עמוד 1 מתוך 1

המתענה משבת לשבת וכו' לא ישלוט בו יצה"ר - חיפוש מקור

פורסם: ש' מאי 07, 2016 10:30 pm
על ידי סליחות
בעבר שמעתי בשם ספר הקנה כמדומני שהמתענה משבת לשבת בסדר מסויים ובמשך מספר מסוים של שנים, מובטח לו שלא ישלוט בו יצר הרע. האם ידוע לכת"ר מקור לדברים מעין אלה?

Re: המתענה משבת לשבת וכו' לא ישלוט בו יצה"ר - חיפוש מקור

פורסם: ש' מאי 07, 2016 11:37 pm
על ידי גימפעל
מצינו כבר בירושלמי את המושג של ביטול יצה"ר ע"י תענית.

Re: המתענה משבת לשבת וכו' לא ישלוט בו יצה"ר - חיפוש מקור

פורסם: א' מאי 08, 2016 12:08 am
על ידי סליחות
גימפעל כתב:מצינו כבר בירושלמי את המושג של ביטול יצה"ר ע"י תענית.

מקור?
האם מדובר שם על תענית משבת לשבת?

Re: המתענה משבת לשבת וכו' לא ישלוט בו יצה"ר - חיפוש מקור

פורסם: א' מאי 08, 2016 8:07 am
על ידי גימפעל
ירושלמי סוטה פ"ה ה"ה, ע"פ פי' קרבן העדה שם.

Re: המתענה משבת לשבת וכו' לא ישלוט בו יצה"ר - חיפוש מקור

פורסם: ב' מאי 09, 2016 2:32 am
על ידי אספקלריא
עיין עבודת הקודש להרב חיד"א צפורן שמיר אותיות קצ"ו-ר"ד , על סגולות התענית (באופן כללי) שהסט"א אין בה כח לידבק במי ששרוי בתענית, וע"י תענית יבוא לידי ענוה, והשרוי בתענית אינו בא לידי נסיון וכו', עיי"ש.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 86&hilite=

וענין תענית משבת לשבת נזכר קצת בקדמונים.
עיין ראשית חכמה שער האהבה פרק ו'
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=139
(בעמ' הזה ד"ה עוד מענין),
ועיין עבודת הקודש צפורן שמיר אות צ"ו
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=75
ושם הזכיר ראשית חכמה ורמ"ע מפאנו.
(וראה עבודת הקודש מהדורת אהבת שלום שם עמ' פ"ד הערות 158-159 מ"מ לר"ח ולרמ"ע).

Re: המתענה משבת לשבת וכו' לא ישלוט בו יצה"ר - חיפוש מקור

פורסם: ג' אוגוסט 22, 2017 10:59 pm
על ידי שערי חכמה
תענית הפסקה משבת לשבת נחשבת כמו 65,600 תעניות רגילות. במשפחת אביחצירא היו כמה וכמה צדיקים שהתענו תעניות כאלו.

בספר "יגל יעקב" יש פיוט של רבי יעקב אביחצירא זיע"א על מעלותיה של תענית זו.

מה טוב נעים חלק מתענה ומשלים, לילה ויומם לששת הימים. ימים אלו לששה רבבות עולים, עוד חמש אלף שש מאות שלמים:

אשר שב בם בתשובה בלבב שלם. יחשב כמקריב עולות ושלמים:
נטהר נקדש גופו קדש הלולים. נתרפא מכל נגעים ומומים:
יגיל ישמח לא יבוש ולא יכלם. נשגב מקומו הוא ישכון מרומים:
ישבו בצילו מלאכים חיילים. ששים שמחים ודורשי שלומים:
עונותיו כולם שרויים מחולים. נשכחו לעד לעולמי עולמים:
קדושים עליונים אראלים חשמלים. לטובתו יחד כולם משכימים:
במקום שהיו לחובה משמאילים. חוזרים מלמדים זכות וחותמים:
אל חי פתח לו בתשובה שבילים. מתמלא עליו חסד ורחמים:
באברתו יסך לך צינה וצללים. מצילהו מכל פחד וזעמים:
יובל שנת החמישים שנת גאולים. בר יוחאי שב דרך ונעימים:
חצר הפנימית לשבעה נחלים. שפעת מים חיים ומור בשמים:
אורות העליונים על ידו מתגלים. שלח איש שילה לו יקהת עמים:
חזקו יאמץ לבבכם כל המיחלים. בטחו בשם לעד וחיש נחומים:


ב"יגל יעקב" המבואר בהוצאת עוז והדר הובא פיוט זה עם מבוא וביאורים, במבוא הובאו המקורות לתענית זו וערכה, מהרמ"ע מפאנו ממשנת חסידים ומחמדת ימים. ע"ש.

Re: המתענה משבת לשבת וכו' לא ישלוט בו יצה"ר - חיפוש מקור

פורסם: ד' אוגוסט 23, 2017 3:25 am
על ידי פרנצויז
שערי חכמה כתב:תענית הפסקה משבת לשבת נחשבת כמו 65,600 תעניות רגילות.

המקור למספר הזה, ראה
viewtopic.php?f=17&t=23238&p=233089&hilit#p233089

אמנם ראה בס' כנפי יונה ח"ג סי' ק"ג
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 75&hilite=
שכתב סך הרבה יותר גבוה :
1,728,000 תעניות

(וכבר ציינו לעיל עבודת הקודש צפורן שמיר אות צ"ו, עיין שם)

Re: המתענה משבת לשבת וכו' לא ישלוט בו יצה"ר - חיפוש מקור

פורסם: ד' אוגוסט 23, 2017 10:56 am
על ידי שערי חכמה
פרנצויז כתב:
שערי חכמה כתב:תענית הפסקה משבת לשבת נחשבת כמו 65,600 תעניות רגילות.

המקור למספר הזה, ראה
viewtopic.php?f=17&t=23238&p=233089&hilit#p233089

אמנם ראה בס' כנפי יונה ח"ג סי' ק"ג
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 75&hilite=
שכתב סך הרבה יותר גבוה :
1,728,000 תעניות

(וכבר ציינו לעיל עבודת הקודש צפורן שמיר אות צ"ו, עיין שם)

מ"ש בכנפי יונה צ"ע, וגם לא נכתב בשם האר"י ז"ל, והרמ"ע מפאנו עצמו כתב בעשרה מאמרות (מאמר המידות מדה ח) בשם האר"י ז"ל שתענית זו ערכה 65,600 תעניות, וז"ל:
באופן זה אומר היה האר"י זצ"ל, כי כשם שהפסקת יום ראשון לכל אחד מישראל מונין לו אחד, יום שני מונין לו כ"ו, יום שלישי שכבר הורגל הטבע שלא לאכול אין מונין לו אלא י"ג, צירופן ארבעים. כך שלשה ימים ראשונים חשבינן להו תענית אחת להפסקות הגדולות. יום רביעי כ"ו כנגדו. יום ה' שהורגל הטבע בהפסקות הגדולות מונין לו י"ג כנגדו, סך כל חמשת הימים יחד אלף ות"ר. יום הששי שהוא קצה הגבול, מונין לו ארבעין זמנין כנגד כולם, אם כן יעלה יום הששי לבדו ס"ד אלפים, כנגד פני החיות שגופו נעשה כאחת מהן, ועם אלף ושש מאות ראשונים הרי אלה ס"ה אלפים ושש מאות. ע"כ.
וכ"כ גם המשנת חסידים (מסכת התשובה פ"א) והחמדת ימים (שובבי"ם פ"א אות נט, עשי"ת פ"א אות כח), וכמ"ש מהר"י אביחצירא בפיוטו הנ"ל.

Re: המתענה משבת לשבת וכו' לא ישלוט בו יצה"ר - חיפוש מקור

פורסם: ד' אוגוסט 23, 2017 11:04 am
על ידי עובדיה חן
[quote="סליחות"]בעבר שמעתי בשם ספר הקנה כמדומני שהמתענה משבת לשבת בסדר מסויים ובמשך מספר מסוים של שנים, מובטח לו שלא ישלוט בו יצר הרע. האם ידוע לכת"ר מקור לדברים מעין אלה?[/q
אצל חכמי מרוקו הדבר היה רגיל ומצוי.

Re: המתענה משבת לשבת וכו' לא ישלוט בו יצה"ר - חיפוש מקור

פורסם: ד' אוגוסט 23, 2017 7:05 pm
על ידי שערי חכמה
סליחות כתב:בעבר שמעתי בשם ספר הקנה כמדומני שהמתענה משבת לשבת בסדר מסויים ובמשך מספר מסוים של שנים, מובטח לו שלא ישלוט בו יצר הרע. האם ידוע לכת"ר מקור לדברים מעין אלה?

זה לא קשור לתעניות הפסקה משבת לשבת, אלא תענית רגילה יום אחר יום במשך שש שנים, ומכונה "תשובת הקנה" הנרמזת בפסוק "שש שנים יעבוד ובשביעית יצא לחופשי חנם" - חופשי מיצר הרע.
וראה כאן:
viewtopic.php?f=17&t=9225&p=99611&hilit=%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%AA+%D7%94%D7%A7%D7%A0%D7%94#p99611

עם זאת, היו צדיקים שעשו תשובת הקנה ושילבו בה תעניות הפסקה משבת לשבת, וכך נהגו כמה מגדולי משפחת אביחצירא.