עמוד 1 מתוך 1

נתינת השם לילד הראשון

פורסם: ה' מאי 05, 2016 5:35 pm
על ידי חכם באשי
נתבקשתי לברר:
ב'מושב זקנים' מבעלי התוספות, מפורש, שאת שמו של הילד הראשון נותן האב, ושל השני - האֵם, וחוזר חלילה.
וכך גם מתועד במקורות נוספים קדומים
שאלתי: האם יש מקורות קדומים למנהג ההפוך של היום, לפיו, האֵם קובעת את השם הילד הראשון, והאב של השני.
תודה למסייעים.

Re: נתינת השם לילד הראשון

פורסם: ה' מאי 05, 2016 5:43 pm
על ידי אבא יודן
חכם באשי כתב:נתבקשתי לברר:
ב'מושב זקנים' מבעלי התוספות, מפורש, שאת שמו של הילד הראשון נותן האב, ושל השני - האֵם, וחוזר חלילה.
וכך גם מתועד במקורות נוספים קדומים
שאלתי: האם יש מקורות קדומים למנהג ההפוך של היום, לפיו, האֵם קובעת את השם הילד הראשון, והאב של השני.
תודה למסייעים.

הרמבן מביא את זה בדרך הלצה וקדם לו הרדק ברצינות [למה ברחת למו"ז]
ויש ספר עב כרס על שמות (אפשר "ויקרא שמו"), נסה שם.

Re: נתינת השם לילד הראשון

פורסם: ה' מאי 05, 2016 5:53 pm
על ידי לייטנר
אאל"ט, כדאי לעיין ב'קוראי שמו' לרב רובין.

Re: נתינת השם לילד הראשון

פורסם: ה' מאי 05, 2016 6:17 pm
על ידי איש_ספר
יש גם ספר באוצר כתר שם טוב המחבר טהרני. ב"כ.

Re: נתינת השם לילד הראשון

פורסם: ה' מאי 05, 2016 8:43 pm
על ידי גבול ים
מספר שמא גרים

Re: נתינת השם לילד הראשון

פורסם: ו' מאי 06, 2016 2:18 am
על ידי סליחות
חכם באשי כתב:נתבקשתי לברר:
ב'מושב זקנים' מבעלי התוספות, מפורש, שאת שמו של הילד הראשון נותן האב, ושל השני - האֵם, וחוזר חלילה.
וכך גם מתועד במקורות נוספים קדומים
שאלתי: האם יש מקורות קדומים למנהג ההפוך של היום, לפיו, האֵם קובעת את השם הילד הראשון, והאב של השני.
תודה למסייעים.

המנהג ההפוך הזה לא קיים בכל עדות ישראל.
יתירה מכך, יש מקומות שנהגו שבכולם האב נותן את השם, ולאם דומיה תהילה.

Re: נתינת השם לילד הראשון

פורסם: ו' מאי 06, 2016 3:35 am
על ידי חכם באשי
יפה. אבל אתה פשוט לא עונה על השאלה ששאלתי..

תודה רבה לכל העונים עניינית.

Re: נתינת השם לילד הראשון

פורסם: ו' מאי 06, 2016 4:13 am
על ידי מחולת המחנים
כבר העירו בשינויים בין לידת ראובן שמעון ויהודה בהם נכתב "ותקרא את שמו", ובלידת ער ואונן שבתחילה נכתב "ויקרא את שמו" ובשני ובשלישי "ותקרא את שמו", ובלידת פרץ וזרח שנכתב בשניהם "ויקרא שמו", ואולי יש לומר שהיכן שנכתב "ויקרא את שמו" יתכן שהכוונה להקב"ה, וכמו שדרשו על לוי "על כן קרא שמו", אך יש מקום לחלק בין "ויקרא את שמו" לבין "על כן קרא שמו" האמור בלוי.
עכ"פ אנו רואים שיש מקומות שהאשה קוראת קודם ויש מקומות שהבעל קורא קודם.

וראה עוד מהודעה זו ואילך
viewtopic.php?p=64848#p64848

Re: נתינת השם לילד הראשון

פורסם: ו' מאי 06, 2016 8:15 am
על ידי יאיר
חכם באשי כתב:יפה. אבל אתה פשוט לא עונה על השאלה ששאלתי..

תודה רבה לכל העונים עניינית.

שמא אתה הבנת שהתכוון שהמנהג לא קיים בכל עדות ישראל אלא רק בחלק

ואילו הוא התכוון שהמנהג לא קיים באף עדה מישראל.