל שנה, וממנו הושתת העולם. ובמצרים נולד משה בשנת ק"ל ליוכבד. בדור המבול, נח שבלל העולם, ונולד מהול, וניצול בתיבה. במצרים, משה נולד מהול, וניצול בתיבה. בדור הפלגה, עמד אברהם וקלל בוני מגדל ויצא מתוכם. במצרים, בא משה והרג את המצרי ויצא ממצרים. באנשי סדום, אף על פי שהיו 'רעים וחטאים לה' מאד', עמד אברהם והתפלל עליהם. במצרים, בא משה והעתיר על פרעה ועבדיו, אף על פי שהיו כופרים ביכלתו יתברך.


מושכל ראשון אכן הכוונה שבלל הכוונה על המבול, אבל המבול עשאו הקב"ה ולא נח.

אולי צ"ל: שִכְלַל, והכוונה למה שכתב רש"י בזה ינחמנו, אבל גם זה שלא מהענין הוא, כי לא כתב מקבילו במשה במצרים.


לענ"ד שבלל מתייחס לקב"ה, ויש לפסק "ובדור המבול נח, ש(אז) בלל (ה') העולם, ונולד (נח) מהול". ענין "שבלל העולם" נכנס כאן כי נח בא כאן בהקבלה לשת שממנו הושתת העולם, וכנגדו נח היה בשעה שבלל ה' את העולם, ולכן הוא נכנס בצורה אגבית שגורמת קצת סרבול למשפט.