עמוד 1 מתוך 1

מתי התחילו להשתמש בוגו'

פורסם: ג' יולי 14, 2015 11:18 pm
על ידי שבט מוסר
בספרים קדמונים השתמשורק בוכו'.
כיום רווח המנהג להשתמש בוגו' לציון המשך פסוק.
מענין לדעת מתי התחיל מנהג זה, ומה טעם יש בה - למה לעשות ציון שונה לפסוקים.

Re: מתי התחילו להשתמש בוגו'

פורסם: ג' יולי 14, 2015 11:33 pm
על ידי תוכן
דומה שראיתי מהרמ"ש בשם ר' אליהו בחור שוגו' נאמר דוקא אחרי פסוק משום כל פסוק דלא פסקיה משה.

Re: מתי התחילו להשתמש בוגו'

פורסם: ג' יולי 14, 2015 11:36 pm
על ידי מה שנכון נכון
יש מקום לומר שוגו' מתאים לציון המשך פסוק, משום דכל פסוק דלא פסקיה משה לא פסקינן, וא"כ אין כאן אפילו חלק העומד לעצמו, ואילו וכו' הוא בשאר מקומות ושם הכונה לומר שיש כאן חלק מהשלם ולא הכל, אך החלק יכול לפעמים לעמוד לעצמו. [ואף בנ"ך לא פסקינן כמ"ש תוספות סוכה לח:, ועיין מ"א תכב,ח].
וראה לשון הרמ"א בסימן תכו ס"ב "ואומר כשם שאני רוקד כו' ואומר תפול עליהם וגו' ולמפרע כאבן ידמו כו' ג' פעמים". כי למפרע כבר אין זו אמירת פסוק.

---
שו"ר את מש"כ תוכן. דברי ר"א בחור הם בספר התשבי ערך גמר, ואין בהם את הטעם הנ"ל רק ציון העובדה.

Re: מתי התחילו להשתמש בוגו'

פורסם: ד' יולי 15, 2015 12:02 am
על ידי עדיאל ברויאר
תוכן כתב:דומה שראיתי מהרמ"ש בשם ר' אליהו בחור שוגו' נאמר דוקא אחרי פסוק משום כל פסוק דלא פסקיה משה.


הרמב"ם כתב "וכו'" בין על פסוקים ובין על דברי חז"ל.

Re: מתי התחילו להשתמש בוגו'

פורסם: ד' יולי 15, 2015 7:26 am
על ידי בברכה המשולשת
בספר נפש הרב לגר"צ שכטר דן בזה בשם רבו הגרי"ד הלוי מבוסטון

Re: מתי התחילו להשתמש בוגו'

פורסם: ד' יולי 15, 2015 2:24 pm
על ידי יתר10
שבט מוסר כתב:בספרים קדמונים השתמשו רק בוכו'

מאיפה המצאת את זה? בכל כת"י של התלמוד משתמשים בוגו'

Re: מתי התחילו להשתמש בוגו'

פורסם: ד' יולי 15, 2015 3:34 pm
על ידי לוצאטי
נמצא גם בקטעי גניזה. הרבה פעמים וג' בלי ו'.

Re: מתי התחילו להשתמש בוגו'

פורסם: ד' יולי 15, 2015 9:49 pm
על ידי שבט מוסר
יתר10 כתב:בכל כת"י של התלמוד משתמשים בוגו'


תודה על החידוש.

Re: מתי התחילו להשתמש בוגו'

פורסם: ד' יולי 15, 2015 10:07 pm
על ידי איש_ספר
ישורון כד עמ' תתל.png
ישורון כד עמ' תתל.png (326.26 KiB) נצפה 2326 פעמים

Re: מתי התחילו להשתמש בוגו'

פורסם: ב' יולי 20, 2015 3:46 pm
על ידי צורב מתחיל
הזכירו מעט על המשמעות של וכו'. ראיתי דבר מעניין בהקדמת המהדירים למסילת ישרים מהדורת "ועד שפתי חכמים" בב"ב. שכתבו שבמקומות שכתב המס"י וכו' יש מקומות שכוונתו לכל ההמשך, ויש מקומות שזה כעין סימון 3 נקודות אצלינו לסמן דילוג בהעתקה (ושם בהקדמה כתבו לזה דוגמאות).
אמנם כמדומה שיש ספרים שבהם הסימון וכו', בא לציין את זה שאין ההעתקה מושלמת ואפי' כשאין דילוג והמשך התוכן אינו שייך לענין. כך למשל הש"ך בתחילת תקפו כהן מביא שאלת השואל בתשובות הרשב"א ודן בשאלתו. עם כל זה כשהוא מעתיק את דברי השואל הוא כותב בסוף וכו', והמשך הדברים ברשב"א שם הם כבר תשובה על השאלה שהש"ך לא מתעסק עמה. הוי אומר שהש"ך כתב כך לציין שהוא לא מעתיק את כל דברי הרשב"א, למרות שאי"ז פסוק שאסור להפסיקו כמו שכתבו לעיל.

אשמח אם הידענים שבינינו ידעו לציין לדוגמאות נוספות לזה.