עמוד 1 מתוך 1

מיהו גדול הדור אחד?

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2010 1:07 pm
על ידי אכשר דרא
משנה ברורה סימן כה ס"ק סב: "הט"ז כתב דהנוהג שאינו חולץ במוסף אין עליו תלונה מאחר שאין אנו אומרים קדושת כתר יתנו לך. ושמעתי על גדול הדור אחד שלא היה חולצם במוסף, אך המתפלל בצבור בודאי לא ישנה מנהגא דצבורא".
שם עולם חלק א פרק יא בהערה בתוך סוגריים: "וכמו ששמעתי על גדול הדור אחד שהשיב לאשתו לפני מיתתו כשבקשה ממנו שיתן לה חלק בעולם הבא בתורתו ומצותיו, השיב לה, מה לך לבקשני בענין חלק, כשיהיה לי גם לך יהיה, כיון שאת סייעתני לעבודת השם, וכמו בעולם הזה כשהבעל הוא עשיר גם אשתו עשירה".

Re: מיהו גדול הדור אחד?

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2010 1:17 pm
על ידי חיים
אין קשר בין הציטטות,
הראשונה של הט"ז, ורק השניה של הח"ח.

Re: מיהו גדול הדור אחד?

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2010 1:21 pm
על ידי אכשר דרא
הצדק עמך. לא הבחנתי בזה. מעניין שהוא נטל את מטבע הלשון.

Re: מיהו גדול הדור אחד?

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2010 1:26 pm
על ידי גלילי
עוד מהחפץ חיים [המקור הראשון שהבאת הוא מהט"ז, ומסתבר שאינו אותו גדול הדור אחד של הח"ח].

ספר שם עולם חלק א - פרק ד
ושמעתי על גדול הדור אחד, שהיה לומד עם תלמידיו בכל יום שיעור הקבוע לו והיה מכוין להזכיר בתוכו קצת מעניני שבת כדי לקיים מצות זכור:

ספר שם עולם חלק א - פרק יא
ואמרתי להעתיק פה עצה נכונה מה ששמעתי בשם גדול הדור אחד, דהיינו יפי מה שידוע מהפסוק אם תבקשנה ככסף וגו', שצריך לבקש עבודת ה' כמנהג אנשים בעניני כסף.

ספר שם עולם חלק א - פרק יג
וכאשר שמעתי על גדול הדור אחד, שפגע באברך אחד ממיודעיו שהיה מכירו מאז שהיה מתמיד גדול בתורה ולבסוף היה בטל מן התורה לגמרי, ואמר לו אמת ששמעתי על כבודך שנעשית מטופל בבנים אבל מכל מקום הלא צריך לקבוע עתים לתורה כמו שאמרו חז"ל ולא לבטל לגמרי, וטוב היה לפניך כעת ללמוד על כל פנים בבית המדרש השיעור הקבוע להם בכל יום פרק משניות או דף גמרא. השיב לו, הלא אנכי הורגלתי מאז ללמוד עשר שעות בכל יום, ובזה הייתי לומד עשרה דפים ומה אצלי פרק משניות או דף גמרא, כשאזכה שאפנה מעסקי אחזור ללימוד כימים הראשונים. השיב לו, מי יודע אם תפנה.

[אגב, על "גדול הדור אחד" של הגמרא יש מחלוקת, עי' מו"ק כב:]

Re: מיהו גדול הדור אחד?

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2010 5:26 pm
על ידי yankev
אכשר דרא כתב:משנה ברורה סימן כה ס"ק סב: "הט"ז כתב דהנוהג שאינו חולץ במוסף אין עליו תלונה מאחר שאין אנו אומרים קדושת כתר יתנו לך. ושמעתי על גדול הדור אחד שלא היה חולצם במוסף, אך המתפלל בצבור בודאי לא ישנה מנהגא דצבורא".


אולי יש לומר בזהירות שמדובר בחמיו הב"ח? וצ"ע

Re: מיהו גדול הדור אחד?

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2010 5:33 pm
על ידי מנחם זאב צוקרמן
yankev כתב:
אכשר דרא כתב:משנה ברורה סימן כה ס"ק סב: "הט"ז כתב דהנוהג שאינו חולץ במוסף אין עליו תלונה מאחר שאין אנו אומרים קדושת כתר יתנו לך. ושמעתי על גדול הדור אחד שלא היה חולצם במוסף, אך המתפלל בצבור בודאי לא ישנה מנהגא דצבורא".


אולי יש לומר בזהירות שמדובר בחמיו הב"ח? וצ"ע

א. על סמך מה יש לומר כן?
ב. למה נחוצה כאן הזהירות?
ג. מהו העיון הנצרך כאן?

Re: מיהו גדול הדור אחד?

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2010 6:24 pm
על ידי דראל
yankev כתב:
אכשר דרא כתב:משנה ברורה סימן כה ס"ק סב: "הט"ז כתב דהנוהג שאינו חולץ במוסף אין עליו תלונה מאחר שאין אנו אומרים קדושת כתר יתנו לך. ושמעתי על גדול הדור אחד שלא היה חולצם במוסף, אך המתפלל בצבור בודאי לא ישנה מנהגא דצבורא".


אולי יש לומר בזהירות שמדובר בחמיו הב"ח? וצ"ע


בוודאי שאין זה הב"ח, מלשונו 'שמעתי'.

Re: מיהו גדול הדור אחד?

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2010 6:27 pm
על ידי מיימונד
מנחם זאב צוקרמן כתב:
yankev כתב:
אכשר דרא כתב:משנה ברורה סימן כה ס"ק סב: "הט"ז כתב דהנוהג שאינו חולץ במוסף אין עליו תלונה מאחר שאין אנו אומרים קדושת כתר יתנו לך. ושמעתי על גדול הדור אחד שלא היה חולצם במוסף, אך המתפלל בצבור בודאי לא ישנה מנהגא דצבורא".


אולי יש לומר בזהירות שמדובר בחמיו הב"ח? וצ"ע

א. על סמך מה יש לומר כן?
ב. למה נחוצה כאן הזהירות?
ג. מהו העיון הנצרך כאן?


למרות שבשאר המקומות הט"ז מביא בשם הב"ח "וכן כתב מו"ח ז"ל",
יתכן שכאן מפני רוב המקובלים בזמנו ובמקומו, מ"מ כאן הוא נזהר שלא להביא את מנהג חמיו כדי שלא יהיה לעורר עליו את חכמי המקובלים (שהיה יחיד ביניהם בדעתו). אולי.

Re: מיהו גדול הדור אחד?

פורסם: א' ספטמבר 11, 2016 9:25 pm
על ידי משולש
אם היה עוד סמך לב"ח הייתי אומר שהב"ח ידוע כנלחם נגד שינויים רבים שחלו בדורותיו. (דור התפשטות קבלת האריז"ל בעולם).

Re: מיהו גדול הדור אחד?

פורסם: ב' ספטמבר 12, 2016 1:19 am
על ידי שלמה בן חיים
אכשר דרא כתב:הצדק עמך. לא הבחנתי בזה. מעניין שהוא נטל את מטבע הלשון.

מי שבודק את דברי המשנה ברורה בכל מקום במקורם רואה שכך היא דרכו בכל מקום