מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' יוני 03, 2015 9:28 am

חכ"א העיר לי לאחרונה אשר במשך כל השנים היו כותבים על הנפטרים [בפרט על המצבות ושאר ההנצחות בספרים או בלוחות הנצחה] באופן כזה: תנצב"ה, גם ספרים של פעם היו כותבים כך את ההנצחות, אך בעשרות שנים האחרונות השתנה והתחילו לכתוב כך: ת.נ.צ.ב.ה. וברצוני לחקור בשורש הדבר ולדעת ממתי אכן שינו את סגנון הכיתוב ומהיכן השורש לכך וטעם הדבר, כי באמת תמיד היו כותבים את קיצורי המילים באופן של ר"ת ולא נקודות אחר כל אות ואות.

אוהב אוצר
הודעות: 2997
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' יוני 03, 2015 10:36 am

אני לא מומחה בהיס',
אבל לא נראה לי שאפשר ללמוד מעושי המצבות איזהו שהוא דבר.
יכול להיות שאיזה 'חרט' אחד עשה כך והיה נראה להם יותר יפה וממנו נמשכו כל האחרים.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' יוני 03, 2015 12:39 pm

בספר הכתב והמכתב עמד על זה. כמדומה הביא מהרב מאזוז שזה נכנס מלועזית, ואין ראוי לכתוב כן, אלא רק תנצב"ה.
[ראה כאן על הספר viewtopic.php?f=7&t=16612 ]

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי הכהן » ד' יוני 03, 2015 2:28 pm

ראיתי ספר בעניין מצבות (!) (יש עדיין נושא שאין עליו ספר?) שטוען אכן שיש לכתוב תנצב"ה, ומביא שיש שכתבו ת'נ'צ'ב'ה' אבל בשום אופן לא ת.נ.צ.ב.ה.

מלך זקן וכסיל
הודעות: 382
הצטרף: ה' אוגוסט 14, 2014 10:24 am

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי מלך זקן וכסיל » ד' יוני 03, 2015 3:12 pm

הכהן כתב:ראיתי ספר בעניין מצבות (!) (יש עדיין נושא שאין עליו ספר?) שטוען אכן שיש לכתוב תנצב"ה, ומביא שיש שכתבו ת'נ'צ'ב'ה' אבל בשום אופן לא ת.נ.צ.ב.ה.

הר"ת פעם היו מסמנים כאן כמו שכתבת ת'נ'צ'ב'ה'

ועיין בספרו של הרב יעקב לויפר משונצינו ועד וילנא (עמוד 308)
1.PNG
1.PNG (8.45 KiB) נצפה 16935 פעמים

2.PNG
2.PNG (23.36 KiB) נצפה 16935 פעמים

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' יוני 03, 2015 4:16 pm

מה שאנו רואים עד עתה ברשות כל המגיבים שעדיין לא מצאנו מקור קדום לכתוב ת.נ.צ.ב.ה. ונשמח לקבל עוד מידע בנושא זה.
אגב, הראשון מי שמדבר [לפי מה שמצאתי] שכותב לכתוב על המצבות את הענין של תנצבה הוא המהר"ם שיק בשו"ת חיו"ד תשובה קעא, עיין דבריו החזקים בענין נוסח וכתב שעל המצבות.
קבצים מצורפים
מהר''ם שיק.pdf
הקטע שמתחיל 'ועל' נמצא בטור השני אמצע התשובה
(179.33 KiB) הורד 466 פעמים

אנא עבדא
הודעות: 376
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי אנא עבדא » ד' יוני 03, 2015 4:45 pm

כמדומני שהאדמו"ר הפני מנחם מגור זצ"ל היה רגיל לחתום שמו: פ.מ. אלטר
ולא: פ"מ אלטר

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' יוני 03, 2015 5:17 pm

הא לחמא עניא כתב:אגב, הראשון מי שמדבר [לפי מה שמצאתי] שכותב לכתוב על המצבות את הענין של תנצבה הוא המהר"ם שיק בשו"ת חיו"ד תשובה קעא, עיין דבריו החזקים בענין נוסח וכתב שעל המצבות.

עי' עוד בליקוטי שו"ת חת"ס יו"ד סי' ל"ו
קבצים מצורפים
ליקוטי שו''ת חת''ס.pdf
(359.96 KiB) הורד 674 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ד' יוני 03, 2015 10:39 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי הכהן » ד' יוני 03, 2015 7:02 pm

אנא עבדא כתב:כמדומני שהאדמו"ר הפני מנחם מגור זצ"ל היה רגיל לחתום שמו: פ.מ. אלטר
ולא: פ"מ אלטר

מה עניין חתימה אצל ראשי תיבות? ומה יעשה מי ששם אחד לו, יחתום פ' ?

אנא עבדא
הודעות: 376
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי אנא עבדא » ד' יוני 03, 2015 8:19 pm

הבנתי שהענין שמפריע לו זה הנקודות שעושים אחרי האותיות [ולא הגרשיים], ועל כך הבאתי ראיה ומעשה רב שאין בכך משום "חוקות הגוים"...

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי קומי_אורי » ד' יוני 03, 2015 8:26 pm

עשוי לנחת כתב:בספר הכתב והמכתב עמד על זה. כמדומה הביא מהרב מאזוז שזה נכנס מלועזית, ואין ראוי לכתוב כן, אלא רק תנצב"ה.
[ראה כאן על הספר viewtopic.php?f=7&t=16612 ]

ואם נניח שזה נכנס מלועזית, מדוע אין ראוי לכתוב כן? והרי כותבים על מצבות בלועזים עצמה? יש איזה דין בכלל אם ומה לכתוב על המצבה? חוץ מזה שהכתב קשה לשכחה? והאם בזמן קדמונים היו כותבים על המצבה משהו?

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ד' יוני 03, 2015 11:10 pm

העניין הוא ההרגל: פעם היו מציינים ראשי תיבות בגרשיים לפני האות האחרונה, היום מציינים בנקודה אחרי כל אות [ת.ז. מ.ר.].

טריד בגירסיה
הודעות: 198
הצטרף: ג' מרץ 10, 2015 6:57 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי טריד בגירסיה » ד' יוני 03, 2015 11:23 pm

שטייגעניסט כתב:העניין הוא ההרגל: פעם היו מציינים ראשי תיבות בגרשיים לפני האות האחרונה, היום מציינים בנקודה אחרי כל אות [ת.ז. מ.ר.].


גם היום בדרך כלל מציינים ראשי תיבות ע"י גרשיים, ובעברית תקנית לא מציינים בכלל ר"ת בנקודות, ורק בשפות שנכתבות באותיות לטיניות וכד' (כגון אנגלית, צרפתית ורוסית) מציינים כך.



קומי_אורי כתב:ואם נניח שזה נכנס מלועזית, מדוע אין ראוי לכתוב כן? והרי כותבים על מצבות בלועזים עצמה? יש איזה דין בכלל אם ומה לכתוב על המצבה? חוץ מזה שהכתב קשה לשכחה? והאם בזמן קדמונים היו כותבים על המצבה משהו?

עיי' שו"ת מהר"ם שיק (חו"מ סנ"ו) שו"ת שערי צדק (יו"ד סקצ"ט) ושו"ת יביע אומר (ח"ז יו"ד סל"ב) לענין כתיבה בלע"ז על מצבה.
דרך אגב, ביבי"א שם צטט את השערי צדק בלשון זו:
והמשנה לחקוק בכתיבת עכו"ם הרי הוא בכלל לא תקים לך מצבה אשר שנא ה' אלהיך, שמצבה כזאת היא שנואה להשי"ת, דהויא בכלל אבזרייהו דעכו"ם ותועבה היא.

וכל הרואה ישתומם, האם ר"ל שכתיבה בלע"ז היא אביזרייהו דע"ז?!
אמנם באמת לשונו היא:
דזה נכלל במה שכתב בתוה"ק לא תקים לך מצבה אשר שנא כו' מצבה כזו שנאת המקום הוא כי כל אביזריי' דחוקותיהם תועבה הוא

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' יוני 04, 2015 9:11 am

קומי_אורי כתב:
עשוי לנחת כתב:בספר הכתב והמכתב עמד על זה. כמדומה הביא מהרב מאזוז שזה נכנס מלועזית, ואין ראוי לכתוב כן, אלא רק תנצב"ה.
[ראה כאן על הספר viewtopic.php?f=7&t=16612 ]

ואם נניח שזה נכנס מלועזית, מדוע אין ראוי לכתוב כן? והרי כותבים על מצבות בלועזים עצמה? יש איזה דין בכלל אם ומה לכתוב על המצבה? חוץ מזה שהכתב קשה לשכחה? והאם בזמן קדמונים היו כותבים על המצבה משהו?

לא איסור ולא דין. סה"כ לא ראוי לאמץ מבחוץ כשיש לנו בפנים.

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי קומי_אורי » ה' יוני 04, 2015 9:20 am

מה כאן "בחוץ" ומה "בפנים", מה זה משנה בכלל איך כותבים ראשי תיבות? ומהיכי תיתי שיש "ראוי" בדברים טפלים שלא חשובים לאף אחד? האם גם בקינוח האף יש דרך גויים ודרך יהודים?

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' יוני 04, 2015 10:19 am

קומי אורי כתב:
ואם נניח שזה נכנס מלועזית, מדוע אין ראוי לכתוב כן? והרי כותבים על מצבות בלועזים עצמה? יש איזה דין בכלל אם ומה לכתוב על המצבה? חוץ מזה שהכתב קשה לשכחה? והאם בזמן קדמונים היו כותבים על המצבה משהו?



עיין נא בדברי המהר"ם שיק שהבאתי שהוא כותב באופן שלילי ונחרץ על כתיבת כתב לועזית על המצבה, ומשם תראה שיש כן מסורת מה כותבים ומה לא כותבים על המצבות.

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי קומי_אורי » ה' יוני 04, 2015 11:28 am

טוב, לא שמתי לב שהמהר"ם שיק כתב, ולא התכוונתי לזלזל. אבל עדיין איני מבין, והאם יש דין מיוחד במצבה? מה הדין לכתוב על מעטפה ראשי תיבות כמו בלועזית? האם יש חשש שיחשבו שקבור כאן גוי?

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' יוני 04, 2015 12:47 pm

אכן יש הרבה נוהגים למשל שלא לכתוב על שיק וכדומה את כל התאריך בשלימותו באופן לועזי אלא לרשום את שם החודש ולא מס' החודש, כדי שלא יהיה הכל בלועזית. [כמדומני שיש לזה מקור מגדולים וצדיקים]. כי הרי ידוע שאת שמות החדשים הלועזיים מובא כבר בפוסקים, כידוע ללומדים.

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי קומי_אורי » ה' יוני 04, 2015 1:53 pm

תאריך לועזי לא קשור, ע"ז כ' החת"ס שיש מצוה של החדש הזה לכם וכו'.
אבל כיתוב על מצבה לא שייך לזה. ואולי בזמן המהר"ם שיק שהרפורמים התיימרו לשנות צורת הדת, נחשב שינוי במצבה כשינוי בביהכנ"ס וכדו', שעיקר ההתנגדות אליו היתה משום שבאים לשנות הצורה. אבל בזמננו זה לא שייך לשינוי צורת הדת. ואם יש מגמה כזו, המצבות אינן חלק ממנה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי משולש » ד' אוגוסט 24, 2016 7:44 pm

אין קדושה בגרשיים יותר מהנקודות, שניהם נכנסו אלינו מהגויים, רק שזה במאה ה-15 וזה במאה ה-19. (והוא כעין מה שיש סבורים שהקאפלוץ' הוא קדוש יותר מכובע קנייטש).

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2306
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' אוגוסט 24, 2016 8:05 pm

טריד בגירסיה כתב:גם היום בדרך כלל מציינים ראשי תיבות ע"י גרשיים, ובעברית תקנית לא מציינים בכלל ר"ת בנקודות, ורק בשפות שנכתבות באותיות לטיניות וכד' (כגון אנגלית, צרפתית ורוסית) מציינים כך.

יש לציין, שהמילה דוקטור, בעברית כותבים ד"ר; ובאנגלית כותבים .dr.

תבא
הודעות: 408
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי תבא » ד' אוגוסט 24, 2016 8:53 pm

מלך זקן וכסיל כתב:הר"ת פעם היו מסמנים כאן כמו שכתבת ת'נ'צ'ב'ה'

ועיין בספרו של הרב יעקב לויפר משונצינו ועד וילנא (עמוד 308)
1.PNG

2.PNG


יש שהיו מסמנים גרשיים (שאנו מסמנים לר"ת) לצורך הדגשת מילה.
מצוי במפרשי הש"ס שעל הגליון.

עזריאל ברגר
הודעות: 13222
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 25, 2016 12:33 pm

אגב ראשי תיבות:
בספר התניא כותב תמיד זו"הק (כמדומני שראיתי שם עוד דוגמאות בסגנון זה), והיינו שמניח את הגרשיים לפני קיצור התיבה האחרונה ולא לפני האות האחרונה.

יגאל10
הודעות: 259
הצטרף: ה' ינואר 03, 2013 11:02 pm

Re: תנצב"ה או ת.נ.צ.ב.ה.

הודעהעל ידי יגאל10 » א' אוגוסט 28, 2016 3:08 am

פרופ' אבן שמואל בהקדמתו לכוזרי שלו נוזף בכתיב המחודש של 'ח.נ. ביאליק', וכי מישהו שמע שיכתבו 'ר.מ.ב.ם'? הוא מתמיה...


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 662 אורחים