עמוד 1 מתוך 1

המשניות והגדה של פסח, מה קדם למה?

פורסם: ה' פברואר 18, 2016 2:30 pm
על ידי מחולת המחנים
כידוע בסדר הגדה של פסח יש גם משניות ממס' ברכות ופסחים או ברייתות מהמכילתא, אך גם דרשות וענינים ייחודיים להגדש"פ שלא נמצאו במקומות אחרים בחז"ל.

האם ידוע מה קדם למה? האם סדר המשניות או סדר הגדה של פסח?

כמובן שיש דברים שבמשך הזמן נשתנו בהגדה, וכגון בשאלות 'מה נשתנה' שאין אנו שואלים היום 'הלילה הזה כולו צלי'.
אולי העברית הצחה שבקטעי ההגדה יש בה להעיד על קדמוניות יותר.

האם נכתב על כך באיזהו מקומן?

Re: המשניות והגדה של פסח, מה קדם למה?

פורסם: ה' פברואר 18, 2016 2:52 pm
על ידי יינן
ברור שההגדה נתחברה אחרי המשנה

Re: המשניות והגדה של פסח, מה קדם למה?

פורסם: ה' פברואר 18, 2016 3:00 pm
על ידי מחולת המחנים
יינן כתב:ברור שההגדה נתחברה אחרי המשנה

זאת מנין לך?
מהמשנה (פסחים פ"י מ"ד) "מתחיל בגנות ומסיים בשבח, ודורש מארמי אובד אבי עד שהוא גומר כל הפרשה", לכאורה משמע שעיקר סדר ההגדה היה לפניהם.

Re: המשניות והגדה של פסח, מה קדם למה?

פורסם: ה' פברואר 18, 2016 3:09 pm
על ידי ישראל אליהו
נחלקו האמוראים אם "מתחיל בגנות ומסיים בשבח" היינו על תולדות עמ"י, או על צרת השעבוד.
ואנו יוצאים י"ח שניהם. ומשמע שההגדה התחברה אף אחרי התלמוד [בצורתה הנוכחית. כמובן שקודם לכן היו אומר הגדה, אולם לא ערוכה כשלנו].

Re: המשניות והגדה של פסח, מה קדם למה?

פורסם: ה' פברואר 18, 2016 3:27 pm
על ידי חכם באשי
מחולת,
בכזו שאלה בודקים, לפני הכל, במבוא להגדה שלמה של ר"ש אשכנזי (בעריכת רמ"מ כשר). מצוי באוצר.
ועדיף גם לעיין בהגדתו של ר"ד גולדשמידט.

Re: המשניות והגדה של פסח, מה קדם למה?

פורסם: ה' פברואר 18, 2016 4:17 pm
על ידי משה גרוס
חכם באשי כתב:מחולת,
בכזו שאלה בודקים, לפני הכל, במבוא להגדה שלמה של ר"ש אשכנזי (בעריכת רמ"מ כשר). מצוי באוצר.
ועדיף גם לעיין בהגדתו של ר"ד גולדשמידט.

גם על הגדות אלה שייך לשאול מה קדם למה...

Re: המשניות והגדה של פסח, מה קדם למה?

פורסם: ה' פברואר 18, 2016 4:27 pm
על ידי חכם באשי
אך לא "מה חשוב ממה"!

Re: המשניות והגדה של פסח, מה קדם למה?

פורסם: ה' פברואר 18, 2016 9:33 pm
על ידי קמנו ונתעודד
מחולת המחנים כתב:
יינן כתב:ברור שההגדה נתחברה אחרי המשנה

זאת מנין לך?
מהמשנה (פסחים פ"י מ"ד) "מתחיל בגנות ומסיים בשבח, ודורש מארמי אובד אבי עד שהוא גומר כל הפרשה", לכאורה משמע שעיקר סדר ההגדה היה לפניהם.


אדרבה, מזה משמע שלא היה נוסח קבוע להגדה, אלא רק הנחיות כלליות מה לומר. כמו שבסדר הפרשת תרו"מ לא היה נוסח קבוע, אלא נוצר רק מאוחר יותר כדי להקל על אלו שאינם בקיאים כל הצורך בפרטי ההלכות.

Re: המשניות והגדה של פסח, מה קדם למה?

פורסם: ה' פברואר 18, 2016 9:40 pm
על ידי פלגינן
ג"א מצטרף לדברי ידידינו החכם, שראשית יש לעיין בהגדה שלמה, שמייד בתחילת המבוא נידון עניין זה.

מאמר "יסוד מוסד" שנדפס בתחילת הגדה של פסח המיוחס בטעות ל מלבי"ם

פורסם: א' פברואר 21, 2016 3:15 pm
על ידי דרו בר פפא
"אין לסדור ההגדה זמן אחר, רק זמן רבינו הקדוש, זמן חתימת המשנה לא לפניו ולא לאחריו"

כן כתב ר' נפתלי משכיל לאיתן בתחילת פירושו ל-הגדה של פסח (במאמר הנקרא "יסוד מוסד"), וביאר בעצמו טעם הדבר בקצת אריכות, יעויין שם (וגם כתב לבאר שם המחלוקת בעניין "מתחיל בגנות")

הנה לינק http://buch-binder.blogspot.co.il/2015/ ... -post.html (בד"ה זמן סדור ההגדה)
.

ר' נפתלי משכיל לאיתן על הגדה של פסח - מדרש הגדה

פורסם: ב' פברואר 22, 2016 3:23 pm
על ידי דרו בר פפא
הנה תמונה
.