מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חמוץ בגדים מבצרה - בצרה בארץ ישראל או חו"ל

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בן באג באג
הודעות: 205
הצטרף: א' ספטמבר 12, 2010 8:30 pm
מיקום: וירטואלישע שטעטעלע

חמוץ בגדים מבצרה - בצרה בארץ ישראל או חו"ל

הודעהעל ידי בן באג באג » ב' נובמבר 01, 2010 9:32 pm

"אמר ריש לקיש שלש טעיות עתיד שרו של רומי לטעות דכתיב מי זה בא
מאדום חמוץ בגדים מבצרה טועה שאינה קולטת אלא בצר והוא גולה לבצרה"
מכות יב

מה הכרח לומר שבצרה הינה אותה בצרה שבבבל או בכל ארץ חו"ל, ומדוע לא בצרה הנמצאת בארץ ישראל, ואי תימא דאין, הא כיום יש מושב בצרה בא"י, (דוגמא בעלמא שבמקרה מצויה גם, אבל או כל בצרה דתהיה לעת"ל באותו זמן בא"י)
תידע, דכתיב "טועה שאינה קולטת אלא בצר והוא גולה לבצרה" ולא כתיב "טועה שאינה קולטת אלא א"י ועבר הירדן והוא גולה בחו"ל" והיינו שלא הפקיעו טעותו בעיר אלא כבר במדינה. וכן דמדוע להגדיל טעותו עד כדי כך דטועה במדינה עצמה

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: חמוץ בגדים מבצרה - בצרה בארץ ישראל או חו"ל

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' נובמבר 01, 2010 9:43 pm

מכיון שהעיר "בצר" הוא מעבר לירדן ואינה "בתוך ארץ ישראל"

שנאמר - (דברים פרק ד)
(מא) אָז יַבְדִּיל מֹשֶׁה שָׁלֹשׁ עָרִים בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרְחָה שָׁמֶשׁ:
(מב) לָנֻס שָׁמָּה רוֹצֵחַ אֲשֶׁר יִרְצַח אֶת רֵעֵהוּ בִּבְלִי דַעַת וְהוּא לֹא שֹׂנֵא לוֹ מִתְּמֹל שִׁלְשׁוֹם וְנָס אֶל אַחַת מִן הֶעָרִים הָאֵל וָחָי:
(מג) אֶת בֶּצֶר בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ הַמִּישֹׁר לָראוּבֵנִי וְאֶת רָאמֹת בַּגִּלְעָד לַגָּדִי וְאֶת גּוֹלָן בַּבָּשָׁן לַמְנַשִּׁי:

ומכיון שהוא יודע ש"בצר" אינה בתוך א"י מש"ה טועה ובורח ל"בצרה" שבחו"ל

בן באג באג
הודעות: 205
הצטרף: א' ספטמבר 12, 2010 8:30 pm
מיקום: וירטואלישע שטעטעלע

Re: חמוץ בגדים מבצרה - בצרה בארץ ישראל או חו"ל

הודעהעל ידי בן באג באג » ב' נובמבר 01, 2010 9:54 pm

שבטיישראל כתב:מכיון שהעיר "בצר" הוא מעבר לירדן ואינה "בתוך ארץ ישראל"
שנאמר - (דברים פרק ד)
(מא) אָז יַבְדִּיל מֹשֶׁה שָׁלֹשׁ עָרִים בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרְחָה שָׁמֶשׁ:
(מב) לָנֻס שָׁמָּה רוֹצֵחַ אֲשֶׁר יִרְצַח אֶת רֵעֵהוּ בִּבְלִי דַעַת וְהוּא לֹא שֹׂנֵא לוֹ מִתְּמֹל שִׁלְשׁוֹם וְנָס אֶל אַחַת מִן הֶעָרִים הָאֵל וָחָי:
(מג) אֶת בֶּצֶר בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ הַמִּישֹׁר לָראוּבֵנִי וְאֶת רָאמֹת בַּגִּלְעָד לַגָּדִי וְאֶת גּוֹלָן בַּבָּשָׁן לַמְנַשִּׁי:

ומכיון שהוא יודע ש"בצר" אינה בתוך א"י מש"ה טועה ובורח ל"בצרה" שבחו"ל


בצר נמצאת בעבר הירדן הקולטת, ועה"י וא"י הן בלבד קולטין, א"כ מדוע ממרחק יביא לחמו במקום דאין לחם כלל?

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: חמוץ בגדים מבצרה - בצרה בארץ ישראל או חו"ל

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' נובמבר 01, 2010 10:21 pm

טעותו נובע מזה שהוא יודע שבצר אינה בא"י (כי אם בעבר ירדן מזרחה) ומש"ה טועה בבצרה שבבל

האם יש עיר בעבר הירדן בשם בצרה ?

[מ"מ הבנתי כוונך - וייתכן שבתוך טעות זו כלולים ב' טעותים - 1) בצרה במקום בצר, 2) א"י ועה"י קולטין אבל חו"ל אינה קולטת]

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חמוץ בגדים מבצרה - בצרה בארץ ישראל או חו"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' נובמבר 01, 2010 10:47 pm

אגב אורחא ארשה לעצמי להעתיק כאן מרשימותי בענין החלפה זו של בצר ובצרה, דברי אגדה נחמדים, אשר חנני השי"ת, אף כי מקומם יפה להם ב'בית המדרש', נקנו כאן ב'אגב' כאמור.


אהבו את ה' כל חסידיו אמונים נוצר

בזמירות ליום ש"ק בפיוט ברוך ה' יום יום: בבואו מאדום חמוץ בגדים...ראותו כי כן אדומי העוצר. יחשוב לו בבצרה תקלוט כבצר. ומלאך כאדם בתוכה ינצר. ומזיד כשוגג במקלט יעצר. אהבו את ה' כל חסידיו אמונים נוצר.

ביאור הדברים לפי דברי הגמ' במכות יב,א: אמר ר"ל, שלש טעויות עתיד שרו של רומי לטעות דכתיב מי זה בא מאדום חמוץ בגדים מבצרה. טועה שאינה קולטת אלא בצר, והוא גולה לבצרה. טועה שאינה קולטת אלא שוגג והוא מזיד. טועה שאינה קולטת אלא אדם והוא מלאך. ובזה מבוארים הג' טעויות דמונה הפייטן דהאדומי חושב.

אולם צ"ב מה שמסיים אהבו את ה' כל חסידיו אמונים נוצר, מה ענינו לכאן.

אמנם נראה דזה קאי על ענין ערי מקלט גופייהו שבהם נוצר השי"ת רוצחים בשוגג משלומי אמוני ישראל. ונראה להטעים עוד בזה, דהנה להלן בפר' ואתחנן (ד,מג) כתיב: ואת בצר במדבר בארץ המישור לראובני ואת ראמות בגלעד לגדי ואת גולן בבשן למנשי. וצ"ב מה שהוסיף לפרט דבצר היא במדבר שהוא בארץ המישור, ולא פירט כ"כ בשאר הערים.

וביאר הגאון רבי זלמן סורוצקין ב'אזנים לתורה' כמין חומר, דכיון דאפשר לטעות בין בצר לבצרה, וכמו שטעה שרו של רומי, לכן באהבת ה' את עמו הדגיש במיוחד סימניה של בצר שהיא במדבר וכן בארץ המישור, עכ"ד הנחמדים. ולפי"ז מובן היטב מהו 'אמונים נוצר', אבל צ"ב מה קורא 'אהבו את ה' כל חסידיו', ומה ענין אהבת ה' לכאן.

וכן יש להתבונן, דהנה בספר 'אוהב ישראל' מאפטא כתב דשש ערי מקלט מרומזים בפס' שמע ישראל ה' א' ה' אחד, שהוא ו' תיבות, ומ"ב ערי הלוים מרומזים בפרשה ראשונה של שמע-ואהבת את ה' אלוקיך וגו'. הרי הכא נמי חזינן שייכות ערי מקלט למצות אהבת ה'.

ונראה בס"ד בהקדם מה דמטו משמיה דרבינו הגרע"א, במה שידוע להקשות בעיקר המצוה של אהבת ה', מה שייך לצוות על אהבה שזה מדברים המסורים להרגשת הלב. ופירש דכיון שהשי"ת אוהב את עמו ישראל א"כ כמים הפנים לפנים וגו', וזה ענין טבעי של אהבה, רק צריך לעורר בעצמו ענין זה שהקב"ה אוהבו וממילא יוולד בו אהבת ה'.

ובזה ביאר עוד מה שמסיימים קודם ק"ש, הבוחר בעמו ישראל באהבה, וכן אוהב עמו ישראל, שהרי ההתבוננות בזה שההקב"ה אוהב אותנו זה השער לבא בו לאהבת ה', ע"ד אני לדודי ודודי לי, ראה חוט המשולש עמ' קפב.

ומעתה נראה דאמנם עזוז אהבת ה' בגבורתה נראה בענין ערי מקלט, דהנה מפרשת ערי מקלט אנו למדים על מתנת התשובה, ראה דעת זקנים מבעלי התוס' כאן שמפרש האמור בדברים יט,ג: תכין לך הדרך, וז"ל: כלומר שיכתוב מקלט על פרשת דרכים כדי שיכיר הרוצח ויפנה לשם, וזהו שאמר הכתוב טוב וישר ה' על כן יורה חטאים בדרך, והלא דברים ק"ו ומה לרוצחים עשה שביל שיברחו וינצלו לצדיקים על אחת כמה וכמה.

וראה עוד בפתיחת ספר שערי תשובה לרבינו יונה: באהבת ה' את עמו...הכין להם הדרך לעלות מתוך פחת מעשיהם.

הנה כאשר מתבוננים בדבר זה שאמונים נוצר בערי מקלט, הרי מזה מגיעים לאלתר ל'אהבו את ה' כל חסידיו', כמים הפנים לפנים זה מעורר אהבת ה', ולכן ערי מקלט רמוזים בפר' קריאת שמע ומצות אהבת ה', שמתוך ההתבוננות בענין זה יגלה בעצמו אהבתו לה'.

יגל
הודעות: 669
הצטרף: ב' אוקטובר 11, 2010 10:45 am

Re: חמוץ בגדים מבצרה - בצרה בארץ ישראל או חו"ל

הודעהעל ידי יגל » ג' נובמבר 02, 2010 7:09 am

הכתוב אומר "מי זה בא מאדום - חמוץ בגדים מבצרה", כלומר: בצרה היא בארץ אדום.
בצר שבעבר הירדן היא אולי בוסרה, כיום בגולן הסורי:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7% ... 7%A8%D7%94
(אמנם בויקיפדיה האנגלית מצאתי שיש המזהים את בצר עם Busr el-Bariri, במזרח ירדן, ויותר מתאים לתיאור "במדבר")

אל-בצרה הבבלית המפורסמת דהיום בעיראק נקודה בשני פת"חין, והיא בכלל נוסדה על ידי המוסלמים במאה השביעית לסה"נ.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 241 אורחים