עמוד 1 מתוך 1

מצות מילה אין לה טעם - "והיה תמים" - "תמים תהיה"

פורסם: ג' נובמבר 03, 2015 8:32 am
על ידי פלגינן
"ועו' אמרו רז"ל שמצות מילה אין לה טעם, שנא'[1] "תמים תהיה", ר"ל שלא תשאל לה טעם, על דרך (דברים יח יג): "תמים תהיה עם ה' א-להיך"..."
[1] קרוב לוודאי שאינו מתכוון לפסוק "תמים תהיה" שמביא מיד בסמוך, אלא למה שנאמר לאברהם (בראשית יז א): "התהלך לפני והיה תמים", וראה רש"י ועוד מפרשים שם.

לא מצאתי חז"ל שמסמיכים את חסרון הטעם על 'תמים תהיה', ויתכן שהוא מתכוון גם לראשונים.
אודה מאוד למי שימצא לי מקור לזה.

Re: מצות מילה אין לה טעם - "והיה תמים" - "תמים תהיה"

פורסם: ג' נובמבר 03, 2015 8:36 am
על ידי סעדיה
ראב"ע על הפסוק 'והיה תמים'

Re: מצות מילה אין לה טעם - "והיה תמים" - "תמים תהיה"

פורסם: ג' נובמבר 03, 2015 8:46 am
על ידי פלגינן
סעדיה כתב:ראב"ע על הפסוק 'והיה תמים'

אכן. אך הייתי רוצה מקור יותר ברור ש"אמרו רז"ל שמצות מילה אין לה טעם" ומפסוק זה למדו.

Re: מצות מילה אין לה טעם - "והיה תמים" - "תמים תהיה"

פורסם: ג' נובמבר 03, 2015 9:40 am
על ידי אברהם
מהיכן ציטטת?


*****************

הבית הלוי עה"ת מאריך בזה שלשון 'והיה תמים' היינו לקיים המצוה בלי להבין הטעם וכו'. (אך לא כתב שלקושטא דמילתא אין לה טעם)

וזקני רש"ש לוין זצ"ל אמר (ראה בקובץ המצורף עמ' 3 ואילך) שלפי דבריו מיושבת הקושיא הנודעת למה לא קיים אברהם מצות מילה קודם שנצטווה כמו את כל המצוות, כי מצות המילה בדוקא צריכה להיות באופן של 'והיה תמים' שהוא מציית לציווי בלא להבין הטעם מעצמו, ולכן לא שייך לקיימה מכוח השגתו והבנתו בתורה קודם שנצטווה על זה.

ולפי הדברים שציטטת עולים הדברים יפה יותר, שאם באמת אין לה טעם, א"כ בודאי ובודאי לא שייך להשיג מצוה זו קודם שנצטווה על זה, שהרי כל מהותה היא קיום הציווי בלא שיש בה טעם קודם לציווי.

Re: מצות מילה אין לה טעם - "והיה תמים" - "תמים תהיה"

פורסם: ד' נובמבר 04, 2015 8:35 am
על ידי פלגינן
אברהם כתב:מהיכן ציטטת?

כת"י.
מ"מ הדברים שצירפת נפלאים. יישר.