מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עבירה לשמה בדברי 'נפש החיים'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מנדלי
הודעות: 131
הצטרף: ג' אוקטובר 21, 2014 9:16 pm

עבירה לשמה בדברי 'נפש החיים'

הודעהעל ידי מנדלי » ש' אוקטובר 17, 2015 8:02 pm

הגר"ח מוואלוז'ין בספרו 'נפש החיים' כתב שכל המושג 'עבירה לשמה' היה תקף עד לזמן מתן תורה (שער ג' פרק ז'):

אין כאן [מעשה תמר שהיה 'עבירה-לשמה'] לא ראיה ולא סמך כלל, אף לא משענת קנה רצוץ, כי האמת ברור... שהעבודה על זה הדרך לא הייתה נוהגת אלא קודם מתן תורה לבד, אבל מעת שבא משה והורידה לארץ – לא בשמים היא... אסור לנו לשנות חס וחלילה משום אחת מהנה ממצוות ה', אף אם תהיה הכוונה לשם שמים, ואף אם ישיג האדם שאם יקים מצוותו שאם יקים מצוותיו המוטלות עליו, יוכל למפיק מינה חורבא באיזה עניים, ואף גם בשב ואל תעשה, עם כל זה אין הדבר מסור ביד האדם להימנע ממנה חס וחלילה, כי טעמי המצוות לא נתגלו


וצ"ע שהרי המקור ל'עבירה לשמה' הוא בגמ' נזיר (כג, ב) ושם היה זה לאחר מ"ת!

ולא ראיתי מי שהעיר בזה.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: עבירה לשמה בדברי 'נפש החיים'

הודעהעל ידי אביגדור » ש' אוקטובר 17, 2015 8:14 pm

למה שמישהו יתעורר בזה?
הרי במעשה דיעל כבר כתבו התוס' שהיה מותר ע"פ הדין ומ"ש גדולה עבירה לשמה הוא מה דמתהניא מעבירה.

אמציה בארי
הודעות: 149
הצטרף: ד' אפריל 01, 2015 3:40 pm

Re: עבירה לשמה בדברי 'נפש החיים'

הודעהעל ידי אמציה בארי » ש' אוקטובר 17, 2015 11:06 pm

עיין במ"ש תלמידו רבי אשר הכהן אשכנזי ב'כתר ראש' (אות קלב):

'עבירה לשמה', אמרו רבינו שלא הותר מזמן מתן תורה כלום... ומה שאמרו חז"ל, "גדולה עבירה לשמה", זהו כמו שבארו גבי יעל אשת חבר הקיני כו', נמצא בכתבי האר"י ז"ל, שהיתה גלגול. ועוד, שכוונתה היה להציל כלל ישראל. וחלילה לדמות שאר דברים כפי סברותינו".

יבנה
הודעות: 3748
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: עבירה לשמה בדברי 'נפש החיים'

הודעהעל ידי יבנה » א' אוקטובר 18, 2015 12:16 am

יעל היתה נכרית, ויתכן לומר שנכרי לאחר מתן תורה כמו ישראל קודם מתן תורה.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: עבירה לשמה בדברי 'נפש החיים'

הודעהעל ידי חובב_ספרים » א' אוקטובר 18, 2015 12:22 am

יבנה כתב:יעל היתה נכרית, ויתכן לומר שנכרי לאחר מתן תורה כמו ישראל קודם מתן תורה.

פשטות הפסוקים משמע שהיתה נכרית אבל מחז"ל נראה שהיתה ישראלית.

יבנה
הודעות: 3748
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: עבירה לשמה בדברי 'נפש החיים'

הודעהעל ידי יבנה » א' אוקטובר 18, 2015 12:48 am

חובב_ספרים כתב:
יבנה כתב:יעל היתה נכרית, ויתכן לומר שנכרי לאחר מתן תורה כמו ישראל קודם מתן תורה.

פשטות הפסוקים משמע שהיתה נכרית אבל מחז"ל נראה שהיתה ישראלית.

מהיכן בחז"ל נראה כן?

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: עבירה לשמה בדברי 'נפש החיים'

הודעהעל ידי חובב_ספרים » א' אוקטובר 18, 2015 1:11 am

ביבמות [ק"ג ב'] איתא שלא נהנית מעבירה משום שהטיל בה זוהמא, ישראלה שעמדו על הר סיני פסקה זוהמתן עובדי כוכבים שלא עמדו על הר סיני לא פסקה זוהמתן. ואם יעל היתה בת נח נמצא שגם זוהמתה לא פסקה ומה שהטיל בה סיסרה לא הוסיף כלום.

מחולת המחנים
הודעות: 3256
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: עבירה לשמה בדברי 'נפש החיים'

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' אוקטובר 18, 2015 1:59 am

מעודי חשבתי שבני חבר הקיני שמהם היתה יעל אשת חבר הקיני - היו ישראלים, מצאצאיו של יתרו שגייר את בני משפחתו, וכן נראה מדברי רש"י בפרשת בשלח ובפרשת בהעלותך, וכן נקטו בפשיטות הרד"ק (שופטים פ"א פט"ז) והרלב"ג (שופטים פ"ד פי"א), אלא ראיתי שיש חולקים על זה.

ולגבי יעל, ברש"י על הפסוק (שופטים פ"ה פ"ו) "בימי יעל חדלו ארחות" כתב: "מלמד שאף יעל שפטה את ישראל בימיה", ובילקוט על מעשה דסיסרא הביא ממדרש תדשא שיעל היתה גיורת, ועפי"ז ביאר בזית רענן למג"א שבמעשה סיסרא היתה עדיין נכרית ולאחר מכן נתגיירה.

ועיין עוד כאן בספרו של ידידנו ר' ראובן חיים קליין
http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 28&hilite=

יבנה
הודעות: 3748
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: עבירה לשמה בדברי 'נפש החיים'

הודעהעל ידי יבנה » א' אוקטובר 18, 2015 2:08 am

עי' בדורש לציון דרוש שני בסופו [מטור השני ד"ה בו ביום ואילך] http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 24&hilite=, דדן בענין דיעל והביא ראיה דיבמות, וילקוט שנתייגרה, וזית רענן כו'. והביא מהרש"א בסנהדרין שסובר שיש מח' הגמרות ושלגמ' דחלק הייתה אז נכרית, ע"ש שהאריך.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 304 אורחים