עמוד 1 מתוך 1

בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ד' אוקטובר 20, 2010 6:52 pm
על ידי הוד_והדר
האם יש להגולשים איזה מאמרים טובים או בספרים וכו' שמסבירים בטוב ובקל את ענין השמיטות?

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ד' אוקטובר 20, 2010 9:20 pm
על ידי חכם באשי
לא אפנה אותך לספרות אקדמית, כי כנראה אינך מצוי בה.
אולם ראה בתורה שלמה, כרך א, עמ' 86-87 (מהאוצר), עמ' 111-112 (מהאוצר) שמסכם כמה מהשיטות.

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ד' אוקטובר 20, 2010 9:24 pm
על ידי הוד_והדר
חכם באשי כתב:לא אפנה אותך לספרות אקדמית, כי כנראה אינך מצוי בה.
אולם ראה בתורה שלמה, כרך א, עמ' 86-87 (מהאוצר), עמ' 111-112 (מהאוצר) שמסכם כמה מהשיטות.



אכן קרא שמו חוכם באשי, אבל האם כבר מכירני לדעת במה אני מצוי ובמה לא

אם יש לכם איפה להפנות לספרות אקדמית, אל תמנע טוב, ותשאיר לי לבדי להחליט במה אני מצוי ובמה לא

שכויח

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ד' אוקטובר 20, 2010 9:53 pm
על ידי חכם באשי
בתו"ש בדקת?
אתה רוצה ספרות אקדמית, הנה, עי' בספרו של ג' שלום, 'פרקי יסוד', ותרווה נחת (או צער...)

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ד' אוקטובר 20, 2010 9:53 pm
על ידי הוד_והדר
שכויח, יש לי את ספר של שלום, ולא זכרתי שיש שמה בנושא אבדוק

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ד' אוקטובר 20, 2010 9:59 pm
על ידי נוטר הכרמים
הוד_והדר כתב:שכויח, יש לי את ספר של שלום, ולא זכרתי שיש שמה בנושא אבדוק


נמחק

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ד' אוקטובר 20, 2010 10:15 pm
על ידי נוטר הכרמים
נמחק

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ד' אוקטובר 20, 2010 10:30 pm
על ידי הוד_והדר
לא מצאתי בתורה שלימה מה שאהבה נפשי לע"ע

העיקר מה שאני מחפש מי מביא את כל השמיטות, ובאיזה נמצאים כעת ואיזה שמיטה יהיה שמיטה הבא, כי לפי ידיעתי שמיטת הרחמים כבר היה, ומצאתי בכת"י שאני עסוק בה ששמיטה העתידה הינו שמיטת הרחמים

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ד' אוקטובר 20, 2010 11:24 pm
על ידי חכם באשי
נוטר הכרמים כתב:כתב חכם באשי:
בתו"ש בדקת?
אתה רוצה ספרות אקדמית, הנה, עי' בספרו של ג' שלום, 'פרקי יסוד', ותרווה נחת (או צער...)
נחת או צער? אז הנה מבעל השמועה...

Re: כמות המים שהִשקו את הסוטה
על ידי חכם באשי ב ו' יוני 04, 2010 12:42 am
תודה. זה באמת מעניין.
גם מפליא, שנותנים לו להביא מקורות 'חיצוניים' (שאני "מחבב" אותם...)


חבל לכפול את שיחתי, ראה:
viewtopic.php?f=7&t=2425#p16931

ודרך אגב, לא יזיק לך לדעת כיצד ליצור לינק.

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 9:43 am
על ידי מתעמק
הוד_והדר כתב:העיקר מה שאני מחפש מי מביא את כל השמיטות, ובאיזה נמצאים כעת ואיזה שמיטה יהיה שמיטה הבא, כי לפי ידיעתי שמיטת הרחמים כבר היה, ומצאתי בכת"י שאני עסוק בה ששמיטה העתידה הינו שמיטת הרחמים

לפי מיעוט ידיעתי, סדר המדות: חסד, דין, רחמים (תפארת). כך שאם עתה שמיטת הדין כמו שנקטו רוב המקובלים, הרי ששמיטה הבאה שמיטת הרחמים. (גם בלי זה לא הבנתי הקושיא, שכנראה נקט שרחמים הוא חסד, ואם כן יוקשה לו יותר, אם עדיין אינה שמיטת החסד אם כן באיזה שמיטה אנו? ואם היה דעתו שהשמיטות עולים ממטה למעלה, כך שאפשר שמיטות קודם שמיטת החסד, הרי אדרבה כיון שעכשיו שמיטת הדין תהיה אחר זה שמיטת החסד).

מענין זה, בעטרת צבי על הזוהר כתב במקום אחד (לא זכור לי מקומו, אבל כמדומה שזה בהשמטות בסוף הספר) שמה שחלק האריז"ל על השמיטות, לא כוון על גוף הענין שהעולם חוזר בשמיטה, אלא על מה שנקטו באיזה שמיטה אנו, ודבר זה לא נודע ולא נמסר לנו משמים, את"ד.

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 7:13 pm
על ידי הוד_והדר
דעת ספר התמונה היא שנמצאים כעת בשמיטה השניה שהיא דין.
אבל דעת הרמ"ק היא שנמצאים כעת בשמיטה החמישית. (וכן יש עוד כמה שיטות)

ואת זה אני לא מבין, כי לכאורה חסד ורחמים שמיטה אחת היא כפי הבנתי הדל והעניה, וזה היה שמיטה הראשונה, או אולי הכוונת לשמיטת תפאר"ת שהוא רחמים וכמ"ש

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 7:48 pm
על ידי אתנחתא
פשוט לכל ברב בי רב דחד יומא בקבלה שחסד ורחמים תרי מלי נינהו בקבלה.

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 8:37 pm
על ידי איש_ספר
ההזדקקות לחוקרים חילוניים בדברים שכאלו, סתרו של עולם ברום חביון. חרפה הוא לנו! וכלימה תכסה פנינו!

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 9:00 pm
על ידי הוד_והדר
איש_ספר כתב:ההזדקקות לחוקרים חילוניים בדברים שכאלו, סתרו של עולם ברום חביון. חרפה הוא לנו! וכלימה תכסה פנינו!


להירגע בבקשה, ס"ה חפשנו מי שמסדר באופן בהיר את כל השיטות והדעות

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 9:02 pm
על ידי איש_ספר
חשבתי שאצל חסידים יש 'קפידא' שלא להשתמש בספר של מחבר מפוגל. כנראה טעיתי.

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 9:08 pm
על ידי חיים
איש_ספר כתב:חשבתי שאצל חסידים יש 'קפידא' שלא להשתמש בספר של מחבר מפוגל. כנראה טעיתי.

וגם להיפך, הספה"ק הזהירו כי הלומד קבלה טרם היותו ראוי לכך, עלול הוא להגיע לידי מינות.
הדברים ק"ו כאשר גם הספר אינו ראוי...

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 9:09 pm
על ידי הוד_והדר
איש_ספר כתב:חשבתי שאצל חסידים יש 'קפידא' שלא להשתמש בספר של מחבר מפוגל. כנראה טעיתי.


הרי בא סנחרב ובלבל את העולם, אצל הליטאים נמצאים דברים שמקורם אצל החסידים וכנראה כן להיפוך :-)

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 9:11 pm
על ידי חיים
הוד_והדר כתב:
איש_ספר כתב:חשבתי שאצל חסידים יש 'קפידא' שלא להשתמש בספר של מחבר מפוגל. כנראה טעיתי.


הרי בא סנחרב ובלבל את העולם, אצל הליטאים נמצאים דברים שמקורם אצל החסידים וכנראה כן להיפוך :-)

כלומר הליטאים לומדים קבלה מפי חוקרים ואפיקורסים?

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 9:16 pm
על ידי אסקופה הנדרסת
חיים כתב:
הוד_והדר כתב:
איש_ספר כתב:חשבתי שאצל חסידים יש 'קפידא' שלא להשתמש בספר של מחבר מפוגל. כנראה טעיתי.


הרי בא סנחרב ובלבל את העולם, אצל הליטאים נמצאים דברים שמקורם אצל החסידים וכנראה כן להיפוך :-)

כלומר הליטאים לומדים קבלה מפי חוקרים ואפיקורסים?



כנראה מחמת בלבולו של סנחריב, אזי מסדר כתביו של המנחת אלעזר ממונקאטש מחפש מקורות אצל ג' שלום וחבר מרעיו. 'הודינו' נהפך למשחית-----ולאו 'הדר' הוא לכל חסידיו.

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 9:18 pm
על ידי מנחם זאב צוקרמן
נראה לומר בכוונת הוד והדר, שקפידא זו היא דוקא קפידא ליטאית, כידוע המשל של הגר"ח על הציונות/השכלה שהיא כבשר כשר שנתבשלה בקדירה של טריפה.
ולעיקרא דמילתא, במה נשתנתה חכמת הקבלה מחכמת הנגלה, שזו אינה נלמדת מפי כופרים מה שאין כן זו (קליפתו זרק וכו')?
אסקופא הנדרסת או הדורסת?

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 9:25 pm
על ידי חיים
מנחם זאב צוקרמן כתב:נראה לומר בכוונת הוד והדר, שקפידא זו היא דוקא קפידא ליטאית, כידוע המשל של הגר"ח על הציונות/השכלה שהיא כבשר כשר שנתבשלה בקדירה של טריפה.
ולעיקרא דמילתא, במה נשתנתה חכמת הקבלה מחכמת הנגלה, שזו אינה נלמדת מפי כופרים מה שאין כן זו (קליפתו זרק וכו')?
אסקופא הנדרסת או הדורסת?

זה לשון פירוש רבינו יונה על אבות פרק ב, ד

ועל זה נאמר ואל תאמן בעצמך עד יום מותך גם לענין האמונה נאמר הדבר הזה לבל תלמוד מן המינין ואפילו מן הדברים האמיתיים כי פגיעתן רעה פן יפתוך חטאים ולדבריהם תאבה כי הם מושכין את הלב ואל תאמן בעצמך עד יום מותך לאמר אשמעם ואת הטוב אקבל ואת הרע לא אקבל שלא תסמוך על דעתך כאשר סמך ר' מאיר בלמדו לפני אלישע אחר המין כדאיתא במס' חגיגה שאמרו עליו על דרך משל רמון מצא תוכו אכל קליפתו זרק. ולא כל בני אדם שוין כאשר אתה מוצא ביוחנן כהן גדול ששימש בכהונה גדולה (שבעים) [שמונים] שנה ולבסוף נעשה צדוקי כי בשמוע אותם אפילו בדברי תורה יש בדבר עונש גדול עד מאד וכדאמרינן [ע"ז ט"ז ע"ב] על אותו חכם שנמסר למינין ואמרו לו שמא מינות שמעת והנאך וכו':

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 9:37 pm
על ידי אסקופה הנדרסת
מנחם זאב צוקרמן כתב:נראה לומר בכוונת הוד והדר, שקפידא זו היא דוקא קפידא ליטאית, כידוע המשל של הגר"ח על הציונות/השכלה שהיא כבשר כשר שנתבשלה בקדירה של טריפה.
ולעיקרא דמילתא, במה נשתנתה חכמת הקבלה מחכמת הנגלה, שזו אינה נלמדת מפי כופרים מה שאין כן זו (קליפתו זרק וכו')?
אסקופא הנדרסת או הדורסת?
.

אסקופה הנדרסת תחת כפות רגלי הצדיקים וחכמי האמת, והדורסת את אפרם של המינים והאפיקורסים, על במות גאוות דלותם הסרוחה אדרוך לבטח.

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 9:39 pm
על ידי מנחם זאב צוקרמן
אסקופה הנדרסת כתב:
מנחם זאב צוקרמן כתב:נראה לומר בכוונת הוד והדר, שקפידא זו היא דוקא קפידא ליטאית, כידוע המשל של הגר"ח על הציונות/השכלה שהיא כבשר כשר שנתבשלה בקדירה של טריפה.
ולעיקרא דמילתא, במה נשתנתה חכמת הקבלה מחכמת הנגלה, שזו אינה נלמדת מפי כופרים מה שאין כן זו (קליפתו זרק וכו')?
אסקופא הנדרסת או הדורסת?
.

אסקופה הנדרסת תחת כפות רגלי הצדיקים וחכמי האמת, והדורסת את אפרם של המינים והאפיקורסים, על במות גאוות דלותם הסרוחה אדרוך לבטח.

באישו של מי נשרפו?

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2010 9:45 pm
על ידי אסקופה הנדרסת
מנחם זאב צוקרמן כתב:
אסקופה הנדרסת כתב:
מנחם זאב צוקרמן כתב:נראה לומר בכוונת הוד והדר, שקפידא זו היא דוקא קפידא ליטאית, כידוע המשל של הגר"ח על הציונות/השכלה שהיא כבשר כשר שנתבשלה בקדירה של טריפה.
ולעיקרא דמילתא, במה נשתנתה חכמת הקבלה מחכמת הנגלה, שזו אינה נלמדת מפי כופרים מה שאין כן זו (קליפתו זרק וכו')?
אסקופא הנדרסת או הדורסת?
.

אסקופה הנדרסת תחת כפות רגלי הצדיקים וחכמי האמת, והדורסת את אפרם של המינים והאפיקורסים, על במות גאוות דלותם הסרוחה אדרוך לבטח.

באישו של מי נשרפו?


וישפך עליו חמה אפו ועזוז מלחמה ותלטהו מסביב ולא ידע ותבער בו ולא ישים על לב.
ישעיה מב,כה.

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ו' אוקטובר 22, 2010 12:08 am
על ידי חכם באשי
חיים כתב:
איש_ספר כתב:חשבתי שאצל חסידים יש 'קפידא' שלא להשתמש בספר של מחבר מפוגל. כנראה טעיתי.

וגם להיפך, הספה"ק הזהירו כי הלומד קבלה טרם היותו ראוי לכך, עלול הוא להגיע לידי מינות.
הדברים ק"ו כאשר גם הספר אינו ראוי...


על כגון דא אמרינן:
אין איסור חל על איסור...

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ו' אוקטובר 22, 2010 12:11 am
על ידי הוד_והדר
ולא ידעתי שהקורא את קשקושיו של שלום ודעימיה כבר נקרא שלומד קבלה מפי שאינו ראוי וכו'

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ו' אוקטובר 22, 2010 12:19 am
על ידי חכם באשי
הוד_והדר כתב:ולא ידעתי שהקורא את קשקושיו של שלום ודעימיה כבר נקרא שלומד קבלה מפי שאינו ראוי וכו'


בקרב החוקרים מהדור הצעיר מתנהל ויכוח עם ג' שלום היה מקובל...
ואם שלום ראה את עצמו כמקובל.
לדעתי, אין לעיין בצדדי המחייבים (תרתי משמע...) בימי אבלות כשלושת השבועות, כי זו סגולה לצחוק ובדיחות בלתי נשלטת!
שבמקרים חריגים עלולים לגרום לכאבי בטן מתמשכים.

ועכשיו ברצינות,
כל אחד שגדל בציבור החרדי, בחיידר ישיבה וכו', ומעיין בספרי שלום וחבר מרעיו,
אינו עושה זאת משום שרוצה ללמוד קבלה, אלא יותר כדי לראות את סיכומן של דברים.
יותר מכך, כולם מודעים להיותו של שלום חוקר חילוני מובהק, ומביטים בדבריו בזהירות המתבקשת ולא קונים כל 'לוקש' שכתב.

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ו' אוקטובר 22, 2010 12:24 am
על ידי הוד_והדר
אכן, ולזה איני מבין מה הזדעזע פה ארץ ושמים לשפוך אש וגפרית, כאילו שמתי את שלום והרמח"ל באותו דרגה

Re: בקשת עזרה: ענין השמיטות

פורסם: ה' אוקטובר 08, 2020 3:37 am
על ידי ישראליק
אריכות דברים בענין השמיטות נמצא בספר ערכי יהושע, רבינוביץ, מערכת א', אות ו, בהערה