מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קבצי תוספות ומחבריהם - אשכול בירור וזיהוי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בן מיכאל
הודעות: 2286
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: הרמ"ר - תוס' תמורה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' נובמבר 15, 2021 9:10 pm

עדיאל ברויאר כתב:בעל אוצר הגדולים (ח"א עמ' קלה, וכן ח"ז עמ' מו) טען שהרמ"ר הוא ר' משה מאיוורא אך הוא התקשה בפתרון הרי"ש, ובדוחק הציע: ר' משה רבי.
אני מניח שאפשטיין ואורבך הציעו שהכוונה לר' מרדכי בגלל הרי"ש, וכמו שר' יחזקיה ממגדבורג נקרא מהרי"ח ור' אשר ב"ר יחיאל נקרא הרא"ש. לפי ההצעה שזהו מהר"ם הרי"ש יכולה להיות תחילת שם העיר, אבל גם אפשר שהיא האות אחרונה של שמו, כפי שיש כתבי יד שמכנים את רש"י "רבינו שי"י".
חיזוק להצעה שהכוונה לר' מרדכי מצא אפשטיין בתוספות המכונים "שאנץ" על מכות, שמוזכר בהם "מורי ר' מרדכי" כמה פעמים. ומכך הוא הסיק שלר' פרץ היה רב שנקרא ר' מרדכי, והוא הוא הרמ"ר. אמנם שם במקבילות נמצא הר"ם ולא רמ"ר, אך דומני שיש לראות בכך עדות הפוכה מהעדות המפורשת שבתוספות רא"ש לנזיר. בעל אוצר הגדולים (ח"א עמ' קסח) והרב ליפשיץ (הנאמן לא [תשמ"ב] עמ' נה-נו) טענו שזו טעות ויש לומר הר"ם, אך ניכר חששו של הרב ליפשיץ להגיה מסברה בכל המקומות הללו.
דומני אפוא שעדיין לא הוכרע הדיון.

אני חיפשתי שם ולא מצאתי מקבילות כלל, על מה אתה מדבר?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הרמ"ר - תוס' תמורה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' נובמבר 15, 2021 9:57 pm

בן מיכאל כתב:אני חיפשתי שם ולא מצאתי מקבילות כלל, על מה אתה מדבר?


עיין במבוא לתוס' "שנץ" בסנהדרי גדולה למכות ח"ב

בן מיכאל
הודעות: 2286
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: הרמ"ר - תוס' תמורה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' נובמבר 16, 2021 10:59 am

עדיאל ברויאר כתב:עיין במבוא לתוס' "שנץ" בסנהדרי גדולה למכות ח"ב

ודאי שעיינתי שם, אך לא העליתי שם דבר.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הרמ"ר - תוס' תמורה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' נובמבר 16, 2021 12:02 pm

בן מיכאל כתב:ודאי שעיינתי שם, אך לא העליתי שם דבר.


בעמ' 217 בדבריו של אפשטיין, וביתר פירוט באותו כרך במבוא לתוס' תלמידי ר' פרץ בטבלת אישים וספרים עמ' 34 מס' 18

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

תוספות תענית שלנו - מי מחברם ומתי

הודעהעל ידי באמונתו » ד' נובמבר 24, 2021 3:23 pm

הוגה כתב:
חכם באשי כתב:בקובץ המצורף בראש האשכול לא נרשם מאומה על תוספות למסכת תענית, פרט לכך שעורכו הוא "אחד מאחרוני הראשונים".
אפשר אם כן, שהדברים הבאים לפזר במעט את הערפל מעל זהות העורך. על העניין דלהלן העירני הרב אשר זינגר, ותודתי נתונה לו:

רי"י סטל, במאמרו 'שלושה שירי הלכה' וכו', חצי גבורים, ט, עמ' קעו-קעז, הדפיס את הקטע הבא מתוך כת"י (קודם לכן הוא נדפס חלקית ע"י גרוסמן):

והנה קטע זה מופיע בתוספות למסכת תענית, ג ע"ב, אמצע ד"ה 'בימות החמה':
ירושלמי בשם רבי חנינא היה שייך בגשם והזכיר טל אין מחזירין אותו בטל והזכיר של גשמים מחזירין אותו והתניא בטל וברוחות לא חייבו חכמים להזכיר ואם בא להזכיר מזכיר לא דמי ההוא דמצלי ומיקל לההוא דלא מצלי ולא מיקל ומפרש רבינו נתנאל טוב כשאינו מזכיר לא גשם ולא טל מכשהוא מזכיר גשם לפי שהגשמים סימן קללה בימות החמה היה שייך בטל לא הזכיר לא טל ולא גשם אין מחזירין אותו והדין להפך במוריד הגשם דאמר בירושלמי בגשם והזכיר של טל אין מחזירין אותו והתניא אם לא שאל בברכת השנים או שלא אמר גבורות גשמים מחזירין בההוא דלא הזכיר כלל לא טל ולא מטר ומשם הר"ם שאין לומר בימות החמה משיב הרוח דהא אמר רבי חנינא בימות החמה אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו מכלל דלכתחילה אין לאומרו

ראשית, מהשוואת הקטעים נודע זיהויים של ר' נתנאל והר"ם הנזכרים בתוספות.
שנית, וזה העיקר, מכך שבתוספות הושמטו הלשונות האישיים המופיעים בתשובת ר' שלמה ממונייטו, משמע, שהתשובה היא המקור, וממנה שאב עורך התוספות.
על ר' שלמה ממונייטו עצמו ומשפחתו, עי' במאמרו הנזכר של סטל, עמ' קעה ואילך.

יישר כח על הבירור הנפלא לגבי תוספות תענית, וראיתי להאריך בדבר זה עם קצת הוספות. וחלק מהאמור להלן נוגע לשורש מנהג העולם היום שאומרים בקיץ 'מוריד הטל' (ואילו לפי המנהג הישן היו אומרים 'ורב להושיע מכלכל חיים' כנזכר ברמ"א בסי' קיד סעי' ג).

1. תוספות תענית (ג ע"ב ד"ה בימות): 'ומפרש רבינו נתנאל, טוב כשאינו מזכיר לא גשם ולא טל, מכשהוא מזכיר גשם... ומשם הר"ם שאין לומר בימות החמה משיב הרוח, דהא אמר ר' חנינא בימות החמה אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו, מכלל דלכתחילה אין לאומרו. ומשום הכי אמר הר"י בשם א"ז לעולם בין בימות החמה בין בימות הגשמים מוריד הטל, דלעולם לא אתי לידי ספק אמר ספק לא אמר'.

2. הגהות ר' אברהם ב"ר משה על ספר תשב"ץ כתב יד (נדפס אצל הרב סטל שם): 'נמצא בתשובות של הר"ר שלמה ממנייטו בן הרב הקדוש ר' דוד ממונייטו... ומפי מורי' רבי נתנאל הקדוש מכי', טוב כשאינו מזכיר לא גשם ולא טל, מכשהוא מזכיר גשם... ומפי קרובי רבי' משה מאיברא שמעתי, שאין (מתחיל) [לומר] בימות החמה משיב הרוח, מדאמר ר' חנינא בימות החמה אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו, מכלל דלכתחילה אין לאומרו. עד כאן לשונו. וכן השיב לגיס' ולקרו'. הר"ר אברהם בן הר"ר משה עניו ז"ל'.

3. ספר 'על הכל' לתלמיד מהר"ם מאיברא (סי' ד): וגם אומ' הר"ם דגם בימות החמה אין לומר משיב הרוח, מדאמר ר' חנינא פ"ק דתענית אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו, מכלל דלכתחילה אין לאומרו. אבל מוריד הטל יש לומר, מדקתני בברייתא בטל וברוחות לא חייבו חכמים להזכיר, ולא קאמר לא חייבו לשאל' (וכן הובאה לשון זו בספר 'שיטה לבעל הצרורות' (חידושי ר' חיים בר' שמואל מטולידו תלמיד רבינו פרץ והרשב"א) במסכת תענית שם, בשם: 'הר"ם ז"ל מאיבר"א').

כפי שכתב הרב הוגה ומעיין כאן, נראה לכאורה שתוספות תענית כאן מיוסדות על תשובת ר' שלמה הנ"ל, או על פי הגהות תשב"ץ שהביאו. אך לאור הדברים החדשים כאן שכן נמצאים הדברים בספר 'על הכל', השאלה היא מה פשר הדבר שר' שלמה הנ"ל כותב הדברים בשם 'ומפי קרובי רבי משה מאיברא שמעתי', ואת אותם דברים תיבה בתיבה כתב ספר 'על הכל' בשם 'אומר הר"ם' (בהשמטת דברי ר' נתנאל), מי ראשון ומי אחרון? יכולות להיות שלש אפשרויות: א' - או שר' שלמה הנ"ל הוא הוא תלמידו של מהר"ם מאיברא שכתב מפיו את ספר 'על הכל'. ב - או שני תלמידים שונים היו כאן, ומחבר ספר על הכל מקורו גם כן מתשובת ר' שלמה הנ"ל. ג - או גם ר' שלמה וגם מחבר 'על הכל' העתיקו מדברי 'תוספות איברא תענית' מדויקות שהיו לפניהם, ולפנינו בתוס' שבאו לדפוס התקצרו הדברים ונערכו. שאלה נוספת, את המנהג הנפוץ היום לומר בקיץ 'מוריד הטל' מביאים התוספות בשם 'הר"י בשם א"ז', מי הם? כאמור, בספר 'על הכל' הנ"ל נאמרו הדברים בשם הר"ם שכך יש לנהוג, האם הכוונה אליו? בכל זה יבורך היודע והמשיב.

4. לעומת זאת המרדכי מביא דעת 'תוספות' קדומות לתענית שאינן לפנינו שסבירא להו 'אם רצה להזכיר מזכיר'. ואחר כך כתב המרדכי כדברי הר"ם איברא מעצמו, וז"ל בריש תענית (רמז תריב): 'ואם בא להזכיר מזכיר - משמע כל השנה כולה, אף בימות החמה אם רצה להזכיר מזכיר. תוספות. ונלע"ד מדקאמר ר' חנינא (לקמן ע"ב) בימות החמה אם אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו, מכלל דלכתחילה אין לו להזכיר'.

מכך שכתב זאת המרדכי מעצמו ('ונלע"ד') ולא הזכיר שכך ממש פסק הר"ם מאיברא (בשונה ממה שמזכירו הרבה פעמים במסכת ברכות למשל), מוכח כי תוספות תענית הנדפסות על הדף לא היו לעיני המרדכי. ועוד נראה כאן ובמקומות אחרים, ש'תוספות' תענית שהיו לעיני המרדכי תוספות אחרות לגמרי הן מהנדפסות על הדף, ובדבריו במסכת תענית מביא כ-12 פיסקאות מ'תוספות' שאינן לפנינו, ועל פי הבירור נראה שהן 'תוספות ריב"א' קדומות למסכת תענית שלא באו לידינו. ובענין זה סבירא ליה לריב"א אם רצה להזכיר מזכיר, והמרדכי חלק. ויתכן שבמקור הראשון גם הר"ם איברא קאי על 'תוספות ריב"א' אלו, שלאפוקי משיטתו אמר הר"ם דלכתחילה אין להזכיר, וסוף דבר הר"ם איברא והמרדכי אמרו דבר אחד.

לסיכום בקצרה נראה שהיו קיימים שני קבצי תוספות עיקריים למסכת תענית:

1. תוספות ריב"א למסכת תענית - באו לידינו רק העתקות מהן בספרי הראשונים. נכתבו על ידי תלמידו של ר' יצחק בר אשר (רבינו יב"א) מפיו, ואלו הן סתם 'תוספות' המובאות במרדכי תענית: 'ונראה לרבי'. תוספות ריב"א למסכת תענית מוזכרות גם בתוספות שבת (שהן תוספות טוך, בדף קיח ע"א ד"ה לפי: 'וריב"א פירש במסכת תענית'), ובספרי רבני אשכנז למסכת תענית: ראבי"ה, אור זרוע, מרדכי, אגודה. גם 'פסקי תוספות' למסכת תענית מיוסדים על פי 'תוספות ריב"א'. (והעיר על הדבר בכמה מקומות הרב משה יצחק הלוי סגל מהדיר מרדכי השלם תענית, עיין שם בהערות אות ד, אות לט, אות סו, ועוד).

2. תוספות הנדפסות על הדף מסכת תענית - נאמר למעלה שהן 'מאחרוני הראשונים'. ומצאתי מובאות מהן בספרי בית מדרשו של בעל 'תרומת הדשן' ובהגהות ספרי המנהגים, ועדיין יש למצוא את הקדמונים ביותר שהכירום. בדף כה ע"א התוספות מביא 'פירש הראב"ד', וגיליון הש"ס לר' עקיבא איגר כתב: 'הובא עוד שמעתא דראב"ד בתוס' יומא דף יח ע"ב ע"ז דף לח ע"א'. בדף יג ע"א התוספות מביא ראבי"ה ורבינו יואל אביו, ואולי דיבור זה והסמוך לו לקוחים מן המרדכי (רמז תרכח). לפי השוואת פיסקאות מתוספות ריב"א המובאות בספרי הראשונים הנ"ל, נראה ש'תוספות הנדפסות' בתענית לא הכירו את קובץ התוספות הקדום הישן למסכת זו מפי ריב"א, וכמעט אין כל קשר בין שני קבצי התוספות, ומן הסתם יש בכך השלכה לכמה הלכות. למשל אחד החידושים הידועים של תוספות תענית (ט ע"א ד"ה עשר) שחיוב מעשר כספים הוא מן התורה, והאחרונים כידוע האריכו בדין זה, ובספר שו"ת תשובה מאהבה ח"א סי' פז כתב בתו"ד: 'אפשר שנעלמו ממהר"ם מרוטנבורג (שו"ת דפוס פראג סי' עד) דברי התוספות תענית (ט ע"א הנ"ל)'. ולהאמור לכאורה ההפך הוא הנכון שמהר"ם קדם.

לענ"ד, מסתבר שכל תעלומת תוספות שלנו במסכת תענית, טעות!
מי שקבע אשר תוספות תענית, מאוחרות, והיותם יוצאות מכלל שאר קבצי התוספות שלנו בש"ס, זהו פרופסור אפרים אורבך בחיבורו המונומנטלי, הוא "בעלי התוספות" שלו, ב' 614, מצ"ב, על סמך כמה הוכחות.
אך כשיורדים לפרטים אחת לאחת, מתברר שמדובר בדברים בלתי מוכיחים ומוכרחים, לפעמים אף מוטעים לגמרי!

אתחיל מהסוף, כי ישנם סימנים רבים מורים, אשר תוספות תענית שלנו, מחברם - אחד מתלמידי רבינו פרץ ז"ל, כמו במסכתות קטנות אחרות רבות ממש. בהמשך דברינו בס"ד נפרט יותר מזה.

אורבך מתחיל בהפנייה אל שו"ת מהרש"ל בסימן סד:
דע לא זכיתי לקבל מאמ"ז החסיד מהר"ר יצחק ז"ל אפי' ככלב המלקק מן הים... ואיני זוכר כי אם מעט מזער, ואף אם מצער ותחי נפשי בהן, ואלו הן, כשהיה חותם ענינו ביחיד... גם היה קובעה מיד אחר אל תשיבנו ריקם מלפניך, ואח"כ חזר לכי אתה שומע תפילת עמך ישראל וכו' כדי שיהא סמוך לחתימה מעין חתימה, וכן נמצא בתו' דתענית (י"ג: ד"ה אלא) אף שאין התוספו' מהראשונות מ"מ הוא קבל לנהוג כן...
כאן חשב אורבך כוונת מהרש"ל לומר, שתוספות תענית מאוחרות, ובזה הינם שונות משאר תוספות, אך לענ"ד כוונתו בהתאם לידוע בקדמונים, אשר מבחינים בין התוספות "ראשונות", כמו תוספות תלמידי הר"י: הר"ש שאנץ, ר"י שירליאון, רבינו אלחנן, לבין התוספות "אחרונות", כמו רבינו פרץ ז"ל.
העניין נמצא מפורש, שו"ת מהרש"ל עצמו, סימן מד:
שאלה, האמן שאנו עונין אחר ברכת בונה ירושלים, אפילו אחר ברכת עצמו, אי עונין דווקא בלחישא, כדמשמע לישנא דתלמודא, או לאו עבדינן אלא כמנהגא דילן, דעונין אמן בברכה עצמו כמו שאר אמן. תשובה, יראה דלא משנינן מנהגא דילן, אף שחכם אחד הפליג עלי ואמר שהג"ה מיימונ"י פוסק בשם מהר"ם דעונין בלחישה... והאמת שכך כתבו כל האחרונים, כגון אז"ק והמרדכ"י בנוסח ברכת המזון, וכן הטור כתב טוב לאמרו בנחת כדי שלא יזלזלו כו', וכולן ינקו מהג"ה מיימונ"י, אף שבתו' שלנו נמצא כן, אינו לא מתו' דטוך ולא מתו' דשנ"ץ, אלא הוא מדברי האחרונים, כאשר לרוב בזו המסכת', והא ראייה שהרא"ש לא הביאה, ואף הג"ה מיימוני לא הזכירו דברי התו'...
מדובר בתוספות שלנו - ברכות, ואינם אלא "מדברי האחרונים" - לא מתו' דטוך ולא מתו' דשנ"ץ, שהם הם תוספות "ראשונות"!
כ"כ גם מהרש"ל גופו, בים של שלמה - מסכת יבמות פרק ד סימן לד:
והנה מה שאמרינן ד(משנכנס אב) ממעטין כו', כתבו התו' (מ"ג ע"א, ד"ה מלישא) דריבוי משא ומתן קאמר, שימעטו יותר מבשאר ימים, ואף שבפ"ק דמגילה (ה' ע"ב) כתבו התו' (ד"ה ממעטין) דממעטין כו' משמע, שאינם עושין כלל, דאם לא כן, ה"ל לפרש מאי הוא קורא ממעט, אכן התו' דהכא עיקר, נגד התו' של אותן מסכתות קטנות, וכן יש קבלה, שהתוספות מן המסכתות גדולות הן תו' של ר"א מטו"ך, גם לשם פירשו...
ממילא ברור כשמש, שאין המהרש"ל אצלנו מתכוון לתוספות תענית דווקא, אלא מפני שגם בתענית מדובר ב"תו' של אותן מסכתות קטנות", שאינם טוך כמסכתות גדולות, ותל"מ.
חילוק כזה, נמצא עוד מפורש: שו"ת הרא"ש - כלל כ סימן כז,
דע לך כי הפרישות [= תוספות] בארץ הזאת, הם פרישות תלמידים שלא שמשו כל צרכן, ורצו ליחנק, ונתלו באילן גדול. ותלמידים פירשום לפני הרב רבי פרץ ושאר גדולים ז"ל, ואין לסמוך עליהם. כי יש בידי פרישת רבינו שמשון ז"ל, ולא כתב כן...
לקמן נמשיך בס"ד.
קבצים מצורפים
בעלי התוספות - אורבך.pdf
(366.72 KiB) הורד 118 פעמים
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ג' נובמבר 30, 2021 10:04 pm, נערך 5 פעמים בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

תוספות תענית שלנו - מי מחברם ומתי 2

הודעהעל ידי באמונתו » ד' נובמבר 24, 2021 3:51 pm

ציון השני של אורבך, לדברי מהר"ץ חיות שבקובץ "ציון", מצ"ב, גם להגהותיו בסוף מסכת תענית:
ואמרתי לכתוב בסיום המסכת איזה ראיות, למה שהחליטו, דרש"י לתענית - אינו מרש"י ז"ל:
ב לא היה לפני בעלי התוס' פי', זה דהרי מתחלת מסכת עד סופה ראינו דהתוס' באו לעשות פירוש לדברי הגמ', ומשונים משארי התוס' שבאו רק להקשות לפרק ולפלפל בענין ההלכה, וכאן במסכת זאת דברי התוס' ע"פ הרוב המה יבאו רק לעשות פי' לדברי הש"ס, וברוב פעמים פירושים של בעלי התוס' דומים לדברי רש"י, ולפעמים הם אות באות דומים לפירש"י, מה שלא מצאנו בשום מקום... וגם התוס' אין מביאים במסכת זאת בשום פעם את דברי רש"י כמו שנהוג בכ"מ, מפני שלא היו לפניהם דברי רש"י. בדף ג' ע"א תוס' ד"ה עשר נטיעות הביאו דברי רש"י, אולם לא נמצא שמה, רק הוא ברש"י סוכה דף ל"ד ע"א. דף ד' ע"א הביאו התוס' שם ד"ה שלשה בשם רש"י, מה שלא נמצא אצלינו. בדף י"ד ע"א תוס' ד"ה תני חדא הביאו בשם הקונטרס מה שנמצא באמת אצלינו ברש"י, אולם בשינוי לשון, עד שאין דמיון ביניהם, רק בכוונה אחת... ומזה נראה ברור דפי' זה הוא מתלמיד רש"י ז"ל, ולא היה עדיין לפני רבותינו בעל התוס', ומפ"ז לא הביאו פי' זה בשום מקום, והתלמיד שמע הרבה פירושים מפי רבו, וזה הוא שכ' ברוב פעמים אמר לי רבי, ואפשר שהיו איזהו קונטרסים ג"כ מרש"י:
מכאן הסיק אורבך, כי התוספות תענית שלנו, הם לא באמת תוספות, כשאר תוספות שבש"ס.
אך בזה עיוות כוונת מקורו, היינו מהר"ץ, לגמרי. כי כל מגמת מהר"ץ להוכיח, כי המפרש לתענית אינו רש"י, אשר ממילא בעלי התוספות נצרכו במידה מסוימת, להשלים חיסרון ניכר זה, ונזקקו בעצמם למלא חלל שהשאיר כאן רש"י.
אין רמז שהוא בלשון מהר"ץ, שהתוספות אינם תוספות!
אדרבה, הוא מוכיח, כי הפירוש שלנו בתענית, לא עמד לפני התוספות תענית שלנו: "ומזה נראה ברור דפי' זה הוא מתלמיד רש"י ז"ל, ולא היה עדיין לפני רבותינו בעל התוס', ומפ"ז לא הביאו פי' זה בשום מקום", דבר שמלמד על קדימוּת תוספות שלנו בתענית.
אף פירושים מסוימים בשם רש"י, שהתוספות תענית שלנו מביאים, אמנם אינם לפנינו, בפשטות מלמד כי הכירו בעלי התוספות קטעים מפירוש רש"י האמתי שעל מסכת תענית, דבר שנעלם בדורות מאוחרים יותר.
אורבך, כפי הנראה, לא קיבל עיקר דברי מהר"ץ ז"ל, שהפירוש לתענית אינו מרש"י!
היום, דבר זה, הלא מוסכם על הכול כמעט, לומדים וחוקרים, מבינים ומתחילים (מסתבר שהוא לריב"ן).
קבצים מצורפים
ציון ב 96.pdf
(967.81 KiB) הורד 96 פעמים
ציון ב 95.pdf
(967.24 KiB) הורד 123 פעמים
ציון ב 94.pdf
(971.97 KiB) הורד 90 פעמים
ציון ב 93.pdf
(999.46 KiB) הורד 102 פעמים
ציון ב 92.pdf
(1 MiB) הורד 89 פעמים
ציון ב 91.pdf
(960.19 KiB) הורד 109 פעמים
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ה' נובמבר 25, 2021 5:59 pm, נערך 5 פעמים בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

תוספות תענית שלנו - מי מחברם ומתי 3

הודעהעל ידי באמונתו » ד' נובמבר 24, 2021 4:27 pm

אורבך גם מציין לשון התוספות שלנו בתענית ג, א:
ויאמר אליהו התשבי מתושבי גלעד - לכך נקרא מתושבי גלעד, לפי שהרגו ישראל אנשי יבש גלעד על מעשה פילגש בגבעה, ולא נשאר ביבש גלעד כי אם מעט אנשים מן המיושבים בעיר, כי כל השאר היו עם אספסוף, לכך מעיד כי אליהו מן התושבים, כך שמעתי מהר"י טרוט"י - משם הר"י בה"ר יצחק ממלאון.
לדעת אורבך, ר"י טרוט"י - היינו ר"י טרושין, "תלמידו של רבינו פרץ ושל רבינו אשר". ממילא "מראה מסורת זו, שהתוספות לתענית לא נערכו לפני ראשית המאה הי"ד".
לענ"ד, מכאן סמך להיפך, כי התוספות תענית שלנו, מבית מדרש רבינו פרץ יצא, שם למד ר"י טרוט"י, אשר מסר שמועות משם ר"י בה"ר יצחק ממלאון.
קבלת ר"י טרושין מרבינו פרץ ז"ל, נמצא מפורש בהגהות שערי דורא - איסור והיתר, שער ב סימן ג:
וכן קבלתי מרבינו פרץ, בקיבה ששהתה במים עם העור, דאין לאסור אותה רק במעת לעת. עכ"ל מהר"י טרושין.
גם במבוא אל שערי דורא - מהדורת דבליצקי, מרחיב בעניין ר"י טרושין, ראה המצורף פה.
לדבריו המבוססים, ר"י טרוטי/טרושין/טרויש, קיבל מרבינו פרץ ז"ל, בעוד הרא"ש, תלמידו היה, ולא רבו! והרי הוא בן דורו של מהר"ם.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_שערי דורא -מהדורת דבליצקי- - א - יצחק בן מאיר הלוי מדורא - דבליצקי, דוד בן שריה_9_10.pdf
(582.47 KiB) הורד 115 פעמים
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ה' נובמבר 25, 2021 2:43 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

תוספות תענית שלנו - מי מחברם ומתי 4

הודעהעל ידי באמונתו » ד' נובמבר 24, 2021 4:50 pm

גם שם ר"י בה"ר יצחק ממלאון הנ"ל, נמצאו ראיות, שדווקא בבית מדרש רבינו פרץ, רווחו השמועות שלו, וכמו בתוספות נזיר טז, ב:
זאת הגה"ה ממורי רבינו יצחק בהר' יצחק זצ"ל...
התוס' לנזיר הם מתלמידי ר' פרץ!
עוד מצאנו בתשובות מיימוניות - שופטים סימן יז:
וכ"כ הר"פ, שנוהגים הר' יצחק בן הר' יצחק והרבה גדולים...
אף בספר הפרנס - סימן רכג:
וכ"כ רבינו פרץ מצרפת, שנוהגין כן הר' [יצחק ב]ר' יצחק ורוב הגדולים...
ראה המצורף פה, הערות 49, 50:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_שמות חכמים - וויס, אברהם מאיר_327.pdf
(303.84 KiB) הורד 101 פעמים
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ה' נובמבר 25, 2021 2:45 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

תוספות תענית שלנו - מי מחברם ומתי 5

הודעהעל ידי באמונתו » ד' נובמבר 24, 2021 5:20 pm

אחד מן הסימנים המפורסמים לתוספות תלמידי רבינו פרץ, זה הכינוי המיוחד: "מורי שיחיה", המקוצר בצורות שונות (אף משי"ח), אשר כולם מכוונים לרבינו פרץ עצמו זצ"ל.
אף בתוספות תענית שלנו, ה, ב:
ומורי ש"י חשיב הני ארבעים שנה דעלי קודם שנשבה הארון...
גם בדף יב, ב:
ואם התענה בשבת, כגון תענית חלום, דצריך לפרוע כדאמר ובלבד דיתיב תעניתא לתעניתא, אם אירע שיהיה ר"ח אותו יום, אז ידחה לתעניתו עד יום אחר בשבוע, וכן נראה למ"ר שי'...

ראיה נוספת מן הסגנון;
נקדים, אשר ראיות כאלו מעצם טבעם אינם מוחלטות, אמנם יסודם בטביעות עינא, למבינים ובקיאים בהבדל אופני הכתיבה, וחילוקים בדרכי החידוש, שבין קבצי התוספות שונים.
מ"מ, מסתבר שהתוספות מבית מדרש רבינו פרץ ז"ל, מתאפיינים ב;
1: דגש על הפשט, דהיינו בפירוש שקלא וטריא, קושיות ותירוצים מקומיים "פשוטים".
2.בקיצור אמרים, דהיינו בלי פלפולים יתירים, ארוכים מסובכים.
3. חותך, כלומר, שאינם מהססים לחלוק על גדולי המפרשים לפניהם, רש"י או בעלי התוספות קודמים.
אגב, מסתבר שמסיבות אלה, התחבבו אלה התוספות דווקא מאוד, כעדות של הרא"ש לעיל.
עכ"פ, כולם נתקיימו בתוספות תענית שלנו.
מצ"ב מאמרי מחקר בדרכי רבינו פרץ ז"ל:
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ש' נובמבר 27, 2021 8:28 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

תוספות תענית שלנו - מי מחברם ומתי 6

הודעהעל ידי באמונתו » ה' נובמבר 25, 2021 1:05 am

אורבך גם מצדד, כי העתקת לשון הטור, בתוספות תענית שלנו דף י"א ב', מקורית מעצם לשון התוספות, וכתב: ואם לא נראה בהבאה מטור אורח חיים תוספת מאוחרת, הרי יש לאחרן עד לשנת 1340.
אמנם בתוספות שם:
לן בתעניתו - פירוש שהתענה היום ובלילה לא אכל ולן בתעניתו אף על גב שהלינה היה מכח תענית שקיבל עליו אינו מתפלל תפלת תענית ובה"ג יש אוכל ומתפלל תפלת תענית ומפרש כמו הכא דבשחרית אומר תפלת תענית אף על פי שאכל כל הלילה ויש מתענה שאינו מתפלל כמו בערבית אף על פי שלא אכל ומפרש בהלכות גדולות דאין אומרין עננו בתפלת שחרית שמא נמצא שקרן בתפלתו דשמא לא יסיים התענית ולי נראה דלא נקרא שקרן כיון שהיה בדעתו להתענות אפילו אקרי אונס אחר כך ולא מצי לצער נפשיה לא גרע ממתענין לשעות וכן משמע מהא דתנן (לקמן דף יט.) ירדו להם גשמים קודם חצות אינן משלימין ומסתמא משמע שאמרו תפלת תענית מכל מקום אין זה ראיה גמורה דשמא לא אמרוה ומהא דלקמן (דף יב:) גבי רב הונא בריה דרב יהושע בריה דרב אידי דיתיב בתעניתא מדאמרו ליה ליזוף מר וליפרע ואמר להו תענית חלום הוא אמאי לא אמר מפני שאמר תפלת תענית אין זה ראיה לדברי ה"ג דלא היה דעתו להתענות מבעוד יום ולא קבל עליו וכתב הר"מ מי שלא קבל עליו מבעוד יום דאין אומר עננו אי לאו דתענית חלום הוא ונוהגים ששליח צבור אומרו בשחרית כדי להודיע לעולם ולהזכיר התענית אבל יחיד אינו אומר עד המנחה [ובטור אורח חיים (סי' תקסה) אומר שליח צבור אומר בכל פעם שאי אפשר שלא יתענו קצת מקהל עכ"ל].
שני נימוקים יש לראות מובאה הזאת כתוספת מאוחרת דווקא:
אחד, מיקומו בסוף כל אריכות דבריהם דווקא, מחשיד כי אמנם מדובר בהוספה. הכלל בכתבי יד ושאר מקורות, אשר תוספות רבות מצויות דווקא בסוף.
ועוד, הסיום בלשון: עכ"ל, לא מצאנו בשום מקום בתוספות תענית מלבד כאן, ע"א שהתוספות מעתיקים דיבורים רבים ממקורות שונים מגוונים. לכן המסתבר שהוספה היא, לא מלשון המקורי של בעלי התוספות כלל.

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

תוספות תענית שלנו - מי מחברם ומתי 7

הודעהעל ידי באמונתו » ה' נובמבר 25, 2021 1:56 am

בתוספות תענית כא, ב:
אמרו ליה לרב יהודה איכא מותנא בחזירי גזר תעניתא וכו' עד שאני חזירי דדמו מעייהו לבני אינשי - פירוש, שבני מעיו של חזיר דומין למעים של בני אדם, ויש לחוש שיהא על בני אדם, מכאן נראה שאם יהיה דבר על עובדי כוכבים שיש לחוש ויש להתענות, דהא הכא חזינן דגזר תעניתא מדבר שהיה בחזירין משום דדמו מעייהו לבני אדם, וכל שכן דנכרים דדמו לישראל.
לטענת אורבך, קטע זה עשוי הוא לרמוז אל "המגיפה השחורה", וממילא מלמד על עת כתיבת תוספות אלו.
ועוד הסיק, כי הר"ן הינו הראשון המביא מתוספות אלו, מאחר שכתב:
גרסינן בגמרא, אמרי ליה לרב יהודה, איכא מותנא בחזירין, גזר תעניתא, לימא קסבר רב יהודה מכת משולחת במין אחד משולחת בכל המינין, לא, שאני חזירי דדמיא מעיהו לשל אדם, ויש שלמדו מכאן בק"ו שגוזרין תענית אם יש בעכו"ם דבר, ואחרים חולקין ואומרין דעכו"ם וישראל, מפני שהן שתי אומות, אין עונשן שוה, והם נדונין לפי מעשיהן, מה שאין כן בחזירי, וסמכו דבריהם מדאמרינן בפרק במה מדליקין שטנא בתרי אומי לא שליט:
עיין גם שו"ת הרשב"ש - סימן שס.
אמנם, אורבך לא ידע, אשר כבר בחדושי הריטב"א:
אמרינן בגמרא, אמרו ליה לרב יהודה, איכא מותנא בחזירי, וגזר תעניתא. ואף על גב דמכה משולחת במין אחד, אינה משולחת בשאר מינים, שאני חזירי דדמו מעייהו לאינשי, ויש למדין מכאן שמתריעים על מותנא דגוים, דלא גרע מחזירי, וטפי חשיבי ישראל וגוים מין אחד, ויש אומרים דשאני חזירי, דדינייהו דכולהו חיות בתר דאינשי גריר, וכיון דכן, וחזירי דמו לאינשי, חיישינן שהדין אף בבני אדם, אבל גוים חלקו רשות לעצמם, ואף על פי שהם מין אחד, עניני גזירתם חלוקה לעצמם, ובתרי דיני אינון מתדנין, והלשון הראשון נראה יותר.
ראה נימוקי יוסף ג"כ. כיו"ב בית הבחירה למאירי:
מכה המשלחת במין אחד, אין אומרים שתהא משלחת בכל המינים, מעתה, אם נשתלח דבר באחד מן המינים שבבהמות, אין מתענים בכך, שאין מן הדבר שבהם חשש לאדם, ומ"מ, ישראל הדרים בין עובדי האלילים, ושאינם מאמינים במציאות האלה, אף על פי שהם אצלנו כבהמות, הואיל ובגופם מיהא אין הבדל בין זה לזה, מתענים, וזהו שאמרו איכא מותנא בחזירי, כמו שאמרו בדרש את החזיר - זו מלכות הרשעה, ולמה נקרא שמה חזיר, שעתיד הב"ה להחזירו לנו, וכן דוד אמר חזיר מיער, ואמרו דדמו מעיניהו לאינשי, ר"ל כלל גופם, ומה שאמר לאינשי, הוא כאמרו ונתת לאמתך זרע אנשים, ואם תפרשה כפשוטה של משמעה, נראה שאינה הלכה, שלא ראיתי לשום פוסק שהביאה, ומ"מ לענין באור, י"מ דדמו מעיניהו לאינשי, שאין להם כרס הפנימי כדרך בני אדם, ויש לחוש שאותה סבה הגורמת הפסד לחזירים הוא ג"כ סבה לבני אדם:
אף בספר המכתם, מביא עניין הזה:
ועוד אמרו בגמ', אמרו ליה לרב יהודה איכא מותנא בחזירי, וגזר תעניתא, ולא משום דקסבר מכה משולחת במין אחר משתלחת במין אחר, אלא משום דדמו מעיהו דחזירי לשל בני אדם... ויש אומרי', דכל שכן אם היה דבר באומות העולם שראוי לחוש על זה, שטבע כל בני האדם קרוב הוא זה [לזה]. ויש שחולקין על זה, לפי שהדבר, כשבא על אומות העולם, על עונש עונם הוא, אבל של בהמות, אינו על ענשם, שאין להם זכות וחובה.
ואחריו ובעקבותיו בספר הבתים - תענית שער ב אות ד:
יש מי שאמר שאם היה דבר באומות העולם, גוזרין תענית, אף על פי שאין הדבר בישראל. שאם אמרו בחזירים, כל שכן באומות העולם שהם ממין האדם. ויש מי שאמר שאינו דומה, שאם יש דבר בחזירים הואיל ויש להם קצת דמיון במין האדם תולין הדבר בעפוש והפסד אויר, וכשהדבר באומות העולם תולין הדבר ברשעם וחטאתם. והרי"ף והר"ם לא הביאו זה, נראה דעתם שאינו כהלכה...
הרי הריטב"א, מאירי, רבינו דוד בן לוי מנרבונה, ורבינו דוד הכוכבי, פעלו בדור ר"פ ותלמידיו ממש, עשרות שנים לפני המגיפה השחורה.
נמצא אפוא מכאן הוכחה הפוכה, וכבר רבותינו הריטב"א, מאירי, גם בעלי המכתם והבתים, מעתיקים דברי התוספות שלנו.

בן מיכאל
הודעות: 2286
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: קבצי תוספות ומחבריהם - אשכול בירור וזיהוי

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' נובמבר 25, 2021 9:52 pm

הרב באמונתו, יש"כ!

האויצרניק
הודעות: 325
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 3:07 pm

Re: קבצי תוספות ומחבריהם - אשכול בירור וזיהוי

הודעהעל ידי האויצרניק » ה' ספטמבר 01, 2022 12:23 am

בלת"ק

ראיתי שריטב"א קוק עמ"ס קידושין, הוא אותו כת"י של יד רמה על קידושין של מכון אופק

יוצא פוניבז'
הודעות: 2096
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: קבצי תוספות ומחבריהם - אשכול בירור וזיהוי

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' ספטמבר 01, 2022 11:28 am

האויצרניק כתב:בלת"ק

ראיתי שריטב"א קוק עמ"ס קידושין, הוא אותו כת"י של יד רמה על קידושין של מכון אופק

(הכוונה למה שהם כינו "ריטב"א מהדורה בתרא")


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 205 אורחים