מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משנה אותיות נשמה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
משה גרוס
הודעות: 331
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

משנה אותיות נשמה

הודעהעל ידי משה גרוס » ג' דצמבר 29, 2015 4:38 pm

שלו' וברכה

אני מחפש מקורות קדומים למשפט 'משנה אותיות נשמה', ובעיקר ביאור לו, וכן מקורות קדומים על לימוד משנה בבית האבל [אני מחפש בעיקר תיעוד של מנהגים ומקור שמסביר מדוע נהגו כן, בינתיים מה שמצאתי זה רק תירוץ והסבר מדוע אין זה סותר את דברי הגמרא מו"ק כג, א שאין אומרים שמועה בבית האבל, ומקורות כאלה איני מחפש].

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משנה אותיות נשמה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 29, 2015 6:08 pm

יעויין במאמרו של הרב מרדכי מאיר בעניין זה (כמדומני שפורסם בכה"ע המעיין)

משה גרוס
הודעות: 331
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: משנה אותיות נשמה

הודעהעל ידי משה גרוס » ג' דצמבר 29, 2015 9:24 pm

אשמח למ"מ מדויק יותר [ואם אפשר גם קישור]

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: משנה אותיות נשמה

הודעהעל ידי יאיר » ג' דצמבר 29, 2015 11:15 pm

http://shaalvim.co.il/torah/maayan-article.asp?id=458

מרדכי מאיר

'משנה אותיות נשמה': השפעות רעיון זה על לימוד המשנה

משנה - נשמה

לימוד יומיומי

הלימוד הראשון והאחרון בכל יום

זמנים מיוחדים

סיכום

משנה - נשמה

מפורסם הקשר בין לימוד המשנה לבין נשמת החי או הנפטר, והוא בא לידי ביטוי במנהגי לימוד שונים[1]. האר"י הקדוש בספרו 'טעמי המצוות' בפרשת ואתחנן כתב את סדר הלימוד שעל האדם לנקוט בו דבר יום ביומו, ולימוד זה כולל בין השאר גם את המשנה. בהמשך הדברים הוא מביא את הכוונה שצריכה להתלוות ללימוד המשנה: "וע"י קריאתך תכוין שֶמִן אותיות משנה יהיה נשמה"[2]. הדברים נכתבו בקצרה, ואין בהם הסבר מהו הדמיון הפנימי שבין המשנה והנשמה; אך בספר 'אזור אליהו' הציע הרב אליהו הכהן האיתמרי את ההסבר הבא:

משום שידוע שאם ירצה האדם להתעסק להשיג מהות נשמתו ומה תוארה וגוונה ותפיסת מקומה יוציא בהבל ימיו ולא ישיג כלל, כדרך הסומא שלא ראה מאורות מימיו שאם ירצה להשיג חילוף הגוונים יצא לריק כל יגיעו ולא ישיג כלל. כן דומה-בדומה, הרוצה להכיר מהות נשמתו רק מפעולותיה יוכל להכיר כוחה וגודל מעלתה, אמנם היא סתומה בלי השגה. כן דומה-בדומה המשנה, שאם ירצה האדם להבין בה לפסוק דין מתוך המשנה מוציא זמנו לריק ולא ישיג כלום, כדחז"ל כל המורה דין מתוך המשנה הרי זה מבלה עולם, לפי שהיא סתומה וחתומה[3]...



הדמיון בין המשנה לנשמה על פי הסבר זה נובע מחוסר היכולת לעמוד על טיבם של השתיים. לצידו של הסבר זה נאמרו גם הסברים שונים על דרך הסוד.

משעלה הרעיון היוצר את הזיקה בין משנה לנשמה, הוא הוביל לקביעת לימוד משנה בנקודות ציון חשובות מבחינת נשמתו של האדם[4].



לימוד יומיומי

היו שדרשו שבכל יום יעסוק אדם במשנה כדי ל'פרנס' את נשמתו. כך למשל האר"י הקדוש כתב: "טוב ללמוד משניות בכל יום... וגם הוא סגולה להמשיך נשמה שהיא אותיות משנה"[5]. דברים אלו נכנסו לתוך דברי הפוסקים, ובכללם: באר היטב[6], קצור שלחן ערוך[7], משנה ברורה[8] וכף החיים[9]. כך למשל מסופר על האדמו"ר מבלוזוב ששאל את הרב אהרן ראטה האם הוא לומד משנה בכל יום, תוך שהוא מוסיף: "שכל אדם צריך ללמוד לכל הפחות כמה משניות בכל יום, וזה נצרך מאוד לתיקון הנפש, משנה אותיות נשמה כי זה טוב לנשמה"[10]. גם על הרב אהרן הגדול מקרלין מסופר שהזהיר ללמוד יום יום משנה מטעם זה[11]. וכך כתב הרב אליעזר זוסמן סופר בצוואתו: "...אכתוב לך בני אהובי דרך הלימוד. בכל יום ויום תלמוד משניות כל ימי חייך, כי זה סגולה גדולה לנשמה כי משנה אותיות נשמה, וגם מתוך כך תהיה בקי באיזה שנים בלימוד כל התורה..."[12]



הלימוד הראשון והאחרון בכל יום

היו גם שציינו שתחילת היום וסופו הם שני הזמנים בהם חל שינוי במצב נשמתו של האדם, ולכן הם מתאימים במיוחד ללימוד משנה. על הלימוד בתחילת היום כתב רבי שלמה גנצפריד בקצור שלחן ערוך:

אם אפשר לו להשכים ולקום בחצות הלילה לעשות אז תיקון חצות, מה טוב... ואח"כ יעסוק בתורה איש איש כפי יכולתו. ושיעור משניות קודם לכל דבר (ועי"ז זוכה לנשמה, משנה אותיות נשמה)[13].



והיו שכללו בלימוד בסופו של היום בסמוך לשינה, לימוד שראו לו חשיבות רבה[14], דווקא משנה[15]. כך ר' יעקב ישראל מסוליצא הורה לסיים את היום בלימוד משנה: ..."ואחר כך ילך לאכול פת ערבית... ואחר האכילה ילמוד עוד משנה כי גודל מעלתה [ורמז משנה אותיות נשמה], ויאמר קריאת שמע"[16]. ואכן מסופר על הרב מסוליצא ש"דקדק ללמוד משניות קודם השינה, באומרו שגם בשינה צריך ללוות הנשמה במשנה (אותיות נשמה)"[17]. ועל רבי מאיר אייזנשטט מסופר שעסק בזמן זה במשניות דווקא מהטעם הנ"ל, תוך שהוא שם דגש על לימוד משניות מסדר קדשים וטהרות[18].



זמנים מיוחדים

כניסת שבת: מנהג נפוץ הוא לומר בכניסת שבת את פרק במה מדליקין. הסברים שונים נאמרו למנהג זה[19], אחד מהם נוגע לנשמה היתרה שבאה לו לאדם. וכך כתב הרב וולדנברג בשמו של החתם סופר (שו"ת ציץ אליעזר חלק יג סימן נ):

וחביב עלי מה שראיתי מכבר בחדושי חתם סופר עה"ת מהדורא רביעאי[20] בדרוש לר"ה שבסוף פרשת וילך, שעומד על טעם מנהגן של ישראל בכל תפוצותיהן שבע"ש בתפילת ערבית אומרים פרק משניות במה מדליקין, דבספרי רבותינו ז"ל כתוב טעם על זה כדי שיזכור ע"י זה איזה הן הפתילות ושמנים הכשרים להדליק בהן. וטעם זה נכון על מנהג אחב"י שבספרד שנוהגין לומר הפרק הזה קודם קבלת שבת, אבל למנהג אחב"י שבאשכנז שאומרים אותו אחר סיום תפלת ערבית אינו מספיק הטעם הזה (וכמובן שזאת השאלה של הח"ס ישנה גם למנהגינו כאן שאומרים אותו אחר אמירת מזמור שיר ליום השבת, דהא סו"ס זה כבר אחר קבלת שבת). ומביא שהרב השל"ה ז"ל מביא בסידורו שער השמים משם הרמ"ק שיש טעם עפ"י קבלה לומר פרק במה מדליקין, ואיהו מדידיה מוסיף ליתן עוד טעם, והוא עפ"י מה שאיתא בבה"ט בשם האר"י ז"ל שאחר שישכים בבקר יהיה תחילת לימודו פרק משניות, כי ע"י זה מתיישבת הנשמה בגופו, כי משנה אותיות נשמה. ולפי זה אחר תפלת ערבית בשבת, שכבר קיבל נשמה יתירה, כדי ליישב אותה לומדין פרק במה מדליקין, כי יען הנשמה קרויה נר, כדכתיב כי נר ה' נשמת אדם, כדאיתא בגמ' פרק זה, לכן לומדין פרק משניות זה שמדבר מעניני נר. ודפח"ח. ולפי טעמו זה של הח"ס יש להסביר את מנהגינו אנו שאנו אומרים פרק ב"מ מיד אחרי אמירת מזמור שיר ליום השבת, והיינו שלפי האמור הוא המשכיות ענין קבלת השבת, ובאמירת מזמור שיר ליום השבת קבלנו עלינו את השבת, ובהוספת אמירת פרק ב"מ אנו ממשיכים עלינו תוספת הנפש שקיבלנו באמירת המזמור ומיישבים אותה בגופנו...



בר מצוה: כתב בכף החיים: "וטוב ללמוד משנה באותו יום מפני שהוא אותיות נשמה"[21]. הדגש המיוחד שביום זה הובהר יותר בדבריו של הרב גרוס, שעמד על השינוי שעוברת נשמתו של הנער בר המצוה: "יש לבחור בר מצוה ביום זה לתעסק בלימוד התורה וענייני היראה, ורצוי שילמד משניות, כי 'משנה' אותיות 'נשמה', עבור הנשמה החדשה שנכנסת בו"[22].

לעילוי נשמת נפטר: המקום בו תפס לימוד המשנה מקום נכבד ביותר הוא במסגרת הפעולות הנעשות לעילוי נשמתו של נפטר. יש שציינו שלימוד זה עדיף על פני שימוש של האבל כשליח ציבור[23], אם כי היו שנתנו הסבר אחר לחשיבות לימוד משנה לזכר הנפטר. כך למשל מובא שבעל התוספות יום טוב נשאל על ידי המהר"ל לפשר מנהג לימוד המשנה לזכרו של נפטר, והשיב לו כי מכיוון שהצדוקים כפרו בתורה שבעל פה ובתחיית המתים אנו לומדים משנה, כביכול להזכיר שכשם שיש תורה שבעל פה יש תחיית המתים, והמיתה איננה אלא זמנית[24].

לימוד זה יש שכתבו אותו בלשון סתמית, ללא ציון צורת לימוד או חומר לימוד מסוים. כך למשל בקשו"ע סימן רז אות ה כתב: "נוהגין לומר בבית הנפטר לאחר תפלת שחרית ומנחה את המזמור למנצח וגו' שמעו זאת כל העמים וגו' (תהלים מ"ט). ומה טוב ללמוד שם משניות לתיקון הנשמה (משנה אותיות נשמה)". אחרים ציינו שיש ללמוד משניות מסוימות – אלה הפותחות באותיות המרכיבות את המילה נשמה[25], ומנהג חב"ד הוא ללמוד שני פרקים שסיומם הוא בארבע משניות המתחילות באותיות נשמה[26], ושמו של הנפטר[27]. מנהגים אלו עוררו שאלות שונות, ובכללם: האם ללימוד זה עדיפות על פני לימוד כסדר[28], האם לימוד זה חייב להיעשות רק על ידי בניו של הנפטר או שמא כל אדם יכול ליטול בו חלק[29], כיצד יש לנהוג במקרה בו בשמו של הנפטר ישנה אות החוזרת מספר פעמים - האם ניתן ללמוד שוב את אותו הפרק או שמא יש למצוא פרק אחר הפותח באותה אות[30], האם יש ללמוד גם אותיות כנגד שמות הורי הנפטר[31], ועוד. ללימוד זה נוספו קטעי תפילה לפניו[32] ולאחריו[33], אם כי היו שפקפקו באמירת תפילות אלו[34]. התפילות האלו עוררו גם שאלות, דוגמת האם צריך לאומרן גם בשבת[35], וכן האם אומרים אותן גם בשעה שלומדים ביום היארצייט[36].



סיכום

לימוד המשנה הושפע רבות מעולם הקבלה[37], החל בדבריו של האר"י שיצר זיקה בין המשנה והנשמה, זיקה בעקבותיה טען שיש ללמוד משנה דבר יום ביומו. במשך הזמן הורחב השימוש בהשוואה בין המשנה לנשמה, הוא יושם גם בלימוד משנה בכניסת השבת, בבר המצוה, ובמסגרת המנהגים לעילוי נשמתו של נפטר[38].


[1] במספר מקומות עמדו על ההשפעה שהייתה לקבלה על לימוד המשנה. אהרן ארנד במאמרו המקיף על חברות המשנה בעת החדשה עסק בהתעוררות הכללית שנוצרה הן בלימוד המשנה והן בפירושה בעקבות התפיסות הקבליות את המשנה, ראה במאמרו "לימוד משנה וחברות משניות בעת החדשה", JSIJ, 3, עמ' 19-53, ומשה חלמיש עסק בנושא בהקשר ספציפי יותר - לימוד משניות בשבתות, ראה בספרו 'הנהגות קבליות בשבת', ירושלים תשס"ו, עמ' 361-365.

[2] טעמי המצוות, וילנא תר"מ, עמ' צב. ראה עוד בפרי עץ חיים שער הנהגת הלימוד פרק א.

[3] הרב אליהו הכהן האיתמרי, אזור אליהו, ירושלים [חש"ד], עמ' נד.

[4] מעניין שהדבר הוביל אף להקמתם של חברות משניות; לדוגמא, ראה אודות חברת משניות ריג'יו במאמרו של ארנד הנ"ל הערה 1 עמ' 33.

[5] הרב מ' פופרש, אור צדיקים ודרך סעודה, ורשה תרמ"ט, עמ' כג ב.

[6] סי' א ס"ק ו.

[7] סי' א סע' ה.

[8] סי' א ס"ק ט.

[9] סי' א ס"ק יט.

[10] ד' רוזן, הרבי הקדוש, ירושלים תשס"ב, עמ' ע.

[11] הרב מ"ח קליינמן, זכרון לראשונים – קדושת אהרן, פייטרקוב [חש"ד], עמ' כ.

[12] הרב א"ז זוסמן סופר, מלאה קטרת, פאקש תרצ"ג, בהקדמה (לא ממוספר).

[13] קצור שלחן ערוך שם. מעניין לציין שבמהדורות הראשונות של הקצור שלחן ערוך כל המשפט העוסק במשנה אינו מופיע. בעניין מהדורותיו של הקשו"ע ראה התייחסות קצרה של הרב י' רובינשטיין במאמרו "תולדות הגאון רבי שלמה גנצפריד זצ"ל וביבליוגרפיה של ספריו", המעין ניסן תשל"א (יא, ג) עמ' 7-8, אך שם לא עמד על שינויי התוכן בין המהדורות. במאמר ההמשך (הנ"ל, "תולדות הגאון רבי שלמה גנצפריד זצ"ל וביבליוגרפיה של ספריו ב", 'המעין' תמוז תשל"א [יא , ד] עמ' 61-78) בשעה שתיעד את המהדורות השונות העיר שכבר במהדורה משנת תרכ"ו צויין שיש בה "הוספות ותיקונים מאת מחברו נ"י" (שם עמ' 66), אלא שהמאמר לא כולל ניסיון לעמוד על השינויים בין המהדורות ועל טיבן. גם מאמר השלמה של נפתלי בן מנחם "הערות והשלמות" ('המעין' תשרי תשל"ב [יב, א] עמ' 39-42) אינו כולל עמידה על תוכן השינויים בין המהדורות. מצאתי שהמשפט בענין המשנה הודפס לראשונה בקשו"ע מהדורת ורשא תרל"ד (וע"ע ב'המעין' ניסן תשס"ז [מז, ג] עמ' 55-56).

[14] ראה על כך: הרב ש"ש רובין, מנהגי מהריי"א סוליצא, ניו יורק תשל"ג, עמ' מו הערה רס.

[15] וראה גם בדברי הרב חיד"א בעבודת הקודש – מורה באצבע, וילנה תרס"ז, סי' ב אות מ. ראה עוד: ר' אוחנא, יסוד המערבי, ירושלים תרנ"ו, עמ' כא; הרב מ' שטרן, באר משה, ג-ד, ירושלים תשמ"ד, סי' קעו.

[16] י' שוורץ, אגרת צפון, אורדמר תרפ"ז, עמ' ח.

[17] מנהגי מהריי"א הנ"ל עמ' מו.

[18] הרב מ' איזנשטט, זכרון יהודה, מונקטש תר"ס, עמ' כד.

[19] ראה חלמיש, לעיל הערה 1.

[20] בודפסט תרפ"ח, עמ' קל.

[21] כף החיים סי' רכה ס"ק יב. ראה גם: הרב י"ב ברוין, אבן ישראל, ב, מארגהיטא תרצ"ח, עמ' כ.

[22] מ' גרוס, אור לארבעה עשר, בני ברק תשס"ג, עמ' עד; וראה גם הרב ב' אדלר, הלכות והליכות ביהדות – בר מצווה, ירושלים תשמ"ג, עמ' ריז.

[23] ראה: הרי"ש נתנזון, יוסף דעת, יורה דעה, ירושלים תש"ל, סי' שעו סע' ז, ומה שהעיר על דבריו הרב י"ד הרפנס, נשמת ישראל – אבלות, ב, ברוקלין תשנ"ו, עמ' תרמב.

[24] ראה הרב י"ל מימון, "מדי חודש בחודשו – אלול", סיני, לה, עמ' תיג.

[25] ומהם שכתבו מה יש לכוון בכל מילה ומילה ממשניות אלו לעניין עילויה של הנשמה (ראה: הרב דוד אסף ילקוט דת ודין, ישראל 1944, עמ' סד-סה, מה שהביא מהאדמו"ר מקומרנה).

[26] התוועדויות תש"נ, א, עמ' 239.

[27] כך הובא שם במנהגי חב"ד ללמוד פרק שלם המתחיל באותיות של שמו של הנפטר, וכן אצל הרי"מ טוקצ'ינסקי, גשר החיים, ג, ירושלים תש"ך, פרק כ סעיף ד.

[28] הרב מ"מ שניאורסון, אגרות קודש, יז, ישראל תש"ן, עמ' רעא.

[29] נשמת ישראל הנ"ל עמ' תרמג.

[30] אגרות קודש שם.

[31] שם.

[32] יש המייחסים את נוסח התפילה שלפני הלימוד לר' יונתן אייבשיץ, ראה בדת ודין הנ"ל עמ' סז. וראה עוד שם בהערה יד מה שהביא בדבר החשיבות והכוונה שבאמירת תפילה זו.

[33] נוסחים שונים של תפילה יש, אחד מהם מיוחס לרב דוד דיטש (ראה זכרון יהודא הנ"ל עמ' כד).

[34] ראה לגבי מנהג חב"ד באגרות קודש, יט, ישראל תשנ"א, עמ' ריד, שלא נהגו לומר את התפילה לאחר לימוד המשנה.

[35] נשמת ישראל הנ"ל עמ' תרמה-תרמו.

[36] שם עמ' תקנד.

[37] התבטאות יוצאת דופן אודות לימוד המשנה אנו מוצאים בדברי ההקדמה של רבי ישראל ליפשיץ לפירושו תפארת ישראל: "...דמלבד תיקון נשמת אל חי בקרבנו, משנה אותיות נשמה, עוד נישא יתרו כי שיג לו והשג ישיג בעה"י בזמן קצר עין כל פקיחא על כל התורה כולה" (משניות זכר חנוך, ירושלים תשנ"ט, עמ' 26). מניסוח הדברים עולה שהתועלת העיקרית מלימוד המשנה היא התועלת לנשמה, וכרווח משני או אגבי יש תועלת בידיעת התורה.

[38] מן הראוי לציין את שכתב הרב יב"ז יעקימאווסקי בשער מהדורת המשניות שהדפיס (הכוללת את פירושו זרע אברהם): "ש"ס משניות בכרך אחד... בכדי שיהא לאל יד כל אדם לשאת כל סדרי המשנה בחיקו, ובפרט להרוצים להיות בקי בש"ס ולהאומרים ח"י פרקים בכל יום שעולה לסיים בכל חודש כי משנה אותיות נשמה..." (ש"ס משנה – זרע יעקב, פיעטרקוב תרע"ב, עמוד השער).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: משנה אותיות נשמה

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' דצמבר 30, 2015 10:05 am

גם במשניות ה'רגילות' (דפוס אשכול), בתחילת הכרך הראשון, יש אסופת מאמרים חשובה על מעלה לימוד המשנה (כדומני שזה נקרא "לעולם הוי רץ למשנה), ושם בין היתר הוא כותב על משנה = נשמה.
חפש גם בספרי הקבלה ע"פ הפסוק "לאשר שמנה לחמו".

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: משנה אותיות נשמה

הודעהעל ידי ישראליק » א' פברואר 17, 2019 7:18 pm

האם יש מקורות שיכול אדם לעשות טובה לנשמה ע"י לימוד משניות בעבורה אף שאינו מכירה/ו?

דרומי
הודעות: 9179
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משנה אותיות נשמה

הודעהעל ידי דרומי » ה' יולי 16, 2020 5:11 pm

בסידור 'תורה אור' בסופו הובאו פרקי המשניות ללימוד ביארצייט ובי"ב חודש - פרק כ"ד דמס' כלים ופרק ז' דמס' מקואות.

ושם:

"סדר הלימוד על אביו על אמו .. מסוגל ללמוד משניות טהרות, והפרק כ"ד מן מסכת כלים, 'שלשה תריסין הם', מסוגל יותר, מפני שיש בו י"ז משניות וכל משנה ומשנה מסתיימת טהור מכלום או טהורה מכלום .. כך שמעתי בשם הרה"ק מק"ק רוזין ז"ל זי"ע".

מי הוא שמעיד על עצמו 'כך שמעתי'? האם זהו המוציא לאור של סידור 'תורה אור' - הרא"ד לאוואט, רבה של ניקולייב ומח"ס 'שער הכולל' ועוד ספרים?

או שהוא מצטט כאן קטע שנדפס במקום אחר?

[בכמה מלקטים ראיתי שמעתיקים את הקטע הזה כלשונו וכותבים שכן איתא "בסידורים רבים". השאלה היא מה המקור הראשון, והאם ה"סידורים הרבים" העתיקו מ'תורה אור', או שהוא העתיק מסידור אחר].

ולעצם הענין, סידור 'תורה אור' הוא בנוסח חב"ד, ואכן בחב"ד מקפידים על מנהג זה של לימוד פרקי המשניות הנ"ל. אך לכאורה אם מדובר בדבר שנשמע מ"הרה"ק מק"ק רוזין" היה מנהג זה צריך להיות נפוץ גם בקהלים נוספים. האם אכן לפחות בקרב חסידי רוז'ין מוכרים הדברים הללו ונוהגים לפיהם?

ובכלל, האם ידוע מאיזה שנה בערך החל מנהג זה להיות מוכר היכן שהוא? האם זה התחיל בימי הרה"ק ר"י מרוזין, או שזה התפרסם רק לאחר הסתלקותו? ומתי בערך?

לבי במערב
הודעות: 9348
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: משנה אותיות נשמה

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 16, 2020 10:49 pm

מחיפוש באוצה"ח נראה, שהמקור הראשון הינו בסי' תו"א.

דרומי
הודעות: 9179
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משנה אותיות נשמה

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 18, 2020 6:15 pm

נשאלתי, האם המנהג שבעל יארצייט או 'חיוב' לומד משניות בקול לאחר כל תפלה (כנהוג בחב"ד) ואומר 'קדיש דרבנן' - מוכר גם בקהילות נוספות כיום?

ועוד יש לשאול, האם מצינו באיזה מקומן הבדל לענין זה בין התפלות (כגון שלאחר שחרית ומנחה ראוי ללמוד משניות בסמיכות, ואילו לאחר ערבית לאו דוקא, וכיוצא בזה)?

דרומי
הודעות: 9179
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משנה אותיות נשמה

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 13, 2021 11:27 am

סביר מאוד להניח שהנוהג ללמוד כמה משניות לאחר התפלה ולסיים בקדיש דרבנן הוא עתיק יומין ואין לו קשר מיוחד לחסידי חב"ד דוקא (אני נזכר שגם בספרו של 'חיים גראביצר' הוא מתאר בטבעיות כיצד נוהגים כך באיזה בית כנסת). ושוב אני מבקש לשאול האם ידוע למישהו מקור להנהגה כזאת בימינו בקהילות נוספות, או תיעוד ברור מדורות קודמים על הנהגה כזו.

בן מיכאל
הודעות: 2314
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: משנה אותיות נשמה

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' יולי 10, 2022 5:28 pm

יאיר כתב:http://shaalvim.co.il/torah/maayan-article.asp?id=458
לעילוי נשמת נפטר: המקום בו תפס לימוד המשנה מקום נכבד ביותר הוא במסגרת הפעולות הנעשות לעילוי נשמתו של נפטר. יש שציינו שלימוד זה עדיף על פני שימוש של האבל כשליח ציבור, אם כי היו שנתנו הסבר אחר לחשיבות לימוד משנה לזכר הנפטר. כך למשל מובא שבעל התוספות יום טוב נשאל על ידי המהר"ל לפשר מנהג לימוד המשנה לזכרו של נפטר, והשיב לו כי מכיוון שהצדוקים כפרו בתורה שבעל פה ובתחיית המתים אנו לומדים משנה, כביכול להזכיר שכשם שיש תורה שבעל פה יש תחיית המתים, והמיתה איננה אלא זמנית[24].
[24] ראה הרב י"ל מימון, "מדי חודש בחודשו – אלול", סיני, לה, עמ' תיג.

מישהו יודע מקור לסיפור הזה? - הרב מיימון מספר זאת בשם סבו ששמע זאת מבני עירו וכו' עד לתוספות יו"ט, זהו מקור חלש ביותר, וביותר תמוה בעיני מה שמספר שהמהר"ל שאל את התוספות יו"ט שהיה תלמידו, ועוד שאמר לו שזהו מנהג שנהגו בו כמה דורות לפני המהר"ל, בעוד ככל הידוע לנו זהו מנהג שהתחיל בעקבות האר"י ואולי עוד מחכמי הקבלה של צפת, בקיצור סיפור מוזר עם מקור מפוקפק, מישהו יודע על מקור ברור יותר?
בחסידי אשכנז יש מקור ללימוד משניות כעילוי נשמה?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 646 אורחים