מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' ספטמבר 08, 2015 8:40 am

קיבלתי במייל
לכידה.JPG
לכידה.JPG (114.03 KiB) נצפה 5319 פעמים

יורה_דעות
הודעות: 433
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: 'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

הודעהעל ידי יורה_דעות » ג' ספטמבר 08, 2015 10:15 am

לפי הגרשש"ק בשערי ישר ה' כה', יש בפדה"ב ענין חוב ממוני וענין פדיון הקדושה, וגם כשבטל החוב הממוני עדיין יש מצות פדית הקדושה. ועוי"ל שהנדון בשביעית דרבנן בזה"ז, שלא תקנו להפקיע המצוה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 08, 2015 10:18 am

עיקר התשובה בקול אליהו עוסקת במי שנתן משכון עבוד הפדיון, אם קיים בזה את המצוה או לא, ומסקנתו שעדיין לא קיים. והמלוה על המשכון אין שביעית משמטתו. [אמנם במשכון בעינן שימשכנו בשעת הלואתו או ע"י ב"ד].
ולפוסקים שבחו"ל אין שמט"כ דרבנן נוהגת נמי א"ש. אמנם להדיא אירי שם בזמן ששמ"כ דאורייתא.

יורה_דעות
הודעות: 433
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: 'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

הודעהעל ידי יורה_דעות » ג' ספטמבר 08, 2015 11:37 am

האם בא ליישב בזה הקו' שבכותרת?
הלא הוא ובנו לפדות בע"כ לא מיירי במשכון
וגם מש"כ שהקול אליהו איירי בזמן ששמי"כ דאו', האם מזה ראי' שהדין שהוא ובנו לפדות איירי ג"כ בדאו'?

יורה_דעות
הודעות: 433
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: 'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

הודעהעל ידי יורה_דעות » ג' ספטמבר 08, 2015 11:44 am

מיהו עוי"ל בהיה האב טריפה כל הזמן הזה, וכשנתרפא מטריפותו מתחייב בפדיון.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 08, 2015 12:04 pm

א. למה בהוא לפדות וכו' בע"כ לא אירי במשכון, משכח"ל שהיה ביד הכהן משכון בסוף שנת השמיטה וע"כ לא נשמט החוב, והחזירו הכהן לישראל או שאבד או שהוזל. [או שלא היה כנגד הה' סלעים, לסוברים דגם בכה"ג מועיל לכל החוב שלא ישמט].
ב. צודק. וא"כ הדר תירוצא דמשכח"ל בחו"ל. [וסגי שיש שם כהן אחד].

יורה_דעות
הודעות: 433
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: 'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

הודעהעל ידי יורה_דעות » ג' ספטמבר 08, 2015 12:53 pm

אם הכהן איבד את המשכון הוא חייב לישראל את הכסף, ושוב יש לו מעות, אלא שי"ל שאם אין לכהן איך לפרוע, א"א לפדות בחוב עצמו שאינו יכול לפדות במלוה כמ"ש האבנ"מ כח' טז', וגם י"ל אפי' היה הכהן פורע, הרי עדיין יפדה בהם את הבן, אמנם בגמ' מוקמי' לה כשיש לו ה' בני חורין וה' משועבדים. ובלא"ה הלא בדיעבד יכול לפדות על מנת להחזיר, ובע"כ שהנדון היה באופן כללי מי קודם, ולא משום שאין דרך לפדות שניהם.
ובהוזל יש לדון שאם קיבל את המשכון לגבות ממנו, איהו דאפסיד אנפשי', שכן המשכון מיועד לגבות ממנו בזמן הפירעון. וגם אם נאמר שאין נעשה הפדיון ע"י זה שהניחו ולא גבה, מ"מ אם הוזל חייב לו, וכנ"ל.
ומ"מ עיקר ד' הקול אליהו נסתר מד' הפו' שקטן שלא נפדה פודה עצמו לכשיגדיל, וכן מהרי"ל שכותבין טס של כסף בצוארו שיזכור לעשות כן. אא"כ נעמיד דבריו רק בזמן ששמיטת כספים דאוריתא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 08, 2015 2:09 pm

בקטן י"א שכעת אינו בר חיובא, ואף אם יזכו לו מעות או יפדוהו ב"ד אינו פדוי. [אמנם רוב האחרונים חולקים].

דב בער
הודעות: 145
הצטרף: א' אפריל 28, 2013 10:52 pm

Re: 'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

הודעהעל ידי דב בער » ד' ספטמבר 09, 2015 9:11 am

עיינתי כעת במקור הדברים, ולפלא על הגר"ח, ראשית כל רעק"א מציין לנקודה אחרת בתשובה זו, ולא לדין השמטה בשביעית. ושנית, שתי התמיהות שהעלה הגר"ח כבר העלה בעל קול אליהו ומיישבם היטב, עיי"ש באריכות.
וזה לשונו: 'כיון דיכול לומר האב לכהן התובע לכהן אחר אני רוצה ליתן, אלמא לא ניתנו ליתבע, וכיון שכן אינו משמט, דהא ודאי ליתא ולא שייך לומר הכא לא ניתנו ליתבע, כיון דאי מכנפי להו ואתו כולהו כהני צריך הוא לברר לו כהן וליתנם לו, הילכך ניתנו ליתבע וקרינן בהו לא יגוש, ודין הוא דהשביעית תהא משמטת'.
ובענין קושית הרב דינר, לא שייך ליישב שמדובר שהכהן עשה פרוזבול, שכיון שחלק מהכהנים לא עשו פרוזבול שוב א"א למכנפי לכולם כדי לתובעו, ואדרבה, הוא יכול לטעון לכהן זה שלא עשה פרוזבול רצוני ליתן, ומשומט הוא, אמנם שמא כל זמן שאין טוען כן הרי הוא מחוייב ליתן לכהנים שעשו פרוזבול, ושייך נידון מי קודם הוא או בנו. ועדיין צ"ע.
ואולי תהא זו ראיה לשיטת הראשונים שבזמן הזה אין נוהגת שמיטת כספים כלל ואפילו מדרבנן, ומדובר בזמן הזה. ובעודי מקליד אני חושב, שמא כיון שאינה אלא מדרבנן לא תיקנוה רבנן לעקור חיוב פדיון הבן דאורייתא.

אהרון 37
הודעות: 295
הצטרף: ב' אפריל 13, 2015 9:10 pm

Re: 'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

הודעהעל ידי אהרון 37 » ה' ספטמבר 10, 2015 12:52 am

רק להעיר שיש ט"ס, במה שכתב בשם הגר"ח קנייבסקי שליט"א "איך קרינא ביה לא יאוש" צ"ל איך קרינא ביה "לא יגוש".

אהרון 37
הודעות: 295
הצטרף: ב' אפריל 13, 2015 9:10 pm

Re: 'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

הודעהעל ידי אהרון 37 » ה' ספטמבר 10, 2015 12:59 am

אם נימא שמי שגר במקום שאין ש"כ נוהגת כמו בחו"ל לדעה שש"כ לא נוהגת בחו"ל, אז כלפיו השמיטה לא משממטת א"ש, שעלה מא"י לחו"ל, וכ"ז אם נימא שהקובע הוא לא שעת ההלואה אלא שעת הנגישה.

כמו כן היה אפ"ל שמשכח"ל כשנמצא בא"י אבל לא נהגא שמיטה מכל מיני סיבות, או מצד הכיבוש שאין, או שלא רוב ישראל עליה והשתנה המצב ונהיה חייב, אמנם בזה גם לפנ"כ היה חיוב דרבנן.

אמנם יש דעה ששביעית בזה"ז מידת חסידת, ואז כן י"ל כנ"ל.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: 'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' ספטמבר 20, 2015 12:33 pm

הגיע עכשיו במייל [תשובות]
קבצים מצורפים
השמטת חוב פדיון הבן - ב.pdf
(2.49 MiB) הורד 538 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: 'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 20, 2015 3:56 pm

א. על מ"ש שחוב של יתומים אינו נשמט - הדין המקורי הוא להיפך בחוב שחייבים ליתומים ולא בחוב שהיתומים חייבים לאחרים.
ב. על מ"ש בסוף שהקב"ה לא כותב פרוזבול ושישמטו חובותינו - זכה לכוון לדעת גדולים - לדברי הרבי מליובאוויטש בסיום שנת השמיטה הראשונה לנשיאותו שדיבר על זה באריכות בשבת פרשת ראה תשי"ב - ראו בקישור http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=174

שימען
הודעות: 97
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 11:52 am

Re: 'הוא ובנו לפדות' והרי שלו נשמט בשביעית?

הודעהעל ידי שימען » א' אוקטובר 11, 2015 12:47 pm

עיין בפרי חיים גליון סוף שנת השמיטה בשם מרן רה"י שליט"א.

שמעתי שבברכ"ש קידושין ייסד שיש ב' מצוות מצות האב ומצות הבן ולכן מה שנשמט חוב האב אינו פוטר את בנו בשנעשה בר מצוות, הוא ע"ד הפר"ח


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 615 אורחים