מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קושיה בדברי התוספות בדין כשרות דגים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

קושיה בדברי התוספות בדין כשרות דגים

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » א' נובמבר 07, 2010 10:14 pm

[זו שאלה של בית המדרש, אבל מסיבות גלויות אני מעדיף לכותבה כאן ולא בפורום 'בית המדרש'].

בסוגיה במסכת ע"ז דף ל"ט-מ', בדין טרית שאינה טרופה, כלומר בשר של דג שנחתך לחלקים, שאם אי אפשר לזהות ע"פ סנפיר וקשקשת, צריך שיהא עכ"פ ראשו ושדרתו קיימים, שגם בהם יש סימנים המבדילים דג טהור מטמא. ונחלקו בגמרא אם צריך את שני הבירורים, גם ראש וגם שדרה, או שמספיק אחד מהם. והעלו ש"מחלוקת לטבל בצירן, אבל בגופן דברי הכל אסור". כלומר שאם רוצה לאכול את הבשר ממש, לכולי עלמא צריך גם ראש וגם שדרה. והקשה הרי"ד, מאי שנא ציר ובשר, הלא גם ציר הוא איסור דאורייתא?
וכן הקשו התוס' שם, ותירצו: "ויש לומר דודאי דאורייתא צירן אסור - מיהו צירן בטיל ברוב, וגופן לא בטיל, דבריה לא בטילה". כלומר, שכיוון שאת הציר (שעושים ממנו תבלין=רוטב) לא אוכלים בלחודייהו, אלא באופן שמ"מ בטל בתבשיל, לכן רב נחמן מיקל להצריך בו רק אחד מהבירורים, או ראש או שדרה (ולית הילכתא כוותיה) - אבל כשרוצה לאכול את הבשר ממש, גם הוא מודה להחמיר שצריך את שני הבירורים. (והר"ן ועוד תירצו שאין הכי נמי, איסור הציר הוא דרבנן ולכן קיל טפי, וכן העלה הרא"ש)

ונפלאתי מאד, מה שייך כאן דין בריה שאינה בטלה, הלא אנו דנים כאן על בשר הדג שחתוך הוא, שצריך שיהיה אפשר לזהות הראש והשדרה, והלא קיי"ל שאין איסור בריה אלא בדבר שהוא שלם, שאז לוקים עליו גם בפחות מכזית ועל כן החמירו בו חכמים וכו'. ואולי יש לתרץ דהתוס' ר"ל שנתחי בשר הדג הללו הן חתיכות הראויות להתכבד, שאז דינן כבריה שאינה בטלה. אבל הלשון דוחקת (דהו"ל 'חהר"ל' ולא בריה), וגם קשה עדיין מה שייך עניין בריה, הלא אנו דנים באותו הבשר הנאכל בפני עצמו, שאפילו אינו בריה לא יועיל בו ביטול (וזה החומרא שבו לעומת הציר, שנאכל תמיד ע"י דבר אחר ויש לעומתו ביטול ברוב).
א"כ לא זכיתי להבין, במאי התוס' עסקינן?

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: קושיה בדברי התוספות בדין כשרות דגים

הודעהעל ידי יצג » א' נובמבר 07, 2010 10:41 pm

בחיפוש קצר באוצה"ח ראיתי שמציינים שכן הקשה בפרי מגדים יו"ד פד שפ"ד ס"ק כג (וכן בזכר יצחק סי' פ), ושבפלתי תי' שכוונת התוס' לחתיכה הראויה להתכבד, ועי' גליון מהרש"א לע"ז שם שציין לדין חהר"ל.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: קושיה בדברי התוספות בדין כשרות דגים

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » א' נובמבר 07, 2010 11:05 pm

תודה על ההפניות (צ"ל יו"ד פ"ג כמובן), פתחתי הפמ"ג וראיתי שהזכיר הך חתיכה הראויה להתכבד אבל לא כתירוץ אלא בדרך קושיה, שהיה להם לומר כן וכנ"ל. [וגליון מהרש"א כבר ראיתי אלא שאצלי (טל-מן החדש) כתוב אצלו לסי' ק"ט ושם אין מקום עצם דין חהר"ל אלא הוא בסי' ק"א, ואפשר שהוא ט"ס במהדורה הנ"ל ובאמת צ"ל ק"א].

ומ"מ נשארה הקושיה השניה שכתבתי, דאפילו נימא דאינו בטל באלף כחהר"ל ובריה, למאי נפק"מ, הלא אנו דנים על אותה חתיכת בשר שלוקח לאכול, ובאופן כזה אין ביטול אפילו לא היתה חהר"ל, משא"כ ציר שאינו נאכל בפני עצמו. והוא הוא החילוק בין ציר לבשר לסוברים שגם ציר דגים דאורייתא, ולא מצד שהבשר אינו בטל באלף. (ועוד, לפירוש רש"י על המשנה דטרית היא דג מלוח קטן [וכן מפורש לכאורה בירושלמי שהביא הר"ח בדף ל"ט ע"א], א"כ לכאורה א"א לומר שחתיכה מבשר טרית הוי חהר"ל! משא"כ לערוך והרי"ד שפירשו שהוא דג גדול - הטונה).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים