עמוד 1 מתוך 1

פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: א' אוקטובר 25, 2015 8:40 am
על ידי אליהו סולוביציק
בימים אלו אני מנסה להרים פרויקט של פירוש ריאליה לספרות חז"ל
זה פרויקט ענק, שכדי שיצליח צריך שיתוף של עשרות או מאות לומדי תורה.

אני בשלבי תכנון מעשי וצריך את עזרתכם.
יש הרבה שאלות עקרוניות וטקטיות איך לבנות אותו

מצורף טיוטת ערך מפתח
ערך מפתח.xlsx - גיליון1 (1).pdf
(5.35 MiB) הורד 663 פעמים

והנה הקישור לשיתוף הקובץ בגרסת גוגל למי שישא רוחו להשתתף בעריכה
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing


מצורף מאמר על הצורך בפירוש ריאליה לספרות חז"ל
פירוש ריאליה לספרות חזל.pdf
מאמר על הצורף בפירוש ריאליה לספרות חז"ל
(460.25 KiB) הורד 691 פעמים

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: א' אוקטובר 25, 2015 8:59 am
על ידי חובב_ספרים
בהחלט רעיון מבורך. אך דא עקא בד"כ העוסקים בפרויקט מעין זה ששים לשנות הרבה ע"פ הידע המתקדם שלהם וצריך זהירות יתירה מזה. דומת הרא"ס מדברי הגרי"ז על המנורה הוא רק דוגמא לזה. הוא הביא זה לדוגמא איך שהגרי"ז למד פשט לא נכון משום שהוא לא ידע המציאות. אך אני תמיד חשבתי שאפשר להבין דברי הגרי"ז אך ורק לפי המציאות שהציג הרא"ס. הרי הגרי"ז אמר שהדין נאמר על הנרות, ואפשר להבין זה רק כפי המציאות שהנר אינו עגול וממילא יש צד להנר וזה שייך למעשה המנורה. כל חידושו של הגרי"ז הוא שאין זה דין בהמנורה מצד עצמו אלא כדי שיהיה ההדלקה לכיוון הזה. וזה יצא ללמד על הכלל כולו.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: א' אוקטובר 25, 2015 3:15 pm
על ידי אליהו סולוביציק
אכן דברי הגרי"ז הם דוגמה שמי שלומד ישר, והוא צמוד לטקסט, יכול לכוון לאמת, גם כאשר המציאות הריאלית אינה בפניו.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: א' אוקטובר 25, 2015 3:23 pm
על ידי לוצאטי
הפלא ופלא. חסר 'שלשלת המפתחות', משנה פרה יב ט.
אני מציע לערוך קודם ביבליוגרפיה של כל הספרים העוסקים בנושא. יש די הרבה.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: א' אוקטובר 25, 2015 9:54 pm
על ידי יבנה
ר' שאול שמעון דויטש עשה מוזיון לחקר הריאליה בתנ"ך ובחז"ל, ראה http://www.torahmuseum.com/Virtual_tour.html.
ואף הוציא ספרים בענין The Living Torah Museum parashah series.
זוהר עמר עושה עבודה מעולה בחקר הצמחים אך לפי דבריו בספרו צמחי המקרא יש לו בעיות מימון, וחבל.
יש גם את מילוני סוקולוף בניבי ארמית השונים.
עיקר עבודת המחקר אינו שייך לת"ח אלא לארכיאולוגים המכירים נושאים אלו ודרכי חקירתם. רק שצריך שיהיו בתיאום עם איזה ת"ח כדי להתאים למקורות.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2015 8:04 pm
על ידי אליהו סולוביציק
ליבנה, תרשה לי לחלוק אתך ובעיני זה חלק מלימוד התורה.
כאשר הרמב"ם הלך לחפש כתבי יד של התלמוד כדי לעמוד על הגרסה הנכונה במלווה את חברו בעדים, הוא עסק בארכאולוגיה, או בתורה?
ואם "גדולים מעשי חייה" על גידול כותנה... ק"ו לחיפוש במרתפים ארכאולוגיים.

מה דעתך?

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2015 10:22 pm
על ידי יבנה
אליהו סולוביציק כתב:ליבנה, תרשה לי לחלוק אתך ובעיני זה חלק מלימוד התורה.
כאשר הרמב"ם הלך לחפש כתבי יד של התלמוד כדי לעמוד על הגרסה הנכונה במלווה את חברו בעדים, הוא עסק בארכאולוגיה, או בתורה?
ואם "גדולים מעשי חייה" על גידול כותנה... ק"ו לחיפוש במרתפים ארכאולוגיים.

מה דעתך?

אני דנתי בענין מבחינה פרקטית מי מתאים לחקור מצד הכשרתו דברים כאלו. אתה דן בענין מצד האם לברך ע"ז ברכת התורה. וגם בזה נראה פשוט שלא יברך. וכי רב שגדל י"ח חודש אצל רועה בהמה להכיר במומים היה מברך ברכת התורה על כך? והלומד טריגונומטריה להבנת הלכות קידוש החודש, או בוטניקה לדיני זרעים וכדומה יברך עליהם?
ובכל זאת לימוד דברים אלו זה דבר חשוב שהוא הכשר מצוה של לימוד תורה, וכפי שאמר הגר"א שמה שחסר בידיעות דברים אלו חסר כנגדם עשר ידות בהבנת התורה.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 7:52 am
על ידי גימפעל
על ר"ש מז'עליכוב מסופר:
שפעם נסע לארצות המזרח משום שרצה לראות כמה דברים המוזכרים בדברי חזל הנמצאים שם ובין הדברים שרצה לראות איך נראה כירה שאמרו חז"ל וכדומה.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 9:02 am
על ידי גבול ים
ניתן להוסיף ליבנה וחכמיו את ד"ר משה רענן במאמריו שבפורטל הדף היומי על צמחים ובע"ח שבתלמוד.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 9:16 am
על ידי משה גרוס
גבול ים כתב:ניתן להוסיף ליבנה וחכמיו את ד"ר משה רענן במאמריו שבפורטל הדף היומי על צמחים ובע"ח שבתלמוד.

המעיין במאמר של פותח האשכול יראה שדברי ד"ר רענן הובאו בו בהרחבה

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 2:06 pm
על ידי גבול ים
צודק, כתבתי הערתי קודם שקראתי את דברי רא"ס.
ואם כבר, הייתי אומר שאם מאן דהוא חפץ שפירוש זה יקנה את מקומו בין כתלי ביהמ"ד, מן הראוי להתמקד במסכת שלימודה מוכרח להבנה ריאלית, דרך משל מסכת כלים.
אם מתחילים נניח בב"ק, והלומד אץ רץ לחקירתו של ר' איסר זלמן, באמת נידון על זן השור בימי חז"ל [ואולי הז'בו] לא רלוונטי ללומד.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 4:30 pm
על ידי אליהו סולוביציק
לגבול יום
אני מסתפק מאד בדבריך
כי ההבנה הנכונה של בבא קמא מתאפשרת כאשר אנו מבינים את אורח חייהם.
ממון המזיק, היה התאונות השכיחות בימים ההם וכך יש להבין את שאלות האחריות עליהם.
כך למשל את בור המזיק, כל הלכות בור
כאשר אתה יודע את התפקיד של הבורות בכל בית וחצר, אתה מבין יותר את הסיכונים שיש בהם ואת האחריות שיש לשים על בעל הבור.
החקירה התיאורתית של רבי איסר זלמן, אם חיוב התשלומין נובע מחיוב השמירה מקבל הקשר רחב יותר
וכך זה בכל ההלכות.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 5:44 pm
על ידי משה גרוס
בעניין הבור, רמ"מ כשר כתב בתורה שלמה [משפטים. אינו לפניי] שהבורות בא"י היו מלאים מים, ולדעתו זה מיישב כיצד הבל הבור הורג. אמנם ציורים של שור לא ייתנו תמונה מספקת כדי לבאר את הריאליה בימי התלמוד, אלא מל היסטורי. אני שמעתי פעם מחברותא שבפרס העתיקה החזיקו אריות כחיות מחמד, ולדעתו זה מיישב מדוע במשנה [ב"ק א,ד] דיברו על ארי המזיק

לגופו של אשכול, נראה לי שמלאכת האיסוף תהיה שלמה רק אחרי שהחקירות הנ"ל יושלמו, ולדעתי אנחנו עוד רחוקים מזה. תחילה כדאי להביא אל מודעות רמי"ם ותלמידים את הספרים הנ"ל. וזכור לי ויכוח בין ר"ש ליברמן והגרי"ד סולוביצ'יק על רדיית הפת, האם הריאליה מועילה להבנת הדינים, אך איני זוכר פרטים מדויקים

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 5:56 pm
על ידי מרחביה
משה גרוס כתב:וזכור לי ויכוח בין ר"ש ליברמן והגרי"ד סולוביצ'יק על רדיית הפת, האם הריאליה מועילה להבנת הדינים, אך איני זוכר פרטים מדויקים

[לא הגרי"ד אלא חתנו הגרא"ל, וסיפר על כך במאמרו 'כך היא דרכה של תורת הרב'.]

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 6:46 pm
על ידי בברכה המשולשת
מהגרי"ד יש התייחסות לכגון זה (כמדומני שהובאה בנפש הרב)

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 7:41 pm
על ידי מרחביה
השיחה עם ר"ש ליברמן שמוזכרת בנפש הרב (עמ' רמח) עוסקת בנושא אחר, של התייחסות לשיטת גאונים שהיא נגד ההלכה המקובלת.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 7:46 pm
על ידי ישבב הסופר
נשמע מעניין, נא להביא את הקטעים הנידונים מנפש הרב, או לכה"פ תמצית הדברים. תשוח"ח.

הגרי"ד בכלל לא רחש חביבות יתירה לפן המציאותי, הוא העדיף להתמקד בפן העיוני. ידועה אימרתו (לי זה דוקא צורם) שסבו הגר"ח
Took the pots and pans out of Yoreh De'ah.
(סילק את "הסירות ואת הקדירות" מתוך השו"ע יורה דעה)

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 9:03 pm
על ידי בברכה המשולשת
מרחביה כתב:השיחה עם ר"ש ליברמן שמוזכרת בנפש הרב (עמ' רמח) עוסקת בנושא אחר, של התייחסות לשיטת גאונים שהיא נגד ההלכה המקובלת.


נכון, ולא אליה התכוונתי, אלא לדיון על לבוד וגוד אסיק

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 9:11 pm
על ידי איש_ספר
ישבב הסופר כתב:נשמע מעניין, נא להביא את הקטעים הנידונים מנפש הרב, או לכה"פ תמצית הדברים. תשוח"ח.

הגרי"ד בכלל לא רחש חביבות יתירה לפן המציאותי, הוא העדיף להתמקד בפן העיוני. ידועה אימרתו (לי זה דוקא צורם) שסבו הגר"ח
Took the pots and pans out of Yoreh De'ah.
(סילק את "הסירות ואת הקדירות" מתוך השו"ע יורה דעה)

אני לא חושב שהדוגמא קשורה בהכרח לנושא האשכול.
המשמעות של האמירה הזו (המופיעה ב"מה דודך מדוד") שהגר"ח "ניער" את יור"ד משאלות ודיונים שאין בהם אלא חשבונות של צירופי מקרים והנחות, והחזיר את הדין לעקרונות ההלכה.

אגב כל ספרי פרופ' פליקס עולים לאוצר בעדכון החדש.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 9:19 pm
על ידי חובב_ספרים
אליהו סולוביציק כתב:לגבול יום
אני מסתפק מאד בדבריך
כי ההבנה הנכונה של בבא קמא מתאפשרת כאשר אנו מבינים את אורח חייהם.
ממון המזיק, היה התאונות השכיחות בימים ההם וכך יש להבין את שאלות האחריות עליהם.
כך למשל את בור המזיק, כל הלכות בור
כאשר אתה יודע את התפקיד של הבורות בכל בית וחצר, אתה מבין יותר את הסיכונים שיש בהם ואת האחריות שיש לשים על בעל הבור.
החקירה התיאורתית של רבי איסר זלמן, אם חיוב התשלומין נובע מחיוב השמירה מקבל הקשר רחב יותר
וכך זה בכל ההלכות.

זה נשמע לי מוגזם קצת. באופן כללי אני דוקא בעד הבנת המציאות במקום שזה עוזר להבנת דברי חז"ל, אבל כשדוחפים ענין המציאות שאין לו שום נ"מ להבנת הסוגיות זה כבר לא לימוד תורה אלא מחקר תלמודי ואולי עוד פחות מזה.
זה מזכיר לי סיפור עם הרב גבריאל בולק ז"ל. כשהגיע למיר מגרמניה בתחילת דרכו הוא נתקע בהגמרא משום שהוא לא ידע מה זה ברדליס, ולא היה מי שהיה יכול להסביר שידיעת מה זה ברדליס אינו חשוב להבנת הסוגיא כלל וכלל. הוא לא היה יכול להמשיך עד שאמר לו רב יוסף ליס ז"ל - "דאס איז איין יאמפוט". זה הספיק לו לשמוע שבארדליס נקרא יאמפוט והוא המשיך בגמרא.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 9:41 pm
על ידי ישבב הסופר
(אף שזה לא נוגע לנקודת הסיפור, הרי זה בגדר חקר פולקלור: צ"ל לעמפערט. וזה נמר.)

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 9:50 pm
על ידי חובב_ספרים
ישבב הסופר כתב:(אף שזה לא נוגע לנקודת הסיפור, הרי זה בגדר חקר פולקלור: צ"ל לעמפערט. וזה נמר.)

לפי הסיפור ששמעתי מחתנו של רג"ב שהוא גם אחיין של רי"ל שרי"ל אמר יאמפוט. לפי הבנתו רי"ל המציא מילה בדוקא הגם שהיה ידוע להם מה זה ברדליס משום שזה באמת אינו משנה כלל וכלל להבנת הגמרא. הוא השכיל להבין ראשו של בחור מגרמניה שהוא צריך תרגום של כל תיבה מצד "ייקישקייט" ולא משום שזה בעצם משנה והוא דחה אותו בקש כדי שיוכל לעבור על זה ולהמשיך וללמוד. [צ"ע מה איכפת לו לומר האמת עבור זה. מי שרוצה להמשיך ולדון נא לפתוח אשכול חדש.]

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 10:05 pm
על ידי ישבב הסופר
אהא עכשיו הבנתי. אז כדאי להוסיף שהתרגום למילה ברדלס אינו מוסכם, אני זוכר בחיידר שתרגמוהו כצורתו. (בעברית זה צ'יטה, אבל לא תרגמו כן.) אז בגלל שלא אמרו לו הטייטש, הוא נתקע על זה, ולא הבין שאין זה נוגע לכלום, עד שרי"ל פיברק לו מילה כדי שיוכל להמשיך הלאה...

אגב, למרות שאני דוקא מסכים לתרומת הכרת הריאליה להבנת הלימוד, לא הצלחתי להבין מש"כ הרא"ס לעיל, האיך תועיל הכרת המציאות של בור בימי המשנה, להבנת החקירה של הגרא"ז.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 10:14 pm
על ידי חובב_ספרים
ישבב הסופר כתב:אגב, למרות שאני דוקא מסכים לתרומת הכרת הריאליה להבנת הלימוד, לא הצלחתי להבין מש"כ הרא"ס לעיל, האיך תועיל הכרת המציאות של בור בימי המשנה, להבנת החקירה של הגרא"ז.

תיב לקבלי.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ד' אוקטובר 28, 2015 12:29 am
על ידי גבול ים
ישבב הסופר כתב:אגב, למרות שאני דוקא מסכים לתרומת הכרת הריאליה להבנת הלימוד, לא הצלחתי להבין מש"כ הרא"ס לעיל, האיך תועיל הכרת המציאות של בור בימי המשנה, להבנת החקירה של הגרא"ז.

גם אני הקטן לא הבנתי, ואיני יודע אם הטעם הוא שלא הבנתי היטב את המציאות של הבור, או משום שלא הבנתי היטב את חקירת רא"ז... עכ"פ דברי דלעיל נאמרו מהפן הריאלי, אם רוצים שפירוש זה יקנה את מקומו בכותלי בית המדרש ולא יתקל במשיכת כתף וגרוע מכך, יש לתת את הדעת מה יוכיח ללומד את התועלתיות שבדבר, ועתה צא ולמד כמה מבני התורה מרגישים שידיעת הריאליה תוסיף להם בהבנת ב"ק, ותבין את הסיכוי שספר שכזה יתקבל בבית המדרש. שונה הדבר לחלוטין בסוגי' שהראליה שבה נדרשת, אם זה עניני קדוש החדש, אם כלאים ואם מסכת כלים שנקטתי כדוגמא [אגב הגרח"ק שליט"א כשעסק בחיבורו לזרעים ביקש את ספרי פליקס, אינני חושב שמאן דהוא סבור שגם במסכת ב"ק הוא היה נדרש לשכמותו]

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: א' נובמבר 08, 2015 8:44 pm
על ידי עושה חדשות
הראש' חכמי אשכנז רגילים להביא פסקים ועובדות מרבי שמריהו בעל המעשים.
ומכבר הסתפקתי בשורש כינוי זה, האם הכוונה לבעל מעשים טובים, או משום שהיו עימו כמה סיפורים בהלכה, (וכגון ששכח לערב ע"ח לפני תוספת שבת וכו'), או כיו"ב.

וכעת ראיתי בס' יחוסי תו"א בערך רב חנן בר יצחק שבתו"ד הענין מתבאר, ז"ל:
"ומורי הישיש רבנא שמריהו מורה צדק כן הורה דאין הגעלה מועלת לבית שאור והראה לנו הלכה למעשה שהיה לו אגן אחד של עץ שהיה לו מיוחד קיבת חלב ומולח הקיבה בתוך אותו האגן להעמיד בו החלב לגבן וכאשר היה מולח הגבינות מאותו מוהל היוצא וזב מן הגבינה היה מוסיף על הקיבה וממחה בתוך אותו אגן ומפני שמורי זל״ע בעל מעשים היה כשפירש לנו ההל' אמר אני רוצה להראות שאין הגעלה מועלת לא לבית שאור ולא לבית חרוסת, הדיח ושפשף ונקה אותה האגן יפה יפה ואחר כך הגעילו, ולאחר הגעלה יום או יומים נטל חלב כמות שהוא חי ונתן לתוך אותו האגן בלא כל דבר המעמיד, ומיד לשעה נתחבץ אותו חלב כאילו נתן לתוכו המסן ואמר לנו כמה גדולים דברי חכמים שאמרו חוץ מבית שאור שחימוצו קשה".

שו"ר גם ברוקח הל' פסח סי' רנ כזה הלשון, בערך.

וא"כ נראה שכך היה דרכו של רבינו שמריה, להראות ולבאר הדינים ע"י מעשים.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: א' נובמבר 08, 2015 9:38 pm
על ידי בברכה המשולשת
מקובל לפרש "בעל מעשים"= מורה הוראה רגיל וותיק

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: א' נובמבר 08, 2015 11:53 pm
על ידי אוהב אוצר
בנוגע לברדלס, ע"פ מה שכותב הערוך בע' ברדלס ובע' אפא לכאורה בהתבוננות מדובר יש צד לומר שמדובר בסוג של נחש,
אפא^ משכא אפא דיכרא בפ' יה"כ בגמרא מי שנשכו (יומ' פ"ד.) [ושם אי' אמשכא דאפא דיכרא, אבל בכ"י מ' (ד"ס יומ' ק"מ:) אי' כגי' רבינו ועיי' הלכו' יוה"כ לרי"ץ גיאת דנ"ח ותש' רשב"א סי' תי"ג] ובסוף פרק קמא דבבא קמא (ק"ט.) צבוע זה אפא. פי' מפרקיה דרב יוסף שמעינן דדנפרזא וצבוע תרוייהו אפא נינהו מיהו נפרזא שם נקבה וצבוע שם הזכר. גיא הצבועים (שמוא' א', י"ג, י"ח) תרג' מישר אפעיא. אפעה מוליד לע' שנה וכנגדו באילן חרוב בפרק קמא דבכורות (ח'. עיי"ע ברדלס). [ר"ב כיון על ? ולא היא והנכון כשכתבתי שבל"ס ובל"י צבוע וכן מוכרח מהמשך של בבא קמא וכן פי' ר"ש דוראן במ"א דמ"ג. ועיי"ע אפעה].# עכ"ל הערוך.

תאמרו לי: מילא חולדה מצויה אצל בני אדם, אולם ברדלס? הצי'טה בלע"ז? וכשמחברים את הערך שלעיל, הדברים יותר נשמעים: מוליד לע' שנה, זהו נחש.
אני מציע את הדברים לפני הת"ח, לא מכריע.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ב' ינואר 18, 2016 12:16 am
על ידי עושה חדשות
תירוץ ריאלי לקושיא למדנית.
ידוע להק' איך היה מותר לאסתר להלשין על בגתן ותרש למלך אחשורוש, והרי היא היתה אנוסה להיות תחתיו, ובמיתתו תציל עצמה מן העבירה.
ושמעתי מהגרא"י צוקר שליט"א שאמר בזה דבר פשוט (למי שיודע), שהחוק בפרס אז היה שנשות המלך שמת עוברות למלך הבא. ולק"מ.

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: ה' ינואר 28, 2016 11:03 pm
על ידי יתר10

Re: פירוש ריאליה לספרות חז"ל

פורסם: א' יוני 06, 2021 12:51 pm
על ידי סליחות
איש_ספר כתב:אגב כל ספרי פרופ' פליקס עולים לאוצר בעדכון החדש.

כמדומני שכשם שעלו כך כבר ירדו מהאוצר מבלי לעדכן את המעדכנים גירסה. וחבל.