עמוד 1 מתוך 1

כביל וחיה ??

פורסם: ו' אוקטובר 16, 2015 10:56 am
על ידי אברהם
אולי תוכלו לעזור לי:


בפנקסי זקני רש"ש לוין זצ"ל ראיתי כתוב כך:

מרגלא בפומיה דאאמו"ר [רבי אריה לוין] זצ"ל כביל וחיה הרוצה לחיות ימית, כשאדם שואף לטפס לגדולות עלול ליפול, מה שמטפס יותר גבוה הנפילה יכולה לסכן אותו יותר, אך מי שלא מטפס לא מסתכן.

נפשי בשאלתי, או בבורותי:

מה זה 'כביל וחיה'?
אלו מילים באידיש? או מושג שאני לא מכיר?

קחו בחשבון שיכול להיות שלא פענחתי הכתב נכון, או שנפלו שגיאות כתיב במרוצת כתיבתו של הסבא, דבר שמצוי בפנקסיו.

Re: כביל וחיה ??

פורסם: ו' אוקטובר 16, 2015 11:06 am
על ידי איש_ספר
בתמיד לב א הרוצה לחיות ימית את עצמו. כך השיבו זקנים לאלכסנדר.

אולי זה נכנס באיזה אופן...

Re: כביל וחיה ??

פורסם: ו' אוקטובר 16, 2015 12:42 pm
על ידי ארזי ביתר
אברהם כתב:קחו בחשבון שיכול להיות שלא פענחתי הכתב נכון, או שנפלו שגיאות כתיב במרוצת כתיבתו של הסבא, דבר שמצוי בפנקסיו.

אם כך, אולי תעלה לכאן צילום מכתב ידו, ויעזרו לך לפענח.

Re: כביל וחיה ??

פורסם: ו' אוקטובר 16, 2015 1:01 pm
על ידי היא שיחתי
כבול עצמך ותחיה
אם לא תטפס תחיה
אבל הרוצה לחיות ימית עצמו ויסכן עצמו לטפס

Re: כביל וחיה ??

פורסם: ו' אוקטובר 16, 2015 1:53 pm
על ידי זקן ששכח
ברור לי שנתכוין לדברי הגמרא סנהדרין יד ע"א:
'דאמר רבי אלעזר לעולם הוי קבל וקיים [ותחיה. רש"י]'.
אלא שכתב מהזכרון ונתחלף לו 'כביל' ב'קבל'.

Re: כביל וחיה ??

פורסם: א' אוקטובר 18, 2015 12:38 am
על ידי אברהם
יישר כח לכל העונים

ובעיקר לזקן ששכח, שנראה שקלע אל המטרה.

לפי"ז נמצא שתכלית דברי רבי אריה היו שלא לנסות לקפוץ גבוה כדי שלא ליפול, ולפי"ז ההמשך 'הרוצה לחיות ימית' הכוונה ימית עצמו בענווה, ולא יגביה עצמו ללכת למעלה מדרגתו.

אני הבנתי - לפני שפיענחת את ההתחלה - שכוונתו להיפך, אם לא תסתכן במיתה לא תוכל להגיע לכלום, ולכן הרוצה לחיות ימית, יכניס עצמו לסכנת מיתה.

Re: כביל וחיה ??

פורסם: א' אוקטובר 18, 2015 2:10 am
על ידי זקן ששכח
אברהם כתב:אני הבנתי - לפני שפיענחת את ההתחלה - שכוונתו להיפך, אם לא תסתכן במיתה לא תוכל להגיע לכלום, ולכן הרוצה לחיות ימית, יכניס עצמו לסכנת מיתה.

תודה. לכאורה דבריו ברורים לא כן, גם ללא ציטוט דברי הגמרא. שכתב:
אברהם כתב: כשאדם שואף לטפס לגדולות עלול ליפול, מה שמטפס יותר גבוה הנפילה יכולה לסכן אותו יותר, אך מי שלא מטפס לא מסתכן.
.
ומשום מה סברתי שהגמרא בברכות. ושמא יש שם משהו דומה, אולי לגבי הדר בבית אפל.
בברכה