עמוד 1 מתוך 2

כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ב' נובמבר 08, 2010 8:56 pm
על ידי בן באג באג
יש מקור להא דמכסים האבות בטליתן את בניהן בברכת כהנים, או דזהו מנהג אבהות בעלמא?

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ב' נובמבר 08, 2010 9:02 pm
על ידי יאיר
שמעתי שהדבר נובע מאיסור הסתכלות בידי הכהנים בזמן ברכת כהנים.

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ב' נובמבר 08, 2010 9:19 pm
על ידי בן באג באג
זה ברור, אך ברור גם כן שיש עוד הרבה היכי תימצי

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ב' נובמבר 08, 2010 11:10 pm
על ידי זקן ששכח
בן באג באג כתב:זה ברור, אך ברור גם כן שיש עוד הרבה היכי תימצי

לדוגמא: לשלוח את הילדים לשחק בחוץ בעת חזרת הש"צ...

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ב' נובמבר 08, 2010 11:37 pm
על ידי מורה צדק
לענ"ד זה יותר לתפוס את הילדים בבית הכנסת.

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ג' נובמבר 09, 2010 2:26 am
על ידי אוהב אוצר
בשם הגאון הרב בן ציון מוצפי שליט"א: אין לדבר כל מנהג ושורש בהלכה!

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ג' נובמבר 09, 2010 9:16 am
על ידי חכם באשי
אולי זה נעשה כחיקוי לכהנים עצמם המכסים את פניהם וידיהם בטלית.
ואמנם אין מקור הלכתי למנהג זה, אך כותבי זכרונות שונות מציינים שכן נהגו בהם אבותיהם. ואם אמצא את דבריהם בפנקסיי אעלם לכאן.

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ג' נובמבר 09, 2010 10:31 am
על ידי יגל
יאיר כתב:שמעתי שהדבר נובע מאיסור הסתכלות בידי הכהנים בזמן ברכת כהנים.


וממילא בימינו שהכהנים מכסים ידיהם אין צורך, או כדי שלא ירוצו להציץ?

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ג' נובמבר 09, 2010 12:32 pm
על ידי רוני
חכם באשי כתב:אולי זה נעשה כחיקוי לכהנים עצמם המכסים את פניהם וידיהם בטלית.
ואמנם אין מקור הלכתי למנהג זה .


ראה משנה ברורה סי' קכח סעיף כג ס"ק צב:

"בד"מ מוסיף שגם העם נוהגין לכסות פניהם בטלית כדי שלא יוכלו להסתכל בידי הכהנים".

עיין עוד משנ"ב סי' קכח סעיף לא ס"ק קטו. ראה גם כף החיים ס"ק קמ"ב מה שהביא בשם כמה פוסקים,
ראה סידור יעב"ץ דיני נשיאת כפיים אות י"ז.

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ג' נובמבר 09, 2010 7:40 pm
על ידי מורה צדק
אוהב אוצר כתב:בשם הגאון הרב בן ציון מוצפי שליט"א: אין לדבר כל מנהג ושורש בהלכה!


שמעתי זאת ממנו, יחידים יכולים לומר על מנהג שאין לו שורש.
אולי אפשר לדייק שבהלכה אין לו שורש, אבל אולי יש לזה עניין אחר?

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ה' נובמבר 11, 2010 10:05 pm
על ידי שבטיישראל
יגל כתב:
יאיר כתב:שמעתי שהדבר נובע מאיסור הסתכלות בידי הכהנים בזמן ברכת כהנים.


וממילא בימינו שהכהנים מכסים ידיהם אין צורך, או כדי שלא ירוצו להציץ?


א. הרי בזמננו כבר אין איסור הסתכלות על ידי הכהנים בשעת ברכת כהנים מצד הסכנה כי אם מצד "זכר למקדש" ששם היה מסוכן להסתכל, וא"כ נמצא דמנהג זו הוה גזירה לגזירה

ב. יש מקומות שהכהנים אינם מכסין בטלית כי אם פניהן ולא ידיהן, והם נושאין כפיהם עם ידיהם מחוץ להטלית

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ה' נובמבר 11, 2010 10:25 pm
על ידי חכם באשי
שבטיישראל כתב:
יגל כתב:
יאיר כתב:שמעתי שהדבר נובע מאיסור הסתכלות בידי הכהנים בזמן ברכת כהנים.

וממילא בימינו שהכהנים מכסים ידיהם אין צורך, או כדי שלא ירוצו להציץ?


א. הרי בזמננו כבר אין איסור הסתכלות על ידי הכהנים בשעת ברכת כהנים מצד הסכנה כי אם מצד "זכר למקדש" ששם היה מסוכן להסתכל, וא"כ נמצא דמנהג זו הוה גזירה לגזירה
ב. יש מקומות שהכהנים אינם מכסין בטלית כי אם פניהן ולא ידיהן, והם נושאין כפיהם עם ידיהם מחוץ להטלית


א. לא מדוייק, שיש אומרים שאף בזמן הזה אסור להסתכל ולא משום 'זכר למקדש', עי' מגדים חדשים, חגיגה טז ע"א. מצוי באוצר.
ב. על כיסוי פני הכהנים בטלית בלא הידים, עי' מנהגי ישראל, שפרבר, באחד הכרכים (יש מפתח בסוף כרך ח).

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ו' נובמבר 12, 2010 2:12 am
על ידי איש_ספר
המנהג לכסות הפנים והידים בנ"כ מוזכר לראשונה אצל הב"י כמנהג כהני ארץ מצרים, ושם בדרכי משה 'ובארצות אלו נוהגים'. וטעם שנהגו כן כתב בב"י שלא יבואו להסתכל.
גדול המתנגדים למנהג זה הוא היעב"ץ, בסידורו ובעיקר במור וקציעה בלשונות חריפים. תימן היתה ככה"נ העדה האחרונה בזמן שקבלה על עצמה מנהג זה, ברובה. כיום יש התעוררות שם לחזור ולישא כפים בידים גלויות כמנהג הקדום. וכך נוהגים הנספחים לרב רצאבי וכן הקרובים לרב קאפח ז"ל. (ראה תשובתו של הרי"ק בספר מנחת אהרן לש"ב ר"א קאפח עמ' 21, אינו באוצר).

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 12:06 am
על ידי שיבר
ומענין לענין באותו ענין, ומתאים לשם הכותרת.
ראיתי במהלך השנים כמה כהנים יחידים שמחנכים את בניהם שלא הגיעו למצוות לעלות על הדוכן ולברך איתם את העם, אך אינם מתעטפים בטלית בפ"ע אלא מתכנסים תחת טלית אביהם. רוב הכהנים אינם נוהגים כן, ולא מחנכים את בניהם במצוה זו.
מישהו יכול להרחיב בענין זה, מי הזכיר את המנהג ומי שלל אותו ומדוע?

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 12:10 am
על ידי יאיר
שיבר כתב:ומענין לענין באותו ענין, ומתאים לשם הכותרת.
ראיתי במהלך השנים כמה כהנים יחידים שמחנכים את בניהם שלא הגיעו למצוות לעלות על הדוכן ולברך איתם את העם, אך אינם מתעטפים בטלית בפ"ע אלא מתכנסים תחת טלית אביהם. רוב הכהנים אינם נוהגים כן, ולא מחנכים את בניהם במצוה זו.
מישהו יכול להרחיב בענין זה, מי הזכיר את המנהג ומי שלל אותו ומדוע?


יש משהו ששלל אותו?

איזו סיבה יש לשלול אותו?..

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 1:15 am
על ידי אורי אגסי
בקשר למנהג לכסות רק את הפנים ולא הידיים, שמעתי לפני כמה שנים שישנה משפחת כהנים חסידית כמדומני בשם רפפורט צאצאי הש"ך, הנוהגים כך. מישהו יודע ע"ז משהו, ומהיכן קבלו זאת???

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 6:20 pm
על ידי שבטיישראל
הנה דיון בנושא בשו"ת מנחת אלעזר ח"ג סי' נ"ו

בא"ד בד"ה = "ואשר כתב הדר"ג"

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 7:44 am
על ידי יחזקאל
שיבר כתב:ומענין לענין באותו ענין, ומתאים לשם הכותרת.
ראיתי במהלך השנים כמה כהנים יחידים שמחנכים את בניהם שלא הגיעו למצוות לעלות על הדוכן ולברך איתם את העם, אך אינם מתעטפים בטלית בפ"ע אלא מתכנסים תחת טלית אביהם. רוב הכהנים אינם נוהגים כן, ולא מחנכים את בניהם במצוה זו.

ואני ראיתי שבמשך השנה טרם הגיעם למצוות מחנכים אותם במצוה זו, ומתעטפים בטלית בפ"ע.

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 3:07 pm
על ידי יאיר
יחזקאל כתב:
שיבר כתב:ומענין לענין באותו ענין, ומתאים לשם הכותרת.
ראיתי במהלך השנים כמה כהנים יחידים שמחנכים את בניהם שלא הגיעו למצוות לעלות על הדוכן ולברך איתם את העם, אך אינם מתעטפים בטלית בפ"ע אלא מתכנסים תחת טלית אביהם. רוב הכהנים אינם נוהגים כן, ולא מחנכים את בניהם במצוה זו.

ואני ראיתי שבמשך השנה טרם הגיעם למצוות מחנכים אותם במצוה זו, ומתעטפים בטלית בפ"ע.

נ"ל ששיבר התכוון לילדים קטנים כבני 6-7 ומעלה ואילו אתה מדבר על בני 12 וזה ברור..

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ב' דצמבר 06, 2010 11:18 pm
על ידי מורה צדק
כעת ראיתי בספר הנפלא שו"ת אדרת תפארת ח"ה, ושם סי' ד' הביא בקיצור בעניין זה, שבאור תורה הובא שנהגו כן במקומם (צפון אפריקה, תונס ועו'), ועוד הביא שם מספר לדעת חכמה ומוסר עה"ת סוף פרשת נשא (להרב נסים עטיה שליט"א), שכתב שמצא בספר בנאות דשא להמקובל רבי מסעוד אדהאן פ"ב שכתב מנהג זה ושמקורו במש"נ ותנחת עלי ידיך (תהלים ל"ח ג'), ומברכותיך יבורך בית עבדך (שמו"ב ז' כ"ט). ולכאו' הוא עירוב פסוקים, כמו שהביא באדרת תפארת שם בשם הגאון הנאמ"ן. אך בכל זאת הוא סמך יפה.

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 10:56 am
על ידי כדכד
דוק וחלד כתב:אצל כלל עדות הספרדים האב מניח את ידיו על ראש ילדיו בברכת כהנים (עם הטלית), המנהג גורף וכמדומני נמצא בכל העדות. ואילו האשכנזים אפי' לא שמעו עליו.
.

אין נראה לי נכון
גם אצל האשכנזים יש הנוהגים כך וגם אצל הספרדים יש שאין נוהגים כך.

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 11:26 am
על ידי דרומי
האשכנזים בחו"ל כמעט ולא נושאים כפיים, כידוע

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 12:23 pm
על ידי כדכד
אצל האשכנזים בארץ

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 12:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:האשכנזים בחו"ל כמעט ולא נושאים כפיים, כידוע

ולכן יש להם עסק גדול עם "מנהגי נשיאת כפיים"...
ואיני יודע אם זהו מנהג כל האשכנזים, אך עכ"פ מנהגנו הוא שבאים כל הילדים (הן הקטנים והן הבחורים) ומתכנסים תחת טליתו של אביהם להסתתר תחתיה ולא להביט בכהנים.
אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 2:05 pm
על ידי מה שנכון נכון
עזריאל ברגר כתב:אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.

ראה כה"ח ס"ק קמ.

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 2:10 pm
על ידי עזריאל ברגר
מה שנכון נכון כתב:
עזריאל ברגר כתב:אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.

ראה כה"ח ס"ק קמ.

יישר כח.

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 2:14 pm
על ידי איש גבעות
עזריאל ברגר כתב:
דרומי כתב:האשכנזים בחו"ל כמעט ולא נושאים כפיים, כידוע

ולכן יש להם עסק גדול עם "מנהגי נשיאת כפיים"...
ואיני יודע אם זהו מנהג כל האשכנזים, אך עכ"פ מנהגנו הוא שבאים כל הילדים (הן הקטנים והן הבחורים) ומתכנסים תחת טליתו של אביהם להסתתר תחתיה ולא להביט בכהנים.
אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.

המנהג שמתכסים בטלית בשביל שלא יביטו בכהנים הובא כבר בבית יוסף.
ומה שמתכסים כולם תחת טלית אביהם הוא בפשיטות משום שאין להם טליתות משל עצמם כל זמן שאינם נשואים.

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 2:25 pm
על ידי עזריאל ברגר
איש גבעות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
דרומי כתב:האשכנזים בחו"ל כמעט ולא נושאים כפיים, כידוע

ולכן יש להם עסק גדול עם "מנהגי נשיאת כפיים"...
ואיני יודע אם זהו מנהג כל האשכנזים, אך עכ"פ מנהגנו הוא שבאים כל הילדים (הן הקטנים והן הבחורים) ומתכנסים תחת טליתו של אביהם להסתתר תחתיה ולא להביט בכהנים.
אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.

המנהג שמתכסים בטלית בשביל שלא יביטו בכהנים הובא כבר בבית יוסף.
ומה שמתכסים כולם תחת טלית אביהם הוא בפשיטות משום שאין להם טליתות משל עצמם כל זמן שאינם נשואים.

ובפועל - המנהג הזה קיים כמדומני רק בקהילות אשכנזיות, ולא בכולן (בפרט לא ראיתיו אצל הנושאים כפיהם בימות החול).

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 2:33 pm
על ידי נוריאל עזרא
עזריאל ברגר כתב:
איש גבעות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
דרומי כתב:האשכנזים בחו"ל כמעט ולא נושאים כפיים, כידוע

ולכן יש להם עסק גדול עם "מנהגי נשיאת כפיים"...
ואיני יודע אם זהו מנהג כל האשכנזים, אך עכ"פ מנהגנו הוא שבאים כל הילדים (הן הקטנים והן הבחורים) ומתכנסים תחת טליתו של אביהם להסתתר תחתיה ולא להביט בכהנים.
אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.

המנהג שמתכסים בטלית בשביל שלא יביטו בכהנים הובא כבר בבית יוסף.
ומה שמתכסים כולם תחת טלית אביהם הוא בפשיטות משום שאין להם טליתות משל עצמם כל זמן שאינם נשואים.

ובפועל - המנהג הזה קיים כמדומני רק בקהילות אשכנזיות, ולא בכולן (בפרט לא ראיתיו אצל הנושאים כפיהם בימות החול).

לגבי המנהג שמכסים את הילדים בטלית. באיזורנו בכל הבתי כנסת שהייתי כל ספרדים גם נהגו בזה. וגם מאז שאני קטן ככה אני זוכר שנהגו בבתי הכנסת.
(אם כי אינני יודע אם נהגו בזה רק בארץ או שזה מנהג שבא מחו"ל גם אינני יודע לגבי מקומות אחרים אלא רק מעירי).

הוספה: שאלתי את סבא שלי אם הם עשו כן במרוקו, ואמר שבזמן שהוא היה אצלהם ב'הרפוד' לא היו בכלל כוהנים ואינו יודע לגבי מקומות אחרים.

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 2:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
נוריאל עזרא כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איש גבעות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
דרומי כתב:האשכנזים בחו"ל כמעט ולא נושאים כפיים, כידוע

ולכן יש להם עסק גדול עם "מנהגי נשיאת כפיים"...
ואיני יודע אם זהו מנהג כל האשכנזים, אך עכ"פ מנהגנו הוא שבאים כל הילדים (הן הקטנים והן הבחורים) ומתכנסים תחת טליתו של אביהם להסתתר תחתיה ולא להביט בכהנים.
אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.

המנהג שמתכסים בטלית בשביל שלא יביטו בכהנים הובא כבר בבית יוסף.
ומה שמתכסים כולם תחת טלית אביהם הוא בפשיטות משום שאין להם טליתות משל עצמם כל זמן שאינם נשואים.

ובפועל - המנהג הזה קיים כמדומני רק בקהילות אשכנזיות, ולא בכולן (בפרט לא ראיתיו אצל הנושאים כפיהם בימות החול).

לגבי המנהג שמכסים את הילדים בטלית. באיזורנו בכל הבתי כנסת שהייתי כל ספרדים גם נהגו בזה. וגם מאז שאני קטן ככה אני זוכר שנהגו בבתי הכנסת.
(אם כי אינני יודע אם נהגו בזה רק בארץ או שזה מנהג שבא מחו"ל גם אינני יודע לגבי מקומות אחרים אלא רק מעירי).

הוספה: שאלתי את סבא שלי אם הם עשו כן במרוקו, ואמר שבזמן שהוא היה אצלהם ב'הרפוד' לא היו בכלל כוהנים ואינו יודע לגבי מקומות אחרים.

אני מדבר על כיסוי פני הילדים, ולא על הנחת יד על ראשם.

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 2:49 pm
על ידי נוריאל עזרא
עזריאל ברגר כתב:
נוריאל עזרא כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איש גבעות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
דרומי כתב:האשכנזים בחו"ל כמעט ולא נושאים כפיים, כידוע

ולכן יש להם עסק גדול עם "מנהגי נשיאת כפיים"...
ואיני יודע אם זהו מנהג כל האשכנזים, אך עכ"פ מנהגנו הוא שבאים כל הילדים (הן הקטנים והן הבחורים) ומתכנסים תחת טליתו של אביהם להסתתר תחתיה ולא להביט בכהנים.
אגב: איסור ההבטה בכהנים בגבולין - אינו משום שכינה ששורה עליהם (שאין זה אלא במקדש) אלא מפני חשש היסח הדעת.

המנהג שמתכסים בטלית בשביל שלא יביטו בכהנים הובא כבר בבית יוסף.
ומה שמתכסים כולם תחת טלית אביהם הוא בפשיטות משום שאין להם טליתות משל עצמם כל זמן שאינם נשואים.

ובפועל - המנהג הזה קיים כמדומני רק בקהילות אשכנזיות, ולא בכולן (בפרט לא ראיתיו אצל הנושאים כפיהם בימות החול).

לגבי המנהג שמכסים את הילדים בטלית. באיזורנו בכל הבתי כנסת שהייתי כל ספרדים גם נהגו בזה. וגם מאז שאני קטן ככה אני זוכר שנהגו בבתי הכנסת.
(אם כי אינני יודע אם נהגו בזה רק בארץ או שזה מנהג שבא מחו"ל גם אינני יודע לגבי מקומות אחרים אלא רק מעירי).

הוספה: שאלתי את סבא שלי אם הם עשו כן במרוקו, ואמר שבזמן שהוא היה אצלהם ב'הרפוד' לא היו בכלל כוהנים ואינו יודע לגבי מקומות אחרים.

אני מדבר על כיסוי פני הילדים, ולא על הנחת יד על ראשם.

גם אני מדבר על זה. שמים את הטלית באופן שתסתיר את הפנים היא אינה מקופלת ורק מניחים על הראש, אלא פותחים הטלית ופורסים כמו אוהל. היום רואים כאלה שרק מניחים על הראש כנראה הדורות היותר צעירים שלא הבינו על מה העניין רק הניחו ותו לא.

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 2:51 pm
על ידי מה שנכון נכון
אגב, פעמים פני הילדים לכיוון הוריהם במקום לכיוון הכהנים.

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 2:56 pm
על ידי עזריאל ברגר
מה שנכון נכון כתב:אגב, פעמים פני הילדים לכיוון הוריהם במקום לכיוון הכהנים.

מדוע כתבת את זה באותיות קטנות?!
צריך לפרסם את זה בשער בת רבים וללמד את האנשים שלא יבטלו דינא דגמרא (שהוא לכאורה מדאורייתא)!

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 2:58 pm
על ידי איש גבעות
אכן מצוי מאד.
והוא שיבוש גמור וראוי להעיר על כך.

נ.ב.
מענין מאד שכל ענין כיסוי הטלית שמתכסים הכהנים שנדמה לנו היום שהוא חלק עיקרי ממצווה זו, לא מובא כלל בגמרא ובראשונים. אדרבה מדבריהם מוכח שלא נהגו כן. הביאו בית יוסף שכך היה המנהג במצרים וכנראה שמשם התפשט לשאר ארצות.

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 8:42 pm
על ידי לבי במערב
כשזכיתי להסתופף תחת טלית זקני, נהג להעמידני מלפניו - כדי שיהיו פני כנגד הכהנים.

לעיקר האשכול, ראוי להעיר מ'היום יום' טו תשרי (ומקורו ב'רשימת היומן' ע' רחץ. שה. שנא).

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 11:24 pm
על ידי גל של אגוזים
שמעתי מת"ח חשוב שעורר בזה המנהג שאינו נכון כיון שעיקור הטעם הנוגע בזמננו [דאין ידי הכהנים מגולים] הוא כדי לכוון יותר וע"י הכנסת הילדים אדרבה מפריע כוונתו, וע"כ עורר הנ"ל דיותר נכון להשאירם בבית או בחוץ והם בכלל עם שבשדות.

אכן אני ממשיך במנהג אבותי להכניס הילדים ומשתדל לכוון בכל זאת.

Re: מנהג ומקורו - או....??

פורסם: ג' דצמבר 29, 2020 10:12 am
על ידי כדכד
עזריאל ברגר כתב:...
ובפועל - המנהג הזה קיים כמדומני רק בקהילות אשכנזיות, ולא בכולן (בפרט לא ראיתיו אצל הנושאים כפיהם בימות החול).

בקהילות רבות ההזדמנות של הילדים להתפלל עם הוריהם בתפילה שנושאים בה כפים היא בשבתות ולא בימות החול. אולי מה שלא ראה מר מנהג זה בימות החול הוא משום כך ולא משום שאין נוהגים בו עקרונית.
אני, עכ"פ, ראיתי לפחות בשבתות וימים טובים אשכנזים הנוהגים בזה ובקהילות הנוהגים לישא כפים בכל יום

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ג' דצמבר 29, 2020 10:25 am
על ידי עזריאל ברגר
בימות החול - רבים אינם מכסים פניהם כלל. ושמא מכיוון שאינם רוצים לכסות את התפילין?

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ג' מאי 25, 2021 9:40 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
שמעתי מחכ"א שאין לנהוג כן, כיון שזה נראה זלזול בכהנים. שכביכול האבא מברכם, ולא הכהן.
ולעצם המנהג. זכורני שהייתי ילד סמוך לבר מצוה והייתי מתפלל עם המקובל מהר"י כדורי וכולנו היינו נאספים בברכת כהנים אצלו והיה פורש ידיו עלינו.

Re: כיסוי האבות לבנים בטליתן בברכת כהנים

פורסם: ג' מאי 25, 2021 9:42 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
לבי במערב כתב:כשזכיתי להסתופף תחת טלית זקני, נהג להעמידני מלפניו - כדי שיהיו פני כנגד הכהנים.

לעיקר האשכול, ראוי להעיר מ'היום יום' טו תשרי (ומקורו ב'רשימת היומן' ע' רחץ. שה. שנא).

זקנך נהג דין ולא חומרא.