עמוד 1 מתוך 1

קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ה' מרץ 12, 2015 6:22 pm
על ידי שמח
קונטרס נפלא המעלה זוית מיוחדת על הלכה זו, ומנסה ללמד זכות בדיעבד על הנוהגים היתר:
(קיבלתי רשות מבעל המחבר להעלותו לכאן, וכל מי שיש לו מה להגיב, להוסיף, להעיר ולהאיר - יבורך מן השמים)

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ו' מרץ 13, 2015 12:08 am
על ידי גם זו לטובה
מספר ההורדות כפול ומכופל ממספר הצפיות?

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ב' מרץ 16, 2015 2:14 pm
על ידי ברוך ברגר
גם זו לטובה כתב:מספר ההורדות כפול ומכופל ממספר הצפיות?


נו.
1=1= 173....

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ד' מרץ 18, 2015 2:06 pm
על ידי 5678
טרם שיש לעיין באופן השתמשות בדרך היתר בענין עלעקטרי''ק בש''ק, יש כאן שאלה כללית, האם הותר להשתמש בתיבת ח-ש-מ-ל בעיקר ויסוד, הלא זה שם מלאך,כמבואר בש''ס חגיגה דף י''ג עי''ש, ומעתה על איזה יסוד של היתר משתמשים במילה הזאת ? אתמה.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ד' מרץ 18, 2015 2:08 pm
על ידי משה גרוס
ולקרוא לילד 'אברהם' מותר? לפי הידוע לי רק בשמות ע"ז יש איסור ובשמות ה' לא ראוי. מיכאל, גבריאל וכו' הם שמות מצויים לרוב.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ד' מרץ 18, 2015 2:39 pm
על ידי 5678
יש חילוק בזה, דהיינו, שמות של מלאכים שאותן שמות גם משתמשים לבני אדם, כמו למשל, מיכאל וכדומה, אז מותר להזכיר. והבן.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ד' מרץ 18, 2015 2:44 pm
על ידי הכהן
5678 כתב:טרם שיש לעיין באופן השתמשות בדרך היתר בענין עלעקטרי''ק בש''ק, יש כאן שאלה כללית, האם הותר להשתמש בתיבת ח-ש-מ-ל בעיקר ויסוד, הלא זה שם מלאך,כמבואר בש''ס חגיגה דף י''ג עי''ש, ומעתה על איזה יסוד של היתר משתמשים במילה הזאת ? אתמה.

האם הותר להשתמש במילים: אופנים, גלגלים, חיות ושרפים?

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ד' מרץ 18, 2015 3:13 pm
על ידי לוצאטי
בנביא כתוב כעין חשמל. והיינו שמראה הנבואה היה כעין מראה חושי ידוע.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ד' מרץ 18, 2015 3:14 pm
על ידי מה שנכון נכון

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ה' מרץ 19, 2015 5:34 pm
על ידי משה גרוס
עוד אוסיף שהיום במדע יש הבדל בין 'חשמל' ל'אלקטרוניקה', ולכן יש להפריד ביניהם, ומי שאוזניו לא יכולות לשמוע זאת מפאת חומרה שהחמיר על עצמו מכתבי המקובלים מוזמן לחזור למערתו של רשב"י, שם אין חשמל ולא עלקטרי"ק. כל עוד לא מוכח מעל צל של ספק שזהו איסור ברור ולא חומרה שנשענת על כמה חידושי אחרונים - הרי זה כשר, אף שאינו מהדרין לפי כל השיטות. ואין לצאת נגד אנשים כשרים שנוהגים בכשרות רק בגלל שאינם נוהגים במנהגי חסידות שאתה נוהג.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ו' מרץ 20, 2015 1:30 am
על ידי 5678
עיין בספר שער המצות לרבינו מהרח''ו פרשת שמות,
כתב שם להדיא מפורש, שאסור להוציא שמות המלאכים מפיו, רק שמות מלאכים, אשר נקראו שמות בני אדם מותר. עיי''ש היטב.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ו' מרץ 20, 2015 6:23 am
על ידי אדג
5678 כתב:עיין בספר שער המצות לרבינו מהרח''ו פרשת שמות,
כתב שם להדיא מפורש, שאסור להוציא שמות המלאכים מפיו, רק שמות מלאכים, אשר נקראו שמות בני אדם מותר. עיי''ש היטב.

לוצאטי כתב:בנביא כתוב כעין חשמל. והיינו שמראה הנבואה היה כעין מראה חושי ידוע.

אם כן, אין ה'חשמל' מלאך, כי אם דמות ומראה גשמי. מהו? אין זה כלל משנה.
-----
ושלא יחשדוני 'חכמי' הפורום: מכיר אני את הגמ' במסכת חגיגה, אך שם נדרש בדרך נוטריקון ולא בדרך פשט.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ו' מרץ 20, 2015 6:32 am
על ידי מה שנכון נכון
רש"י ביחזקאל שם "כעין החשמל, חשמל מלאך ששמו כך וכעין גוון שלו ראה מתוך האש וכך אמרו רבותינו מעשה בתינוק אחד שהיה דורש במעשה מרכבה והיה מבין בחשמל ויצאה אש מחשמל ואכלתו".
אמנם אח"כ פירש רש"י באופ"א, וכמובא בקישור לעיל.

אלא שמדברי האר"י אין כל ראיה שיש להמנע מנתינת שם מלאך לדבר אחר, וכשאומר השם אינו מכוין כלל להזכרת המלאך.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ו' מרץ 20, 2015 8:21 am
על ידי אוצר החכמה
5678 כתב:עיין בספר שער המצות לרבינו מהרח''ו פרשת שמות,
כתב שם להדיא מפורש, שאסור להוציא שמות המלאכים מפיו, רק שמות מלאכים, אשר נקראו שמות בני אדם מותר. עיי''ש היטב.

ברור שהכוונה היא להיפך וזו ראייה להתיר ולא לאסור. הכוונה היא שכשמכוון לומר שם של מלאך אסור לומר את שמו, אבל אם הפכה מילה זו להיות מילת חול, היינו שקוראים בזה לשמות בני אדם, אפילו כשמכוון למלאך מותר.
שמע מינה תרתי, אין בעייה להשתמש במילה זו לחול, כמו שמות בני אדם, ואדרבה משהתחילו להשתמש בזה אפילו את שם המלאך בכוונת שמו מותר לאמר בפיו.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ו' מרץ 20, 2015 9:04 am
על ידי חוקר_ומקובל
גם לדברי האר''י אין בשמות המלאכים קדושה, אלא שאם אומר שמם הרי הוא מפעיל אותם ומה זה שייך בחשמל? טעם האוסרים הוא רק משום זילותא וג"ז מחו להם מאה מוחי בעוכלא שאי"ז אלא צורה ומראה.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ו' מרץ 20, 2015 11:04 am
על ידי 5678
כדאי לעיין בפנים בספר שער המצות פרשת שמות, ואחר העיון א''א עוד להמציא חידושים כאילו, דהרי כתב שם מפורש, ''רק שמות מלאכים אשר המה שמות בני אדם !!זה מותר להוציא מפיו''
ומעתה איך יפצה פה ולשון להוסיף ולחדש שאם משתמש שם מלאך על איזה דבר כבר הותר להשתמש,

ולא תרתי ש''מ, אלא ש''מ שאסור להזכיר שם מלאך אלא אם זה גם שמות בני אדם , כמו שמפורש בס' הנ''ל,ועוד ש''ס.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ו' מרץ 20, 2015 11:20 am
על ידי אוצר החכמה
כדאי לעיין בפנים שם ולראות שדיבר שם על הזכרת שמות בתוך הדרוש, והיינו כשמכוון לשם המלאך. ואדרבה מי התיר לקרא לבני אדם בשמות מלאכים, אלא כפי שכתבתי שהוא להיפך שאם הפך לשם אדם אז מותר להזכירו בדרוש, וה"ה שאם הפך לשם של חפץ כמו בחשמל, מעתה אין איסור להזכירו.

אילולי דברי רבינו המהרח"ו הייתי אומר שבשמות המזכרים בפסוק אין בעייה להזכירם שהרי וודאי כשקורא את הפסוק מותר לאמרם ואין צריך לדלג ואינו בכלל כתיבן ולא קריין, אבל הדוגמה שנתן המהרח"ו שם היא גבריאל ומיכאל ששניהם מופיעים בפסוק, ואע"פ שאפשר לדחוק ולומר שרצה גם להתיר שמות שאינם מופיעים בפסוק (כרגע לא עולה בדעתי מה, רפאל הוא שם אדם המופיע במקרא) אבל סו"ס הדוגמה שנתן היא זאת.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ו' מרץ 20, 2015 12:29 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
גם מיכאל הוא שם אדם המופיע בתורה.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ש' אוקטובר 22, 2022 10:35 pm
על ידי יוסף אומץ1
5678 כתב:טרם שיש לעיין באופן השתמשות בדרך היתר בענין עלעקטרי''ק בש''ק, יש כאן שאלה כללית, האם הותר להשתמש בתיבת ח-ש-מ-ל בעיקר ויסוד, הלא זה שם מלאך,כמבואר בש''ס חגיגה דף י''ג עי''ש, ומעתה על איזה יסוד של היתר משתמשים במילה הזאת ? אתמה.

גם אני חשבתי רבות על שאלה זו וראיתי:

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: א' אוקטובר 23, 2022 9:36 am
על ידי עזריאל ברגר
יוסף אומץ1 כתב:
5678 כתב:טרם שיש לעיין באופן השתמשות בדרך היתר בענין עלעקטרי''ק בש''ק, יש כאן שאלה כללית, האם הותר להשתמש בתיבת ח-ש-מ-ל בעיקר ויסוד, הלא זה שם מלאך,כמבואר בש''ס חגיגה דף י''ג עי''ש, ומעתה על איזה יסוד של היתר משתמשים במילה הזאת ? אתמה.

גם אני חשבתי רבות על שאלה זו וראיתי:

זכורני שגם הרבי מליובאוויטש נזקק לשאלה זו, והעלה להיתר.
מסתמא נדפס ב"שולחן מנחם".

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2022 3:13 pm
על ידי משה פרץ
5678 כתב:טרם שיש לעיין באופן השתמשות בדרך היתר בענין עלעקטרי''ק בש''ק, יש כאן שאלה כללית, האם הותר להשתמש בתיבת ח-ש-מ-ל בעיקר ויסוד, הלא זה שם מלאך,כמבואר בש''ס חגיגה דף י''ג עי''ש, ומעתה על איזה יסוד של היתר משתמשים במילה הזאת ? אתמה.

זכורני שכתב בזה בס' אהל יששכר למהרי"ד גולדשטיין

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2022 9:39 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
משה פרץ כתב:
5678 כתב:טרם שיש לעיין באופן השתמשות בדרך היתר בענין עלעקטרי''ק בש''ק, יש כאן שאלה כללית, האם הותר להשתמש בתיבת ח-ש-מ-ל בעיקר ויסוד, הלא זה שם מלאך,כמבואר בש''ס חגיגה דף י''ג עי''ש, ומעתה על איזה יסוד של היתר משתמשים במילה הזאת ? אתמה.

זכורני שכתב בזה בס' אהל יששכר למהרי"ד גולדשטיין

שו"ת אהל יששכר סי' עו.
וע"ע בקובץ מוריה קצג-קצו עמ' 130-132, מאורי אש ח"ב עמ' תתח-תתי.

Re: קונטרס חדש על ההשתמשות בחשמל בשבת

פורסם: ו' אוקטובר 28, 2022 2:44 am
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:מסתמא נדפס ב"שולחן מנחם".
שלחן מנחם ח''א ס''ע קפ.jpg
שלחן מנחם ח''א ס''ע קפ.jpg (97.07 KiB) נצפה 1936 פעמים