עמוד 1 מתוך 1

הביטוי "הצעיר באלפי וכו'"

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 12:18 pm
על ידי דוד4
ראיתי שיש שכותבים "הצעיר באלפי ישראל", ויש הכותבים "הצעיר באלפי". ולכאורה צ"ע מה משמעות "הצעיר באלפי", ומה ניקודו.
ובחיפוש קל יצא שלכאורה מקור הביטוי הוא בפסוק האמור אצל גדעון וַיֹּאמֶר אֵלָיו בִּי אֲדֹנָי בַּמָּה אוֹשִׁיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל הִנֵּה אַלְפִּי הַדַּל בִּמְנַשֶּׁה וְאָנֹכִי הַצָּעִיר בְּבֵית אָבִי (שופטים ו, טו). וכוונתו על פי המפרשים: הנה האלף שלי שאני נמנה עמם - הוא הדל במנשה, ולא זו בלבד, אלא שאנוכי הצעיר מביניהם. ולפי זה הניקוד הוא "הצעיר בְּאַלְפִּי".
ועתה כמה שאלות:
האם צדקה השערתי, או שיש לכך מקור אחר?
ומדוע אין משתמשים בלשון שיותר קרוב לפסוק?
ומניין נלקח הביטוי "הצעיר באלפי ישראל"?

שוב ראיתי שיש פסוק נוסף במיכה ה' פסוק א' עיי"ש.
האם מישהו יכול להוסיף בזה?

Re: הביטוי "הצעיר באלפי וכו'"

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 12:48 pm
על ידי מחולת המחנים
ראה כאן קצת בענין
viewtopic.php?p=100887#p100887

Re: הביטוי "הצעיר באלפי וכו'"

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 12:57 pm
על ידי כנסת ישראל
הוא חיבור של שני ביטויים כדרך מליצות הספרדים הצעיר באלפי -אלפי ישראל, ולכן יש גם כאלה שכותבים הצעיר באלפי יהודה.

Re: הביטוי "הצעיר באלפי וכו'"

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 2:38 pm
על ידי גבול ים
ברור שזה המקור, אלא שכהיום אין אדם מיוחס לשבטו ואלפו, ואין משמעות לביטוי רק בצירוף אלפי ישראל.

Re: הביטוי "הצעיר באלפי וכו'"

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 3:46 pm
על ידי דוד4
גבול ים כתב:ברור שזה המקור, אלא שכהיום אין אדם מיוחס לשבטו ואלפו, ואין משמעות לביטוי רק בצירוף אלפי ישראל.

ואולם הבט נא ועשה חיפוש באוצר ותראה כמה תוצאות יש ל"הצעיר באלפי" בלי ההמשך.

Re: הביטוי "הצעיר באלפי וכו'"

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 4:00 pm
על ידי דוד4
כנסת ישראל כתב:הוא חיבור של שני ביטויים כדרך מליצות הספרדים הצעיר באלפי -אלפי ישראל, ולכן יש גם כאלה שכותבים הצעיר באלפי יהודה.

למעשה כבר כתבתי שיש פסוק נוסף שאולי עליו מתבסס הביטוי. עתה שבתי להתבונן יותר, וזה לשון הפסוק (מיכה ה, א): וְאַתָּה בֵּית לֶחֶם אֶפְרָתָה צָעִיר לִהְיוֹת בְּאַלְפֵי יְהוּדָה מִמְּךָ לִי יֵצֵא לִהְיוֹת מוֹשֵׁל בְּיִשְׂרָאֵל וּמוֹצָאֹתָיו מִקֶּדֶם מִימֵי עוֹלָם: ופירש רש"י: צעיר להיות באלפי יהודה. ראוי היית להיות צעיר במשפחות יהודה מפני פסולת רות המואביה שבך : ממך לי יצא. משיח בן דוד וכה''א (תהלים קיח) אבן מאסו הבונים :

לכאורה מכאן מקור יותר ברור ל"הצעיר באלפי יהודה". ואולם לאלו הספרים הרבים מאד שמשתמשים בלשון "הצעיר באלפי" בלי ההמשך (ישראל, או יהודה), יש לומר שהביטוי מתבסס על שני הפסוקים יחד, הן הפסוק בשופטים והן הפסוק במיכה (שהרי בשופטים אין את הלשון "הצעיר ב..", ובמיכה חייב להיות המשך של יהודה).
ולפי זה צריך עיון איך לנקד הביטוי . כי אם נלך רק לפי הפסוק שבשופטים, ננקד "בְּאַלְפִּי", ואולם אם נאמר שיש כאן צירוף של הפסוק במיכה, נוכל לנקד גם "בַּאֲלָפַי" או "בְּאַלְפֵי" כקיצור של "באלפי יהודה".

שוב ראיתי בתחילת הקדמת ספר הכריתות שלפי החרוזים שם ברור שניקד "בְּאַלְפִּי"

Re: הביטוי "הצעיר באלפי וכו'"

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 4:29 pm
על ידי הגהמ
תמיד חשבתי ש"צעיר באלפי" לבד היינו "צעיר באלפ"י" שהוא ר"ת באלפי ישראל.

Re: הביטוי "הצעיר באלפי וכו'"

פורסם: ו' אוקטובר 23, 2015 1:11 am
על ידי גבול ים
דוד4 כתב:
גבול ים כתב:ברור שזה המקור, אלא שכהיום אין אדם מיוחס לשבטו ואלפו, ואין משמעות לביטוי רק בצירוף אלפי ישראל.

ואולם הבט נא ועשה חיפוש באוצר ותראה כמה תוצאות יש ל"הצעיר באלפי" בלי ההמשך.

ודאי שאפשר לעשות שימוש בלשון הפסוק כצורתו, השאילה היתה למה אין בכך די ולמה נזקקו רבים להוסיף תיבת ישראל, וע"ז באו דברינו.