עמוד 1 מתוך 1

[כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 2:55 pm
על ידי פלגינן
אודה למי שיפנה אותי למקור ברור האם ב'לשון הקודש' כשאומרים "כלי מלא", הכוונה שיש בו דבר מה [=ולא ריק], או הכוונה לתיאור ריבוי = מלא כולו.
[ואני חוכך אם ניתן להוכיח מהלשון 'נתמלא כולו' או 'מלא ... כולו' שמצוי בספרים, שאולי ה'כולו' הוא לחיזוק גרידא, ואינו מוכיח ש'מלא' סתמא אינו מלא לגמרי].

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 3:01 pm
על ידי גבול ים
בלשון חכמים ודאי שמלא פירושו כולו, כגון 'כלי מלא אינו מחזיק' וכגון מלא שאמרו בי' דברים הנוהגים בכוס. ועי' היטב בזבחים פ"ח א' ובלשון רש"י מנחות ח' א' [ושם ג"כ מתפרש מלא כולו אלא שאינו מוסב על הכלי אלא על השיעור].

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 6:15 pm
על ידי זקן ששכח
ועדיין משתמשים בתיבת 'מלא' גם למשמעות נוספת. ראה לדוגמא רש"י שמואל ב כד כב:
'והמרגים - כלי עץ מלא חריצין'. שההבנה הפשוטה היא שיש בו הרבה חריצים. ודוגמא זו
שמישה רבות בלשוה"ק.

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 10:08 pm
על ידי יבנה
עי' רש"י ברכות ו.
ולימלי עיניה מניה - ישים ממנה מעט בעיניו, כל לשון נתינה בעין קורהו בלשון גמרא לשון מלוי, לפי שבדבר מועט הוא מלא.
גם מכאן מבואר דמלא ממש.

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

פורסם: ב' דצמבר 28, 2015 9:01 am
על ידי פלגינן
אכן ראיות. ייש"כ לעונים.
ולפי"ז כשכתוב למשל 'נתמלא כל הבית כולו' או 'מלוא ... כולו' [איני זוכר בדיוק הלשון] ה'כולו' לא מלמד ש'מלא' סתמא אינו מלא כולו.
מכל מקום אשמח לראיות נוספות.

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

פורסם: ב' דצמבר 28, 2015 9:29 am
על ידי כתבן
כתובות קח ע"ב - אלא אמר רבא דכולי עלמא היכא דאמר ליה מלא עשרה כדי שמן יש לי בבורך שמן קטעין ליה קנקנים לא קטעין ליה עשרה כדי שמן מלאים יש לי אצלך שמן וקנקנים קטעין ליה כי פליגי היכא דאמר ליה עשרה כדי שמן יש לי אצלך אדמון אומר יש בלשון הזה לשון קנקנים ורבנן סברי אין בלשון הזה לשון קנקנים
רש"י : כדים מלאים - כדים ושמן משמע.

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

פורסם: ב' דצמבר 28, 2015 11:13 am
על ידי זקן ששכח
פלגינן כתב:אכן ראיות. ייש"כ לעונים.
ולפי"ז כשכתוב למשל 'נתמלא כל הבית כולו' או 'מלוא ... כולו' [איני זוכר בדיוק הלשון] ה'כולו' לא מלמד ש'מלא' סתמא אינו מלא כולו.
מכל מקום אשמח לראיות נוספות.

לכאורה אתה צודק.
ומכל מקום ראוי לציין לגמרא שממנה משמע שגם כשנאמר 'כל... כולו' אינו בדווקא.

עבודה זרה מג ע"א:
דתניא רבי יהודה מוסיף אף דמות מניקה וסר אפיס מניקה על שם חוה שמניקה כל העולם כולו סר אפיס על שם יוסף שסר ומפיס את כל העולם כולו.

"מלא" במובן של "יש בו"

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 3:37 am
על ידי סליחות
האם יש בחז"ל כלי או כוס "מלא" לא במשמעות של פול (ביידיש), אלא במשמעות שיש כרגע משהו שם (לדוגמה הכוס מלא במים). זכר לדבר, באוצר מצאתי בשמונה ספרים "מלא בחציו"... או שכל מלא זה עד הסוף ('פול')?

Re: "מלא" במובן של "יש בו"

פורסם: ג' אוגוסט 04, 2020 8:04 pm
על ידי זקן ששכח
נידון כבר.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=25229
ואוסיף ברכות מ א
כלי מלא מחזיק, וברש"י אדם חכם.
פשוט שאין החכמה ממלאת אותו, אלא שיש בו חכמה.

Re: "מלא" במובן של "יש בו"

פורסם: ג' אוגוסט 04, 2020 11:58 pm
על ידי סליחות
ייש"כ. אולי כדאי לרכז את הכל לשם, וגם את הוספותיך.

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

פורסם: ד' אוגוסט 05, 2020 10:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
אוחדו.

Re: "מלא" במובן של "יש בו"

פורסם: ה' אוגוסט 06, 2020 12:41 am
על ידי תבא
זקן ששכח כתב:נידון כבר.
viewtopic.php?t=25229
ואוסיף ברכות מ א
כלי מלא מחזיק, וברש"י אדם חכם.
פשוט שאין החכמה ממלאת אותו, אלא שיש בו חכמה.

משם ראיה להיפך: 'מדת בשר ודם כלי ריקן מחזיק מלא אינו מחזיק'- אם יש בו רק מעט מדוע אינו מחזיק?
וכבר כתבו כן לעיל

Re: "מלא" במובן של "יש בו"

פורסם: ה' אוגוסט 06, 2020 11:40 am
על ידי זקן ששכח
אם כן יש בקטע זה בגמרא שני ההסברים.

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

פורסם: ה' אוגוסט 06, 2020 11:55 am
על ידי מה שנכון נכון
הלוא הוא כמוס עמדי, ר"א בנו שריה"ג אומר כוס שהיה כמוס ומחוסר... יכול שאין בו אלא חציו ת"ל מלא מסך, יכול שאינו חסר אפי' טפה אחת ת"ל ויגר מזה. ספרי האזינו שכד. [כעי"ז במנחות מז, א. אך אין ראיה, ד'מלוא קומצו' שאני].

הנידון רק לענין בית קיבול. אך וודאי יש לשון מלא שאינו כפשוטו ממש, אלא ר"ל הרבה מאד. כמו ורחובות העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים. הממלאים בתיהם כסף. וכיו"ב. (וכבר הוער לעיל).