כתב במעשה רב סי' נד: ויתעלה שמיה דקודשא בריך הוא, ואין אומרים ויתהלל. ומקורו בדברי הטור סי' נו שאין לומר בקדיש ויתהלל מפני שאין לומר רק ז' תיבות של שבחים כנגד ז' רקיעים, ובלא ויתהלל הוי ז' עם יתברך.
ונראה ביאור דברי המע"ר לפי מש"כ שם בסי' נה: עיקר עניית אמן יהא שמיה רבא אינו אלא עד 'עלמיא' ולא יותר, כי 'יתברך' קאי אלמטה א'שמיה דקודשא בריך הוא'. וראה בביאור הגר"א סי' נו,ט שהאריך בענין זה, והביא שכ"כ הגאונים וכ"כ הרמב"ם בסידור התפילות, יעו"ש שהכריע נגד דברי המחבר שם.
ועוד כתב בסי' סו,י לחלוק על דברי המג"א דכאשר מפסיק באמצע הפרק לענות איש"ר אומר ג"כ יתברך דאינו עיקר, יעו"ש.
ונראה דרבינו הגר"א לטעמיה דיתברך קאי אלמטה, וא"כ ישנם ז' שבחים מיתברך עד ויתעלה, ולכך אין לומר ויתהלל. והנוסח שאומרים ויתהלל מבואר לפי דברי המחבר ומג"א דיתברך מישך שייך לאיש"ר דלעיל, ולכך ישנן ז' שבחים רק בצירוף ויתהלל.
אבל צ"ע טובא מנהגינו בא"י שמסיימים איש"ר במלת עלמיא כהכרעת הגר"א, ומאידך אומרים ויתהלל, ולכאורה אנו תופסים את החבל בשני ראשיו.