עמוד 1 מתוך 3

מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ד' פברואר 24, 2016 10:13 pm
על ידי עושה חדשות
מידי פעם צץ כאן בפורום עוד אשכול של בירור מקור למנהג מקובל. אולי כדאי לאסוף הכל במקום אחד?
ואהוי פרוונקא להתחיל בשלושה מפורסמים.

1. להתרומם בזימון בעת אמירת ברוך שאכלנו משלו.

2. לסלק מים אחרונים מהשולחן בעת ברכת המזון.

3. להתנועע ימין ושמאל בעת אמירת וקרא זה אל זה ואמר.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ד' פברואר 24, 2016 11:27 pm
על ידי הסרפד
עושה חדשות כתב:1. להתרומם בזימון בעת אמירת ברוך שאכלנו משלו.

בזמן אמירת 'ברוך שאכלנו' גרידא? לא ראיתי מימי. בשעת אמירת 'ברוך אלקינו' ראיתי, וכבר נזכר באשל אברהם בשם רבו הרמ"ל מסאסוב, ושם מבואר הטעם.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ד' פברואר 24, 2016 11:35 pm
על ידי יבנה
1. עי' שו"ע קיג ס' ג' ובאחרונים שם שאינו ברור כלל איזה היתר יש לכרוע בשום מקום מלבד ה' כריעות שבשמו"ע. ואף בברכו אינו ברור. מ"מ ענין המנהגים לדמות מילתא למילתא אף שאינם דומים, וגם כאן דימו קריאות של זימון לקריאות של ברכו, ודימו ברכו לברוך שבתחלת שמו"ע וכבר נודע שכורע בברוך. וכיון שיושב וכדין בהמ"ז שמיושב הסתפקו בהידור.
2. גם בזה אין צורך מצד הדין. אלא שדימו רוח רעה של מים אחרונים למי נטילת ידים של הבוקר ששורים רוח רעה על המים, וכיון שצריך להתרחק מהם החשיבום כמאוסים ושוב דימו אותם לצואה ומי רגלים שצריך להתרחק מהם בשעת הברכה. ועי' ילקוט יוסף סי' קפ"א אות כ'.
3. כבר כתבו בשו"ת מים חיים חלק ב' סי' ז' וכן ר' הלל במקבציאל כ"ה [תשנז] שאין לדבר מקור. ועניינו שיש כמה מנהגים שתועלתם שלא ירדמו וישתעממו בטלני בית הכנסת, וידוע שזה עניינו שמורה באצבע לדבר מסוים, וכאן הקילו שרק יסתובבו לכל כיוון.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ד' פברואר 24, 2016 11:37 pm
על ידי ארזי ביתר
עושה חדשות כתב:3. להתנועע ימין ושמאל בעת אמירת וקרא זה אל זה ואמר.

viewtopic.php?f=17&t=21382&hilit=%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%95%D7%AA+%D7%9C%D7%A6%D7%93%D7%93%D7%99%D7%9D#p210182

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ד' פברואר 24, 2016 11:37 pm
על ידי עדיאל ברויאר
הרחקה בין בשר לחלב שלוש שעות אצל היקים, גם כן ללא מקור.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 12:00 am
על ידי זקן ששכח
באמירת 'קדוש, קדוש, קדוש', שבקדושה,
האם יש מקור האומר שיש לקפץ ג' פעמים?

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 12:08 am
על ידי יבנה
עדיאל ברויאר כתב:הרחקה בין בשר לחלב שלוש שעות אצל היקים, גם כן ללא מקור.

תוס' חולין קה. ד"ה לסעודתא סוברים שכל שהפסיק סעודה הראשונה רשאי לאכול חלבי ואין הדבר תלוי בזמן. ורמ"א סי' פט ס' א' הביא דעתם ושעל זה נהגו להמתין שעה א'. ובתוס' חולין קד: ד"ה עוף הביאו דלדעת בה"ג ור"ת מותר לאכול בסעודה א' בשר ואח"כ גבינה ע"י קינוח והדחה. וברשב"א הביא שכן דעת רה"ג ורז"ה.
נמצא שמה שהמתינו שעה או ג' שעות היתה חומרא לחוש שמא נשאר לכלוכי בשר בפיו וידיו, או לחוש שמא יש שיעור לסעודה אחרת וסברו דלאחר שעה או ג' שעות פעמים שחוזרים לאכול. אבל ודאי שאין העושים כשיטות אלו צריכים לבטל שיטתם ומנהגם משום סברת הרמב"ם שחידש שצריך ו' שעות.
וע"ע במאמר [באנגלית] כאן http://www.uncensoredjudaism.com/en/?p=1217 שהאריך בזה.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 12:14 am
על ידי עושה חדשות
הצבעה עם הזרת על הס"ת בשעת ההגבהה.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 12:27 am
על ידי עושה חדשות
וכמובן, לא ע"מ לקלקל את גינת האגוז אנו באים...

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 12:43 am
על ידי יבנה
עושה חדשות כתב:וכמובן, לא ע"מ לקלקל את גינת האגוז אנו באים...

הוא דיבר על מנהגים ישנים, אבל אלו הם חדשים. וכל הזמן מתחדשים מנהגים חדשים, האם גם בהם סבור כן?

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 1:14 am
על ידי עדיאל ברויאר
יבנה כתב:
עדיאל ברויאר כתב:הרחקה בין בשר לחלב שלוש שעות אצל היקים, גם כן ללא מקור.

תוס' חולין קה. ד"ה לסעודתא סוברים שכל שהפסיק סעודה הראשונה רשאי לאכול חלבי ואין הדבר תלוי בזמן. ורמ"א סי' פט ס' א' הביא דעתם ושעל זה נהגו להמתין שעה א'. ובתוס' חולין קד: ד"ה עוף הביאו דלדעת בה"ג ור"ת מותר לאכול בסעודה א' בשר ואח"כ גבינה ע"י קינוח והדחה. וברשב"א הביא שכן דעת רה"ג ורז"ה.
נמצא שמה שהמתינו שעה או ג' שעות היתה חומרא לחוש שמא נשאר לכלוכי בשר בפיו וידיו, או לחוש שמא יש שיעור לסעודה אחרת וסברו דלאחר שעה או ג' שעות פעמים שחוזרים לאכול. אבל ודאי שאין העושים כשיטות אלו צריכים לבטל שיטתם ומנהגם משום סברת הרמב"ם שחידש שצריך ו' שעות.
וע"ע במאמר [באנגלית] כאן http://www.uncensoredjudaism.com/en/?p=1217 שהאריך בזה.


לא התכוונתי לומר שזה נגד ההלכה או שאין לכך כל הגיון. כוונתי רק לומר שאין לכך מקור.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 8:47 am
על ידי מקורות
עדיאל ברויאר כתב:הרחקה בין בשר לחלב שלוש שעות אצל היקים, גם כן ללא מקור.


ראה מאמרו של הרב יוסף ברוך הופנר, בירושתנו, ספר א', מעמוד קכו, "מנהג אשכנז בזמן המתנה בין בשר לחלב".

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 11:47 am
על ידי עדיאל ברויאר
מקורות כתב:
עדיאל ברויאר כתב:הרחקה בין בשר לחלב שלוש שעות אצל היקים, גם כן ללא מקור.


ראה מאמרו של הרב יוסף ברוך הופנר, בירושתנו, ספר א', מעמוד קכו, "מנהג אשכנז בזמן המתנה בין בשר לחלב".


ראיתיו לפני זמן רב, ולא זכור לי שהשתכנעתי ממנו שיש מקור.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 11:57 am
על ידי סתם איש
עושה חדשות כתב:3. להתנועע ימין ושמאל בעת אמירת וקרא זה אל זה ואמר.


יש נוהגים לכרוע [ולא רק להתנועע], ובזה יש גם צד הפסד. ששיטת הגר"א שאסור להוסיף על הכריעות כלל, ולכן אף בקדיש אסר לכרוע. אמנם לא נהוג כמוהו ואף המשנ"ב לא הזכירו כלל בהלכות קדיש, אבל 'להחמיר' לכרוע כשיש צד איסור ודאי אין טעם.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 1:37 pm
על ידי לבנון
עושה חדשות כתב:מידי פעם צץ כאן בפורום עוד אשכול של בירור מקור למנהג מקובל. אולי כדאי לאסוף הכל במקום אחד?
ואהוי פרוונקא להתחיל בשלושה מפורסמים.

1. להתרומם בזימון בעת אמירת ברוך שאכלנו משלו.
2. לסלק מים אחרונים מהשולחן בעת ברכת המזון.
3. להתנועע ימין ושמאל בעת אמירת וקרא זה אל זה ואמר.

1. י"א שמקור המנהג התחיל בזה שהמזמן היה מתרומם מעט לבדוק אם אכן יש שם עשרה.
3. כנראה שזה בשביל לעצור רוחות רעות וטללים רעים, ולכן מקפידים בקדושה להתנועע לכל הכיוונים. עיקר התנועה לפנים ולאחור, בוקרא זא"ז, לצדדים, ובקדוש קדוש מעלה ומטה.

ובעבר ראיתי מישהו מסתפק האם צריך להסתובב עם כל גופו, או שמספיק אם מצביע עם היד לכאן ולכאן.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 1:39 pm
על ידי לבנון
זקן ששכח כתב:באמירת 'קדוש, קדוש, קדוש', שבקדושה,
האם יש מקור האומר שיש לקפץ ג' פעמים?

אין צורך לקפץ אפילו פעם אחת, (שמא התחלף לך קדושה בקדושה, קדושת התפלה בקידוש לבנה), אלא רק להגביה רגליו מעט.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 2:23 pm
על ידי ציפורן
עושה חדשות כתב:הצבעה עם הזרת על הס"ת בשעת ההגבהה.

מה שמצאתי
"ילקוט מעם לועז פר' כי תצא ובספר החיים להגר"ח פלאג'י- (ושם כתב באצבע)
ידוע טעמם של העגלונים שהיו מריחים קמצוץ טבק באצבעותיהם. ורק הזרת פנויה להצבעה...

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 2:28 pm
על ידי הכהן
ציפורן כתב:
עושה חדשות כתב:הצבעה עם הזרת על הס"ת בשעת ההגבהה.

מה שמצאתי
"ילקוט מעם לועז פר' כי תצא .

וידוע שהכותב הוא בן דורנו

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 2:38 pm
על ידי חכם באשי
לא נכון. הכותב אינו ר"י כולי אלא אחד שפעל כמה דורות אחריו.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 4:12 pm
על ידי ציפורן
כמדומה שגדולי ישראל נהגו מנהג זה, כדוגמת הרב וואזנר זצ"ל.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 5:42 pm
על ידי לעומקו של דבר
ציפורן כתב:כמדומה שגדולי ישראל נהגו מנהג זה, כדוגמת הרב וואזנר זצ"ל.

כמדומה ששמעתי בשמו ז"ל שאמר שזהו אחד מדברים שאין להם מקור

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 6:01 pm
על ידי שמואל בארג
לבנון כתב:
זקן ששכח כתב:באמירת 'קדוש, קדוש, קדוש', שבקדושה,
האם יש מקור האומר שיש לקפץ ג' פעמים?

אין צורך לקפץ אפילו פעם אחת, (שמא התחלף לך קדושה בקדושה, קדושת התפלה בקידוש לבנה), אלא רק להגביה רגליו מעט.


http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=1351

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 7:03 pm
על ידי הכהן
חכם באשי כתב:לא נכון. הכותב אינו ר"י כולי אלא אחד שפעל כמה דורות אחריו.
הכותב של חלק זה הוא ר"ש ירושלמי

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 7:51 pm
על ידי זקן ששכח
מנהג נוסף שאינני מכיר לו מקור קדום:
לא לזוז מהמקום לאחר סיום אמירת קדושה, עד אשר יסיים הש"ץ ברכת אתה קדוש.
דומני שראיתי כן פעם בערוה"ש. האם יש מי שהקדימו בכך?

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 8:14 pm
על ידי פלגינן
זקן ששכח כתב:מנהג נוסף שאינני מכיר לו מקור קדום:
לא לזוז מהמקום לאחר סיום אמירת קדושה, עד אשר יסיים הש"ץ ברכת אתה קדוש.
דומני שראיתי כן פעם בערוה"ש. האם יש מי שהקדימו בכך?

כמדומני א"ר.
- - -
לגבי 'וקרא זא"ז ואמר' עומד בזיכרוני שהרגש"ו ב'עלי שור' נתן טעם מוסרי למנהג שפונים קודם קדושה אנה ואנה.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 9:43 pm
על ידי בברכה המשולשת
עדיאל ברויאר כתב:
מקורות כתב:
עדיאל ברויאר כתב:הרחקה בין בשר לחלב שלוש שעות אצל היקים, גם כן ללא מקור.


ראה מאמרו של הרב יוסף ברוך הופנר, בירושתנו, ספר א', מעמוד קכו, "מנהג אשכנז בזמן המתנה בין בשר לחלב".


ראיתיו לפני זמן רב, ולא זכור לי שהשתכנעתי ממנו שיש מקור.


ומש"כ אני הקטן בס"ד בזה (במאמרי - לא בספר)- לא ראה כתר"ה?

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 10:51 pm
על ידי עדיאל ברויאר
יכול להיות שראיתי אבל איני זוכר.
כוונתך למאמר על ריחא שהתפרסם בסיני? אם כן, היה לי אותו בעבר ואינו לפניי כעת.
לפי שעה, בעיניי מסתברים מאוד דבריו של ידידנו, ר' איתם הי"ד, על מנהג הג' שעות: "ובפשוטו אינו אלא פשרה שנהגו מדעתם בין שתי הקצוות". מקורו כאן: viewtopic.php?f=7&t=4999&p=40235&hilit=%D7%90%D7%A8%D7%A6%D7%94+%D7%9C%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%A8+%D7%A2%D7%9C+%D7%93%D7%91%D7%A8+%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%AA%D7%99#p40235

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 10:57 pm
על ידי גימפעל
פלגינן כתב:
זקן ששכח כתב:מנהג נוסף שאינני מכיר לו מקור קדום:
לא לזוז מהמקום לאחר סיום אמירת קדושה, עד אשר יסיים הש"ץ ברכת אתה קדוש.
דומני שראיתי כן פעם בערוה"ש. האם יש מי שהקדימו בכך?

כמדומני א"ר.
- - -
לגבי 'וקרא זא"ז ואמר' עומד בזיכרוני שהרגש"ו ב'עלי שור' נתן טעם מוסרי למנהג שפונים קודם קדושה אנה ואנה.

אכן אליהו רבא סו"ס צה,
וראה מהרי"ל הובא בדרכי משה ובאליהו רבא סו"ס קכה לענין דיבור, וכן פסק שם בשו"ע הרב לענין דיבור.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ה' פברואר 25, 2016 11:02 pm
על ידי עושה חדשות
העולה לתורה אינו חוזר למקומו עד סוף הקריאה של העולה הבא.
טעם הדין הוא כדי שלא יתחילו לדבר (חזק וברוך וכו') בזמן שהעולה הבא מברך.
אבל פשיטא שאם חזר כבר למקומו, אי"צ לרוץ לעמוד שם שוב.

אין גוללים ומלבישים את ה"נביא" עד סיום ברכת ההפטרה.
טעם הדין הוא כדי שיקשיב לברכות ולא יעסוק בגלילה.
אבל אם כבר הלביש את הקטיפה וכו', אין טעם להצריך שיישאר מגולה מעט.


נא, תקנו אותי אם טעיתי.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ו' פברואר 26, 2016 4:36 am
על ידי שבטיישראל
עושה חדשות כתב:מידי פעם צץ כאן בפורום עוד אשכול של בירור מקור למנהג מקובל. אולי כדאי לאסוף הכל במקום אחד?
ואהוי פרוונקא להתחיל בשלושה מפורסמים.

1. להתרומם בזימון בעת אמירת ברוך שאכלנו משלו.

2. לסלק מים אחרונים מהשולחן בעת ברכת המזון.

3. להתנועע ימין ושמאל בעת אמירת וקרא זה אל זה ואמר.


1. המקור נמצא באשל אברהם להרב מבוטשאשט ז"ל שהביאו בשם הרה"ק הרמ"ל מסאסוב זיע"א דנהג כן
(אאל"ט מנהגו היה להתרומם מלא קומתו בעת הזכיר את השם)

2. זה רק אלו השופכים לתוך כלי ומשום רוח רעה - יש המקפדים לשופכו על הארץ

3. בשו"ת אז נדברו להגר"ב זילבר זצ"ל כתב (איני זוכר המ"מ כרגע) שאין לזה מקור

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: א' פברואר 28, 2016 9:55 am
על ידי בברכה המשולשת
עדיאל ברויאר כתב:יכול להיות שראיתי אבל איני זוכר.
כוונתך למאמר על ריחא שהתפרסם בסיני? אם כן, היה לי אותו בעבר ואינו לפניי כעת.
לפי שעה, בעיניי מסתברים מאוד דבריו של ידידנו, ר' איתם הי"ד, על מנהג הג' שעות: "ובפשוטו אינו אלא פשרה שנהגו מדעתם בין שתי הקצוות". מקורו כאן: viewtopic.php?f=7&t=4999&p=40235&hilit=%D7%90%D7%A8%D7%A6%D7%94+%D7%9C%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%A8+%D7%A2%D7%9C+%D7%93%D7%91%D7%A8+%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%AA%D7%99#p40235


כוונתי למאמרי בקובץ הכי אתמר

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: א' פברואר 28, 2016 1:06 pm
על ידי ציפורן
לעומקו של דבר כתב:
ציפורן כתב:כמדומה שגדולי ישראל נהגו מנהג זה, כדוגמת הרב וואזנר זצ"ל.

כמדומה ששמעתי בשמו ז"ל שאמר שזהו אחד מדברים שאין להם מקור

כמדומה שאת כל מנהגיו היה עושה עפ"י מקורות.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ב' אפריל 11, 2016 10:55 pm
על ידי זקן ששכח
זקן ששכח כתב:באמירת 'קדוש, קדוש, קדוש', שבקדושה,
האם יש מקור האומר שיש לקפץ ג' פעמים?

אדהכי מצאתי לו מקורות בכמה ספרי מנהגי אשכנז.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ג' אפריל 12, 2016 12:29 am
על ידי קרית מלך
לענים הסרת מים אחרונים - הובא בכף החיים סי' קפ"א סק"ח

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ג' אפריל 12, 2016 6:13 pm
על ידי אבא יודן
הבה נברר אחת ולתמיד, למה אנחנו מחפשים מ ק ו ר ו ת למנהגי ישראל, האין זה סתירה למושג מנהג, בודאי מעניין מאד לדעת עתיקותו של כל מנהג וגם אני מחובבם ויש הרבה ספרי מנהגים ישנים תח"י תודה לקל אבל מאין הנימה של לעג למנהגי זמנינו ??? אין זה אלא השכלה לוא חיים היינו בזמן הרמ"א כי אז, היו לעגו גם למנהגים של זמנו, לא כן?זה לשוני כאן
viewtopic.php?f=17&t=25412&start=80#p257647
ש. ספראי כתב:והתקנה לא התפשטה עד לאחר השואה, ואם כן, זוהי "חומרא שלאחר השואה" (משפט ששמעתי פעם מת"ח אחד, המגדיר הרבה חומרות חדשות כ'חומרות שלאחר השואה'...).


ובכן ? בא היטלר ואיבד ששת מליון יהודים ואת כל מנהג שיתפשט בישראל עד כי יבוא שילה! [רק שהגרמנים לא יוודעו מזה שהשפיעו על הספרות שלנו..]
לוא הרמ"א היה חי כיום בטח היה כתוב כן בהגהות הרמ"א שם בהל' נידה משהו כזה: ויש מקומות נוהגים...ואין לשנות...ואין לזלזל בשום מנהג כי לא לחנם הוקבעו...
למה יש לנו חוסר מאמץ במנהגים של דורינו תמיד יש למצוא חוטים עד לפחות מלפני שהרג היטלר את רוב האומה שלנו הי"ד.
ואגב בטח שלפני השואה 2 ערערו שלא נהגו כן לפני השואה 1 וכן הלאה כידוע.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ג' אפריל 12, 2016 7:56 pm
על ידי מנין
עדיאל ברויאר כתב:הרחקה בין בשר לחלב שלוש שעות אצל היקים, גם כן ללא מקור.

למה אתה קורא 'מקור'? אם אתה מוצא מנהג שכתוב ברמ"א, זה נקרא מקור? הרמ"א רק מציין שכך נוהגים. אם כן המנהג הוא המקור, ואח"כ הוא נכתב. מסתמא רוב המנהגים התחילו ב'תורה שבעל פה' על פי חכמים (אם לא, אז זה מנהג שטות), ואח"כ נכתבו.
עושה חדשות כתב:העולה לתורה אינו חוזר למקומו עד סוף הקריאה של העולה הבא.
טעם הדין הוא כדי שלא יתחילו לדבר (חזק וברוך וכו') בזמן שהעולה הבא מברך.
אבל פשיטא שאם חזר כבר למקומו, אי"צ לרוץ לעמוד שם שוב.
נא, תקנו אותי אם טעיתי.

תיקון:
כ' הרמ"א: (קמא ז) ולא ירד עד שעלה כבר הראוי לקרות אחריו
וכ' ע"כ המ"ב: "משום כבוד ס"ת שלא יניחנה לבדה. (ומסתמא זה היה כך כשהעולה הוא הקורא, משא"כ בזמנינו וצ"ע) והמנהג להמתין עד שמתחיל השני הברכה, והמדקדקים חוששין שבדרך לא יוכלו לשמוע הקריאה כהוגן לכן ממתינין עד שיסיים השני ויורדים בין גברא לגברא. (ופשוט שאם מקומו קרוב לבימה, יכול לחזור למקומו).

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ג' אפריל 12, 2016 8:03 pm
על ידי צביב
אבא יודן כתב:הבה נברר אחת ולתמיד, למה אנחנו מחפשים מ ק ו ר ו ת למנהגי ישראל, האין זה סתירה למושג מנהג, בודאי מעניין מאד לדעת עתיקותו של כל מנהג וגם אני מחובבם ויש הרבה ספרי מנהגים ישנים תח"י תודה לקל אבל מאין הנימה של לעג למנהגי זמנינו ??? אין זה אלא השכלה לוא חיים היינו בזמן הרמ"א כי אז, היו לעגו גם למנהגים של זמנו, לא כן?זה לשוני כאן
viewtopic.php?f=17&t=25412&start=80#p257647
ש. ספראי כתב:והתקנה לא התפשטה עד לאחר השואה, ואם כן, זוהי "חומרא שלאחר השואה" (משפט ששמעתי פעם מת"ח אחד, המגדיר הרבה חומרות חדשות כ'חומרות שלאחר השואה'...).


ובכן ? בא היטלר ואיבד ששת מליון יהודים ואת כל מנהג שיתפשט בישראל עד כי יבוא שילה! [רק שהגרמנים לא יוודעו מזה שהשפיעו על הספרות שלנו..]
לוא הרמ"א היה חי כיום בטח היה כתוב כן בהגהות הרמ"א שם בהל' נידה משהו כזה: ויש מקומות נוהגים...ואין לשנות...ואין לזלזל בשום מנהג כי לא לחנם הוקבעו...
למה יש לנו חוסר מאמץ במנהגים של דורינו תמיד יש למצוא חוטים עד לפחות מלפני שהרג היטלר את רוב האומה שלנו הי"ד.
ואגב בטח שלפני השואה 2 ערערו שלא נהגו כן לפני השואה 1 וכן הלאה כידוע.


ואמרו בשם הצדיקים מבעלזא שיש תורה שבכתב לתורה שבע''פ
והיום תורה שבע''פ הם המנהגים

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ג' אפריל 12, 2016 10:48 pm
על ידי עדיאל ברויאר
מנין כתב:
עדיאל ברויאר כתב:הרחקה בין בשר לחלב שלוש שעות אצל היקים, גם כן ללא מקור.

למה אתה קורא 'מקור'? אם אתה מוצא מנהג שכתוב ברמ"א, זה נקרא מקור? הרמ"א רק מציין שכך נוהגים. אם כן המנהג הוא המקור, ואח"כ הוא נכתב. מסתמא רוב המנהגים התחילו ב'תורה שבעל פה' על פי חכמים (אם לא, אז זה מנהג שטות), ואח"כ נכתבו.


ככל הזכור לי, הרמ"א כותב שנוהגים שעה

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ג' אפריל 12, 2016 11:16 pm
על ידי מנין
עדיאל ברויאר כתב:
מנין כתב:
עדיאל ברויאר כתב:הרחקה בין בשר לחלב שלוש שעות אצל היקים, גם כן ללא מקור.

למה אתה קורא 'מקור'? אם אתה מוצא מנהג שכתוב ברמ"א, זה נקרא מקור? הרמ"א רק מציין שכך נוהגים. אם כן המנהג הוא המקור, ואח"כ הוא נכתב. מסתמא רוב המנהגים התחילו ב'תורה שבעל פה' על פי חכמים (אם לא, אז זה מנהג שטות), ואח"כ נכתבו.


ככל הזכור לי, הרמ"א כותב שנוהגים שעה

התכוונתי לנושא העקרוני של המושג "מקור למנהג", לא לנושא הספיציפי.

Re: מקורות למנהגים / מנהגים ללא מקור

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 4:44 pm
על ידי איטשע
מקור למנהג צריך להיות או שככה האבא או הרב שלך נוהג/נהג, אחרת אין למנהג שייכות עמך.
וכנ״ל.

רק מנהג שראית אביך נוהג או רבך והוא נוגד את הלכה (והם היו תלמידי חכמים, כמובן), יש לנסות למצוא בירור להתאימו להלכה, ראה לבוש הל׳ הבדלה.