עמוד 1 מתוך 2

חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ד' דצמבר 02, 2015 9:42 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
כמדובר למטה מצאו לאחרונה חותמת מזמן הבית ראשון שעליו כתוב "חזקיהו [בן] אחז מלך יהדה". האמנם אחד שאלוני שבתמנה מבואר שיש גם בחותמו סמלים מע"ז דהיינו השמש עם כנפיים וסמל הענח'? והלא חזקיהו מלך כשר היה ואדרבה הוא השמיד ע"ז מכל תפוצות בני ישראל?

ScreenHunter_63 Dec. 02 15.16.jpg
ScreenHunter_63 Dec. 02 15.16.jpg (72.93 KiB) נצפה 12892 פעמים


http://www.hidabroot.org/he/article/177331
תגלית מרעישה: נמצאה טביעת חותם של המלך חזקיהו
תגלית ארכיאולוגית מרעישה נמצאה בהר הבית: טביעת החותם של המלך חזקיהו, נמצאה בחפירות מחודשות שערכה האוניברסיטה העברית, במתחם הר הבית, למרגלות הכותל הדרומי.

טביעת החותם, שצורתה אובלית וגודלה 8.6 על 9.7 מ"מ, נמצאה על טין רך (בולה) בגודל של 12 על 13 מ"מ, ועובי של 3 מ"מ. החותם הוטבע במסמך שנכתב על פפירוס, ונשמר כשהוא מגולגל וקשור בחוטים דקים. עם החותם, נמצאו עוד 33 חותמות שונות, שחלקן נושאות שמות עבריים, ועל גבן נמצאו סימני אריג גס וחוטים עבים, שככל הנראה חתמו בעזרתם מוצרי מזון שונים. כמו כן, נמצאו גם חרסים רבים, דוגמת צלמיות.

על פי הערכות, התגליות נמצאו באזור ששימש בימי חזקיהו, או בתקופה קצרה לאחר מכן, כשפך אשפה בתוך בנין מלכותי ששימש לאחסונם של מוצרי מזון. הבניין הינו חלק משורה של מבנים, ובהם גם בית שער ומגדלים, שנבנו במחצית השניה של המאה העשירית לפני הספירה.
כאמור, חזקיהו המלך, חי בתקופה של 698-727 לפני הספירה, והחותם ההיסטורי נמצא בשטח שנוהל על ידי חגי כהן-קלונימוס, במהלך סינון רטוב של רובדי אדמה מהחפירה, שנערך במתקן בעמק צורים.

לדברי ד"ר אילת מזר מהאוניברסיטה העברית שהתראיינה לאתר ynet, מדובר בממצאים ארכיאולוגים בעלי משמעות רבה. "למרות שטביעות חותם עם שמו של חזקיהו כבר נודעו בשוק העתיקות, זו הפעם הראשונה שטביעה כזאת של מלך מישראל או מיהודה נמצאה בחפירות ארכיאולוגיות מדעיות", היא מתארת. "הסמלים על טביעת החותם מעידים שנעשה שינוי בערוב ימיו של חזקיהו כאשר סמלי השלטון הממלכתי וסמלו של המלך השתנו מדגם של חרפושית (חיפושית זבל) מכונפת - סמל של עוצמה ושלטון - לדגם של שמש מכונפת, סמל המדגיש את החסות האלוקית המקנה לשלטון את עצמתו - דבר שרווח גם במזרח הקדום ואף שימש כסמל השלטון למלכי אשור".

החפירה המחודשת במקום החלה לפני שש שנים, בשיתוף רשות העתיקות. החפירות אף מבוצעות בשטח הגן הארכיאולוגי "העופל", שהינו חלק מפארק לאומי הסובב את חומות ירושלים, של רשות הטבע והגנים הלאומיים.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ד' דצמבר 02, 2015 10:18 pm
על ידי עקביה
יתכן אף מסתבר שצורת השמש מעולם לא שימשה כסמל של ע"ז, כפי שמשמע מדברי הרמב"ם:

רמב"ם על משנה מסכת עבודה זרה פרק ג משנה ג
צורת חמה ולבנה אין ענינו שימצא עיגול ויאמר זו השמש, או קשת מעיגול ויאמר זה הירח, אלא שאנשי הטליסמאות ייחסו אל הכוכבים צורות, עד שיאמרו צורת שבתאי צורת זקן שחור וישיש, וצורת נוגה צורת נערה יפה עדויה זהב, וצורת השמש צורת מלך שכתר בראשו יושב בעגלה, וככה ייחסו לכל המזלות והכוכבים צורות רבות, והם באותן הצורות נחלקים מחלוקת רבה, מפני שהם דברים כוזבים, והכזב על דבר מה יתרבה ויתרחב בלי ספק. ואומרו צורת חמה ולבנה רוצה בו שימצא הצורה המיוחסת לשמש והצורה המיוחסת לירח, לפי איזו שיטה שתהיה. והדרקון - צורת איש שיש לו סנפירים, וקשקשים רבים בגבו בין סנפיריו כקשקשי הדגים. וזאת הצורה היתה גם כן מרוממת אצלם, לפי שהם היו מייחסים אותה לחלק מחלקי הגלגל. והודיעני איש מן המומחים בזה המקצוע, שזאת הצורה היא של תלי הירח, ושהיא נעשית בתואר כזה בעת כזאת ותשפיע כך וכך, ושאלתיו אודות הספר אשר נזכר בו זה, לפי שאני לא פגשתי מעולם זאת הצורה, וטען שמסר לו מורו ורבו זאת הצורה עם כל הסודות שגילה לו. וכלים מכובדין - הם תכשיטי הזהב והכסף ובגדי המשי, ומה שזולת זה הם כלים מבוזים. והלכה כרבן שמעון בן גמליאל וכר' יוסי.

אמנם אסור לצור צורת חמה (רמב"ם ע"ז ג יא), אבל השמש שבחותם מזכירה שמש לא יותר משהיא מזכירה עכביש, כך שאפשר ואין בכך בעיה.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ד' דצמבר 02, 2015 11:07 pm
על ידי לייטנר
אגב, כזכור, שמש היתה סמל לנס הצלתו של חזקיה, וסימן הענח' הוא סימן לחיים.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ד' דצמבר 02, 2015 11:44 pm
על ידי יבנה
מה שהתחדש עכשיו הוא גילוי החותמת, אבל בעבר כבר נתגלו חפצים שהוחמתו ע"י החותמת. תחילה היה חותמת של חרפושית ואח"כ של השמש עם הכנפיים כאן http://www.archaeological-center.com/en/monographs/m13/.
יש כאן שלשה סמלים מצריים מובהקים, חרפושית שמש עם כנפיים ואנך. אמנם אף שמצויים בציורי ע"ז אינם ע"ז בעצמם אלא סמלי חיים וחוזק וכו', כך שמצד ההלכה אין בכך בעיה.
השאלה הוא בקשר לשמש המכונף [זה צורה מוכרת כך שאין לומר שהוא עכביש], שמבואר בע"ז מג: שאסור לעשותו דאיתא "לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשין לפני במרום כגון חמה ולבנה כוכבים ומזלות."
ואינו קושיא דכבר הקשו שם על ר"ג כן שעשה צורת לבנה לענין קידוש החודש, ותרצו שאחרים [גוים] עשו לו, ואף שאסרו לקיימן היינו משום שיחשדו שעובדם אבל במקום רבים או רבן גמליאל שהיה נשיא ורבים מצויים אצלו אין לחשוד על כך. וה"ה לחזקיה י"ל כן.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 12:43 am
על ידי עקביה
התירוץ שתירצה הגמ' על רבן גמליאל אינו מתרץ את שאלת השמש בחותם (אם אכן טענה היא) שכן זו צורה שוקעת, שאסור לחתום בה (כמבואר בגמ' שהזכרת וברמב"ם שציינתי לעיל), והרי זו טבעת חותם, והתמונה המצורפת היא תמונה של צורה בולטת שנעשתה ע"י חותם זה.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 12:51 am
על ידי יבנה
עקביה כתב:התירוץ שתירצה הגמ' על רבן גמליאל אינו מתרץ את שאלת השמש בחותם (אם אכן טענה היא) שכן זו צורה שוקעת, שאסור לחתום בה (כמבואר בגמ' שהזכרת וברמב"ם שציינתי לעיל), והרי זו טבעת חותם, והתמונה המצורפת היא תמונה של צורה בולטת שנעשתה ע"י חותם זה.

אף שהחותם בכללותה שוקעת השמש שבתמונה בולטת , נמצא שהשמש שתווצר תהיה שוקעת וש"ד.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 1:07 am
על ידי עקביה
יבנה כתב:אף שהחותם בכללותה שוקעת השמש שבתמונה בולטת , נמצא שהשמש שתווצר תהיה שוקעת וש"ד.

התמונה אינה של החותם אלא של החתמה שנעשתה ע"י החותם. בחותם עצמו צורת השמש שוקעת, והשמש הנוצרת ע"י ההחתמה בולטת.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 1:55 am
על ידי גבול ים
לכאורה צורת שמש עם כנפיים היא צורה דמיונית לחלוטין ואי"ז בכלל שמשים האסורים.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 2:46 am
על ידי עקביה
גבול ים כתב:לכאורה צורת שמש עם כנפיים היא צורה דמיונית לחלוטין ואי"ז בכלל שמשים האסורים.

יתכן.
בסה"כ חסרה לנו ידיעה, מה עניינה של צורה זו, מה היא באה לסמל ומה מעשיה בחותמו של חזקיהו מלך יהודה.
אם זו אכן שמש, לכאורה הבעיה בעינה עומדת על אף העיטורים הנוספים לה, שכן הם אינם מקלקלים את גוף הצורה.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 3:29 am
על ידי איש_ספר
בס' כל המצוה להגר"י אורנשטיין תלמיד מהריל"ד מצוה לט כ' בשם רבו חידוש מופלג בדין איסור עשית צורת חמה ולבנה. עי"ש. ולדבריו לק"מ.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 6:51 am
על ידי בדיעבד
בדרכי תשובה מביא בשם הלכות קטנות שכל האיסור בצורת שמש היינו אם כאשר מסתכלים על הצורה מתרשם השמש, והיינו שעושה עיגול עם קרניים וכדו' שזוהי צורת שמש. אבל עיגול בעלמא, אין בזה איסור צורת שמש וירח, שאין זו צורת השמש אם אין השמש ניכר בצורה.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 10:11 am
על ידי עקביה
איש_ספר כתב:בס' כל המצוה להגר"י אורנשטיין תלמיד מהריל"ד מצוה לט כ' בשם רבו חידוש מופלג בדין איסור עשית צורת חמה ולבנה. עי"ש. ולדבריו לק"מ.

מישהו יכול להעלות לכאן את הדברים?

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 10:14 am
על ידי מה שנכון נכון
עקביה כתב:
איש_ספר כתב:בס' כל המצוה להגר"י אורנשטיין תלמיד מהריל"ד מצוה לט כ' בשם רבו חידוש מופלג בדין איסור עשית צורת חמה ולבנה. עי"ש. ולדבריו לק"מ.

מישהו יכול להעלות לכאן את הדברים?

http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... e=PCM0018A

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 10:21 am
על ידי עקביה
תודה רבה!

צ"ע, לפי דבריו מדוע מתקשה הגמ' בדמות צורות לבנות שהיו לו לר"ג, הלא אפשר לתרץ בפשיטות שהם לא היו בגודל הלבנה הנראית לעינינו.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 11:02 am
על ידי משה גרוס
עקביה כתב:יתכן אף מסתבר שצורת השמש מעולם לא שימשה כסמל של ע"ז, כפי שמשמע מדברי הרמב"ם:

.


השווה לדברי המאירי עבודה זרה ב,א [בעיניי דבריו מסתברים יותר, היסטורית לפחות:
"ומה שאמרו בגמ' נצרי לעולם אסור אני מפרשו מלשון נוצרים באים מארץ מרחק האמור בירמיה שקרא אותם העם נוצרים על שם נבוכד נצר וידוע שצלם השמש היה בבבל ושכל עם נבוכדנצר היו עובדים לו וכבר ידעת שהחמה משמשת ביום ראשון כענין ראשי ימים ומתוך כך היו קורין לאותו יום נצרי על שם שהיה קבוע לנבוכד נצר על צד ממשלת חמה שבו והדברים נראין וברורים "
ויש להעיר כי רד"צ הילמן כתב על המאירי מה שכתב [מצורף], אך בימי ר' ישמעאל עוד לא נולד אותו האיש, ובוודאי שלא נתפשטה תפלותו

עקביה כתב:
גבול ים כתב:לכאורה צורת שמש עם כנפיים היא צורה דמיונית לחלוטין ואי"ז בכלל שמשים האסורים.



ייתכן שמסמלים את קרני השמש

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 11:43 am
על ידי עקביה
מסופקני אם יש בדברי המאירי סתירה לדברי הרמב"ם. צלם השמש אינו בהכרח דמות השמש עצמה - כדור צהוב/אדום/לבן, אלא הוא יכול להיות צלם המסמל את השמש, כדברי הרמב"ם.
וצריכים אנו לבעלי ארכיאולוגיה שיאירו את עינינו בידיעת המציאות.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 12:00 pm
על ידי זקן ששכח
מסופק אני בצורה הנראית בחותמת, האם רק ארכיאולוג מצליח לראות שזו שמש, או שגם אדם רגיל מן היישוב מצליח לראות זאת.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 12:08 pm
על ידי משה גרוס
עקביה כתב:מסופקני אם יש בדברי המאירי סתירה לדברי הרמב"ם. צלם השמש אינו בהכרח דמות השמש עצמה - כדור צהוב/אדום/לבן, אלא הוא יכול להיות צלם המסמל את השמש, כדברי הרמב"ם.
וצריכים אנו לבעלי ארכיאולוגיה שיאירו את עינינו בידיעת המציאות.


איך יעשה כדור צהוב או אדום? הרי הוא מסתת באבן!!

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 2:19 pm
על ידי גבול ים
איש_ספר כתב:בס' כל המצוה להגר"י אורנשטיין תלמיד מהריל"ד מצוה לט כ' בשם רבו חידוש מופלג בדין איסור עשית צורת חמה ולבנה. עי"ש. ולדבריו לק"מ.

מה הפירוש הגודל שמתראה לעיננו? איך שאנחנו מדמיינים את גודלה? האם זה לא תלוי בכל מיני משתנים, ראות, קירבה לכדוה"א ועוד?
עכ"פ יתכן שחלק מחקירת העדים ע"י ר"ג הייתה גם באיזה שיעור נראתה הלבנה, וממילא בע"כ הצורה היתה מכוונת בדקדוק, ולכן לא תי' הגמ' כן.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 2:26 pm
על ידי איש_ספר
[אם הייתי מבין מה כתוב שם הייתי מצטט ולא שולח לעיין...]

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 2:31 pm
על ידי משה גרוס
שאלני אחד שדיברתי עמו על נושא האשכול: וכי יש כנפיים לשמש? וענה לי אחר שיש לעיין ברות רבה ה,ד: "א"ר אבון שמענו שיש כנפים לארץ, שנאמר (ישעיה כ"ד) מכנף הארץ זמירות שמענו, וכנפים לשמש, שנאמר (מלאכי ג') וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה".

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 2:34 pm
על ידי צופר הנעמתי
גבול ים כתב:
איש_ספר כתב:בס' כל המצוה להגר"י אורנשטיין תלמיד מהריל"ד מצוה לט כ' בשם רבו חידוש מופלג בדין איסור עשית צורת חמה ולבנה. עי"ש. ולדבריו לק"מ.

מה הפירוש הגודל שמתראה לעיננו? איך שאנחנו מדמיינים את גודלה? האם זה לא תלוי בכל מיני משתנים, ראות, קירבה לכדוה"א ועוד?


הכוונה איך שאנו רואים את גדלה, תנאי הראות אינם משפיעים על הגדול וההפרשים בקרבה לכדור הארץ זניחים.

כוונתך כנראה לשאלה ההפוכה - לפי מה מודדים את דמות החמה שאסורה בעשייה? איך משווים גודל של עצם הנראה בעינינו ממרחק לגודל אמיתי? נניח שהשמש נראית לעינינו כמו שדסקה בקוטר 4 סנטימטר נראית ממרחק חצי מטר. הרי ממרחק של 10 סנטימטר הדיסקה תיראה הרבה יותר גדולה, וממרחק של 4 מטר הרבה יותר קטנה, מהו המרחק לפיו משווים אותה לשמש?

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 5:18 pm
על ידי בדיעבד
זקן ששכח כתב:מסופק אני בצורה הנראית בחותמת, האם רק ארכיאולוג מצליח לראות שזו שמש, או שגם אדם רגיל מן היישוב מצליח לראות זאת.


'שמש מכונפת' הינה סמל ידוע במזרח התיכון הקדום. מצוי כבר בפסלי מצרים וגם באסטלה אשוריות וכאמור בחותמות של מלכי בית דוד לפחות מימי עוזיהו. גם כעת, הסמל עדיין בשימוש על מכוניות 'קרייזלר'.
(מידי כתבי זאת ראיתי שכבר קדמני הרב יבנה.)

אגב, חשבתי אולי שימשו בסמל זה ע"ש "וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה" (מלאכי ד,ב)

אבל מסופקני אם אפשר לומר כן, דהא חזקיהו קדם הרבה למלאכי שהיה בתחילת בית שני...

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 5:34 pm
על ידי אברהם
לי היה חידוש שהוא ייחס עצמו לאביו הרשע 'חזקיהו [בן] אחז'.


הרי ביטל כל מעשי אחז אביו, וסילק הע"ז, פתח בתי המדרשות וכו'.


ושמא לכן לא כתב 'חזקיהו 'בן' אחז, אלא 'חזקיהו אחז' דהיינו למשפחת אחז אך אינו מגדיר עצמו כבנו..

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 6:25 pm
על ידי תולדות
באחד מן המקומות שמעתי הסבר,
שהשמש עם הכנפיים, באה לסמל את רפואתו של חזקיהו המלך.
הה"ד שמש צדקה ומרפא בכנפיה.
וסמל הענח' אף הוא בא לסמל חיי נצח. ומובן שאף זה שייך לרפואתו.

ועל דרך דברי החזו"א המפורסמים, אפשר לומר, שחותמת זו, קיבל המלך חזקיהו במתנה לאחר רפואתו, מאינו יהודי, אך לא עשה בה שימוש, כמבואר בדברי הארכיאולוגים שמצאוה במקום ששימש לאשפה.
וממילא לק"מ.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 6:37 pm
על ידי ברזילי
כאמור, לא נמצא החותם אלא טביעת החותם (וכבר הסתובבו כמה כאלה בשוקי העתיקות, אלא שמנקודת מבט מחקרית יש תוספת חשיבות לממצא שנמצא באתר עצמו). לאמור, נעשה שימוש בחותם כמה וכמה פעמים.

(אגב, כתוב שם "לחזקיהו [בן] אחז מלך יהדה" - מדוע מניחים כי הל' פירושה "שייך ל..." ולא "מיועד ל"?)

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 6:48 pm
על ידי איש_ספר
ברזילי כתב:(אגב, כתוב שם "לחזקיהו [בן] אחז מלך יהדה" - מדוע מניחים כי הל' פירושה "שייך ל..." ולא "מיועד ל"?)

בזכרוני של' במובן של "שייך ל.." היא נוסחה ידועה בכתיבה של הזמן ההוא. ובכל מקרה לא נראה שהטביעו חותמת לפי כל נמען.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 6:49 pm
על ידי ברזילי
איש_ספר כתב:
ברזילי כתב:(אגב, כתוב שם "לחזקיהו [בן] אחז מלך יהדה" - מדוע מניחים כי הל' פירושה "שייך ל..." ולא "מיועד ל"?)

בזכרוני של' במובן של "שייך ל.." היא פורמולה ידועה בכתיבה של הזמן ההוא. ובכל מקרה לא נראה שהטביעו חותמת לפי כל נמען.
ברור שלא טבעו חותמת לכל נמען, אבל המלך איננו סתם נמען. אפשר לדמיין שעל כל משלוח מסים וכדומה הטביעו לחזקיהו וכו'.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 7:09 pm
על ידי אברהם
אברהם כתב:לי היה חידוש שהוא ייחס עצמו לאביו הרשע 'חזקיהו [בן] אחז'.


הרי ביטל כל מעשי אחז אביו, וסילק הע"ז, פתח בתי המדרשות וכו'.


ושמא לכן לא כתב 'חזקיהו 'בן' אחז, אלא 'חזקיהו אחז' דהיינו למשפחת אחז אך אינו מגדיר עצמו כבנו..



האם השמטת המילה 'בן' שכיחה בתקופה ההיא???
[בתחילה חשבתי שהמילה חסרה בעקבות פגם בממצא, אבל שמעתי את האריכאולוגית מסבירה שכך היה כתוב במקור 'חזקיהו אחז'].

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 7:14 pm
על ידי איש-אחד
אברהם כתב:
אברהם כתב:לי היה חידוש שהוא ייחס עצמו לאביו הרשע 'חזקיהו [בן] אחז'.


הרי ביטל כל מעשי אחז אביו, וסילק הע"ז, פתח בתי המדרשות וכו'.


ושמא לכן לא כתב 'חזקיהו 'בן' אחז, אלא 'חזקיהו אחז' דהיינו למשפחת אחז אך אינו מגדיר עצמו כבנו..



האם השמטת המילה 'בן' שכיחה בתקופה ההיא???
[בתחילה חשבתי שהמילה חסרה בעקבות פגם בממצא, אבל שמעתי את האריכאולוגית מסבירה שכך היה כתוב במקור 'חזקיהו אחז'].

ישנן כמה וכמה טביעות חותם שכאלו, ללא המילה "בן".

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 7:16 pm
על ידי איש-אחד
בגב טביעת החותם ישנם הסימנים של החוט והאגרת (פפירוס) שטביעת הטין באה לחתום.
כיון שכך קורב לוודאי שזהו חותמו של חזקיהו שחתם את האגרת.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 7:47 pm
על ידי ברזילי
איש-אחד כתב:בגב טביעת החותם ישנם הסימנים של החוט והאגרת (פפירוס) שטביעת הטין באה לחתום.
כיון שכך קורב לוודאי שזהו חותמו של חזקיהו שחתם את האגרת.
לא הבנתי. אם החותם עצמו יכול להתפרש כחותם של מישהו אחר שממען משלוח לחזקיהו, כיצד משנים זאת סימני החוט?

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 8:00 pm
על ידי אוצר החכמה
איש_ספר כתב:
ברזילי כתב:(אגב, כתוב שם "לחזקיהו [בן] אחז מלך יהדה" - מדוע מניחים כי הל' פירושה "שייך ל..." ולא "מיועד ל"?)

בזכרוני של' במובן של "שייך ל.." היא נוסחה ידועה בכתיבה של הזמן ההוא. ובכל מקרה לא נראה שהטביעו חותמת לפי כל נמען.


ישעיהו לח ט מכתב לחזקיהו.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 8:16 pm
על ידי וירטואלי
ברזילי כתב:
איש_ספר כתב:
ברזילי כתב:(אגב, כתוב שם "לחזקיהו [בן] אחז מלך יהדה" - מדוע מניחים כי הל' פירושה "שייך ל..." ולא "מיועד ל"?)

בזכרוני של' במובן של "שייך ל.." היא פורמולה ידועה בכתיבה של הזמן ההוא. ובכל מקרה לא נראה שהטביעו חותמת לפי כל נמען.
ברור שלא טבעו חותמת לכל נמען, אבל המלך איננו סתם נמען. אפשר לדמיין שעל כל משלוח מסים וכדומה הטביעו לחזקיהו וכו'.
1.PNG
1.PNG (60.93 KiB) נצפה 12460 פעמים

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 8:27 pm
על ידי ברזילי
וירטואלי כתב:
ברזילי כתב:
איש_ספר כתב:בזכרוני של' במובן של "שייך ל.." היא פורמולה ידועה בכתיבה של הזמן ההוא. ובכל מקרה לא נראה שהטביעו חותמת לפי כל נמען.
ברור שלא טבעו חותמת לכל נמען, אבל המלך איננו סתם נמען. אפשר לדמיין שעל כל משלוח מסים וכדומה הטביעו לחזקיהו וכו'.
1.PNG
תודה! ומצד שני נמצאו כאלפיים "חותמות למלך" בכל רחבי הארץ (ר' ויקי בערכו), ושם מתלבטים אם הכוונה "של המלך" או "אל המלך".

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 8:31 pm
על ידי אברהם
איש-אחד כתב:
אברהם כתב:
אברהם כתב:לי היה חידוש שהוא ייחס עצמו לאביו הרשע 'חזקיהו [בן] אחז'.


הרי ביטל כל מעשי אחז אביו, וסילק הע"ז, פתח בתי המדרשות וכו'.


ושמא לכן לא כתב 'חזקיהו 'בן' אחז, אלא 'חזקיהו אחז' דהיינו למשפחת אחז אך אינו מגדיר עצמו כבנו..



האם השמטת המילה 'בן' שכיחה בתקופה ההיא???
[בתחילה חשבתי שהמילה חסרה בעקבות פגם בממצא, אבל שמעתי את האריכאולוגית מסבירה שכך היה כתוב במקור 'חזקיהו אחז'].

ישנן כמה וכמה טביעות חותם שכאלו, ללא המילה "בן".



תודה רבה!

אך האם זו היא הנוסחא השכיחה, או שבדרך כלל כתוב עם 'בן'?

האם יש חותמות של מלכים אחרים מיהודה? וא"כ האם כתוב שם 'בן'?

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 8:33 pm
על ידי וירטואלי
ברזילי כתב:תודה! ומצד שני נמצאו כאלפיים "חותמות למלך" בכל רחבי הארץ (ר' ויקי בערכו), ושם מתלבטים אם הכוונה "של המלך" או "אל המלך".

ז"ל ויקיפדיה חותמות לַ‏מֶּ‏‏לֶ‏ךְ הוא כינוי שניתן לידיות קנקני אגירה שבהן הוטבעה הכתובת "למלך", ומה זה ענין לחותמות שעל איגרות?

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 8:38 pm
על ידי ברזילי
וירטואלי כתב:
ברזילי כתב:תודה! ומצד שני נמצאו כאלפיים "חותמות למלך" בכל רחבי הארץ (ר' ויקי בערכו), ושם מתלבטים אם הכוונה "של המלך" או "אל המלך".

ז"ל ויקיפדיה חותמות לַ‏מֶּ‏‏לֶ‏ךְ הוא כינוי שניתן לידיות קנקני אגירה שבהן הוטבעה הכתובת "למלך", ומה זה ענין לחותמות שעל איגרות?
החותם הוא (כנראה) אותו חותם. אפשר להטביע אותו על כד ואפשר להטביע אותו על בולה החותמת מכתב. מכל מקום משם אני למד שהשימוש בל' כדי לציין את הכתובת (המלך) היה אף הוא מקובל בחותמות (אלא אם נאמר שגם הכדים נושאי חותמות המלך היו של המלך).

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 8:52 pm
על ידי לייטנר
תולדות כתב:באחד מן המקומות שמעתי הסבר,
שהשמש עם הכנפיים, באה לסמל את רפואתו של חזקיהו המלך.
הה"ד שמש צדקה ומרפא בכנפיה.
וסמל הענח' אף הוא בא לסמל חיי נצח. ומובן שאף זה שייך לרפואתו.

לייטנר כתב:אגב, כזכור, שמש היתה סמל לנס הצלתו של חזקיה, וסימן הענח' הוא סימן לחיים.

Re: חותמו של חזקיהו המלך וסמלי עבודה זרה

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 9:34 pm
על ידי איש-אחד
בטביעת חותם של אחז נכתב "לאחז.יהותמ.מלך.יהדה". כלומר: לאחז בן יהותם (יותם) מלך יהודה.
אין בו סמלים כמו על טביעות החותם של חזקיהו, אך גם בו חסרה המילה "בן".