עמוד 1 מתוך 1

פדיון הבן

פורסם: א' מאי 16, 2010 11:17 pm
על ידי יעקב
יש מושג תפיסה בפדיון הבן?

Re: פדיון הבן

פורסם: ב' מאי 17, 2010 12:05 am
על ידי מור
פלוגתא ידועה בין מחנ"א לרי"ט אלגאזי. (ובעינן רחמי קדם הנהלת הפורום: חוסו ורחמו על נפשותינו, ואפשרו העלאת PDF ישירות, ושכמ"ה).

Re: פדיון הבן

פורסם: ב' מאי 17, 2010 12:07 am
על ידי אוצר החכמה
בעז"ה ננסה לארגן דרך נוחה להעלאה

Re: פדיון הבן

פורסם: ב' מאי 17, 2010 2:47 pm
על ידי יעקב
במחנ"א שם בסוף יש נושא של תפיסה של הבכור עצמו, היעלה על הדעת?

Re: פדיון הבן

פורסם: ב' יוני 17, 2024 2:20 am
על ידי מיללער
אפשר לקיים מצות פדיון הבן:
במעות מעשר?
במעשר שני (למ"ד שהוא ממון בעלים)
בקדשים קלים - לריה"ג (מצאתי במהריט"א פ"ח אות פ"א סק"ד שמהני)
אם פודה בנו ביום הפורים ונותן משלוח מנות לכהן שוה חמש סלעים, יכול לצאת בזה יד"ח פדיון הבן ומשלוח מנות?

Re: פדיון הבן

פורסם: ב' יוני 17, 2024 2:51 pm
על ידי עזריאל ברגר
מיללער כתב:אפשר לקיים מצות פדיון הבן:
במעות מעשר?
במעשר שני (למ"ד שהוא ממון בעלים)
בקדשים קלים - לריה"ג (מצאתי במהריט"א פ"ח אות פ"א סק"ד שמהני)
אם פודה בנו ביום הפורים ונותן משלוח מנות לכהן שוה חמש סלעים, יכול לצאת בזה יד"ח פדיון הבן ומשלוח מנות?

א. מעשר כספים - אינו של בעליו, ואיך יפדה בו את בנו?
ב-ג - מהיכי תיתי שלא? ובלבד שיהיה בהם שווי ה' סלעים כמו שהם - אחרי שקלול ההגבלות בערכם מפני קדושתם.
ד. לכאורה צריך שיהיה במשלוח שתי מנות ועוד שווי ה' סלעים. דאלת"ה - או שהמשלוח אינו שלו או שהפדיון אינו שלו.

Re: פדיון הבן

פורסם: ג' יוני 18, 2024 2:45 am
על ידי מיללער
עזריאל ברגר כתב:
מיללער כתב:אפשר לקיים מצות פדיון הבן:
במעות מעשר?
במעשר שני (למ"ד שהוא ממון בעלים)
בקדשים קלים - לריה"ג (מצאתי במהריט"א פ"ח אות פ"א סק"ד שמהני)
אם פודה בנו ביום הפורים ונותן משלוח מנות לכהן שוה חמש סלעים, יכול לצאת בזה יד"ח פדיון הבן ומשלוח מנות?

א. מעשר כספים - אינו של בעליו, ואיך יפדה בו את בנו?
ב-ג - מהיכי תיתי שלא? ובלבד שיהיה בהם שווי ה' סלעים כמו שהם - אחרי שקלול ההגבלות בערכם מפני קדושתם.
ד. לכאורה צריך שיהיה במשלוח שתי מנות ועוד שווי ה' סלעים. דאלת"ה - או שהמשלוח אינו שלו או שהפדיון אינו שלו.


בעיקר אני מחפש מראי מקומות - אבל אם לסברא קא אתינא אבאר את ספקותי

א. במעשר כספים - לשיטת המהרי"ל הובא במג"א בהל' פורים שאין יוצאין ידי מתנות לאביונים במעות מעשר, ומבאר נימוקו מכח ב' טעמים א. שהמעות אינם שלו (וכמ"ש מעלתו) ב. דדבר שבחובה אינה באה אלא מן החולין - והגאון בעל שו"ת פני יהושע בספרו (סימן ב') חולק עליו וס"ל דכל מעשר כספים בזה"ז אינה אלא מדרבנן ובוודאי הם ממון הבעלים לגמרי ויוצא בה יד"ח מתנות לאביונים, ועל מה שכתב המהרי"ל דהוי דבר שבחובה ואינה יוצא אלא בחולין - ע"ז כתב שדין זה אינה אלא בקרבנות ולא שייך בכלל לכאן.

- לפי זה שאלתי אם לגבי מצוות פדיון הבן יהא תלוי במחלוקת הפוסקים הנ"ל - או שאפשר לחלק בין מתנות לאביונים שזה ג"כ מתנת עניים והמעשר כספים הופרש לעניים, משא"כ פדיון הבן אינה אלא מתנת כהונה - ואת"ל שכן האם ישתנה הדין במקום שהכהן הוא עני? וכן לטעם השני של המהרי"ל האם גם על פדיון הבן אפשר לומר הסברא של דבר שבחובה, ואפשר שעל זה גם הפני יהושע מודה ששיך לכאן?

ב. מעשר שני וקדשים קלים - כבר הבאתי דברי המהרי"ט אלגאזי שיוצא יד"ח פדיון הבן בקק"ל לר"י הגלילי שהוא ממון בעלים - אולם לדברי המהרי"ל הנ"ל הרי קרבנות של חובה כמו שלמי חגיגה אינה באה מן מעשר שני משום דדבר שבחובה וכו' ואם נאמר שהסברא שייך גם בפדיון הבן אפשר שאינה יוצא במעשר שני - ואפשר לחלק.

ג. משלוח מנות עם פדיון הבן - כמובן במקום שהמנות שווים ה' סלעים - כנ"ל לשיטת המהרי"ל - האם יש במשלוח מנות דין של דבר שבחובה לשיטתו וא"כ אינה יוצא משלוח מנות בפדיון הבן, או להיפך אף שעל משלוח מנות אין דין כזה אבל אם בפדיון הבן יש דין של דבר שבחובה, האם משלוח מנות סותר את זה? וכן יש לדון אם יכול לצאת מתנות לאביונים עם פדיון הבן בכהן עני.

ועוד אפשר לדון על אין עושין מצוות חבילות חבילות אם כופל מצוה דאורייתא של פדיון הבן עם מצוה דרבנן של משלוח מנות/מתנות לאביונים.

וכאמור אשמח לקבל מראי מקומות בזה

(בספר הנפלא "פדיון הבן כהלכתו" שליקט כל דיני בפדיון הבן כעמיר גורנה לא מצאתי התייחסות לאף אחד מהשאלות)

Re: פדיון הבן

פורסם: ג' יוני 18, 2024 4:02 pm
על ידי מיללער
ציין לי ת"ח חשוב שליט"א לדבריו הקצרים של המנחת חינוך במצוה שצ"ב (באמצע אות ו) שכתב: ֳומבואר עוד הרבה דינים בר"מ שם לענין קידושין כגוןמקידושין בפירות שביעית ובהקדש ובמע"ש ובתרו"מ, ועי' באחרונים לענין המקדש בפטר חמור עי' בבכורות י' ע"ב "מכל הדינים תלמד כאן" עכ"ל

היינו שהמנ"ח מדמה כל הלכות פדיון הבן לדיני קידושי אשה, וכן העתיק דבריו בדרך אמונה הל' ביכורים פי"א (סקל"ז) - ולא חילקו שאולי בפדה"ב גרוע מקידושין מצד דבר שבחובה וכדלעיל.