עמוד 1 מתוך 1

חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 3:43 pm
על ידי חכם באשי
כידוע, ההגייה הארצישראלית הקדומה החליפה, לעיתים קרובות, את הה"א בחי"ת ולהפך. ומצאנו עדויות לכך גם מספרות חז"ל הארצישראלית (ירושלמי ומדרשים) וגם ממקורות מאוחרים יותר (פיוטים וכדומה).
שאלתי, האם גם בבבל מצאנו עדויות לחילוף זה?
אודה לכל עזרה.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 3:47 pm
על ידי עדיאל ברויאר
אני כמעט בטוח שראיתי איזו דרשה בתלמוד הבבלי (מסכת שבת?) שמסתבר מאוד שמתבססת על החלפת ה"א בח"ת. אבל איני מצליח לשלוף במה מדובר. (אפשר להציע לך לעבור על כל המסכת?...)

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 3:49 pm
על ידי סעדיה
מצינו במגילה כ"ד: על ר' חייא הבבלי

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 3:49 pm
על ידי ערער בערבה
אולי "בהדרת" - בחרדת (מס' ברכות)

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 3:51 pm
על ידי סעדיה
עדיאל ברויאר כתב:אני כמעט בטוח שראיתי איזו דרשה בתלמוד הבבלי (מסכת שבת?) שמסתבר מאוד שמתבססת על החלפת ה"א בח"ת. אבל איני מצליח לשלוף במה מדובר. (אפשר להציע לך לעבור על כל המסכת?...)

עי' ברכות ל"ה. ובגליון הש"ס שם.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 3:56 pm
על ידי עדיאל ברויאר
בהלה-בחלה - שבת לב ע"ב.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 4:04 pm
על ידי עדיאל ברויאר
רש"ש מסכת שבת דף נה עמוד ב
שם הרתעתה. דריש הח' במקום ה' בחילוף המוציא וכה"ג בסוטה (י"ב) דריש וצוחר כאלו היה כתוב וצוהר וכן איפכא לעיל (ל"ב ב) א"ת בהלה אלא בחלה ולקמן (ס"ג) א"ת והדרך אלא וחדדך ובר"פ אין עומדין א"ת בהדרת אלא בחרדת

חברותא מגילה דף טו עמוד א
ושמואל אמר: שכל דברי מלכות נחתכין על פיו.
]דדרשינן "התך" - לשון חיתוך, שאות ה"א מתחלפת בחי"ת. מהרש"א[.

חברותא - הערות מגילה דף טו עמוד א
והכי נמי איתא במס' שבת ]ל"ב ע"ב[: "אל תקרי בהלה - אלא בחלה", ועוד שם בדף ק"ה ע"א, וכן בעוד מקומות. ועיי' במהרש"א שם, שכתב דה"א מתחלף בחי"ת בצורתה, ועוד, שהם ממוצא אחד.

אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך ח, ה )אות( ]המתחיל בטור כז[
עי' ברכות ל ב בהדרת בחרדת, ושבת לב ב בהלה בחלה ושם סג א והדרך וחדרך, ושם קה א המון חביב, וערובין יט א גיהנם גי חנם, ומגילה טו א התך חתך, וקדושין סב א הנקי חנקי, וירושלמי פאה פ"א ה"א מהונך מחונך, ופסיקתא רבתי פמ"א זונה זונח ועוד. ועי' מהרי"ל בלקוטים בד"ה אמר מהר"י סגל בשנת ה' כו'. וע"ע ח.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 4:10 pm
על ידי סעדיה
יש להעיר שמדרשות (אל תיקרי וכדו') אין הוכחה מוכרחת,
כי יכול להיות מחמת ששתיהם אותיות גרוניות וה"ה א' וע'.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 4:16 pm
על ידי אריסמנדי
מקובל שבבבל הגו ח כמו ה (או בקירוב רב), וכנראה בדיבור הרגיל החליפו ביניהם הרבה.
דרשה ידועה היא הִנָּקִי-חנקי (קידושין סב ע"א), ופירשו 'שלחין' ע"פ הפועל 'משלהי' (מו"ק ב ע"א, ובמקורות בבליים טובים גרסו באמת 'שלהין', אע"פ שעיקר הלשון הוא 'שלחין').
יש עוד חילופים רבים מספור, ובמקורות בבליים טובים ניתן למצוא מלוא חופניים. הגייה זו מסבירה את היעלמות העיצור ח במילים רבות בארמית בבלית (כגון מסותא במקום מסחותא, פילי במקום פילחי, תותי במקום תחותי, ועוד רבים)

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 4:26 pm
על ידי חכם באשי
יישר כוח גדול לכולם. תזכו למצוות!
אשריכם ישראל, איזו הענות מהירה!!

(ואם מישהו יודע מאמר שהקיף את הנושא יותר בהרחבה, אל נא ימנע בר).

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 5:10 pm
על ידי עדיאל ברויאר
סעדיה כתב:יש להעיר שמדרשות (אל תיקרי וכדו') אין הוכחה מוכרחת,
כי יכול להיות מחמת ששתיהם אותיות גרוניות וה"ה א' וע'.


אני לא בטוח שירדתי לסוף דעתך.
מלבד האמור למעלה בשם המהרש"א שצורתן דומה, ועוד שמוצא אחד להן, נתקלתי בחיפוש בעוד מקור שמבאר בקצרה את דרך הדרשה:

רבי מתתיה היצהרי על אבות פרק ה
אל תקרי בהלה אלא בחלה, וכוונתם לומר כי אותיות אחה"ע מתחלפות, והיה קבלה בידם שזאת כוונתם ג"כ.

(ועוד כתב מהרש"א, חידושי אגדות, שבת לב ע"ב: אל תקרי בהלה אלא בחלה כו'. משום דלפי פשוטו ה"ל למכתב את הבהלה כמו את השחפת ואת הקדחת וגו' וע"כ דרשו ב' בהלה כמו בשביל חלה וה' מתחלף בח' באותיות אחה"ע וק"ל:)

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 5:32 pm
על ידי אבא יודן
עיין כאן ארבעה דפים של מבול מקורות
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=437
בהנאה.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 5:48 pm
על ידי אוצר החכמה
מקובל שבבבל הגו ח כמו ה (או בקירוב רב), וכנראה בדיבור הרגיל החליפו ביניהם הרבה.
דרשה ידועה היא הִנָּקִי-חנקי (קידושין סב ע"א)


ברור שהדרשה היא לא מחמת שבבבל החליפו ביניהם אלא מחמת שהוא כלל מכללי התורה שאפשר להחליף.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 6:23 pm
על ידי אריסמנדי
אוצר החכמה כתב:
מקובל שבבבל הגו ח כמו ה (או בקירוב רב), וכנראה בדיבור הרגיל החליפו ביניהם הרבה.
דרשה ידועה היא הִנָּקִי-חנקי (קידושין סב ע"א)


ברור שהדרשה היא לא מחמת שבבבל החליפו ביניהם אלא מחמת שהוא כלל מכללי התורה שאפשר להחליף.

בר מן דין, האומר שם הוא ר' תנחום והוא כמדומה בן א"י.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 6:54 pm
על ידי חכם באשי
אבא יודן
ייש"כ גדול!

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 7:04 pm
על ידי אבא יודן
אבל מה יושיענו זה כי כבר כתב
אוצר החכמה כתב:
מקובל שבבבל הגו ח כמו ה (או בקירוב רב), וכנראה בדיבור הרגיל החליפו ביניהם הרבה.
דרשה ידועה היא הִנָּקִי-חנקי (קידושין סב ע"א)


ברור שהדרשה היא לא מחמת שבבבל החליפו ביניהם אלא מחמת שהוא כלל מכללי התורה שאפשר להחליף.

והוא צודק במאה אחוז.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 7:57 pm
על ידי סעדיה
עדיאל ברויאר כתב:
סעדיה כתב:יש להעיר שמדרשות (אל תיקרי וכדו') אין הוכחה מוכרחת,
כי יכול להיות מחמת ששתיהם אותיות גרוניות וה"ה א' וע'.


אני לא בטוח שירדתי לסוף דעתך.
מלבד האמור למעלה בשם המהרש"א שצורתן דומה, ועוד שמוצא אחד להן, נתקלתי בחיפוש בעוד מקור שמבאר בקצרה את דרך הדרשה:

רבי מתתיה היצהרי על אבות פרק ה
אל תקרי בהלה אלא בחלה, וכוונתם לומר כי אותיות אחה"ע מתחלפות, והיה קבלה בידם שזאת כוונתם ג"כ.

(ועוד כתב מהרש"א, חידושי אגדות, שבת לב ע"ב: אל תקרי בהלה אלא בחלה כו'. משום דלפי פשוטו ה"ל למכתב את הבהלה כמו את השחפת ואת הקדחת וגו' וע"כ דרשו ב' בהלה כמו בשביל חלה וה' מתחלף בח' באותיות אחה"ע וק"ל:)

התכוונתי לומר שמלבד היותם ממוצא אחד ואפשר בדרך דרוש להחליפם,
עוד זאת יתירה ה"א וחי"ת שהם כמעט אותו דבר - בין בצורה בין במבטא - ואפשר להחליף ה"א בחי"ת אף במקום שלא שייך להחליף את הה"א בעי"ן.
והן הן דברי הירושלמי 'אל"ף חד למ"ד תלתין חי"ת תמניא, לא מתמנעי רבנן דרשין בין ה"א לחי"ת', שאפשר להחליף ה"א בחי"ת ולדרוש גימטריא מה שלא מצינו בשאר חילופים שממוצא אחד.
וזהו שאמרתי שמהדרשות שהובאו מהבבלי לכאורה א"א להוכיח את ההתחלפות בין ה"א לחי"ת יותר מבין ה"א לעי"ן.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 8:06 pm
על ידי אבא יודן
אולי נוכל להסתייע מהירושלמי שבת ז ב:א=1 ל=30 ה=8,
לא מתמנעין רבנן דרשין בין ה ל-ח.

ובבבלי דורשים את זה מדברים הדברים אלה הדברים [ובנוסח אחר בירושלמי שם: דבר דברי דברים ועיש"ע.]
וע"ע פאה ז ה.
ומענינים דברי הרשב"א בענין ברכות לה א:
ופי' הראב"ד ז"ל דלא בעין למימר שנחליף את האותיות מהא לחית דאין משנין את האותיות וכו' אבל בירושלמי אמרו דלא מתמנעי רבנן מלמדרש בין הא לחית.

ומה שמביא ממדרש(ויקר״ר, י״ט), על הפסוק בפרשת אמור ולא יחללו את שם קדשי: ״אם אתה עושה חי״ת לה״א (במלת יחללו) נמצא אתה מחריב את "כל העולם״ (ר״ל, מפני שיקרא ולא יהללו)

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: ב' דצמבר 28, 2015 6:39 pm
על ידי משולש
ודר וסחרת - אבן מאירה כצהריים. בבלי מגילה.

האם יש מקום שבו נאספו כל חילופי הא חית? אם לא אולי כאן.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: ב' דצמבר 28, 2015 7:47 pm
על ידי זקן ששכח
האם הדוגמא דלהלן הפוכה, או אינה קשורה לענין?
[מנחת שי משלי (כ כא) מבחלת - מבהלת קרי והוא חד מן ד' מלין כתיבין חי"ת וקרי ה"א.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: ב' דצמבר 28, 2015 8:07 pm
על ידי מיללער
סעדיה כתב:עי' ברכות ל"ה. ובגליון הש"ס שם.


אולי כוונתו לספר גליוני הש"ס לרבי יוסף ענגיל זצ"ל שמביא עשרות דוגמאות שם לזה:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=25

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: ד' דצמבר 30, 2015 8:21 pm
על ידי מרדכי וינטרויב
דומני שבמבוא להלכות פסוקות דובר בנושא כפי שהוא מתבטא בכ"י ששון.
יוסף עופר בספרו על המסורה הבבלית (עמ' 297-285) כלל סעיף בנוגע לחילופי ה/ח במסורה הבבלית בפרט ובספרות בבל בכלל.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: ו' ינואר 01, 2016 4:38 am
על ידי אבא יודן
חכם באשי כתב:כידוע, ההגייה הארצישראלית הקדומה החליפה, לעיתים קרובות, את הה"א בחי"ת ולהפך. ומצאנו עדויות לכך גם מספרות חז"ל הארצישראלית (ירושלמי ומדרשים) וגם ממקורות מאוחרים יותר (פיוטים וכדומה).
שאלתי, האם גם בבבל מצאנו עדויות לחילוף זה?
אודה לכל עזרה.

מעניין שבאמריקה [אפשר גם בעוד מקומות] הוגים עד היום הא במקום חית [למשל "חנוכה"= הנוכה; חיים= היים וכו'] אפשר שזה יכול לעזור לך.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' ינואר 03, 2016 7:47 pm
על ידי חכם באשי
ר' מרדכי, ייש"כ גדול על ההפנייה.

אבא יודן, האמריקאים ההוגים את את החי"ת כה"א הם, כנראה, ממוצא הונגרי, שם חילוף זה שכיח.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' ינואר 03, 2016 9:40 pm
על ידי סעדיה
חכם באשי כתב:אבא יודן, האמריקאים ההוגים את את החי"ת כה"א הם, כנראה, ממוצא הונגרי, שם חילוף זה שכיח.

הוא מתכוין לגוים אמריקאים.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' ינואר 17, 2016 9:23 pm
על ידי לייטנר
תענית י ע"א חשרת מים - לשון השרה.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' פברואר 21, 2016 10:40 pm
על ידי יתר10
בבא בתרא צא ע"א מאי הזאת נעמי א"ר יצחק חזיתם נעמי.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: א' פברואר 21, 2016 11:06 pm
על ידי מיללער
מועד קטן - תחכמונו = תהא כמונו

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: ג' אפריל 12, 2016 5:05 pm
על ידי לוצאטי
יעויין כתבי ר"מ שטראשון, עמ' רמז.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: ג' אפריל 12, 2016 7:50 pm
על ידי זקן ששכח
חכם באשי כתב:אבא יודן, האמריקאים ההוגים את את החי"ת כה"א הם, כנראה, ממוצא הונגרי, שם חילוף זה שכיח.

מן הסתם לא אחדש לך אלא אעיר את זכרונך, שגם באשכנז שלפני ארבע מאות שנה היה החילוף ה-ח מצוי בדיבור.
ראה בספר יוסף אומץ, די בתחילתו [איני זוכר כרגע מיקום מדוייק], שמצדיק את החילוף ואף מביא לו כמה ראיות.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 10:27 am
על ידי ישראל אליהו
זקן ששכח כתב:
חכם באשי כתב:אבא יודן, האמריקאים ההוגים את את החי"ת כה"א הם, כנראה, ממוצא הונגרי, שם חילוף זה שכיח.

מן הסתם לא אחדש לך אלא אעיר את זכרונך, שגם באשכנז שלפני ארבע מאות שנה היה החילוף ה-ח מצוי בדיבור.
ראה בספר יוסף אומץ, די בתחילתו [איני זוכר כרגע מיקום מדוייק], שמצדיק את החילוף ואף מביא לו כמה ראיות.

viewtopic.php?f=17&t=22959&p=229334&hilit=%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%AA+%D7%94%D7%93%D7%A9%D7%9F+%D7%97%27#p229334

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: ה' מאי 05, 2016 3:10 pm
על ידי אבא יודן
סעדיה כתב:יש להעיר שמדרשות (אל תיקרי וכדו') אין הוכחה מוכרחת,
כי יכול להיות מחמת ששתיהם אותיות גרוניות וה"ה א' וע'.

אוצר החכמה כתב:
מקובל שבבבל הגו ח כמו ה (או בקירוב רב), וכנראה בדיבור הרגיל החליפו ביניהם הרבה.
דרשה ידועה היא הִנָּקִי-חנקי (קידושין סב ע"א)


ברור שהדרשה היא לא מחמת שבבבל החליפו ביניהם אלא מחמת שהוא כלל מכללי התורה שאפשר להחליף.

אבא יודן כתב:אבל מה יושיענו זה כי כבר כתב
אוצר החכמה כתב:
מקובל שבבבל הגו ח כמו ה (או בקירוב רב), וכנראה בדיבור הרגיל החליפו ביניהם הרבה.
דרשה ידועה היא הִנָּקִי-חנקי (קידושין סב ע"א)


ברור שהדרשה היא לא מחמת שבבבל החליפו ביניהם אלא מחמת שהוא כלל מכללי התורה שאפשר להחליף.

והוא צודק במאה אחוז.

אולם המהריל נגדינו והוא מכריע את כולנו
.לשון המהרי"ל בליקוטים
מיחל כמו סבאך מהול במים וח' וה' מתחלפות ואמר דסמך הוא לבני ריינוס ולכמה מדינות שמדברים הברת הח' כמו ה', ועוד ראיה להם מפ' במה אשה... אל תקרא והדרך אלא וחדדך אלמא מן ה' עושים ח'.

וע"ע מור וקציעה נג.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: ה' מאי 05, 2016 5:45 pm
על ידי אבא יודן
ייווא בלעט ער 41.jpg
ייווא בלעט ער 41.jpg (754.49 KiB) נצפה 6395 פעמים

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: ב' דצמבר 03, 2018 6:11 am
על ידי מיללער
בענין זה יש דבר יפה ונחמד בתוס' קידושין כה. בענין מה שקראו סבי דניזנאי לרבי המנונא קרנונא עיי"ש, וההפלאה בספרו המקנה מביא על זה אימרא יאה מאביו זצוק"ל מהלויתן שנצטנן עיי"ש דברים נפלאים.

Re: חילופי ה"א - חי"ת

פורסם: ג' דצמבר 04, 2018 7:55 pm
על ידי עדיאל ברויאר
מרדכי וינטרויב כתב:דומני שבמבוא להלכות פסוקות דובר בנושא כפי שהוא מתבטא בכ"י ששון.
יוסף עופר בספרו על המסורה הבבלית (עמ' 297-285) כלל סעיף בנוגע לחילופי ה/ח במסורה הבבלית בפרט ובספרות בבל בכלל.


אמנם כבר עברו הרבה רקטות באוירא דא"י מאז פתיחת האשכול, ואף חכם באשי קם והיה לבר נש אחר (ולא קפדינן בחילוף ד-ר), אבל בכל זאת אציין לשני מקורות מחקריים נוספים שנתקלתי בהם במקרה לאחרונה, שבהם ומהם עולה חילוף ה-ח במסורת הבבלית, שמא מישהו ימצא תועלת בכך:
י"נ אפשטיין, מבוא לנוסח המשנה, ירושלים תש"ח, עמ' 322-321
י' ברויאר, העברית בתלמוד הבבלי לפי כתבי היד של מסכת פסחים, ירושלים תשס"ב, עמ' 98 (ועיין גם בהערות)