עמוד 1 מתוך 1

זוג פרחים

פורסם: ג' פברואר 17, 2015 1:11 am
על ידי איש.dot
מעשה שהיה: בערב שבת האחרון פניתי למוכר בחנות הפרחים, וביקשתי ממנו לרכוש צמד פרחים לכבוד שבת קודש. המוכר, יהודי מסורתי אך לא דתי, העירני ש"ידוע" שלא קונים זוג פרחים, כיון שבהליכה לבית הקברות קונים שני פרחים; ולכן קונים שלשה (או אחד, אבל אחד זה לא "זר"). זמני לא היה בידי לדון עמו על המנהג המענין, רכשתי שלשה (30 ש"ח, פלוס ירק ועיצוב כלול) ושבתי לביתי.
בדרך תמהתי: ידוע שאין מנהג ישראל להניח זרים בבית החיים, אלא מנהג גויים הוא. אם כן, הידוע למאן דהוא על מנהג או מקור למנהג או מנהג אחר שבטעות נעשה מקור למנהג שציין המוכר הנ"ל?

לחכמים במיוחד שביניכם, ודאי שחשבתי על האופציה שהוא פשוט ניסה "לדחוף" לי עוד פרח. לא אלאה אתכם בטענה שהוא היה נראה איש מסורתי תמים שבאמת נוגע לו המנהג (כך הוא היה נראה!), רק אציין שאני מחפש מענה ומקור למנהג זה, אם ישנו בכלל.

Re: זוג פרחים

פורסם: ג' פברואר 17, 2015 1:46 am
על ידי גם זו לטובה
לא מניחים פרחים על קברי ישראל??? בסוגיא ד"תינוק בבית הקברות" מוכח דהיו רגילים להניח פרחים בבתי קברות.

Re: זוג פרחים

פורסם: ג' פברואר 17, 2015 2:09 am
על ידי אדג
אם חששו לכך לזוגות - הרי שחששו. ייתכן שהוספת הטעם מפני ההליכה לביה"ח - היא תוספת משלו.

ועדיין מעולם לא שמענו.

Re: זוג פרחים

פורסם: ג' פברואר 17, 2015 2:27 am
על ידי מה שנכון נכון
גם זו לטובה כתב:לא מניחים פרחים על קברי ישראל??? בסוגיא ד"תינוק בבית הקברות" מוכח דהיו רגילים להניח פרחים בבתי קברות.

ראה מנחת אלעזר ח"ד סימן סא.

Re: זוג פרחים

פורסם: ג' פברואר 17, 2015 9:28 am
על ידי תוכן
בהנחה שהמוכר התכוין ברצינות ולא היה נוכל משופשף, האם יש טעם לדון על "מנהג" שמקורו אצל אדם מסורתי? ידוע לי על יהודי שהלך לחוזה עתידות מהצפון, ולפני שהיא התחילה בטיפול שלה אמרה בא"י אמ"ה אקב"ו להדליק נר לאבנר בן נר. האם צריך לחפש מקור לברכה זו?

בכלל רציתי לומר שאולי זה מטעם חיישינן לזוגות, אבל נראה לי שכל דיון כזה הוא חסר רצינות.

Re: זוג פרחים

פורסם: ג' פברואר 17, 2015 9:45 am
על ידי אוצר החכמה
דוע לי על יהודי שהלך לחוזה עתידות מהצפון, ולפני שהיא התחילה בטיפול שלה אמרה בא"י אמ"ה אקב"ו להדליק נר לאבנר בן נר.


האמת, מגיע לו!
למה הוא הולך לחוזה עתידות? ולא סתם אלא עוד מן הצפון

Re: זוג פרחים

פורסם: ג' פברואר 17, 2015 9:59 am
על ידי עדיאל ברויאר
גם זו לטובה כתב:לא מניחים פרחים על קברי ישראל??? בסוגיא ד"תינוק בבית הקברות" מוכח דהיו רגילים להניח פרחים בבתי קברות.


יש גם מנהג בראשונים לזרוק או להניח עשבים, ונידון בהקשר של הלכות חול המועד.

Re: זוג פרחים

פורסם: ג' פברואר 17, 2015 2:51 pm
על ידי וונדרבר
תזכורת! כשקונים פרחים, צריך לבדוק אם אין איסור של שמיטה.

Re: זוג פרחים

פורסם: ג' פברואר 17, 2015 5:04 pm
על ידי יעקב כהן
איש.dot כתב:ידוע שאין מנהג ישראל להניח זרים בבית החיים, אלא מנהג גויים הוא.

ראה בשו"ת יביע אומר ח"ג יו"ד סימן כד

Re: זוג פרחים

פורסם: ג' פברואר 17, 2015 6:15 pm
על ידי עם_הארץ
אם אתם מחפשים מקור בספרים, איני יודע
אבל אני זוכר את סבתא שלי, אשה ילידת הונגריה, שהיתה קונה פרחים לשבת
ותמיד אמרה שקונים מספר לא זוגי. לא יודע אם מטעמים של "מנהג", או מטעם של אסטטיקה.

Re: זוג פרחים

פורסם: ג' פברואר 17, 2015 9:04 pm
על ידי אדג
אדהכי והכי מצאתי כי זהו מנהג רוסי להביא מספר לא-זוגי לאירועים שמחים וזוגי לאירועים עצובים. דוק ותשכח.

Re: זוג פרחים

פורסם: ג' פברואר 17, 2015 10:22 pm
על ידי לייטנר
בגרמניה, ובמקומות נוספים באירופה, ישנה הקפדה על זרים עם מספר אי זוגי של פרחים. לעומת זאת, ברוסיה מקפידים על מספר זוגי של פרחים כיוון שישנה אמונה טפלה לפיה מספר אי-זוגי עלול לגרום לאכזבה ולמפח נפש.

מתוך: 'הדבר הראשון שמצאתי בנושא'.

Re: זוג פרחים

פורסם: ג' פברואר 17, 2015 11:36 pm
על ידי אדג
"In Russia it is an habit to give flowers in odd numbers. Even numbers to be reserved exclusively for funeral bouquets. "

זהו הכי הרבה זמן שהקדשתי למנהג חסר טעם (אבל לפחות עם ריח...)

Re: זוג פרחים

פורסם: ד' פברואר 18, 2015 12:45 am
על ידי מאיר סובל
תמיהני שעדיין לא ציינו כאן את המפורש בחז"ל במעשה דרשב"י שיצא מהמערה (בפעם השניה), וראה יהודי עם פרחים לכבוד שבת קודש, וכמה היו לו? שנים, אחד נגד זכור והשני נגד שמור.

Re: זוג פרחים

פורסם: ד' פברואר 18, 2015 1:10 am
על ידי אדג
מאיר סובל כתב:תמיהני שעדיין לא ציינו כאן את המפורש בחז"ל במעשה דרשב"י שיצא מהמערה (בפעם השניה), וראה יהודי עם פרחים לכבוד שבת קודש, וכמה היו לו? שנים, אחד נגד זכור והשני נגד שמור.

"בהדי פניא דמעלי שבתא חזו ההוא סבא דהוה נקיט תרי מדאני אסא ורהיט בין השמשות" ופירש"י: "תרי מדאני - חבילות של הדס". ובכל חבילה וחבילה? מספר הדסים אי-זוגי...
----
אבל אם כבר ברוח פורים המשמש ובא עועכאביל"ט, יש לומר דלדבר מצווה שאני, ד"שומר מצווה לא ידע דבר רע", ויל"ע גבי ד' כוסות בליל הסדר מפני מה לא תירצו כן בגמ'.

Re: זוג פרחים

פורסם: ד' פברואר 18, 2015 1:36 am
על ידי גם זו לטובה
מה שנכון נכון כתב:
גם זו לטובה כתב:לא מניחים פרחים על קברי ישראל??? בסוגיא ד"תינוק בבית הקברות" מוכח דהיו רגילים להניח פרחים בבתי קברות.

ראה מנחת אלעזר ח"ד סימן סא.


viewtopic.php?f=7&t=13280&p=124552&hilit=%D7%A4%D7%A8%D7%97%D7%99%D7%9D#p124552

Re: זוג פרחים

פורסם: ד' פברואר 18, 2015 2:06 pm
על ידי מאיר סובל
אדג כתב:
מאיר סובל כתב:תמיהני שעדיין לא ציינו כאן את המפורש בחז"ל במעשה דרשב"י שיצא מהמערה (בפעם השניה), וראה יהודי עם פרחים לכבוד שבת קודש, וכמה היו לו? שנים, אחד נגד זכור והשני נגד שמור.

"בהדי פניא דמעלי שבתא חזו ההוא סבא דהוה נקיט תרי מדאני אסא ורהיט בין השמשות" ופירש"י: "תרי מדאני - חבילות של הדס". ובכל חבילה וחבילה? מספר הדסים אי-זוגי...

לו יהי כדבריך, כמה זה פעמיים מספר אי-זוגי? שוב מספר זוגי.

Re: זוג פרחים

פורסם: ה' פברואר 19, 2015 9:34 am
על ידי שיף
אדג כתב:
מאיר סובל כתב:תמיהני שעדיין לא ציינו כאן את המפורש בחז"ל במעשה דרשב"י שיצא מהמערה (בפעם השניה), וראה יהודי עם פרחים לכבוד שבת קודש, וכמה היו לו? שנים, אחד נגד זכור והשני נגד שמור.

"בהדי פניא דמעלי שבתא חזו ההוא סבא דהוה נקיט תרי מדאני אסא ורהיט בין השמשות" ופירש"י: "תרי מדאני - חבילות של הדס". ובכל חבילה וחבילה? מספר הדסים אי-זוגי...
----
אבל אם כבר ברוח פורים המשמש ובא עועכאביל"ט, יש לומר דלדבר מצווה שאני, ד"שומר מצווה לא ידע דבר רע", ויל"ע גבי ד' כוסות בליל הסדר מפני מה לא תירצו כן בגמ'.

אכן זהו תירוץ למנהג שבכוס החמישי לאליהו הנביא [ורביעי למזיגה] פותחים אז את הדלת להראות שהוא ליל שימורים.

Re: זוג פרחים

פורסם: ה' פברואר 19, 2015 2:47 pm
על ידי עם_הארץ
מאיר סובל כתב:
אדג כתב:
מאיר סובל כתב:תמיהני שעדיין לא ציינו כאן את המפורש בחז"ל במעשה דרשב"י שיצא מהמערה (בפעם השניה), וראה יהודי עם פרחים לכבוד שבת קודש, וכמה היו לו? שנים, אחד נגד זכור והשני נגד שמור.

"בהדי פניא דמעלי שבתא חזו ההוא סבא דהוה נקיט תרי מדאני אסא ורהיט בין השמשות" ופירש"י: "תרי מדאני - חבילות של הדס". ובכל חבילה וחבילה? מספר הדסים אי-זוגי...

לו יהי כדבריך, כמה זה פעמיים מספר אי-זוגי? שוב מספר זוגי.


השאלה אינה כמה פרחים לקנות. השאלה היא כמה פרחים בזר. ולא אמר כלום.

Re: זוג פרחים

פורסם: ה' פברואר 19, 2015 4:40 pm
על ידי אדג
שיף כתב:
אדג כתב:לדבר מצווה שאני, ד"שומר מצווה לא ידע דבר רע", ויל"ע גבי ד' כוסות בליל הסדר מפני מה לא תירצו כן בגמ'.

אכן זהו תירוץ למנהג שבכוס החמישי לאליהו הנביא [ורביעי למזיגה] פותחים אז את הדלת להראות שהוא ליל שימורים.

לכל לראש, מיהם המתרצים כן? דלכאורה מה הסברא שנצטרך שמירה מיוחדת במזיגת הכוס, ולא בשתייתו? זאת ועוד, קושייתי הייתה שאין צורך בסברא זו דליל שימורים - שהובאה כמדומני בגמ' שם - אלא לסברא אחרת דשומר מצוה לא ידע דבר רע המובאת (לדוג') להלכה במשנ"ב סתנ"ה סקי"ח ובכ"מ.

Re: זוג פרחים

פורסם: ה' פברואר 19, 2015 10:35 pm
על ידי תוכן
אוצר החכמה כתב:
דוע לי על יהודי שהלך לחוזה עתידות מהצפון, ולפני שהיא התחילה בטיפול שלה אמרה בא"י אמ"ה אקב"ו להדליק נר לאבנר בן נר.


האמת, מגיע לו!
למה הוא הולך לחוזה עתידות? ולא סתם אלא עוד מן הצפון


למעשה האשה סיפרה לו את קורות חייו לפרטי פרטים בדיוק עצום, עד היום שעמד לפניה.