עמוד 1 מתוך 1

מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 11:30 am
על ידי סיפרון
בספר נזר הקדש על בראשית רבה פרשה לג סימן ה דף קס ע"א: "... ויש לומר על פי מה שכתבו המפרשים דמה שנסתלקו בני בתירה מן הנשיאות היה מן השמים באשר לא היו משבט יהודה, ונתמנו במקומם הלל וזרעו מבני שבט יהודה, וכדאמרינן לא יסור שבט מיהודה - אלו בני בניו של הלל שמלמדים תורה ברבים, ולכן אמר שהוא לא יעשה כבני בתירה, כי הוא היה משבט יהודה מבני בניו של הלל ולהם יאות הגדולה..."

Re: מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 12:17 pm
על ידי מה שנכון נכון
ראה עוד בב"ר צח,ח
ד"א לא יסור שבט מיהודה, זו סנהדרין שהוא מכה ורודה, ומחוקק מבין רגליו, אלו שני סופרי הדיינים שהיו עומדים לפניהם אחד מימין ואחד משמאל, עד כי יבא שילה, נמנו ואמרו הלל משל מי, אמר רבי לוי מגלת יוחסים מצאו בירושלים וכתיב בה הלל מדוד.

Re: מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 5:08 pm
על ידי בברכה המשולשת
אולי קשור גם לדברי מרנא החת"ס בעניין ירושת הנשיאות אצל הלל ובניו

Re: מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 6:01 pm
על ידי זקן ששכח
אולי אולי רמז לדברי הרמב"ן, בראשית מט י, לגבי החשמונאים.

מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: א' פברואר 25, 2018 6:18 am
על ידי קאצ'קלה
סיפרון כתב:בספר נזר הקדש על בראשית רבה פרשה לג סימן ה דף קס ע"א: "... ויש לומר על פי מה שכתבו המפרשים דמה שנסתלקו בני בתירה מן הנשיאות היה מן השמים באשר לא היו משבט יהודה, ונתמנו במקומם הלל וזרעו מבני שבט יהודה, וכדאמרינן לא יסור שבט מיהודה - אלו בני בניו של הלל שמלמדים תורה ברבים, ולכן אמר שהוא לא יעשה כבני בתירה, כי הוא היה משבט יהודה מבני בניו של הלל ולהם יאות הגדולה..."

ההיפך מזה נמצא בשלשלת הקבלה, שכתב על בני בתירה:
והיו מזרע ישי וראשי ישיבות בירושלים.

ולא ידעתי מהיכן שאב דבר זה. ואין להוכיח שהיו משבט יהודה, ממה ששימשו בנשיאות, ונאמר לא יסור שבט מיהודה ומחקק מבין רגליו, כי בימי בית שני לא היו הנשיאים מזרע יהודה דוקא כי אם מהלל ואילך, וראיה מיוסי בן יועזר שהיה חסיד שבכהונה, ושימש בנשיאות.
לפי זה חשוב למצוא מקור לדברי נזר הקדש, ובנפרד לדברי שלשלת הקבלה.
וראיתי לרבי יהונתן אייבשיץ בגבורת יהונתן שכתב שהיו משבט אפרים, על פי ההנחה שריב"ב היה מבני בתירה, והוא הרי אמר בפרק חלק שהוא מזרעו של בני אפרים.

Re: מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: א' פברואר 25, 2018 4:22 pm
על ידי ושא_נס
כבר הרב אבות הראש חלק ב' דף נט ע"א וב', הביא דברי הרב נזר הקדש דלעיל, ודברי שלשלת הקבלה והביאו הרב סדר הדורות, ועמד בסתירה בין הדברים, פוק חזי.

ובמקום אחר דיבר הרב אבות הראש גבי המאמר שרמזו כאן לעיל מבראשית רבה, ודן בו כיאות, והביא דברי האחרונים עליו.

Re: מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: א' פברואר 25, 2018 5:04 pm
על ידי קאצ'קלה
ושא_נס כתב:כבר הרב אבות הראש חלק ב' דף נט ע"א וב', הביא דברי הרב נזר הקדש דלעיל, ודברי שלשלת הקבלה והביאו הרב סדר הדורות, ועמד בסתירה בין הדברים, פוק חזי.

ובמקום אחר דיבר הרב אבות הראש גבי המאמר שרמזו כאן לעיל מבראשית רבה, ודן בו כיאות, והביא דברי האחרונים עליו.

ייש"כ. מדי צאתי לחופ'שי מצאתי גם את דברי אבות הראש המתוקים, אבל לא נושעתי על ידו למצוא את המקורות הראשונים לכל הנ"ל.

Re: מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: א' פברואר 25, 2018 8:51 pm
על ידי ושא_נס
מה שכתב החכם קאצקלה לעיל: "וראיתי לרבי יהונתן אייבשיץ בגבורת יהונתן שכתב שהיו משבט אפרים, על פי ההנחה שריב"ב היה מבני בתירה, והוא הרי אמר בפרק חלק שהוא מזרעו של בני אפרים".
כן כתב גם ר' יצחק פאלאג'י מדעתו בספרו אבות הראש שם: "ומהגמרא דסנהדרין בפרק חלק דף צ"ב ע"ב, משמע שהם מבני שבט אפרים שבאו ממתים שהחיה יחזקאל הנביא, כיעויין שם".

Re: מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: ב' פברואר 26, 2018 4:12 pm
על ידי כלבאשבוע
שמא בספר היוחסין לרבי אברהם זכות?
(לא בדקתי אם היה לפני או לא)

Re: מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: ב' פברואר 26, 2018 6:59 pm
על ידי קאצ'קלה
כלבאשבוע כתב:שמא בספר היוחסין לרבי אברהם זכות?
(לא בדקתי אם היה לפני או לא)

אולי אתה מתכוון למה שכתוב בספר יוחסין, בדברו על זהותו של 'בן בתירא' סתם: "וכבר ידעת כי כל בני בתירה הם מזרע הנשיאים שהיו בירושלים קודם הלל ושמאי".
אבל פשוט שאין עניינו לכאן, כיון שהוא מדבר על ר' יהודה בן בתירה ור' יהושע בן בתירה, ואומר שהם היו מזרע בני בתירה הקדמונים שקדמו להלל ושמאי.
ואין היוחסין מתייחס בזה לשאלת יחוסם של אותם בני בתירה שקדמו להלל ושמאי.

Re: מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: ה' מרץ 01, 2018 12:04 pm
על ידי ושא_נס
קאצ'קלה כתב:
כלבאשבוע כתב:שמא בספר היוחסין לרבי אברהם זכות?
(לא בדקתי אם היה לפני או לא)

אולי אתה מתכוון למה שכתוב בספר יוחסין, בדברו על זהותו של 'בן בתירא' סתם: "וכבר ידעת כי כל בני בתירה הם מזרע הנשיאים שהיו בירושלים קודם הלל ושמאי".
אבל פשוט שאין עניינו לכאן, כיון שהוא מדבר על ר' יהודה בן בתירה ור' יהושע בן בתירה, ואומר שהם היו מזרע בני בתירה הקדמונים שקדמו להלל ושמאי.
ואין היוחסין מתייחס בזה לשאלת יחוסם של אותם בני בתירה שקדמו להלל ושמאי.


נבון אחד כתב לי בזה:
ספר יוחסין מאמר ראשון אלף בית אות הבי"ת
וכבר ידעת כי כל בני בתירה הם מזרע הנשיאים שהיו בירושלים קודם הלל ושמאי ושהם מהמתים שהחיה יחזקאל.

אם בתיבות "כל בני בתירה" שכתב היוחסין הכוונה גם לרבי יהודה בן בתירא, כמ"ש החכם קאצקלה, אז למה א"א ללמוד מזה שהנשיאים בני בתירא גופייהו גם הם משבט אפרים, והלא לפי האמור בחלק צ"ב ב' ריב"ב הוא מזרע אפרים ממתים שהחיה יחזקאל, ולפי יוחסין ריב"ב הוא גם מזרע הנשיאים בני בתירא. אא"כ נאמר שריב"ב הוא מבני בניהם של המתים משבט אפרים, ודרך אמו הוא מזרע בני בתירא הנשיאים. או שמ"ש בגמ' "מבני בניהם" לאו דוקא, אלא מבני בנותיהם.
אלו דבריו נר"ו.

Re: מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: ה' מרץ 01, 2018 2:46 pm
על ידי קאצ'קלה
ושא_נס כתב:נבון אחד כתב לי בזה:
ספר יוחסין מאמר ראשון אלף בית אות הבי"ת
וכבר ידעת כי כל בני בתירה הם מזרע הנשיאים שהיו בירושלים קודם הלל ושמאי ושהם מהמתים שהחיה יחזקאל.

אם בתיבות "כל בני בתירה" שכתב היוחסין הכוונה גם לרבי יהודה בן בתירא, כמ"ש החכם קאצקלה, אז למה א"א ללמוד מזה שהנשיאים בני בתירא גופייהו גם הם משבט אפרים, והלא לפי האמור בחלק צ"ב ב' ריב"ב הוא מזרע אפרים ממתים שהחיה יחזקאל, ולפי יוחסין ריב"ב הוא גם מזרע הנשיאים בני בתירא. אא"כ נאמר שריב"ב הוא מבני בניהם של המתים משבט אפרים, ודרך אמו הוא מזרע בני בתירא הנשיאים. או שמ"ש בגמ' "מבני בניהם" לאו דוקא, אלא מבני בנותיהם.
אלו דבריו נר"ו.

דיוק חשוב ביותר.

Re: מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: א' מרץ 18, 2018 3:29 pm
על ידי קאצ'קלה
בפירוש ר' אברהם ב"ר אשר ('אבא', בתוך: אור השכל, ויניציאה שכ"ז) לבראשית רבה פרשת צח דף קפו ע"ב מובא:
שבני בתירה נתנו לו [להלל] הנשיאות במתנה... שהיה ראוי לו, שהיה מדוד.

יש בזה משמעות שבני בתירא עצמם לא היו מזרע דוד, לכן רצו למסור את הנשיאות למי שראוי לה יותר מהם.

ובמלאכת הקדש, ליוורנו תקס"ג [מאוחר לנזר הקדש], פרשת ויחי דף סה ע"ד כתוב כדבר פשוט שבני בתירה לא היו מזרע מלכות בית דוד:
ועוד קשה, קודם הלל שהיו זקני בתירא נוהגים נשיאותם כל הימים כדאיתא במסכת פסחים, ולא היה אז נשיא מבית דוד כלל וביטלו השבט והמחוקק, על מי סמכו לעשות זאת. ודוחק הוא לומר שהיו מזרע דוד. ולא ראיתי מי שהעיר בכל אלה.

[סמוך אני ובטוח שחכמי משפחת פאלאג'י הנ"ל ציינו למלאכת הקדש, ולא בדקתי אצלם.]

Re: מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: א' מרץ 18, 2018 4:04 pm
על ידי ושא_נס
חכם עדיף מנביא, אכן דברי הרב מלאכת הקדש נרמזו והושגו בספר אבות הראש ח"ב דף סב ע"א.

Re: מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: א' מרץ 18, 2018 4:46 pm
על ידי יודע_ספר
סיפרון כתב:בספר נזר הקדש על בראשית רבה פרשה לג סימן ה דף קס ע"א: "... ויש לומר על פי מה שכתבו המפרשים דמה שנסתלקו בני בתירה מן הנשיאות היה מן השמים באשר לא היו משבט יהודה, ונתמנו במקומם הלל וזרעו מבני שבט יהודה, וכדאמרינן לא יסור שבט מיהודה - אלו בני בניו של הלל שמלמדים תורה ברבים, ולכן אמר שהוא לא יעשה כבני בתירה, כי הוא היה משבט יהודה מבני בניו של הלל ולהם יאות הגדולה..."


בנזר הקודש בהוצאת זכרון אהרן מובא בסוגריים (שרובם נכתבו ע"י הגאון רבי מיכל זילבר שליט"א) 'עיין עשרה מאמרות מאמר חיקור דין ח"ב פי"ט'

Re: מי הם "שכתבו המפרשים" בספר נזר הקדש על בני בתירה

פורסם: א' מרץ 18, 2018 5:21 pm
על ידי קאצ'קלה
יודע_ספר כתב:
סיפרון כתב:בספר נזר הקדש על בראשית רבה פרשה לג סימן ה דף קס ע"א: "... ויש לומר על פי מה שכתבו המפרשים דמה שנסתלקו בני בתירה מן הנשיאות היה מן השמים באשר לא היו משבט יהודה, ונתמנו במקומם הלל וזרעו מבני שבט יהודה, וכדאמרינן לא יסור שבט מיהודה - אלו בני בניו של הלל שמלמדים תורה ברבים, ולכן אמר שהוא לא יעשה כבני בתירה, כי הוא היה משבט יהודה מבני בניו של הלל ולהם יאות הגדולה..."


בנזר הקודש בהוצאת זכרון אהרן מובא בסוגריים (שרובם נכתבו ע"י הגאון רבי מיכל זילבר שליט"א) 'עיין עשרה מאמרות מאמר חיקור דין ח"ב פי"ט'

האם הכוונה לתיבות אלו שבעשרה מאמרות?
לפיכך לא מצינו בנשיאים הראשונים שיהיו מנחילים כתריהם לבניהם אלא מהלל ואילך...

או שיש שם משהו יותר מפורש?