מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמו"ת לפי הגר"א

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

שמו"ת לפי הגר"א

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוקטובר 28, 2010 11:02 pm

א.האם לפי הגר"א יכול להפסיק בכל ענין שרוצה (אפי' קטן) בשנים מקרא ואחד תרגום
[כמבואר בהנהגותיו, שמסיים עד פרשה פתוחה או סתומה או סיום ענין במקרא וחוזר וקורא שוב ואח"כ קורא התרגום]?

ב.האם חייב לסיים בסיום ענין ולחזור פעם נוספת ואח"כ תרגום?
[לפי זה יהיה מאוד קשה לקרוא לפעמים..דלא ברור תמיד מתי הוא סוף ענין ומה הגדר בדיוק].

ג.האם חייב להפסיק בסוף פרשה פתוחה/סתומה?

תודה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שמו"ת לפי הגר"א

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוקטובר 28, 2010 11:23 pm

יש לי לציין דבר חידוש שבקצשו"ע הבין שיש להפסיק אפילו באמצע פסוק במקום שיש פרשה באמצע פסוק.

כאן באות יא http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.asp?155613&BOOKS&page=95

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שמו"ת לפי הגר"א

הודעהעל ידי יאיר » ש' נובמבר 13, 2010 8:42 pm

אוצר החכמה כתב:יש לי לציין דבר חידוש שבקצשו"ע הבין שיש להפסיק אפילו באמצע פסוק במקום שיש פרשה באמצע פסוק.

כאן באות יא http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.asp?155613&BOOKS&page=95

וכן הוא בשל"ה.



בספר "שנים מקרא ואחד תרגום" (אינו מצוי באוצר) דן בשאלות אלו ומסקנתו (בעיקר מסברות הגיוניות):

א.יכול לחזור בסיום ענין רק בפרשות ארוכות שאין בהם הפסק פרשיה פתוחה/סתומה כמו פרשת ויצא.

ב.אינו חייב לסיים בסוף ענין (בפרשת ויצא וכדומה), אבל אם זה עוזר לו להבין יותר את התרגום כשמפסיק בסיום ענין, יעשה כן.

ג.נראה שצריך להפסיק בכל פרשיה פתוחה או סתומה דההפסקות היו משמשות כדי ליתן ריוח למשה להתבונן בכל פרשה ופרשה וע"י הקב"ה הוקבעו.

הוד_והדר
הודעות: 2499
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: שמו"ת לפי הגר"א

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' נובמבר 14, 2010 1:07 am

אם בשמו"ת של הגר"א עסקינן, האם יש מי שיודע מקור שהגר"א נהג להעביר שמו"ת מתוך הס"ת עצמו

אליחי
הודעות: 143
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:00 am

Re: שמו"ת לפי הגר"א

הודעהעל ידי אליחי » א' נובמבר 14, 2010 8:59 am

הוד_והדר כתב:אם בשמו"ת של הגר"א עסקינן, האם יש מי שיודע מקור שהגר"א נהג להעביר שמו"ת מתוך הס"ת עצמו

על הגר"א לא ידוע לי, אבל כמדומני שכ"ה מנהג האריז"ל. בשער המצוות פ' עקב.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: שמו"ת לפי הגר"א

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' נובמבר 14, 2010 2:19 pm

אליחי כתב:
הוד_והדר כתב:אם בשמו"ת של הגר"א עסקינן, האם יש מי שיודע מקור שהגר"א נהג להעביר שמו"ת מתוך הס"ת עצמו

על הגר"א לא ידוע לי, אבל כמדומני שכ"ה מנהג האריז"ל. בשער המצוות פ' עקב.

מנהג זה ידוע בין חסידישע רבי'ס, כידוע שה'חוזה מלובלין' היה נוהג כן.

הוד_והדר
הודעות: 2499
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: שמו"ת לפי הגר"א

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' נובמבר 14, 2010 7:25 pm

האם לא כתבתי במפורש שאני מחפש מקור להגר"א, מביאים לי את החוזה ואת האריז"ל

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שמו"ת לפי הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' נובמבר 14, 2010 7:31 pm

הוד_והדר כתב:האם לא כתבתי במפורש שאני מחפש מקור להגר"א, מביאים לי את החוזה ואת האריז"ל
.

אם לא נמצא מקור מפורש כזה, הרי מסתבר מאוד שלא נהג כן. שהרי בנו הגאון רבי אברהם ז"ל תיאר בפרוטרוט את סדר קריאת שמו"ת שלו, כמובא בספר סערת אליהו, (ונעתק משם בספר מעש"ר השלם מהדורת הר"י זלושינסקי-עמ' סח), ולא נזכר מזה מאומה.

הוד_והדר
הודעות: 2499
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: שמו"ת לפי הגר"א

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' נובמבר 14, 2010 7:46 pm

ראיתי מובא כמדומה לי בספרי המנחת אלעזר [אני יבדוק מאוחר יותר] שהגר"א נהג כן, ובמעשה רב ידעתי שלא כתב מזה, ובשביל זה שאלתי אולי יש מקום אחר שכתוב כן


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 596 אורחים