עמוד 1 מתוך 2

המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ה' יולי 30, 2015 5:41 pm
על ידי מחולת המחנים
קצת באיחור, אך טוב מאוחר מלא כלום..
כיצד ניתן להשיג באופן מקוון את קובץ 'המעין' - תמוז תשע"ה.
עדיין לא עלה לאתר של ישיבת שעלבים.

בתודה מראש.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 04, 2015 10:15 am
על ידי פרטיזן
ג"א מצטרף להנ"ל

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 04, 2015 5:36 pm
על ידי מלך זקן וכסיל
תכתוב מייל אישי להרב הקי"ק המו"ל

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: א' אוגוסט 09, 2015 12:15 pm
על ידי עדיאל ברויאר
קישור לג'מבו מייל להורדה - http://www.jumbomail.co.il/Downloads.as ... 667875453D

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: א' אוגוסט 09, 2015 12:16 pm
על ידי יעקב כהן
קיבלתי קישור במייל לגיליון 214
http://www.jumbomail.co.il/Downloads.as ... 726957303D
בס"ד. שלו' רב. רצ"ב 'המעין' גל' 214, תמוז תשע"ה, עקב תקלה הוא עדיין לא נמצא באתר ישיבת שעלבים.
כל טוב, הק' יואל קטן

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: א' אוגוסט 09, 2015 12:46 pm
על ידי אריך
מה עם החסומים הק'?

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: א' אוגוסט 09, 2015 12:55 pm
על ידי משולש
המנויים קיבלו היום או אתמול את הקובץ להורדה.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: א' אוגוסט 09, 2015 12:55 pm
על ידי אוצר החכמה
מכאן אני משער שיוכלו גם החסומים להוריד

http://forum.otzar.org/dl/%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%99%D7%9F.pdf

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: א' אוגוסט 09, 2015 4:46 pm
על ידי מחולת המחנים
יישר כח לכל המעלים החשובים כאו"א בשמו הטוב יבורך.
תזכו תמיד להגדיל תורה ולהאדירה.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: א' אוגוסט 09, 2015 6:28 pm
על ידי איש_ספר
גליון עשיר ומלא ענין כתמיד ויותר.
יש"כ של מכובדינו הרב הקי"ק על עריכתו הקפדנית אשר עקבותיה ניכרים על פני הקובץ כולו.
רק חבל שיופיו של הקובץ עומעם במכתבו של רפאל בנימין פוזן, שדלה העט מלתאר את מגמתו, מלבד: רוע צרוף/גסות הרוח/ שנאת ע"ה לת"ח/ וקורטוב בלתי מבוטל של רשעות.
ופלא על המערכת הנכבדה שנתנה יד לפושעים.
וכשנזכרים שמאמרו הקודם היה דרישת מעלותיו של מנדלסון, עולים כמאליהם דברי חכמינו על הכתוב מצרף לכסף וגו'.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 12:48 am
על ידי הקיק
בס"ד. אני מבין את כעסו של הרב אי"ס על דברי הרב פוזן, ה' ישלח לו רפו"ש בקרוב, בגיל' 'המעין' האחרון, ובכל זאת נראה לי שהפעם הרב אי"ס הגזים. נכון שהיה אפשר לכתוב את הביקורת על המהרי"ץ דושינסקי זצ"ל באופן עדין ומכובד יותר, ואולי כאן כשלה מערכת 'המעין', אבל לא נראה לענ"ד שדברי הרב פוזן חמורים בתוכנם ובסגנונם עד כדי כך שהוא ראוי לכינויי הגנאי שחילק אותם הפעם בשפע הרב אי"ס. לרב פוזן שיח' זכויות רבות, ספריו על התרגום הם אוצר בלום, והייתי מודה לרב אי"ס אם היה מוחק את דבריו הקשים. הק' יואל.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 4:45 am
על ידי הוד_והדר
מה נזכרתם כעת להדפיס סקירה על מחזור רומא שיצא לאור כבר לפני 3 שנים

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 7:32 am
על ידי הקיק
המאמר נשלח לפני יותר משנה אבל התעכב 'על שולחן המערכת' עקב זה שקדמוהו אחרים כל פעם מסיבותיהם הטובות, ואין מדובר במוצר פג תוקף... הקי"ק

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 8:48 am
על ידי גימפעל
איש_ספר כתב:גליון עשיר ומלא ענין כתמיד ויותר.
יש"כ של מכובדינו הרב הקי"ק על עריכתו הקפדנית אשר עקבותיה ניכרים על פני הקובץ כולו.
רק חבל שיופיו של הקובץ עומעם במכתבו של רפאל בנימין פוזן, שדלה העט מלתאר את מגמתו מלבד: רוע צרוף/גסות הרוח/ שנאת ע"ה לת"ח/ וקורטוב בלתי מבוטל של רשעות.
ופלא על המערכת הנכבדה שנתנה יד לפושעים.
וכשנזכרים שמאמרו הקודם היה דרישת מעלותיו של מנדלסון, עולים כמאליהם דברי חכמינו על הכתוב מצרף לכסף וגו'.

אני חושב שהמאמר הקודם של ארנוולד על המהרי"ץ דושינסקי מבזה הרבה יותר מהתגובה של פוזן.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 9:02 am
על ידי איש_ספר
הקיק כתב:בס"ד. אני מבין את כעסו של הרב אי"ס על דברי הרב פוזן, ה' ישלח לו רפו"ש בקרוב, בגיל' 'המעין' האחרון, ובכל זאת נראה לי שהפעם הרב אי"ס הגזים. נכון שהיה אפשר לכתוב את הביקורת על המהרי"ץ דושינסקי זצ"ל באופן עדין ומכובד יותר, ואולי כאן כשלה מערכת 'המעין', אבל לא נראה לענ"ד שדברי הרב פוזן חמורים בתוכנם ובסגנונם עד כדי כך שהוא ראוי לכינויי הגנאי שחילק אותם הפעם בשפע הרב אי"ס. לרב פוזן שיח' זכויות רבות, ספריו על התרגום הם אוצר בלום, והייתי מודה לרב אי"ס אם היה מוחק את דבריו הקשים. הק' יואל.

אחר רוב הערכה לרב הקי"ק: כל זמן שהמכתב המגונה מופיע כאן בלינק, אני בוחר להשאיר לצדו את התגובה.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 11:47 am
על ידי אורח
הקיק כתב:בס"ד. אני מבין את כעסו של הרב אי"ס על דברי הרב פוזן, ה' ישלח לו רפו"ש בקרוב, בגיל' 'המעין' האחרון, ובכל זאת נראה לי שהפעם הרב אי"ס הגזים. נכון שהיה אפשר לכתוב את הביקורת על המהרי"ץ דושינסקי זצ"ל באופן עדין ומכובד יותר, ואולי כאן כשלה מערכת 'המעין', אבל לא נראה לענ"ד שדברי הרב פוזן חמורים בתוכנם ובסגנונם עד כדי כך שהוא ראוי לכינויי הגנאי שחילק אותם הפעם בשפע הרב אי"ס. לרב פוזן שיח' זכויות רבות, ספריו על התרגום הם אוצר בלום, והייתי מודה לרב אי"ס אם היה מוחק את דבריו הקשים. הק' יואל.

אבקש לחזק את ידו של הראי"ס. חבל שהרב קטן מגלה רגישות לכבודו של הרב פוזן, במקום לגלות רגישות לכבודו של אחד מגדולי התורה בדור האחרון, זקן ויושב בישיבה מהרי"ץ זצ"ל.
יבדוק הרב קטן את עצמו, האם היה מאפשר בקובצו פרסום מכתב מעין זה:

לכבוד המערכת שלום, כיון שהוזכר שמו של הרב הרצוג וצדקותו, אבקש להזכיר פרשיה חמורה ומביכה ששמו נקשר בה, פרשית וכו', ראוי לזכור מה שאמר הגרי"ז מבריסק אודות הנהגתו של הרב הרצוג בפרשה זו, ומה שאמר האדמו"ר מ וכו'. לצערי נראה איפוא שהרב הרצוג התעלם ממאמר חז"ל מפורש, צר לי שאני חוזר על פרשה שאירעה לפני שמונים שנה, אבל במקום חילול השם אין חולקים כבוד לרב. בברכה. זלמן בוקשפאן בתי נייטין ירושלים

[יובהר, שלא התכוונתי לשום פרשה ספציפית ואין כאן אלא משל בעלמא].

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 1:58 pm
על ידי הקיק
בס"ד. אין לי עניין להיגרר לוויכוח בענייני אמונות ודעות וחובת כיבוד ת"ח והגדרת מיהו 'גדול' ומי לא וכו' וכו', וזה גם לא הנושא. רק כדי למנוע טעות ממי שלא ראה את הדברים בפנים בחוברת 'המעין' - לא מדובר ח"ו בגילוי פרשיה אישית נסתרת שאמורה לבייש את מהרי"ץ דושינסקי זצ"ל - אלא בעניין ציבורי ידוע, והוא החלטתו שהעדה החרדית לא תשתתף בכינוס התפילה להצלת יהודי אירופה שאורגן בביהכ"נ החורבה ע"י הרבנות הראשית בהשתתפות הרבי מגור ועוד ת"ח רבים אחרים אלא תארגן לעצמה כינוס נפרד, החלטה שהייתה אחד הגורמים לניתוק בין אגודת ישראל לעדה החרדית. גם אין להשוות את הסגנון שאולי לא היה מכבד מספיק ב'המעין' - לבין רשימת כינויי הגנאי ש'שפך' ידידי הרב אי"ס... לכן אני שב על בקשתי למחוק את הדברים, גם אם ה'מחיר' יהיה מחיקת השרשור כולו. ובל"נ עד כאן דבריי בנושא זה. הק' יואל

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 3:46 pm
על ידי לא ידען
איני מבין את התקפתו של איש ספר.
אכן אין קשר בין פרשית היתר העבודה בשבת בשנת תש"ח ליום התפילה הנפרד שערך הרב דושינסקי למרבה הטרגדיה.
אבל לא ראיתי במכתבו של ר' פוזן את כל אותם 'סופרלטיבים' בהן מואשם ע"י ר' אי"ס.

מה שנכון, הרב דושינסקי זצ"ל לא היה מסוגל לכזה מעשה. וכפי ששמעתי שמועה שאחד הגדולים התבטא 'מילא לא לשמוח יחד עם הרבנות, אבל להתאבל?!'

שמעתי ממקור מוסמך ביותר ויש לי ראיות לכך בכתובים, כי הרב דושינסקי נגרר אז, למרבה הטרגדיה, אחר אחד מראשי נטורי קרתא. הרבי מסדיגורא רבי אברהם יעקב זי"ע, אמר אז: יודע אני בהרב דושינסקי שאינו מסוגל לכזה מעשה ויודע אני כי ע. הוא שיזם ועשה זאת. לכן לעתיד יתגלה קלונו ברבים בתוך בני קהילתו. ע"כ.
ודבר מדבריו לא שב ריקם.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 6:12 pm
על ידי עט סופר
מ

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 7:46 pm
על ידי איש_ספר
לא ידען כתב:איני מבין את התקפתו של איש ספר.
אכן אין קשר בין פרשית היתר העבודה בשבת בשנת תש"ח ליום התפילה הנפרד שערך הרב דושינסקי למרבה הטרגדיה.
אבל לא ראיתי במכתבו של ר' פוזן את כל אותם 'סופרלטיבים' בהן מואשם ע"י ר' אי"ס.

מה שנכון, הרב דושינסקי זצ"ל לא היה מסוגל לכזה מעשה. וכפי ששמעתי שמועה שאחד הגדולים התבטא 'מילא לא לשמוח יחד עם הרבנות, אבל להתאבל?!'

שמעתי ממקור מוסמך ביותר ויש לי ראיות לכך בכתובים, כי הרב דושינסקי נגרר אז, למרבה הטרגדיה, אחר אחד מראשי נטורי קרתא. הרבי מסדיגורא רבי אברהם יעקב זי"ע, אמר אז: יודע אני בהרב דושינסקי שאינו מסוגל לכזה מעשה ויודע אני כי ע. הוא שיזם ועשה זאת. לכן לעתיד יתגלה קלונו ברבים בתוך בני קהילתו. ע"כ.
ודבר מדבריו לא שב ריקם.

לא באתי לבחון, את צדקת מעשיו של הרב דושינסקי, וזה לא נושא האשכול, (ובכ"ז הוא לא זקוק להסכמה לא מהאדמורים מסד"ג, לא ממקורבי הרבי מגור, שכמובן לא אחדות ישראל בגרונם אלא את כבוד רבם הם מבקשים (ובצדק), ואפילו לא ממנחם פרוש!) מחאתי היתה אך ורק על הסגנון הקלוקל והבזוי. לא כותבים על רב במדרגה שכזו, פרשה חריפה ומביכה, ועוד כיו"ב, ואם אמרו במקום חילול השם אין חולקים כבוד לרב, בודאי שאין חולקים כבוד למבזה חכם מישראל, ללא שום סיבה! רק בגלל איזה הקשר רופף.
הקשר הוא כ"כ קלוש, והפרשה כ"כ לא רלוונטית, (וכמובן שכל דבר אפשר לטוות ולקשר לכל דבר), שלא מצאתי שום לימוד זכות, ומכאן שלל האבחנות שבהודעה הקודמת.

ובכ"ז אם יש סיבה למחוק את כל האשכול הוא רק למלא רצונו של הרב הקי"ק, אשר מלבד שאר מעלותיו העצומות, עוד זאת שזהירותו בכבוד חכמי ישראל מכל עדה ומפלגה נודעת לשו"ת.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 10:16 pm
על ידי לא ידען
איש_ספר כתב:
לא ידען כתב:איני מבין את התקפתו של איש ספר.
אכן אין קשר בין פרשית היתר העבודה בשבת בשנת תש"ח ליום התפילה הנפרד שערך הרב דושינסקי למרבה הטרגדיה.
אבל לא ראיתי במכתבו של ר' פוזן את כל אותם 'סופרלטיבים' בהן מואשם ע"י ר' אי"ס.

מה שנכון, הרב דושינסקי זצ"ל לא היה מסוגל לכזה מעשה. וכפי ששמעתי שמועה שאחד הגדולים התבטא 'מילא לא לשמוח יחד עם הרבנות, אבל להתאבל?!'

שמעתי ממקור מוסמך ביותר ויש לי ראיות לכך בכתובים, כי הרב דושינסקי נגרר אז, למרבה הטרגדיה, אחר אחד מראשי נטורי קרתא. הרבי מסדיגורא רבי אברהם יעקב זי"ע, אמר אז: יודע אני בהרב דושינסקי שאינו מסוגל לכזה מעשה ויודע אני כי ע. הוא שיזם ועשה זאת. לכן לעתיד יתגלה קלונו ברבים בתוך בני קהילתו. ע"כ.
ודבר מדבריו לא שב ריקם.

לא באתי לבחון, את צדקת מעשיו של הרב דושינסקי, וזה לא נושא האשכול, (ובכ"ז הוא לא זקוק להסכמה לא מהאדמורים מסד"ג, לא ממקורבי הרבי מגור, שכמובן לא אחדות ישראל בגרונם אלא את כבוד רבם הם מבקשים (ובצדק), ואפילו לא ממנחם פרוש!) מחאתי היתה אך ורק על הסגנון הקלוקל והבזוי. לא כותבים על רב במדרגה שכזו, פרשה חריפה ומביכה, ועוד כיו"ב, ואם אמרו במקום חילול השם אין חולקים כבוד לרב, בודאי שאין חולקים כבוד למבזה חכם מישראל, ללא שום סיבה! רק בגלל איזה הקשר רופף.
הקשר הוא כ"כ קלוש, והפרשה כ"כ לא רלוונטית, (וכמובן שכל דבר אפשר לטוות ולקשר לכל דבר), שלא מצאתי שום לימוד זכות, ומכאן שלל האבחנות שבהודעה הקודמת.

ובכ"ז אם יש סיבה למחוק את כל האשכול הוא רק למלא רצונו של הרב הקי"ק, אשר מלבד שאר מעלותיו העצומות, עוד זאת שזהירותו בכבוד חכמי ישראל מכל עדה ומפלגה נודעת לשו"ת.

אתה צודק. אבל הפרשה באמת הייתה מיותרת ומביכה.
אכן מיותר היה להכניס מכתב זה.

אני חושב שאף אם כדבריך ש'אין הרב דושינסקי צריך להרבי מסדיגורא',
הוא לא בא 'לתת לו הסכמה' אלא בהכירו את הנפשות הפועלות, תיאר מצב ונתון קיים.
ויש כאן גם לנו לימוד להבין עוד קצת מנבכי פרשה מיותרת זו. בפרט שכפי הידוע לי אכן הרבי צדק בדבריו, והרב דושינסקיא עצמו לא אבה לחלק את ימי האבל ולהפרידם אלא שנענה לתביעת ה'קנאים'.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 10:22 pm
על ידי יתר10
כמובן, שלצד ה'ידיעות' של הרב לא ידען -בנושא זה- יש לזכור שהם באים מצד אחד של המפה וצריך להתייחס אליהם בהתאם.

אני לא הסטוריון ולא בעל ידיעות ושמועות, אבל בהכירי קצת את מושג ה'התבדלות' שבעיני כל יוצא הונגריה כקנאי כמתון הינו מושג מקודש, כלל לא זר שהרב דושינסקי בכבודו ובעצמו בלא שכנועים ותביעות של קנאי כלשהו יחליט החלטה כזו.

-----------------------------------------------------
אגב, את עמדת הרב דושינסקי בענין אימצה בהמשך היהדות החרדית כולה, עיי"ע י' בטבת

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 10:30 pm
על ידי המעיין
אורח כתב:
הקיק כתב:בס"ד. אני מבין את כעסו של הרב אי"ס על דברי הרב פוזן, ה' ישלח לו רפו"ש בקרוב, בגיל' 'המעין' האחרון, ובכל זאת נראה לי שהפעם הרב אי"ס הגזים. נכון שהיה אפשר לכתוב את הביקורת על המהרי"ץ דושינסקי זצ"ל באופן עדין ומכובד יותר, ואולי כאן כשלה מערכת 'המעין', אבל לא נראה לענ"ד שדברי הרב פוזן חמורים בתוכנם ובסגנונם עד כדי כך שהוא ראוי לכינויי הגנאי שחילק אותם הפעם בשפע הרב אי"ס. לרב פוזן שיח' זכויות רבות, ספריו על התרגום הם אוצר בלום, והייתי מודה לרב אי"ס אם היה מוחק את דבריו הקשים. הק' יואל.

אבקש לחזק את ידו של הראי"ס. חבל שהרב קטן מגלה רגישות לכבודו של הרב פוזן, במקום לגלות רגישות לכבודו של אחד מגדולי התורה בדור האחרון, זקן ויושב בישיבה מהרי"ץ זצ"ל.
יבדוק הרב קטן את עצמו, האם היה מאפשר בקובצו פרסום מכתב מעין זה:

לכבוד המערכת שלום, כיון שהוזכר שמו של הרב הרצוג וצדקותו, אבקש להזכיר פרשיה חמורה ומביכה ששמו נקשר בה, פרשית וכו', ראוי לזכור מה שאמר הגרי"ז מבריסק אודות הנהגתו של הרב הרצוג בפרשה זו, ומה שאמר האדמו"ר מ וכו'. לצערי נראה איפוא שהרב הרצוג התעלם ממאמר חז"ל מפורש, צר לי שאני חוזר על פרשה שאירעה לפני שמונים שנה, אבל במקום חילול השם אין חולקים כבוד לרב. בברכה. זלמן בוקשפאן בתי נייטין ירושלים

[יובהר, שלא התכוונתי לשום פרשה ספציפית ואין כאן אלא משל בעלמא].


אני לא דובר בשם הרב הקי"ק, אבל דווקא נראה לי שהיה מפרסם מכתב כזה באותה מידה שפרסם את המכתב האמור.
כל זה בלי להביע דעה על עצם הפירסום.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 10:31 pm
על ידי המעיין
אך צריך להבין את זעקת משפחות הנרצחים והפליטים שראו פירוד מיותר זה.


מה הקשר. הרי לא מדובר על פרסום מכתב לפני קרוב לשבעים שנה בשעת מעשה, מדובר על פרסומו היום.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2015 10:34 pm
על ידי המעיין
אגב, את עמדת הרב דושינסקי בענין אימצה בהמשך היהדות החרדית כולה, עיי"ע י' בטבת


לא כ"כ דומה. העניין של י' בטבת עיקרו הוא ההמנעות מכל קביעה לדורות המנעות שלענ"ד אותה הוביל החזו"א, ואינו דומה לקביעת יום צום מסויים.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 1:21 am
על ידי לא ידען
יתר10 כתב:כמובן, שלצד ה'ידיעות' של הרב לא ידען -בנושא זה- יש לזכור שהם באים מצד אחד של המפה וצריך להתייחס אליהם בהתאם.

אני לא הסטוריון ולא בעל ידיעות ושמועות, אבל בהכירי קצת את מושג ה'התבדלות' שבעיני כל יוצא הונגריה כקנאי כמתון הינו מושג מקודש, כלל לא זר שהרב דושינסקי בכבודו ובעצמו בלא שכנועים ותביעות של קנאי כלשהו יחליט החלטה כזו.
)
אין צורך להתייחס אליי אישית. איני צד כאן בדיון.

אין קשר להיותו יוצא הונגריה. יוזכר, כי גדולי רבני הונגריה ובראשם גאב"ד פרשבורג בכבודו ובעצמו כמו כל שאר הרבנים תמכו מאוד במהלך.

בעניין אחר, בשנת תרצ"ד תמך ברשימה מאוחדת יחד עם ראשי הציונים בהם גם יצ' ב"צ. לא היה מדובר ביום צום עם המזרחי בלבד לתפילה על זוועות כשהן בעיצומם.

המעיין כתב:
אגב, את עמדת הרב דושינסקי בענין אימצה בהמשך היהדות החרדית כולה, עיי"ע י' בטבת


לא כ"כ דומה. העניין של י' בטבת עיקרו הוא ההמנעות מכל קביעה לדורות המנעות שלענ"ד אותה הוביל החזו"א, ואינו דומה לקביעת יום צום מסויים.


ג"א מצטרף להנ"ל.

בעניין י' טבת ובכלל יום צום כללי, ראוי להזכיר את הצעתו של הגרח"י מישקובסקי זצ"ל ותשובות כמה מגדולי ישראל כהחזון איש, הרב מבריסק, הרבי מטשורטקוב והדעת סופר (אולי החלפתי עם הרבי מסדיגורא או גדול אחר)
כולם לבסוף קבלו עליהם דעתו המכרעת של החזו"א.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 2:08 am
על ידי איש_ספר
דוד אסף סיפר פעם באירוניה מהולה בבוז, על חסידים המספקים לו חומר מחצרות זולתם. זה המשל. והנמשל: ישנם אנשים בעלי סף רגישות גבוה/נמוך שמסוגלים להכיל ביקורת על כל אדם לרבות חכמי ישראל. מהם ניתן לצפות סובלנות כלפי מכתבו של פוזן. אכן ישנם אנשים, שעל כבוד רבותיהם הם נזהרים כבבת עינם, ודינם של מבקריהם, גלוי וידוע לעיני כל העמים והשרים, הרופאים והחובשים, אך משום מה כאשר מדובר בכבוד אחד מחכמי ישראל שאינו נמנה על מפלגתם, או אז הם מביאים לידי ביטוי את מידת ארך אפיים החבויה בהם.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 1:03 pm
על ידי מבקר-ספר
לענ"ד מכתבו של הרד"ר פוזן במקומה, למרות היותי מעריך בכנות את גדלותו התורנית והרוחנית של הגרי"ץ זצ"ל [אגב, הוא והגרא"ז היחידים שהחזו"א כתב עליהם מרן בחייהם, מלבד הגרח"ע כמובן, ומלבד המרן המביך (מותר???) שנכתב על הראי"ה תיכף עם עלייתו ארצה טרם הכרת הנושא לעומקו].
העובדה שבעיצומה של שואה, כשמיליונים מיהודי אירופה נטבחים ומושמדים, והניצולים הבודדים כשאך עורם לגופם, כבר מגיעים ארצה, וקוראים יום אבל וצום, ובשל שיקולי פוליטיקה [וכן, בסוף זה פוליטיקה ולא אידישקייט, שלא יספרו לנו סיפורים] פורשים מן הכלל [גם אם הרב הרצוג הוא מחוץ לכלל, אבל הגערער רבי ואגו"י הם בוודאי חלק מהכלל, ולפרוש מהם זה פרישה מן הכלל], וממשיכים את ההתנצחויות על לא מאומה, זה בהחלט פרשה מביכה בציון דרכה של היהדות החרדית המתחדשת באר"י.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 2:06 pm
על ידי גימפעל
מבקר-ספר כתב:לענ"ד מכתבו של הרד"ר פוזן במקומה, למרות היותי מעריך בכנות את גדלותו התורנית והרוחנית של הגרי"ץ זצ"ל [אגב, הוא והגרא"ז היחידים שהחזו"א כתב עליהם מרן בחייהם, מלבד הגרח"ע כמובן, ומלבד המרן המביך (מותר???) שנכתב על הראי"ה תיכף עם עלייתו ארצה טרם הכרת הנושא לעומקו].
העובדה שבעיצומה של שואה, כשמיליונים מיהודי אירופה נטבחים ומושמדים, והניצולים הבודדים כשאך עורם לגופם, כבר מגיעים ארצה, וקוראים יום אבל וצום, ובשל שיקולי פוליטיקה [וכן, בסוף זה פוליטיקה ולא אידישקייט, שלא יספרו לנו סיפורים] פורשים מן הכלל [גם אם הרב הרצוג הוא מחוץ לכלל, אבל הגערער רבי ואגו"י הם בוודאי חלק מהכלל, ולפרוש מהם זה פרישה מן הכלל], וממשיכים את ההתנצחויות על לא מאומה, זה בהחלט פרשה מביכה בציון דרכה של היהדות החרדית המתחדשת באר"י.

עיין בהודעה מעליך.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 2:34 pm
על ידי בברכה המשולשת
מבקר-ספר כתב: ומלבד המרן המביך (מותר???) שנכתב על הראי"ה תיכף עם עלייתו ארצה טרם הכרת הנושא לעומקו]..


ייש"כ לכב' על מתן הציון...

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 2:45 pm
על ידי מבקר-ספר
בברכה המשולשת כתב:
מבקר-ספר כתב: ומלבד המרן המביך (מותר???) שנכתב על הראי"ה תיכף עם עלייתו ארצה טרם הכרת הנושא לעומקו]..


ייש"כ לכב' על מתן הציון...


מה לעשות, אני מובך כל פעם שאני נתקל בזה, או כשמתקילים אותי בזה.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 2:49 pm
על ידי אום אני חומה
מבקר ספר,

אותי מביך לקרוא את הודעתך המתנשאת כלפי מי שאינך מגיע לקרסוליהם, ומה שמעניין ששני גדולי ישראל משני צדי המתרס זוכים לאותו יחס ממש!

קצת ענווה והכרת מקומך לא תזיק.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 3:07 pm
על ידי עט סופר
מ

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 3:24 pm
על ידי ארזי ביתר
מבקר-ספר כתב:לענ"ד מכתבו של הרד"ר פוזן במקומה, למרות היותי מעריך בכנות את גדלותו התורנית והרוחנית של הגרי"ץ זצ"ל [אגב, הוא והגרא"ז היחידים שהחזו"א כתב עליהם מרן בחייהם, מלבד הגרח"ע כמובן, ומלבד המרן המביך (מותר???) שנכתב על הראי"ה תיכף עם עלייתו ארצה טרם הכרת הנושא לעומקו].
העובדה שבעיצומה של שואה, כשמיליונים מיהודי אירופה נטבחים ומושמדים, והניצולים הבודדים כשאך עורם לגופם, כבר מגיעים ארצה, וקוראים יום אבל וצום, ובשל שיקולי פוליטיקה [וכן, בסוף זה פוליטיקה ולא אידישקייט, שלא יספרו לנו סיפורים] פורשים מן הכלל [גם אם הרב הרצוג הוא מחוץ לכלל, אבל הגערער רבי ואגו"י הם בוודאי חלק מהכלל, ולפרוש מהם זה פרישה מן הכלל], וממשיכים את ההתנצחויות על לא מאומה, זה בהחלט פרשה מביכה בציון דרכה של היהדות החרדית המתחדשת באר"י.

האחד בא לגור, וישריץ צחנתו. הגזמת, ידידי. מידי הרבה יומרנות וגאווה מטופשת ומיותרת, בהודעה אחת, שהיא בסך הכל הראשונה שבהודעותיך באתרא קדישיא הדין. התאזר בסבלנות ובמעט ענווה.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 3:45 pm
על ידי מבקר-ספר
ארזי ביתר כתב:
מבקר-ספר כתב:לענ"ד מכתבו של הרד"ר פוזן במקומה, למרות היותי מעריך בכנות את גדלותו התורנית והרוחנית של הגרי"ץ זצ"ל [אגב, הוא והגרא"ז היחידים שהחזו"א כתב עליהם מרן בחייהם, מלבד הגרח"ע כמובן, ומלבד המרן המביך (מותר???) שנכתב על הראי"ה תיכף עם עלייתו ארצה טרם הכרת הנושא לעומקו].
העובדה שבעיצומה של שואה, כשמיליונים מיהודי אירופה נטבחים ומושמדים, והניצולים הבודדים כשאך עורם לגופם, כבר מגיעים ארצה, וקוראים יום אבל וצום, ובשל שיקולי פוליטיקה [וכן, בסוף זה פוליטיקה ולא אידישקייט, שלא יספרו לנו סיפורים] פורשים מן הכלל [גם אם הרב הרצוג הוא מחוץ לכלל, אבל הגערער רבי ואגו"י הם בוודאי חלק מהכלל, ולפרוש מהם זה פרישה מן הכלל], וממשיכים את ההתנצחויות על לא מאומה, זה בהחלט פרשה מביכה בציון דרכה של היהדות החרדית המתחדשת באר"י.

האחד בא לגור, וישריץ צחנתו. הגזמת, ידידי. מידי הרבה יומרנות וגאווה מטופשת ומיותרת, בהודעה אחת, שהיא בסך הכל הראשונה שבהודעותיך באתרא קדישיא הדין. התאזר בסבלנות ובמעט ענווה.

תגובות ענייניות למדי לטענות ענייניות לגמרי, על גדולי גדולנו.
וכבר נודע מה שכתב מרן החזו"א זללה"ה באגרותיו על חובת הביקורת הראויה, והכרת ערך גדולנו.
ואכן, למי שאינו מכיר את ערכם ראוי להטיל עליהם קיתונות של בוז. אבל ביטויים של "ישריץ צחנתו" על מי שמכיר את ערכם, ומעריכם כיאות וכנכון, הם תגובה אופיינית של חוסר הכלת ביקורת עניינית גם על גדולינו וכל ההלוך ילך סביבם, אף גם זאת בידיעה ברורה שאת מימיהם אנו שותים ואת לחמם אנו אוכלים ובזכותם אנו חיים עד היום הזה. והנ"ל כולל גם את מרן הגרי"צ זצ"ל, ענק שבענקים בתורתו ויראתו ותומת דרכו והפלאת דעת תורתו הבהירה, שחבל שבני הדור הצעיר כלל אינם מכירים את דמות הענק אשר היה אך בדור או שנים שלפנינו.
ומה נעשה, שההתפלגות הזו של יום הצום בעיצומה של חורבן מקדשי התורה וכל אשר להם, בגלל שיקולים של קנאות לכאורה, מוכחים היום לאחר 70 שנה, כפרשה מביכה בציון דרכה של היהדות החרדית המתחדשת באר"י, ותל"מ

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 6:18 pm
על ידי איש_ספר
ממי שמכנה את עצמו כמבקר מותר לצפות להבנת הנקרא מינימליסטית. כבר הובהר שהנושא הוא לא צדקת אותו מעשה, הדיון והביקורת היו על השפה שבה מתבטאים כלפי גדולי תורה. ותל"מ.
ועל הציונים הילדותיים שהוענקו כאן לחכמ"י חבל להשחית זמן ומילים.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 7:24 pm
על ידי צונאמי
מבקר-ספר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מבקר-ספר כתב: ומלבד המרן המביך (מותר???) שנכתב על הראי"ה תיכף עם עלייתו ארצה טרם הכרת הנושא לעומקו]..


ייש"כ לכב' על מתן הציון...


מה לעשות, אני מובך כל פעם שאני נתקל בזה, או כשמתקילים אותי בזה.

בלי להכניס ראשי,
בעבר, מישהו היסב את תשומת לבי לעובדה,
שהחזו"א כתב לרב קוק 3 מכתבים,
ורק בראשון מהם הוא כתב "מרן", משא"כ במכתבים הבאים.
(ייתכן שה"מרן" הוא משום גדלותו הידועה בתורה, וההשמטה היא משום שלא הסכים עמו בענייני השקפה, ושלא ילמדו מכך שהסכים איתו בהכל)
והאמת והשלום אהבו.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 7:36 pm
על ידי הגהמ
לא אכניס ראשי בין שיני אריות לדון בשאלה החמורה של ביזוי ת"ח, ודי לי אם אומר שאשרנו שיש לנו מי שעומד מוכן לדון ברותחין כל מי שיהין לקרר האמבטיא ביודעים ובלא יודעים. (אמנם לי אישית נדמה שאיזכור מאמרו של הררב"פ בענין מנדלסאהן נותן טעם לפגם, במאמרו הנ"ל רק הראה שרבנים אשכנזים אפילו האדוקים שבהם לא ראו במנדלסאהן הדמות השלילית שראו בו בני תורה חסידים וליטאים בדורות הבאים. בין אם נקבל העובדא בין אם נכחישנו, ודאי שאינו ענין לכאן).

לאלו החושבים שמעשי מהרי"ץ דושינסקי מגלים אדישות ממנו כלפי זעזועי השואה וכאילו בצרתם לא צער, דומני שהסיפור הבא, ששמעתי מהרב ליפא גלדווירטה מנהל ומגי"ש בישיבה תו"ת בברוקלין, יספיק להעמיד דברים על דיוקם. הלה סיפר שפעם בעברו ברחוב בין בנייני הישיבה הכיר בזקן אחד שגר באזור מסתכל בו בהשתאות. כשנתקרב ר' ליפא לצידו שאלו הזקן על מעשהו בישיבה וכדו' ותוך השיחה שאלו 'האם הכרת את הרבי שלי, מהרי"ץ דושינסקי? 'כן' ענה ר' ליפא 'אמנם לא הכרתיו אישית אבל מי לא שמע עליו'. 'אתה לא מכיר הרבי שלי' ענהו הזקן, 'אני אגיד לך מי היה באמת'. במהשך סיפר הזקן שהוא למד אצל מהרי"ץ בשנות העשרים בישיבתו (בחוסט כמדומני) ואחרי עוזבו הישיבה נתרחק לאט לאט מדרך התורה. באו ימי הזעם וחייו היו תלויים לו מנגד עד שבחסדי הי"ת ניצול מגי ההריגה. נשבר ונדכה היה כשעלה ארצה אחרי המלחמה וביום מן הימים נפגש עם רבו לשעבר מהרי"ץ דושינסקי. ניגש אצל רבו שפניו העידו שלא הכירו והזכיר לו את שמו. תיכף שאלו מהרי"ץ 'אתה הוא פלוני שלמדת אתי מסכת פלוני בשנת פלוני?', 'כן!' ענה הלה בהשתוממות, 'ואיך זוכר הרב בפרטות אחרי כל מה שעבר עלינו בינתיים?' כתשובה לשאלתו הוציא הרב מחיקו פנקס בלוי שבו היו רשומים שמות כל התלמידים שלמדו אצלו במשך בשנים. 'אתה רואה את זה? בפנקס זה רשומים שמות כל התלמידים שלי. מי יודע כמה מהם עודיהם בין החיים ומי זוכר אותם בכלל? אצלי הם חיים וקיימים הם בלבי, נוהג אני לקרוא בשמותיהם ולזכור עניינם בכל יום כדי שלא ימושו זכרם מקרב הארץ'. כך סיים הזקן סיפורו. 'נכון מאד', הפטיר ר' ליפא, 'ככל ששמעתי על מהרי"ץ, אכן לא זכיתי להכיר את הרב הגדול שלך'.

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 7:41 pm
על ידי צונאמי
הגהמ כתב:(אמנם לי אישית נדמה שאיזכור מאמרו של הררב"פ בענין מנדלסאהן נותן טעם לפגם, במאמרו הנ"ל רק הראה שרבנים אשכנזים אפילו האדוקים שבהם לא ראו במנדלסאהן הדמות השלילית שראו בו בני תורה חסידים וליטאים בדורות הבאים. בין אם נקבל העובדא בין אם נכחישנו, ודאי שאינו ענין לכאן).

תגובה למאמרו של הררבפ ראה כאן
http://shaalvim.co.il/torah/maayan-arti ... %E8&id=252

Re: המעין - תמוז תשע"ה

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2015 7:45 pm
על ידי צונאמי
הגהמ כתב:(אמנם לי אישית נדמה שאיזכור מאמרו של הררב"פ בענין מנדלסאהן נותן טעם לפגם, במאמרו הנ"ל רק הראה שרבנים אשכנזים אפילו האדוקים שבהם לא ראו במנדלסאהן הדמות השלילית שראו בו בני תורה חסידים וליטאים בדורות הבאים. בין אם נקבל העובדא בין אם נכחישנו, ודאי שאינו ענין לכאן).

תגובה למאמרו של הררבפ ראה כאן
http://shaalvim.co.il/torah/maayan-arti ... %E8&id=252
צונאמי כתב:
צונאמי כתב:רשימה ארוכה של גדולי ישראל שהשתמשו בספרי נה"ו ומנדלסון, הופיעה באיזה קובץ תורני, (באו"י?)
ואיני זוכר כעת היכן.

כנראה הכוונה לזה
viewtopic.php?f=19&t=1053#p6468
ועיין שאר האשכול שם:
[url]משה דעסויער, מי האיש?[/url]
viewtopic.php?f=19&t=1053