עמוד 1 מתוך 1

רוח אפינו משיח ה' - האם יאשיהו נמשח בשמן המשחה?

פורסם: ב' יולי 27, 2015 12:57 am
על ידי ברקים רב
אמרתי אעלה כאן הערה נפלאה בתרגום איכה, שמצאתי [באוצר] שהעירו בה ת"ח יחידים בקיאים ומופלאים.

"רוח אפינו משיח ה' נלכד בשחיתותם",
בתרגום: מלכא יאשיהו דהוה חביב לנא כנשמת רוח חיין דבאפנא והוה מתרבי במשח רבותא דה' וכו'. וכ"ה בפירוש רש"י.

בספר משמר הלוי להגרמ"מ שולזינגר הקשה בשם הגרש"מ דיסקין, הרי איתא בהוריות (יא:) שאין מושחין מלך בן מלך בשמן המשחה, ולמה אם כן נמשח יאשיהו שהיה בנו של המלך אמון.
והביא בשמו תירוץ נפלא.

משמר הלחוי.png
משמר הלחוי.png (107.1 KiB) נצפה 2575 פעמים


הגרמ"מ תירץ באופן אחר על פי דברי הרד"ק:

משמר א.png
משמר א.png (38.52 KiB) נצפה 2575 פעמים

משמר ב.png
משמר ב.png (79.24 KiB) נצפה 2575 פעמים


אכן הגרש"מ דיסקין כיוון בזה קצת לדברי הרמ"ע מפאנו במאמר מאה קשיטה, כפי שמצאתי בספר טעם הצבי להגר"צ אברמוביץ:

טע הצבי.png
טע הצבי.png (30.2 KiB) נצפה 2575 פעמים


ואלו דברי הרמ"ע מפאנו:

מאה קשיטה.png
מאה קשיטה.png (45.49 KiB) נצפה 2575 פעמים


[מדברי הרמ"ע מפאנו, נראה לכאורה שגם לתירוצו השני אכן לא נמשח יאשיהו כלל, ועדיין נקרא משיח ה' משום שמלכותו היתה דומה לשל דוד ושלמה המשוחים, כי גם הוא מלך על עשרת השבטים]

רוח אפינו משיח ה' יבוא ויעלנו לזבול בית תפארתנו במהרה בימינו.

Re: רוח אפינו משיח ה' - האם יאשיהו נמשח בשמן המשחה?

פורסם: ב' יולי 27, 2015 1:09 am
על ידי אום אני חומה
יישר כח על הדברים הנפלאים.

ולהעיר, דמדברי הרד"ק ורממ"ש נמצינו למדים דהא דאין מושחים מלך בן מלך אינו פטור מהמשיחה, אלא מפני שהוי כמשוח בעצמו ממש, דמשיחת האב מתייחסת אף לבניו, וכך נר' מלשון התרגום.

Re: רוח אפינו משיח ה' - האם יאשיהו נמשח בשמן המשחה?

פורסם: ב' יולי 27, 2015 1:20 am
על ידי איש_ספר
יש"כ.

כמי שאינו מונח בסוגיא קצ"ע שהרי מלך ישראל אינו טעון משיחה (אלא מושחין אותו באפרסמון בלבד), וא"כ מה לי שקיבל כעת גם מלוכה על שבטי ישראל?

החיבור המקיף ביותר על ענייני משיחה הוא כידוע קונטרס הלכתא למשיח'ה שבסו"ס אבות הרא"ש ח"א
עיינתי שם ומצאתי רק את זה, http://www.otzar.org/aspcrops/100208_91 ... 772015.asp
אולי יש המשך, ונלאיתי גלגל...

Re: רוח אפינו משיח ה' - האם יאשיהו נמשח בשמן המשחה?

פורסם: ב' יולי 27, 2015 1:34 am
על ידי ברקים רב
איש_ספר כתב:יש"כ.

החיבור המקיף ביותר על ענייני משיחה הוא כידוע קונטרס הלכתא למשיח'ה שבסו"ס אבות הרא"ש ח"א
עיינתי שם ומצאתי רק את זה, http://www.otzar.org/aspcrops/100208_91 ... 772015.asp
אולי יש המשך, ונלאיתי גלגל...


תודה רבה.
גם כשמחפשים באוצר החכמה צריך לדעת היכן לחפש...
מצאתי עכשיו באוצר עוד מישהו שמתרץ את תירוצו של הרמ"מ שולזינגר עפ"י הרד"ק, והוא בספר "ימות המשיח בהלכה" [דיונים בהלכות משיח עפ"י תורת הרבי מליובאביץ']
ועוד תירוץ מצאתי בספר רנת יצחק על מלכים (סורוצקין).

Re: רוח אפינו משיח ה' - האם יאשיהו נמשח בשמן המשחה?

פורסם: ב' יולי 27, 2015 7:57 am
על ידי לייטנר
אליבא דראב"ע שפסוק זה נאמר על צדקיה, לק"מ שאמנם היה בן מלך, אך לא בן המלך שמלך קודם לו.

Re: רוח אפינו משיח ה' - האם יאשיהו נמשח בשמן המשחה?

פורסם: ב' יולי 27, 2015 9:47 am
על ידי בברכה המשולשת
איש_ספר כתב:יש"כ.

כמי שאינו מונח בסוגיא קצ"ע שהרי מלך ישראל אינו טעון משיחה (אלא מושחין אותו באפרסמון בלבד), וא"כ מה לי שקיבל כעת גם מלוכה על שבטי ישראל?...


אולי כשמלך מבית דוד מקבל מחדש את המלוכה על שבטי ישראל כולם זה גדר של תחילת המלוכה כדוד אביו

Re: רוח אפינו משיח ה' - האם יאשיהו נמשח בשמן המשחה?

פורסם: ה' יולי 30, 2015 2:59 am
על ידי סיפרון
בשלשה כתבי יד של תרגום איכה (שנים תימניים ואחד אשכנזי) תיבות "והוה מתרבי במשח רבותא דה'". ליתא

Re: רוח אפינו משיח ה' - האם יאשיהו נמשח בשמן המשחה?

פורסם: ה' יולי 30, 2015 10:13 am
על ידי ברקים רב
סיפרון כתב:בשלשה כתבי יד של תרגום איכה (שנים תימניים ואחד אשכנזי) תיבות "והוה מתרבי במשח רבותא דה'".


ליתא?

Re: רוח אפינו משיח ה' - האם יאשיהו נמשח בשמן המשחה?

פורסם: ה' יולי 30, 2015 11:53 am
על ידי מן השורה
ברקים רב כתב:בספר משמר הלוי להגרמ"מ שולזינגר הקשה בשם הגרש"מ דיסקין, הרי וכו'

הדברים נמצאים גם בספרו משאת המלך עה"ת
איש_ספר כתב:כמי שאינו מונח בסוגיא קצ"ע שהרי מלך ישראל אינו טעון משיחה (אלא מושחין אותו באפרסמון בלבד), וא"כ מה לי שקיבל כעת גם מלוכה על שבטי ישראל?...

דין הוא במלכי בית דוד שנמשחין בשמן המשחה, מה לי אם ימלוך על בית אביו או ימלוך על שבט אחר. [כעין דברי ה'בברכה משולשת']

[הנה כשהמליכו את דוד בחברון לא היה צריך משיחה, דלזה מהני המשיחה שמשחו שמואל, אבל כשאח"כ בא לירושלים (אחר שבע שנים) למה לא היה צריך למשחו שוב, כמו שהיה אצל יאשיהו לדברי הגרש"מ. וי"ל, שמשיחת דוד היה למלך על [כל] ישראל [במקום שאול], ובזה אי"צ משיחה אף שבפועל לא יצא למעשה שימלוך אלא לאחר זמן, בין בחברון ובין בי-ם, אבל אצל יאשיהו היה חידוש, שהמלוכה בעיקרון התחלקה ע"פ נביא לירבעם שמשבט אפרים, ואצל יאשיהו נתחדש שימלוך שוב על כל ישראל, ומשו"ה נצרך משיחה חדשה].
לייטנר כתב:אליבא דראב"ע שפסוק זה נאמר על צדקיה, לק"מ שאמנם היה בן מלך, אך לא בן המלך שמלך קודם לו.
אצל צדקיה בלא"ה ל"ש משיחה, שכבר נגנז שמן המשחה.