מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אהבת עולם - אהבה רבה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ברוך ברגר
הודעות: 206
הצטרף: ג' נובמבר 11, 2014 2:06 pm

אהבת עולם - אהבה רבה

הודעהעל ידי ברוך ברגר » ה' אפריל 23, 2015 11:49 pm

מה החילוק בין אהבת עולם של ימות החול לאהבה רבה של שבת קודש?
בפשט באגדה בדרוש ברמז ובסוד...

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אהבת עולם - אהבה רבה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' אפריל 24, 2015 12:33 am

ברוך ברגר כתב:מה החילוק בין אהבת עולם של ימות החול לאהבה רבה של שבת קודש?
בפשט באגדה בדרוש ברמז ובסוד...

בני יששכר - מאמרי חדש סיון - מאמר ד
[הגהה - ומעתה אשכחנא פתרי למה שהנהיגו רבותינו נוחי נפש לומר בחול אהבת עולם ובשבת ויו"ט לומר אהבה רבה, ומעולם תמהתי על הדבר דלפי כתבי מרן האריז"ל [פרע"ח שער ק"ש פ"ג] לכאורה אין חילוק דבהיכלות הוא אהבה זוטא מובן למשכילים, אבל לפי דברינו הנ"ל אמרתי סוד י"י ליראיו, היות אליבא דכו"ע בשבת ניתנה תורה [שבת פו ע"ב], ושבת הוא יומא דאורייתא [זוה"ק ח"ב צ"ב ע"א] יומא דנשמתא [שם ר"ה ע"א], על כן יש לומר בשבת אהבה רבה הכוונה על התורה כנ"ל, וכן יו"ט מקרא קדש הוא קדש הוא חכמה כידוע ואורייתא מחכמה נפקת [זוה"ק ח"ב ס"ב ע"א], יו"ם טו"ב בגימ' חכמ"ה, על כן הנהיגו רבותינו ז"ל לומר אהבה רבה בשבת ויום טוב]:
קבצים מצורפים
חמשה מאמרות.pdf
(102.51 KiB) הורד 332 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ו' אפריל 24, 2015 1:43 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אהבת עולם - אהבה רבה

הודעהעל ידי משולש » ו' אפריל 24, 2015 1:12 am

על פי הפשט חשבתי שבדרך כלל בשבתות יותר שמרו על נוסח אשכנז מאשר בימי חול, וברגלים יותר מבשבתות, ובימים נוראים יותר מכולם.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: אהבת עולם - אהבה רבה

הודעהעל ידי צונאמי » ו' אפריל 24, 2015 3:20 pm

ברוך ברגר כתב:מה החילוק בין אהבת עולם של ימות החול לאהבה רבה של שבת קודש?
בפשט באגדה בדרוש ברמז ובסוד...

הינך צודק,
הרי אהבת עולם היא מקיפה יותר מאשר אהבה רבה,
וא"כ בשבת הו"ל לומר אהבת עולם, ובחול אהבה רבה.

מחולת המחנים
הודעות: 3257
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: אהבת עולם - אהבה רבה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ו' אפריל 24, 2015 3:22 pm

צונאמי כתב:
ברוך ברגר כתב:מה החילוק בין אהבת עולם של ימות החול לאהבה רבה של שבת קודש?
בפשט באגדה בדרוש ברמז ובסוד...

הינך צודק,
הרי אהבת עולם היא מקיפה יותר מאשר אהבה רבה,
וא"כ בשבת הו"ל לומר אהבת עולם, ובחול אהבה רבה.

עפ"י תורת הסוד אהבה רבה גדולה יותר מאהבת עולם.
ואולי הכוונה שאהבה רבה מתוספת וגודלת ואין לה הפסק ומשא"כ אהבת עולם.

מחולת המחנים
הודעות: 3257
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: אהבת עולם - אהבה רבה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' אפריל 26, 2015 12:04 am

ועיין ברבנו בחיי (דברים ל"ג כ"א) "ומכאן יש לך להתעורר בכבתי הקודש באותן דברים שנקראו בשם גדול וכו', וכן ברכת היום של אהבת עולם אהבתנו שקורין אהבה רבה ולא כן של ערבית".
ובזה גם כן יובן מנהג אשכנז הנכון לומר אהבה רבה בבוקר שהוא יום לעומת אהבת עולם בערב.

ויעויין עוד בדברי הצל"ח הידועים בברכות דף י"א ע"ב, ובמה שסיים שם.

מקורות
הודעות: 294
הצטרף: ה' אוגוסט 22, 2013 11:30 am

Re: אהבת עולם - אהבה רבה

הודעהעל ידי מקורות » א' אפריל 26, 2015 12:25 am

ספר פרי עץ חיים - שער הקריאת שמע - פרק כז
כי אז צריכין להוריד בזה ההיכל של רצון, כמ"ש בעז"ה. לזה אין לומר אהבה רבה שהוא באצילות, רק אהבת עולם שהוא אהבה זוטא של המלכות הנק' עולם, והיא למטה עדיין בה

ברוך ברגר
הודעות: 206
הצטרף: ג' נובמבר 11, 2014 2:06 pm

Re: אהבת עולם - אהבה רבה

הודעהעל ידי ברוך ברגר » א' אפריל 26, 2015 9:48 pm

http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?18897

כעת מצאתי.

עיין בעמוד 30

כל דצריך
הודעות: 109
הצטרף: ה' אפריל 02, 2015 9:38 pm

Re: אהבת עולם - אהבה רבה

הודעהעל ידי כל דצריך » ד' אפריל 29, 2015 1:18 pm

בתחילת סימן ס' כתב השו"ע "ברכה שנייה אהבת עולם" ובהגהת הרמ"א כתב 'וי"א אהבה רבה וכן נוהגין בכל אשכנז' ועל דברי הרמ"א כתב המ"ב באות ב' שאומרים בבוקר "אהבה רבה" (בנוסח אשכנז, כשבנוסח ספרד אומרים אהבת עולם גם בבוקר כמו עדות המזרח והספרדים) ע"ש הכתוב "חדשים לבקרים רבה אמונתך", וזה לשונו: "וכן נוהגין - היינו בבקר אבל בערב נוהגין לומר 'אהבת עולם' והטעם שנהגו לומר בבוקר 'אהבה רבה' משום דכתיב: 'חדשים לבקרים רבה אמונתך'."

ותודה ל"בקרו טלה" שהביא לי בפרטי את דברי המ"ב ומקומָם.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אהבת עולם - אהבה רבה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 17, 2020 3:34 pm

בבני יששכר שם העיר הערה, ורצוני לידע ע"ז תירוץ בדרך הפשט.

ז"ל - ועוד יש לתמוה על הדין וההלכה שפוסק שמואל משקרא ק"ש אין צריך לברך שכבר נפטר באהבה רבה, מה הוא הטעם שתפטור אהבה רבה את ברכת התורה, אם הטעם הוא כפרש"י ז"ל להיות שיש בה הזכרת התורה ותן בלבנו ללמוד וכו', אם כן לפי"ז הרי עפ"י דינא דגמרא [ברכות ס ב] תיכף בעמידת האדם משינתו מחוייב לסדר ברכת השחר ובתוכם היא ברכת המעביר שינה מעיני וכו', ומטבע הברכה הזאת הוא כך יהי רצון מלפניך שתרגילנו בתורתך ודבקינו במצותיך וכו', הנה יש בה הזכרת התורה א"כ כבר נפטר כל אדם בזה מן ברכת התורה לדעת שמואל אפילו לא קרא ק"ש עם אהבה רבה ושוב אין מקום לומר ברכת התורה שכבר נפטר בברכת השחר... וע"כ צריך לומר דברכת המעביר וכו' אומרים בדרך בקשה ותפלה יהי רצון מלפניך שתרגילנו בתורתך וכו', ואינו דומה לברכת התורה שהוא שבח והילול והודאה להש"י זכרון חסדו שנתן לנו את תורתו, אם כן לפי"ז הרי גם ברכת אהבה רבה היא רק בקשה ותפלה והאר עינינו בתורתך וכו'.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 635 אורחים