פירוש המשניות של הרמב"ם נכתב והוגה כל חיי הרמב"ם, החל מהטיוטות שנמצאו בגניזת קהיר, דרך המהדורה ה'רשמית' הראשונה, ועד לתיקונים השונים שנוספו במשך הזמן, כשחלקם מתועדים בהעתקות המצויות, חלקם בהעתקת ר' שלמה ב"ר שמואל הדיין וכדומה, חלקם בעותק שהיה לפני התוספות יום טוב, והשאר בכתב היד שכלל תיקוניו הועתקו על ידי הרב קאפח.
אני מתעתד בס"ד לפרסם מאמר העוסק בשינויים הללו, ומתרחב גם לבחינת המשמעויות שלהם: א. בדיקת כל מקרה אם החזרה היא תוצאה של שיבה מדעת הגאונים לדעה עצמאית בהלכה (כעדותו באגרותיו) או בפילוסופיה (קדמות העולם, שכר על תלמוד תורה וכיוצ"ב) או מסיבה אחרת; ב. בחינת ההשלכות המתאימות במקומות אחרים בפירוש המשנה, בספר המצוות ובמשנה תורה. באלו מקומות הרמב"ם עקבי שם עם המהדו"ב, באלו מקומות לא שינה שם, ובאלו מקומות הוא שינה גם שם והשינוי יצר ניסוח 'מטולא'; ג. עמידה על הנוסח ה'מטולא' שנוצר בפירוש המשניות עצמו, מתוך המינימליזם שהרמב"ם נקט בשינוייו ותיקוניו; ד. בדיקת האפשרות שמספר 'חזרות' בנושא אחד נובעות משורש אחד, גם אם במבט ראשון אין הקשר גלוי.
במאמרים שכבר פורסמו בבמות שונות ע"י חכמים שונים יש דוגמאות רבות לכך. בס"ד נוספו עוד כמה וכמה. אם יש למישהו מהחכמים דכאן דוגמאות נאות לשינויים של הרמב"ם ולדיון ממין זה בעניינם, והוא רוצה או מסכים שדבריו ישולבו במאמר בשם אומרם, אשמח לקבלם.