מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דין חינוך-ברכת על נטילת ידיים לפני הסעודה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.

כשאני נוטל ידיים לבני כבן 2-3 לפני הסעודה, הוא מברך על נטילת ידיים:

1.רק כשאוכל יותר מכביצה. (כנפסק בהלכה).
0
אין הצבעות
2.כשאוכל יותר מכזית.
1
14%
3.תמיד הוא מברך.
6
86%
 
סך הכול הצבעות: 7

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

דין חינוך-ברכת על נטילת ידיים לפני הסעודה

הודעהעל ידי יאיר » א' אוקטובר 24, 2010 1:50 pm

נתקשיתי בדין חינוך בברכת על נטילת ידיים.

האם כשנוטל לבנו כבן 3, יבקשו לברך תמיד אף כשאוכל פחות מכביצה (ובד"כ אף פחות מכזית) או דלמא כיון שאין מברכים ענט"י על פחות מכביצה אף הכא לא יבקש מבנו לברך..(ולפי"ז אף פעם לא יברך).

וא"ת יברך מדין חינוך אף שאינו אוכל כביצה..קשה לי מב' סיבות:

א.יתכן מאוד שדין חינוך הוא לחנכו דוקא כמו שצריך בהלכה וכן נראה לכאורה.

ב.בנטילת ידיים שחרית מברך ולאחר שנת צהרים הדין שלא צריך לברך וכי נאמר אף כאן שיברך הילד מדין חינוך?! מהיכי תיתי ברכה?

(לדעת הגר"א נ"ל שמברכים ענט"י רק בגלל תפילת שחרית..[וכן במנחה מברכים להגר"א], לפי"ז השאלה אף לדעתו האם יברך הילד ענט"י אם אינו מתפלל).

לעומת זאת אם הדין שלא צריך לברך, יוצא שיברך רק בשחרית (ולהגר"א גם בשחרית לא ואז יוצא שאף פעם לא יברך ויש פה כביכול "פספוס" בחינוך הילד).

אשמח ואודה לכל מי שיכול לענות כראוי..

השתדלו להשתדל..הנושא נוגע לכולנו..

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דין חינוך-ברכת ענט"י

הודעהעל ידי יאיר » א' אוקטובר 24, 2010 11:33 pm

נו באמת..14 צפיות ולאף אחד אין תשובה?!

הרבה פה אבות לילדים והשאלה נוגעת גם עליהם יום יום..

אף אחד לא שמע או יכול לברר בנושא?..

בנתיים ענו נא על הסקר..

בור ועם הארץ
הודעות: 301
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:57 pm

Re: דין חינוך-ברכת על נטילת ידיים לפני הסעודה

הודעהעל ידי בור ועם הארץ » ב' אוקטובר 25, 2010 12:09 am

יאיר: לידיעתך, כזית זה לא כ"כ הרבה.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דין חינוך-ברכת על נטילת ידיים לפני הסעודה

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 25, 2010 12:21 am

כזית זה פרוסה..ובד"כ בני אינו מסיימה..

בנך אוכל תמיד יותר מכביצה?..

או שהוא מברך גם כשאוכל מעט ואתה סובר שאין בעיה שיברך?

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: דין חינוך-ברכת על נטילת ידיים לפני הסעודה

הודעהעל ידי תולדות אדם » ב' אוקטובר 25, 2010 2:15 pm

הנידון האם חינוך הוא באופן שהוא מחוייב בה בכל פרטי ההלכה ודקדוקיה או עצם הדבר שמחנכים אותו לעשות את המעשה אשר יעשה ולכשיגדיל יחנכו אותו לכל הדקדוקים. לזכרוני חולקים בענין זה פוסקי זמננו, ולצערי איני זוכר מה והיכן. (ואם אין זכרוני מטעני, נידון הדבר באחת האשכולות).

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דין חינוך-ברכת על נטילת ידיים לפני הסעודה

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 25, 2010 10:46 pm

יאיר כתב:
תולדות אדם כתב:הנידון האם חינוך הוא באופן שהוא מחוייב בה בכל פרטי ההלכה ודקדוקיה או עצם הדבר שמחנכים אותו לעשות את המעשה אשר יעשה ולכשיגדיל יחנכו אותו לכל הדקדוקים. לזכרוני חולקים בענין זה פוסקי זמננו, ולצערי איני זוכר מה והיכן. (ואם אין זכרוני מטעני, נידון הדבר באחת האשכולות).


יפה הסברת..

אך השאלה האם לדיעה המודגשת (וכן לדיעה השניה) אפשר ומותר שיברך (למרות שלא צריך) או לא..

ואולי אפשר לפשוט מכך שכדי לחנך בנו בברכות מותר לאב לומר את שם ה' אעפ"י שאינו מברך אלא אומר שם ה' רק כדי לחנך את בנו..
לכאורה ק"ו שלבן יהיה מותר לברך כדי להתחנך..

ואם זו אכן ראיה והדבר מותר עדיין נשאל האם צריך (מותר/ראוי/חיוב?) ללמדו לברך ענט"י במקרה שאוכל פחות מכביצה (מעין כמו שהסברת)..

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דין חינוך-ברכת על נטילת ידיים לפני הסעודה

הודעהעל ידי יאיר » א' אוקטובר 31, 2010 4:04 am

שבתי, חשבתי והגעתי למסקנה שאין חשש בדבר משום הטעם הפשוט והוא שכמו שמלמדים התינוק לברך אפילו שלא בזמן הברכה ואומרים את שם ה' כדי לחנכו ודאי שיהיה מותר לברך אפילו לא אוכל כביצה דזהו בעצמו החינוך הטוב ביותר (שהוא בעת המעשה).

אך נראה דאין לענות אמן על ברכה זו..(כשם שאין לענות כשמלמד בנו ומברך ללא צורך אכילה וכדומה).

האם מותר לענות אמן ולכוון שלא יהיה לה דין אמן?

חצקל
הודעות: 112
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:01 pm

Re: דין חינוך-ברכת על נטילת ידיים לפני הסעודה

הודעהעל ידי חצקל » ד' אוקטובר 05, 2011 12:01 pm

תמיהני עליך ר' יאיר שהוחזק ל-כל רז לא אניס ליה שכביכול נשמט ממך א' מהמחלוקות הגדולות בין האחרונים

כמו שאני מציין כמעט בכל תגובה שלי - במקורות וציונים אני מאד חלש אז לצערי לא אוכל לתת לך קישור על המקום כדרכך

אבל המח' ידועה: האם אפשר לתת לקטן לברך על לולב גזול ביום הראשון. כנ"ל, האם המעשה החיצוני החינוכי עיקר או החלות

יש מצב לדון אם זה מצוה על האב לחנך את בנו או מצוה על הבן והאב מופקד לדאוג לזה והדברים עתיקים

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דין חינוך-ברכת על נטילת ידיים לפני הסעודה

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 05, 2011 1:41 pm

חצקל כתב:תמיהני עליך ר' יאיר שהוחזק ל-כל רז לא אניס ליה שכביכול נשמט ממך א' מהמחלוקות הגדולות בין האחרונים

כמו שאני מציין כמעט בכל תגובה שלי - במקורות וציונים אני מאד חלש אז לצערי לא אוכל לתת לך קישור על המקום כדרכך

אבל המח' ידועה: האם אפשר לתת לקטן לברך על לולב גזול ביום הראשון. כנ"ל, האם המעשה החיצוני החינוכי עיקר או החלות

יש מצב לדון אם זה מצוה על האב לחנך את בנו או מצוה על הבן והאב מופקד לדאוג לזה והדברים עתיקים


א.אני מבקש לא להגזים בדימויים ותארים שכן איני אפילו הקטן שבקטנים. (ואפילו שהכונה היתה מבחינה טכנית).

ב.אם כך, בכל זאת המצב שלי טוב, כי עד עכשיו אף אחד לא כתב את מה שהבאת וסימן שהרבה לא ידעו/שכחו...
(אני מבין שאתה מונח בסוגיה).

ג.אם כן, לדבריך הדבר תלוי במחלוקת. התוכל לבאר בקצרה את הדיעות (שמות), סברות וכו'?

ד. לפי"ז יהיו דיעות שהבן(/בת) לא יברך ענט"י אם לא אוכל כביצה?! ברכה מה תהא עליה?...(כמדומני שרוב הילדים הקטנים לא אוכלים כביצה בשנותיהם הראשונות)...

תודה ויישר כח!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15914
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דין חינוך-ברכת על נטילת ידיים לפני הסעודה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 05, 2011 1:47 pm

חצקל כתב:
אבל המח' ידועה: האם אפשר לתת לקטן לברך על לולב גזול ביום הראשון. כנ"ל, האם המעשה החיצוני החינוכי עיקר או החלות


ח"ו גזול, מה עולה על דעתך. אלא אינו שלו. (של אביו או בהשאלה וכו').

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דין חינוך-ברכת על נטילת ידיים לפני הסעודה

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 05, 2011 1:51 pm

א"ס. בגזול פשיטא לך שגם בקטן אמרינן "בוצע ברך ניאץ ה'" וגם בדיעבד אין לאביו להביא לו לברך?
או שיתכן שה"ה גם בגזול תהיה מחלוקת?

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דין חינוך-ברכת על נטילת ידיים לפני הסעודה

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 05, 2011 2:21 pm

מדשתיק משמע דפשיטא.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15914
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דין חינוך-ברכת על נטילת ידיים לפני הסעודה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 05, 2011 2:38 pm

[מדשתיק משמע שאינו יושב כל היום מול המחשב].
לעצם השאלה לא עיינתי (וכבר כתבו תוס' שמהב"ע צריך שמחמת העבירה יקיים המצוה) אבל רק כתבתי שהפוסקים (הגהות מרדכי וכו') לא דיברו לתת לולב גזול לתינוק...
לעצם הענין כידוע שיש סתירה בזה במ"ב, ועיין בית ישי מש"כ בזה.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דין חינוך-ברכת על נטילת ידיים לפני הסעודה

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 05, 2011 2:41 pm

יישר כח.
מחילה שחשדתי בכשרים...


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 352 אורחים