עמוד 1 מתוך 1

המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2010 12:03 am
על ידי אברהם
ידועה שיטת הירושלמי על השולה דג מן הים שחייב משום קוצר, כיון שעוקרו ממקום גידולו.

ויש לעיין במוציא את בן הקנגורו מכיס אימו, שכידוע יוצא הוא באמצע ההריון מרחם אמו ומטפס לבדו לתוך הכיס ושם ממשיך ההריון, אם חשיב כמדלדל עובר או כשולה דג וחייב משום קוצר, או שכיון שכבר יצא מרחמה והיה איזה זמן באויר העולם שוב לא חשיב הכיס מקום גידולו.

ואת"ל דחשיב מקום גידולו [וכן נראה נכון לכאו'] אפשר להוסיף ולדון [לפלפולא בעלמא] במוציא פג מאינקובטור [היינו כעין קופסא סגורה שבתוכה חמצן וכדו' הנצרך לו להמשך התפתחותו חלף הרחם] אם חייב משום קוצר.

נא ונא להעתיר בעד שרה בת שושנה, לאה בת שושנה, הרך הנולד בן שושנה.

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2010 12:38 am
על ידי איש_ספר
מהרשום אצלי בגליון מוסך השבת, מלאכת קוצר והוא נוגע לענין האינקבטור
במג"א (תצ"ז סק"ו תפס בדברי הירושלמי דהו"ה בצד דג מן הכלי דחייב משום קוצר וכ"כ בפני משה ובקרבן העדה שם, ובנתיב חיים העיר ע"ד המג"א דא"כ איך שרי לירושלמי לאכול דג חי ביו"ט. עוד יש להקשות מהא דאמרו בירושלמי (פי"ג ה"ה) אמר רבי שמואל אחוי דרבי ברכיה כל שהוא מחוסר נשבים מחוסר צידה ושאינו מחוסר נשבים אינו מחוסר צידה וכו'. שמואל, צד הוא בפיתם. ועי"ש בפ"מ שפירש: 'והוא חבית גדולה שממלאין אותה מים ומכניסים את הדגים לתוכה דאי"ז צידה ביו"ט שכבר ניצודין הן בחבית'. וקשה דאם צידה אין כאן קוצר יש כאן, ומוכח דאף לירושלמי אין קוצר אלא בשולה מן הים. ועיין גם לגאון חת"ס בהגהותיו לשו"ע שם ובאג"ט קוצר ס"ק כו דכתבו דאף לירושלמי ליכא קוצר אלא בשולה מן הים או בביבר דשם רביתיהו ודמיא למה שאמרו בגמ' (קח, א) לענין עציץ נקוב וראה הערה הבאה
.
אלא שכבר כתבו ראשונים דהבבלי לא ס"ל כירושלמי ואכ"מ.
אברהם כתב:נא ונא להעתיר בעד שרה בת שושנה, לאה בת שושנה, הרך הנולד בן שושנה.

יהיו כטל ישראל, יפרחו כשושנה, ויכו שורש כלבנון. בבריאות אולם.
ישמח האב ביוצאי חלציו ותגל האם בפירות בטנה, לחנכם ולחכמם ולשבוע מהם רוב ששון ונחת.
יתן ה' אותם כשרה וכלאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל.
ובמהרה יזכו להכניס הרך הנולד בבריתו של אברהם אבינו בעתו ובזמנו שלו. אנס"ו.

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2010 8:19 am
על ידי אוצר החכמה
יחזקם הבורא ויחיים.

בסברא נראה פשוט שאינקובטור אינו מקום חיות אלא עזרה כמו מסכת חמצן לחולה והתינוק מקום חיותו הוא האויר ככל בני האדם.
(יש לדון אם מוציא אדם לחלל ריק מקרי תולש דדלמא כיוון שבעין אין נראה חילוק לא יכול להחשב תולש)

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2010 1:25 pm
על ידי מרחביה
אוצר החכמה כתב:בסברא נראה פשוט שאינקובטור אינו מקום חיות אלא עזרה כמו מסכת חמצן לחולה והתינוק מקום חיותו הוא האויר ככל בני האדם.

דעת הגרש"ז אוירבך שהאינקובטור אינו סיוע חיצוני בלבד (כפי שכמדומני נוקט בעל שבט הלוי לגבי אבילות) אלא המשך ההריון עצמו (ועי' בתורת היולדת שדימה זה לסוגיית הדביק שני רחמים*), ואם כן אפשר לדונו כמקום חיות ממש (אלא שיש להקדים לזה דיון בעוקר עובר ממעי אימו).

*אך בסוף דבריו שם הביא שדעת הגרי"ש אלישיב שאין האינקובטור המשך ההריון.

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2010 6:39 pm
על ידי נוטר הכרמים
אברהם כתב:
נא ונא להעתיר בעד שרה בת שושנה, לאה בת שושנה, הרך הנולד בן שושנה.



שילוש ברכה בקודש, ושפעת טובה בגודש,

למוציא לאור תעלומה, פשרא דהאי פתגמא,

אחד היה אברהם, הרימותי בחור מעם,

לגלות רזי התרגומים, ספוני טמוני ימים.

יזכה לגדלם בנועם ובחבת, הבן עם הבת,

ועוד בה שלישיה, תלוום ברכת י-ה.

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2010 6:54 pm
על ידי איש_ספר
אוצר החכמה כתב:יש לדון אם מוציא אדם לחלל ריק מקרי תולש דדלמא כיוון שבעין אין נראה חילוק לא יכול להחשב תולש
וע"ד פלפול, אם מוציא דג מן הים חייב משום קוצר, אדם הנכנס לים על ראשו, יהיה חייב משום קוצר. וא"כ איך מותר לטבול בש"ק וכו' וכו' ולא באתי אלא כו' תן לכם כו'.

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2010 7:42 pm
על ידי אוצר החכמה
כוונתך פשוטה שהנכנס לרצונו ושב למקום חיותו מעצמו אינו קוצר ויש לדון לפי זה במי שמכניס ידו תחת הדג ומעיפו כלפי מעלה ושב ונופל מעצמו למים

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2010 8:56 pm
על ידי מורה צדק
שיהיה במזל טוב

תעדכן אותנו בבקשה לגבי הברית.
ולמה לא יקרא לו שם, שיוכלו להתפלל עליו?

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2010 8:57 pm
על ידי נוטר הכרמים
מורה צדק כתב:שיהיה במזל טוב

תעדכן אותנו בבקשה לגבי הברית.
ולמה לא יקרא לו שם, שיוכלו להתפלל עליו?



הרי תרתי דסתרי, אם יעדכן אותנו לגבי הברית, משמע עדיין לא נימול, ומתי יקרא לו שם, אתמהה, יורנו המורה, ושכמ"ה.

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2010 9:03 pm
על ידי איש_ספר
מורה צדק כתב:שיהיה במזל טוב

תעדכן אותנו בבקשה לגבי הברית.
ולמה לא יקרא לו שם, שיוכלו להתפלל עליו?

כבר גילה אברהם דעתו בזה במקו"א ומשם בארה viewtopic.php?f=7&t=1660&p=11139&hilit=%D7%9B%D7%AA%D7%A8+%D7%A9%D7%9D+%D7%98%D7%95%D7%91#p11117

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2010 9:31 pm
על ידי חכם באשי
מורה צדק כתב:שיהיה במזל טוב

תעדכן אותנו בבקשה לגבי הברית.
ולמה לא יקרא לו שם, שיוכלו להתפלל עליו?


באחד מעיתוני סוף השבוע האחרון הופיעה הוראה מעניינת בענין מר"ח קנייבסקי, כדומני, שהוא אכן יעץ בכזה מקרה להקדים ולקרוא שם לנולד/ים, ואח"כ בברית או ב'קידוש' לקרוא שוב את אותו שם.
השאלה היא, האם סמכינן על פסקים שמתפרסמים בכאלו עיתונים...

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ג' אוקטובר 19, 2010 12:49 pm
על ידי זרח
חכם באשי כתב:השאלה היא, האם סמכינן על פסקים שמתפרסמים בכאלו עיתונים...

כמו שאתה לא מאמין להם בחדשות ובמחקרים ספרותיים, אז איך אתה רוצה להאמין לכזה שמועה?

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ג' אוקטובר 19, 2010 1:53 pm
על ידי חכם באשי
זו אכן היתה כוונתי וכוונת שלושת הנקודות שהוספתי.

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ג' אוקטובר 19, 2010 7:28 pm
על ידי מורה צדק
מסיח לפי תומו.

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: א' מרץ 31, 2019 10:00 am
על ידי שיף
ידוע לי מנכד של הגר"מ שטרנבוך שליט"א שקרא שם לבנו לפני הברית ע"פ פסקו [כשידעו שלא יהיה בזמן ובשביל להזכיר שמו בתפילה]

Re: המוציא פג מאינקובטור - קוצר?

פורסם: ב' אפריל 01, 2019 9:23 pm
על ידי לענד
בענין עיקור הנידון: יש להוסיף הדיון בענין שאיבת ביצית בשבת, האם אסור מפאת עוקר דבר מן גידולו.

בחו"ל יש הרבה מיקרים של שאיבת ביצית בשב"ק, רובם ע"י רופאים נכרים, אבל יש גם הרבה רופאים ישראלים, והוא שאלה גדולה.