עמוד 1 מתוך 1

פירוש הרא"ש האבוד לעדיות

פורסם: א' מרץ 29, 2015 12:04 pm
על ידי איש_ספר
פירוש הרא"ש לעדיות, ידוע לנו מתוך הבאותיו של רבי יעקב ן' חביב "הכותב" בעין יעקב. בשנים האחרונות כאשר נדפס ספרו של הר"ש סיריליאו לעדיות זכינו לעוד כמה מובאות.
כמו"כ בשיטמ"ק לב"מ מה ב, נזכר "תוספי הרא"ש לעדיות" יתכן שמדובר באותו חיבור, ויתכן שמדובר בחיבור שונה (אף שהרא"ש ודאי חיבר תוספות ופירוש לפחות לחלק מהמסכתות, לעיתים השמות מתחלפים).
האם ידוע משהו נוסף על חיבור זה? האם זה לקצת מוזר שכל הידיעות על קיומו מגיעות מחכמים יחסית די מאוחרים? ואולי התחבר בספרד ולכן ידוע רק להם.

יש לי עתה חשיבות גדולה לכל בדל מידע סביב פירוש זה והעדויות על קיומו.


שאלה נוספת, כידוע פירוש הרא"ש לזרעים מבוסס על פירש הר"ש שם, האם יש מקומות שהוא מסתפק בהפניה לפירוש הר"ש בשמו בלי להוסיף דבר?


תודה לעונים

Re: פירוש הרא"ש האבוד לעדיות

פורסם: א' מרץ 29, 2015 12:26 pm
על ידי צופר הנעמתי
מהמעט שלמדתי, לא ראיתי שמפנה לר"ש בכלל. חיפוש בבר אילן ר"ש/שמשון ייתן תשובה מהירה (לי אין).

Re: פירוש הרא"ש האבוד לעדיות

פורסם: א' מרץ 29, 2015 12:37 pm
על ידי איש_ספר
גם לי אין לע"ע. האם יש שם פירוש הרא"ש לזרעים?

Re: פירוש הרא"ש האבוד לעדיות

פורסם: א' מרץ 29, 2015 12:44 pm
על ידי צופר הנעמתי
לפי האתר שלהם, כן.

Re: פירוש הרא"ש האבוד לעדיות

פורסם: א' מרץ 29, 2015 1:08 pm
על ידי מה שנכון נכון
יעוין כאן ובמוריה קמו עמוד קטז.

Re: פירוש הרא"ש האבוד לעדיות

פורסם: א' מרץ 29, 2015 1:14 pm
על ידי איש_ספר
יש"כ על ההפניה. צודק ר"י ליפשיץ שפי' ר"ש משנץ לעדיות אינו לא אבל אינו צודק ביחוסו לרא"ש. (כמו שעמד הוא בעצמו במוריה שהפנת)
כל המובאות של הרא"ש במלאכת שלמה הם מתוך חיבורו של הרש"ס שעמד לפני הר"ש

Re: פירוש הרא"ש האבוד לעדיות

פורסם: א' מרץ 29, 2015 4:34 pm
על ידי חברא
אלה תוצאות חיפוש בבר אילן.
לא ראיתי שם שמפנה ללא הוספה.

Re: פירוש הרא"ש האבוד לעדיות

פורסם: ד' אפריל 08, 2015 10:04 am
על ידי מרדכי וינטרויב
יש לציין שגם פירוש הראב"ד לשקלים שרד רק אצל הרש"ס המאוחר.

Re: פירוש הרא"ש האבוד לעדיות

פורסם: ה' אפריל 09, 2015 2:44 am
על ידי הבטחתי
איידי דעסוקין הכא בתורתו של הרא"ש, אשאלה אף אני בענין זה

פירושו של הרא"ש לריש תמיד חסר בשני כתבי היד שלפנינו (היינו על גליונות דפוס ונציה בבית הספרים הלאומי, וכתב יד בנין שלמה). ומקורו היחיד הוא עפ"י דפוס פראג תפ"ה, המשובש מאוד.

האם למאן דהו ידוע על כתב יד שלם של פירושו לתמיד

Re: פירוש הרא"ש האבוד לעדיות

פורסם: ה' אפריל 09, 2015 3:19 am
על ידי עדיאל ברויאר
הבטחתי כתב:איידי דעסוקין הכא בתורתו של הרא"ש, אשאלה אף אני בענין זה

פירושו של הרא"ש לריש תמיד חסר בשני כתבי היד שלפנינו (היינו על גליונות דפוס ונציה בבית הספרים הלאומי, וכתב יד בנין שלמה). ומקורו היחיד הוא עפ"י דפוס פראג תפ"ה, המשובש מאוד.

האם למאן דהו ידוע על כתב יד שלם של פירושו לתמיד


לא מה שאתה מחפש, אבל אולי יעזור לך בכל זאת:
חלקים מפירוש הראב"ד והרא"ש על מסכת תמיד על-ידי י’ גולדשטוף, ירושלים תשמ"ט. ראה: ע’ פוקס, שני פירושים חדשים על מסכת תמיד, קבץ על יד, טו (תשס"א), עמ’ 108-109. (אם אתה צריך את המאמר של פוקס, אוכל להעלות אותו לכאן).
משפט זה מצוין בקטלוג הספה"ל על כת"י ר' שלמה עדני: http://aleph.nli.org.il:80/F/?func=dire ... ase=NNLMSS

שרידים נוספים אולי נמצאים בכת"י: http://aleph.nli.org.il:80/F/?func=dire ... ase=NNLMSS

Re: פירוש הרא"ש האבוד לעדיות

פורסם: ה' אפריל 09, 2015 2:50 pm
על ידי איש_ספר
מרדכי וינטרויב כתב:יש לציין שגם פירוש הראב"ד לשקלים שרד רק אצל הרש"ס המאוחר.

אף פירושו של הראב"ד לתו"כ עמד לפני הרש"ס בעודו בכת"י, ולא זו בלבד אלא שישנם מובאות של הראב"ד המופיעות בין כתבי הרש"ס ואינם בפי' הראב"ד הנדפס.
כבר עמד ע"כ ר"ע סמואל ז"ל בעבודתו על הרש"ס, ויעויון גם בפתיחה לתלמוד מס' עדויות של הרש"ס עמ' 51.

לגבי פירוש הרא"ש לעדיות, יש לי תקוה טובה שתלי"ת עלה בידי למוצאו ברשות אספן פרטי.

Re: פירוש הרא"ש האבוד לעדיות

פורסם: א' אפריל 19, 2015 11:20 am
על ידי מרדכי וינטרויב
בשורה טובה תדשן עצם
ניתיה ונחזיניה!!

Re: פירוש הרא"ש האבוד לעדיות

פורסם: ג' יוני 21, 2016 1:39 am
על ידי הבטחתי