עמוד 1 מתוך 3

תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ב' מאי 30, 2016 4:39 am
על ידי א. חיים
באשכול זה יובאו הגהות ותיקונים למהדורת עוז והדר. [לבסוף גם לדפוסים שקדמו לעוז והדר]
כמדומה שרוב הצעירים דהיום לומדים מתוכה, ולכן הגהת גמ' זו נצרכת למען הדורות הבאים ...
אני מתנדב לכתוב את ההגה הראשונה, והיא כפי הסדר הראוי - בתחילת מסכת ברכות (עד לשם הגעתי ...).
בספר המאור ריש ברכות נכתב בדפוסים הישנים (ה ע"ב):
מאי מברך, אמר רב יהודה אמר שמואל על דברי תורה, ור' יוחנן אמר הערב נא ... ורב המנונא אמר אשר בחר בנו. אמר רב פפא הלכך נימריהו לכולהו. פי', ג' ברכות דרבי יהודה ורבי יוחנן ורב המנונא, כנגד תורה ומשנה ומדרש רבי ישמעאל בי"ג מדות. אבל בספר תורה אנו תופסין כדרב המנונא שהיא מעולה שבברכות.
התיבות "רבי ישמעאל בי"ג מדות" אינן מובנות בהקשרם כאן. ואכן משיטת ריב"ב על הדף, שנוהג להעתיק את לשון דודו הרז"ה, אנו לומדים שנשמטה כאן שורה בטעות הדומות, וכך צ"ל:
כנגד תורה ומשנה ומדרש, וזה שאנו מברכים אותם בכל שחרית על פרשת תמיד ופרק איזהו מקומן של זבחים ומדרש רבי ישמעאל בי"ג מדות.
הבעל המאור מפרש, שאכן ג' סוגי הלימוד לאחר ברכות התורה הם מכוונים כנגד שלשת הברכות, לימוד א' לכל ברכה. ובאמת בספר רבי זרחיה הלוי (ר"י תא שמע, הוצאת מוסד הרב קוק, עמ' 28 בהערה) מביא בנוסח זה מכת"י ותיקן של ספר המאור.
גם במהדורת עוז והדר, חיפשו לתקן, אלא שלמרבה הצער, גם קילקלו, וכך כתבו (עמוד יד):
כנגד תורה ומשנה ומדרש רבי ישמעאל בי"ג מדות, [וזה שאנו מברכים אותם בכל שחרית על פרשת תמיד ופרק איזהו מקומן של זבחים ומדרש רבי ישמעאל בשלש עשרה מדות].

Re: תלמוד בבלי מהדורת עוז והדר - הגהות ותיקונים

פורסם: ב' מאי 30, 2016 7:34 am
על ידי פלתי

Re: תלמוד בבלי מהדורת עוז והדר - הגהות ותיקונים

פורסם: ה' יוני 02, 2016 10:13 am
על ידי השואל מרבו
רי"ף ציצית עמ' מ"ב: ואיתלו להו בהא דאמרינן סלקא דעתך כדרבא". לא צויין איפה "אמרינן". ויתכן שסברו שהכוונה למנחות ל"ט ב', וממילא אין צורך לציין. אבל זה טעות, אמנם עיקר המימרא של רבא איתא שם, אבל לא הלשון "סלקא דעתך כדרבא" וכו'. אלא המקור הוא יבמות ד' ב'. וכן ציין המעדני יו"ט על הרא"ש סי' י"ז אות ת'.

באמת אני קצת מתפלא שאשכול זה לא קיבל עוד תגובות. וצ"ע.

Re: תלמוד בבלי מהדורת עוז והדר - הגהות ותיקונים

פורסם: ה' יוני 02, 2016 1:27 pm
על ידי י. אברהם
אפשר לשלוח תיקונים ישירות לעוז והדר
הרב יוסף סמט
5377225@gmail.com

Re: תלמוד בבלי מהדורת עוז והדר - הגהות ותיקונים

פורסם: ה' יוני 02, 2016 2:51 pm
על ידי שש ושמח
יש כמה סיבות לפרסם את התיקונים בפורום ולא [רק] לשלוח ישירות לעוז והדר
א. למה יגרעו כל אלו שקנו את המהדורות הקודמות שלהם ולא יזכו לדעת את התיקון? [מעודי לא זכיתי להבין את כל אלו שמדפיסים ספר ואח"כ מפרסמים שהוציאו מהדורה חדשה עם הרבה תיקונים וכו', ולא מעלים על דעתם לתת רשימת התיקונים לכל אלו שקנו המהדורה הראשונה ממיטב כספם. העד כדי כך עדיף כבוד ההוצאה על פני טובת הלקוחות והאחריות להוצאה מתוקנת?]
ב. ע"י כך ההוצאות למיניהם יתאמצו יותר להשתפר.
ג. לפעמים המו"ל מתעקש ועומד על שלו, למה לתת לו את זכות ההכרעה הבלעדית?

Re: תלמוד בבלי מהדורת עוז והדר - הגהות ותיקונים

פורסם: א' יוני 05, 2016 1:15 am
על ידי אפרקסתא דעניא
ב"מ רא"ש פ"א סי' כ"ו:
הגהה מכת"י "אני רוצה לזכות בה דמדחזר לא כזכי דמי", צ"ל דמדתנה לא כזכי דמי.

Re: תלמוד בבלי מהדורת עוז והדר - הגהות ותיקונים

פורסם: א' יוני 05, 2016 7:03 am
על ידי י. אברהם
האם אפשר לראות רא"ש כת"י ברשת ?

Re: תלמוד בבלי מהדורת עוז והדר - הגהות ותיקונים

פורסם: א' יוני 05, 2016 9:15 am
על ידי אפרקסתא דעניא
אינני יודע. גם אם הטעות היא בכת"י יש לתקנה, משום שברור שזו הכוונה, והמעתיק או הזעצער טעו. פשוט גם שהמילה מדתנה מתחלפת בנקל בכת"י במילה השגויה מדחזר.

Re: תלמוד בבלי מהדורת עוז והדר - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' יוני 21, 2016 6:32 am
על ידי א. חיים
במסכת פסחים, על דף הרי"ף עמ' כו-כז, מובא ענין ארוך תחת הכותרת: השגות הראב"ד על הרי"ף. וכן בעמ' לט מובא ענין ארוך תחת הכותרת: ביאור הסוגיא לראב"ד.
אולי מי מהקוראים יודע להשיב - מה מקורם של "ענינים" אלו, האם הם נדפסו מקודם באיזה מקום, או שלפחות פורסם מקודם על גילויים ?

Re: תלמוד בבלי מהדורת עוז והדר - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' יוני 21, 2016 10:37 pm
על ידי פרי יהושע
עירובין כד:
בציורים שבסוף מסכת עירובין על שמעתתא דרחבה כ"ד ב' ציירו "שביל של כרמים" שכתב רש"י שיש בו דיורין, כאילו שמספיק בית אחד, בעוד דבעי בתים וחצירות פתוחים לתוכו ועי' תוס' ורשב"א.

שם בדף כ"ה א' עין משפט אות ו' ז', טעות הרמב"ם לא בפרק י"ז אלא בט"ז, ואות ז' בכלל טעות כיון והרמב"ם לא העתיק שם מה שנמצא בג' הגמ' שלפנינו ועי' שם במ"מ, [הטעות הזו כבר בדפוסים הישנים.

Re: תלמוד בבלי מהדורת עוז והדר - הגהות ותיקונים

פורסם: ד' יוני 22, 2016 8:23 am
על ידי א. חיים
א. חיים כתב:במסכת פסחים, על דף הרי"ף עמ' כו-כז, מובא ענין ארוך תחת הכותרת: השגות הראב"ד על הרי"ף. וכן בעמ' לט מובא ענין ארוך תחת הכותרת: ביאור הסוגיא לראב"ד.
אולי מי מהקוראים יודע להשיב - מה מקורם של "ענינים" אלו, האם הם נדפסו מקודם באיזה מקום, או שלפחות פורסם מקודם על גילויים ?

נדפסו בכל מהדורות "כתוב שם" השלם.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' אוגוסט 02, 2016 2:20 pm
על ידי פרי יהושע
עדין יש השמטות מהספר "כתוב שם" שנתקלתי בפ' בכל מערבין על מתני דנתנו באילן.

עין משפט לא תוקן גם שם בסוגי' עירובין ל"ב ב' אות ג' ציינו לרמב"ם שלא קיים.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ד' אוגוסט 03, 2016 12:21 am
על ידי יהודה בן יעקב
האם יש הסבר לתופעת ההשמטה של חלק מהגהות רבי אלעזר משה הורביץ זצ"ל [המכונה אצלם ע"ש ספרו "אהל משה"], זכורני כי כמה פעמים נתקלתי בזה, בפרט בריש מס' פסחים, אך כעת אין הגמרות שלהם תח"י, ואין לי רשימה מסודרת ומדויקת בעניין.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ד' נובמבר 23, 2016 11:51 am
על ידי לעומקו של דבר
(נערך - תוקן כבר במהדורה שאח"כ)

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 10:00 pm
על ידי י. אברהם
מכות י:
אמר מר בשגגה בא לידו. פשיטא דאי במזיד בר גלות הוא. אין והא תניא ר' יוסי בר יהודה אומר בתחלה א' שוגג וא' מזיד מקדימין לערי מקלט כו'.
והעיר לי ידיד שי' דכיון דפי' והא תניא כאן הוא בניחותא, הו"ל לרש"י לפרש זאת כדרכו, (וכדרך שהקשה במהרש"א סוף פ"ב דיבמות, ע"ש 'וזה הביאני שבדקתי בתוספתא').
ובדק"ס מביא גי' כתי"מ והאי תנא הוא דתניא (וכ"ה בילקוט ובד' ווינציא, והגיהו המהרש"ל).
גם בתוס' לפנינו אי' והא תניא רבי יוסי בר יהודה, אך בדפוס ווינציא איתא וכדתניא.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ב' מאי 01, 2017 7:23 am
על ידי שמואל דוד
והתניא - קושיא
והא תניא בניחותא

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ב' מאי 01, 2017 1:53 pm
על ידי י. אברהם
עי' מגדים חדשים חגיגה כ, א מה שתמה על הכלל הזה.
מגדים חגיגה כ.PDF
(440.62 KiB) הורד 357 פעמים

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 12:59 am
על ידי עדיאל ברויאר
שמואל דוד כתב:והתניא - קושיא
והא תניא בניחותא


מזכיר לי אמירה שכשיש וכו'/וגו' אז עיקר העניין נמצא במה שלא הובא (אולי האמירה היא שבאחד מהם זה כך ובשני זה לא כך).
בכה"י יש כ"כ הרבה הבדלים בנושאים הללו וכ"כ הרבה חוסר אחידות, שברור שאי אפשר לומר כללים שכאלה.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 2:36 am
על ידי איש גלילי
גם לא שייך כל כך לזלזל בכלל הזה שמקורו בשטמ"ק.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 4:51 am
על ידי י. אברהם
מקיצור דברי הרב שמואל דוד הוה משמע לי' להרב עדיאל, שרש''ד הוא זה שהמציא את הכלל, וזלזול אין כאן.

בכל אופן, משתיקת רש''י בכל מקום מבואר דליה לא סבירא ליה להכלל הזה.

''מקורו בשטמ''ק''
א. האם הכוונה לשטמ''ק עמ''ס ביצה אשר יחוסו לרב''א אינו ברור?
ב. האם הביאו בעל השטמ''ק בכללי התלמוד דיליה?

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 5:44 am
על ידי איש גלילי
א. לא התכונתי חס ושלום להתרעם על הרב עדיאל, כי אכן שיערתי שאינו יודע מהשטמ"ק. התכונתי להביא לידיעתו שלא שייך כ"כ לזלזל לגמרי בכלל זה כי מקורו טהור.
ב. אמת שלא משמע כן מרש"י, ולא זו בלבד - אלא מזה שרש"י מציין בכל פעם 'בניחותא', משמע לכאו' שלא היה לו הבדל באיות.
ג. אכן ראיתי את זה בשטמ"ק על מס' ביצה (כמדומני בדף כא), ואשמח לראות הרחבה בענין הפקפוק על יחוסו למהרב"א.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 5:53 am
על ידי י. אברהם
איש גלילי כתב:ג. אכן ראיתי את זה בשטמ"ק על מס' ביצה (כמדומני בדף כא), ואשמח לראות הרחבה בענין הפקפוק על יחוסו למהרב"א.

ראה לדוגמא בישורון חלק כו עמ' יז.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 5:54 am
על ידי בקרו טלה
איש גלילי כתב:ג. אכן ראיתי את זה בשטמ"ק על מס' ביצה (כמדומני בדף כא)

דף כה ע"א
והא תניא בניחותא דחיה שקיננה בפרדס צריכה זימון. והא תניא גרסינן וכן הוא בספרים ולא גרסינן והתניא משום דאין קושיא אלא סיוע הוא שמביא רב נחמן לדבריו מן הברייתא

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 6:10 am
על ידי י. אברהם
אם לא הביאו בעל השטמ''ק בכללי הש''ס דיליה [אני הק' לא מצאתיו], לכאו' מכאן עוד פקפוק ביחוס החידושים עמ''ס ביצה אליו.
אולי מן הראוי לפתוח אשכול על כללי התלמוד?

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 7:09 am
על ידי שמואל דוד
אפשר לומר, שבאמת רבינא ורב אשי כתבו "והא תניא" אצל סיועא "והתניא" אצל קושיא.
אולם נשתבשו הגרסאות; ולכן בכל מקום שהגירסא הוא "והתניא" והכוונה הוא בניחותא צריך רש"י לפרש כן.
ואצל "והא תניא" לא צריך לפרש כלום שמובן מאיליו. וראיה לזה ממכות דף י. ועיין ילקוט המאירי יבמות מב:
וצריך לבדוק אם יש פעמים שכתב והא תניא בניחותא. וצ"ע בכל זה.
וגם צריך לבדוק בשנו"ס וכת"י.
אולם כלל הנ"ל הובא בכל ספרי הכללים.

IMG_20170502_004500.jpg
IMG_20170502_004500.jpg (183.66 KiB) נצפה 11785 פעמים

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 7:12 am
על ידי בקרו טלה
שמואל דוד כתב:וצריך לבדוק אם יש פעמים שכתב והא תניא בניחותא.

זבחים קז.
והא תניא - בניחותא:
[וכן במיוחס לרש"י נדרים מט.]

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 7:42 am
על ידי שמואל דוד
י. אברהם כתב:מכות י' ע''ב
אמר מר בשגגה בא לידו. פשיטא דאי במזיד בר גלות הוא. אין והא תניא ר' יוסי בר יהודה אומר בתחלה א' שוגג וא' מזיד מקדימין לערי מקלט כו'.
והעיר לי ידיד שי' דכיון דפי' והא תניא כאן הוא בניחותא, הו"ל לרש"י לפרש זאת כדרכו, (וכדרך שהקשה במהרש"א סוף פ"ב דיבמות, ע"ש 'וזה הביאני שבדקתי בתוספתא').
ובדק"ס מביא גי' כתי"מ והאי תנא הוא דתניא (וכ"ה בילקוט ובד' ווינציא, והגיהו המהרש"ל).
גם בתוס' לפנינו אי' והא תניא רבי יוסי בר יהודה, אך בדפוס ווינציא איתא וכדתניא.

עיין גאון צבי (ביבמות) שציין לרש"י שבת עט:
ובאמת היה לו להביא ראיה מיבמות דף מא. ודף פו. אולם שם שם איתא "אין והתניא" וא"כ ל"צ רש"י לפרש בניחותא, וכמו שכתב הילקוט המאירי ודברי סופרים עיין שם ודו"ק

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 7:46 am
על ידי י. אברהם
שמואל דוד כתב:אולם כלל הנ"ל הובא בכל ספרי הכללים.

גם בכללי התלמוד לר' בצלאל אשכנזי?

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 7:54 am
על ידי שמואל דוד
לא עיינתי שם.
הובא בהליכות עולם, ספר הכריתות, של"ה הקדוש, כו'

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 8:01 am
על ידי י. אברהם
כאמור רש''י לא סבירא לי' כן.
אף אם לא כתב ספר כללים

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 8:06 am
על ידי מה שנכון נכון
כללי התלמוד של רב"א (הן מה שבאוצר, והן מה שפרסם א' שוחטמן בשנתון המשפט העברי ח') אינם נמצאים בידינו בשלמותם, כך שאין מזה ראיה לענין יחוס השטמ"ק ביצה.

הכלל הנ"ל נמצא כבר במבוא התלמוד של ר' יוסף ן' עקנין.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 8:24 am
על ידי שמואל דוד
י. אברהם כתב:כאמור רש''י לא סבירא לי' כן.
אף אם לא כתב ספר כללים

אין הכרח

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 8:37 am
על ידי בברכה המשולשת
שמואל דוד כתב:אפשר לומר, שבאמת רבינא ורב אשי כתבו "והא תניא" אצל סיועא "והתניא" אצל קושיא.
אולם נשתבשו הגרסאות; ולכן בכל מקום שהגירסא הוא "והתניא" והכוונה הוא בניחותא צריך רש"י לפרש כן.
ואצל "והא תניא" לא צריך לפרש כלום שמובן מאיליו. וראיה לזה ממכות דף י. ועיין ילקוט המאירי יבמות מב:
וצריך לבדוק אם יש פעמים שכתב והא תניא בניחותא. וצ"ע בכל זה.
וגם צריך לבדוק בשנו"ס וכת"י.
אולם כלל הנ"ל הובא בכל ספרי הכללים.

IMG_20170502_004500.jpg


לפי רש"י הק' רבינא ואב אשי לאו דוקא כתבו אלא ניסחו ע"פ, ואז לכאורה קשה לומר כן

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 02, 2017 1:33 pm
על ידי עדיאל ברויאר
א. השיטמ"ק לביצה אינה לרב"צ אשכנזי. יתכן שהיא למחבר המיוחסים לר"ן על שבת שאולי הוא גם המחבר של שיטה על מגילה הוצ' מכון אופק, יעוי' בדבריהם שם לקראת סוף המבוא (בקצרה).
ב. לא התכוונתי לזלזל באומר, אבל גם אם הכלל הזה היה נכון מעיקרא, הוא חסר משמעות היום כי אין דרך לדעת מהי הצורה המקורית של הדבר לפנינו (די דומה לכלל תנן/תניא המופיע בגאונים, וכאן זה עוד יותר קיצוני).
ג. בכל כלל כזה השאלה שצריכה להישאל תמיד - האם מקורו במסורת או בסברה. אם מקורו בסברה, אז גם אם הוא נאמר ע"י גדול ועצום, אין תוקפו אלא מחמת ההיגיון שבו (ואמירה זו נכונה לרוב "כללי הפוסקים" שנמצאים היום בספרים ומקורם ברבותינו האחרונים).

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: א' מאי 07, 2017 10:44 pm
על ידי י. אברהם
בבא קמא פא.
עשרה תנאים התנה יהושע כו' ומהלכין בשבילי הרשות עד שתרד רביעה שניה, וברש"י
פא - עותק.jpg
פא - עותק.jpg (58 KiB) נצפה 11668 פעמים

ובתורת חיים הקשה דאם ברשות בעלים עושין, תקנת יהושע למה לי.
וברש"י כת"י בד"ה עד שתרד, זמנה בי"ז וכו', נוסף וי"ו וזמנה בי"ז. ומשמע קצת דהכל דיבור א', והכי פירושא, דסתם בני אדם נותנין רשות עד זמן הזריעה, ואתא יהושע ותיקן שלא יקפידו עד שתרד רביעה שניה. ומיושב קו' התורת חיים.
וכ"כ להדיא בפי' רבינו יהונתן: וסתם בני אדם כו' עד שעת זריעה וכו' והתנה יהושע שלא יקפידו על כך אף לאחר זריעה עד שתרד רביעה שניה, וזמנה י"ז במרחשון כו'.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: א' מאי 07, 2017 11:15 pm
על ידי א. חיים
מעניין שבילקוט שינו"ס בספר רזא דשבתי לא הובאה גירסא נפלאה זו, האם המשמעות היא שגם העבודה שלהם אינה מושלמת ?

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: א' מאי 07, 2017 11:34 pm
על ידי י. אברהם
עבודתם היא מעולה, טוב יותר משל רבים אחרים, ומכל מקום פספוס כזה אינה פוסלת עבודתם, כי בשטח זה לעולם יש מה להוסיף, לענ"ד.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ב' מאי 08, 2017 7:55 am
על ידי י. אברהם
מכות טז, א
מכות טז.jpg
מכות טז.jpg (23.86 KiB) נצפה 11629 פעמים

וברש"י ד"ה משכון, משכחת לה ביטלו ששרפו.

ובנתן פריו כתב דיש לדקדק אמאי לא פירש רש"י כן על גזל דקדים למשכון, שביטלו ע"י ששרף את גזילתו, (וכן הקשו בעוד ספרים).
אך לפי גי' הכתב יד שהביא בדקדוקי סופרים מקשה ממשכון לפני גזל, ואתי שפיר דאחרי שפירש"י במשכון לא הוצרך לפרש שוב בגזל.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' מאי 09, 2017 6:24 am
על ידי שמואל דוד
רשב"ם ב"ב קו:

אמר רב אשי לעולם כתחלת ארץ ישראל קונה גורל ודקשיא לך אי מה להלן כו' היינו טעמא דלא צריך כולי האי משום דגמרי בלבב שלם ומקנו למי שיעלה הגורל מיד מהני גמר דעתם עם הגורל "באורים" ותומים דמהני אפילו היכא דלא גמרי ומקנו דבההיא הנאה דצייתי להדדי ונשמעין זה לזה לחלוק בגורל כדי שיטול כל אחד חלקו בפני עצמו דאינן חפצים עוד בשותפות הלכך אין רוצין שיהא עוד עכוב בדבר וגמרו ומקנו אהדדי כן זקוק אני לפרש שהרי אין כתוב בספרים אלא אמר רב אשי הלכך לא בא לסתור טעמו של ר' אלעזר אלא לתרצו

לכאורה צ"ל כאורים ותומים בכ"ף וכ"ה במקצת גמרות. אולם עיין מהרש"ל וצע"ק
Screenshot_20170509-141842.png
חכמת שלמה
Screenshot_20170509-141842.png (45.88 KiB) נצפה 11599 פעמים

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 10:11 pm
על ידי שמואל דוד
מכות ב: רד"ה ותיפוק ליה מלא תענה - כל עונשי לאוין מלקות אלא במקום שפירש לך בו עונש וכאן שאינו יכול לענשן בעונש הכתוב בהן ילקו

לכאורה נדצ"ל אי לא.