אמרתי אעלה כאן הערה נפלאה בתרגום איכה, שמצאתי [באוצר] שהעירו בה ת"ח יחידים בקיאים ומופלאים.
"רוח אפינו משיח ה' נלכד בשחיתותם",
בתרגום: מלכא יאשיהו דהוה חביב לנא כנשמת רוח חיין דבאפנא והוה מתרבי במשח רבותא דה' וכו'. וכ"ה בפירוש רש"י.
בספר משמר הלוי להגרמ"מ שולזינגר הקשה בשם הגרש"מ דיסקין, הרי איתא בהוריות (יא:) שאין מושחין מלך בן מלך בשמן המשחה, ולמה אם כן נמשח יאשיהו שהיה בנו של המלך אמון.
והביא בשמו תירוץ נפלא.
הגרמ"מ תירץ באופן אחר על פי דברי הרד"ק:
אכן הגרש"מ דיסקין כיוון בזה קצת לדברי הרמ"ע מפאנו במאמר מאה קשיטה, כפי שמצאתי בספר טעם הצבי להגר"צ אברמוביץ:
ואלו דברי הרמ"ע מפאנו:
[מדברי הרמ"ע מפאנו, נראה לכאורה שגם לתירוצו השני אכן לא נמשח יאשיהו כלל, ועדיין נקרא משיח ה' משום שמלכותו היתה דומה לשל דוד ושלמה המשוחים, כי גם הוא מלך על עשרת השבטים]
רוח אפינו משיח ה' יבוא ויעלנו לזבול בית תפארתנו במהרה בימינו.