כה רשם לי הרב פרופ' שלמה זלמן הבלין:
ידידיי היקרים הע"י, שלום רב וישע יקרב
ברצוני לתרום לדיון מקור שלענ"ד חשוב עד מאוד, ושהינו פסק הלכה ברור בשאלה הנידונה. על מקור זה תמכתי יתידותיי בכתיבת ביקורת עד היום, וציטטתי אותו בכמה הזדמנויות (בדיסרטציה, בספרי על סבא 'המשפיע' ועוד), כדלהלן:
[קובץ אגרות החזון איש, ב"ב תשט"ז, יו"ל ע"י הרב ש' גריינימן, סימן קלג, עמ' קכא. [האם העניין הוא פרשת המחלוקת על הרבנות בוילנא והגאון ר' חיים עוזר גרודזינסקי זצ"ל, ועמדת רבנים בעניין?] וצ"ע מיהו נשוא המכתב שהוא גדול בתורה ולבו שלם בדרך התורה, שלא רצה להזדהות עם אגו"י, ושמסרו עליו דברים להחזו"א, שנאלץ להסתייג ממנו, תוך חוסר מנוחה שמא נכשל בלה"ר ח"ו, אבל אח"כ נפגש עמו, וראה שאין אמת במה שאמרו עליו, ואדרבה הוא צודק יותר מאשר המבקרים]
י
קירי ה"ר [שלמה כהן] שליט"א
שלו' וברכה.
לא נתראיתי קדם נסיעתי. בדברי ביום ו' עש"ק העבר. דברתי בהתמרמרות נגד דרכי לותר לו את כל מפני גדלו בתורה באמת ולבו שלם בדרך התורה. ואך הדברים ששמעתי, האלצוני להודות על חלק רפה. ואח"כ לא היתה מנוחתי שלמה פן נכשלתי בלה"ר ח"ו.
אם כי דעתי. כי ראוי להמחזיקים בתורת ד' לדעת את גדוליה באופים האמתי, ואם הותר לדבר לה"ר על אומן באומנותו. להאיש הדורש עליו לצורך, על מי שתורתו אומנותו לא כש"כ שמותר להודיע להמחזיקים בתורה וצריכים לדעת. כי הידיעה של חכמי הדור לבם ומדתם הן הן גופי תורה,
____ מ"מ צריך לזה זהירות יתירה ופן משנה הדבר בקוצו ש"י _____ונמצא מוציא ש"ר על ת"ח, אך כל זה טרם נתראיתי. אך____ בהתראותי מצאתי כי כלו עלילות דברים, ודעתו כדעתנו. והמוסרים אחרת לא ירדו לסוף דעתו. ידעתי כי הדברים יהיו מוקשים בעיניך, אך אין רצוני למסור בכתב. ובכלל הנני נוטה___ כי על הרוב הצדק אתו נגד מבקרנו, כאשר כבר גליתיך דעתי בזה פעמים רבות. ואין בו קורטוב של ותרנות נגד מפירי תורה____ בשביל להשלים אתם. חלילה לחשדו בזה. אם כי אין רצונו _____ להקרא על שם [אגו"י] ומקפיד להתרחק מלתת בחוץ מושג זה ____ על אדותו, זהו ענין אחר.
ואכן, כפי שידוע לי מפי תלמידי החזו"א, הייתה לו דעה ביקורתית חדה על כל חיבור ועל כל חכם, בין קדמון ובין מאוחר, ולפיו שפט את משקל הדעות, וכפי שהתבטא שכל הדברים חמורים בעיניו ובדברים קלים לא נפגש מעולם.
לצערנו בראון בספרו על החזו"א לא הבין פשוטן של דברים (המכונה באידיש 'פשוטע עיברה') וכתב שמכאן רואים את נטייתו של החזו"א לחומרות ...! גם אחר שהכו על קדקדו, חזר וטען שהפירוש שלו [!] לא פחות טוב משל מבקריו ...!
ובהמשך לכך שמעתי מהנ"ל על גדולים קדומים שהחזו"א המעיט בערך סברותיהם, לאחר שגילה אצלם כמה וכמה פעמים סברות שאינן עומדות במבחן ההיגיון. אלא שהחזו"א בחכמתו העצומה, היה שוקל מאוד גם נימוקים של טקטיקה וכיצד ייראו הדברים בעיני השומע ובעיני אלו שלא הורגלו בקריאה מעמיקה ובעיון ראוי, ולכן הסתיר הרבה.
וכמובן שיש להאריך בזה, אך לפ"ש די בזה.