עמוד 1 מתוך 1

שם הויה בסידורים

פורסם: א' יוני 05, 2016 7:31 pm
על ידי משולש
שלום וברכה לרבנן ותלמידיהון.
האם שמיע למישהו כאן מה דעת התורה ומה מנהג העולם בכתיבת השמות בסידורים ובמחזורים, האם כותבים בשם הויה או שני יודין? (או שלושה).
בתודה מראש

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: א' יוני 05, 2016 7:44 pm
על ידי יעקובי

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ב' יוני 06, 2016 11:01 am
על ידי מצפה
בכמה וכמה חצרות חסידים הקפידו במשך הדורות להתפלל דוקא מתוך סידור בית יעקב, או תפלה ישרה וכתר נהורא באדריטשוב, ולא מפני הנוסח שלהם רק דוקא מפני שהם כמעט היחידים שנדפסו בשם הוי"ה המפורש.
וראיתי מצדיקים שהיו מקפידין בזה. וגם כתב כן השל"ה אודות ההפטרה שיקראו דוקא ממה שנדפס הוי"ה מפורש.

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ב' יוני 06, 2016 11:09 am
על ידי בברכה המשולשת
ולגבי תקופת הגאונים, יעויין במאמרו של פליישר

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ב' יוני 06, 2016 11:38 am
על ידי איש_ספר
לפני כמאה וחמישים שנה היה פולמוס ע"כ, כשהגה"צ רי"מ ממינסק הרעיש על המדפיסים שהתחילו להדפיס שם הוי"ה בסידורים.
מעט ע"ז במאמרו של ר' יהושע מונדשיין ז"ל בזכור לאברהם תשנ"ו עמ' דש, וע"ע מענה אדר"ת אליהו להאדר"ת סי' קלב בתשובתו לחכם זה

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ב' יוני 06, 2016 11:50 am
על ידי יין המשמח
בתורת שלום - שאלות ותשובות (נמצא על האוצר)
יש תשובה לאשר החלפת שם הוי' בב' יו"דים בסידורים. עיי"ש

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ב' יוני 06, 2016 11:59 am
על ידי חכם באשי
זכור לי שאחד מגדולי המקובלים בתקופת הראשונים מחה על מקובל אחר (אולי ר' יוסף ג'יקטליה, בעל שערי אורה) על מנהגו לכתוב בספריו את שם הוי"ה במילואו וכסידורו.

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ב' יוני 06, 2016 2:00 pm
על ידי אבא יודן
וכשהמדפיסים יבטלו גזירה זו מעלינו, נקבע ע"ז יו"ט
"ב.? ב.? אתנטילת אדכרתא מן סדוריא ומן ברכוניא"
שפעם אחת גזרו המדפיסים וכו' וכו'

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ב' יוני 06, 2016 2:01 pm
על ידי חכם באשי
לא המדפיסים צריכים לבטל זאת, אלא הרוכשים. כשהם יבהירו למדפיסים שאין חפצם בכאלו סידורים.
בינתיים זה לא הולך להיות בטווח הקרוב.
ואם אתה מאוד רוצה לבטלו, תשקיע כך וכך אלפים (בדולרים) ותדפיס סידורים. בהצלחה!...

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ב' יוני 06, 2016 2:44 pm
על ידי פלגינן
משולש כתב:שלום וברכה לרבנן ותלמידיהון.
האם שמיע למישהו כאן מה דעת התורה ומה מנהג העולם בכתיבת השמות בסידורים ובמחזורים, האם כותבים בשם הויה או שני יודין? (או שלושה).
בתודה מראש

עיין דברי הנאמ"ן, אור תורה, י' כהן (עורך), תשע"ג – תקנד, עמ' תתרפג–תתרפה; תגובה 'בענין הדפסת שם הוי"ה בסידורים', אור ישראל (מאנסי), סא (שנה טז א), עמ' שח–שט
ו; להלכה: רמ"א רייך, קדש לה' – דיני שמות השי"ת, סי' כא סעיף ו.

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ג' יוני 07, 2016 7:31 pm
על ידי גם כי אלך
בספה"ק מאור ושמש פר' עקב ד"ה הן לה' אלקיך. שרבו הרה"ק רר"א מליזענסק זי"ע התפלל בסידור האר"י מפני שהשם הוי' נכתב שם בכתיבה תמה.

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ה' יוני 23, 2016 7:13 pm
על ידי גימפעל
ראיתי לאחרונה ספר תהילים ששמות ההוי"ה עשה בצבע אדום-צהוב, ובהקדמה מסביר שזה ע"פ דברי מהרח"ו שצריך לצייר צורת אש באמירת השמות.

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ה' יוני 23, 2016 9:10 pm
על ידי קו ירוק
גימפעל כתב:ראיתי לאחרונה ספר תהילים ששמות ההוי"ה עשה בצבע אדום-צהוב, ובהקדמה מסביר שזה ע"פ דברי מהרח"ו שצריך לצייר צורת אש באמירת השמות.

עוד הזוי אחד.. ועוד מצא זאת בקבלה...

אציין, שבכתב היד העתיק ביותר הקיים כ'קודקס' (פנקס/ספר כרוך) ולא כספר תורה - הלא הוא כתר ארם צובה,
כתבו שם הוי"ה בג' יודי"ן, ולא כמו שהעולם מדפיס היום בב' יודי"ן. ושניהם אין בהם קדושה ממשית.. רק סימן.
כנראה שככל שנוקפים השנים מייחסים לזה חשיבות כאילו זה שם, כמו הנמנעים מלכתוב' בעזרת ה' וכותבים בעזרת ד', ועוד כמה שנים יעברו לג' ..

הפשוט הוא שכמו שבזמן הגאונים (כתר אר"ץ והדומים לו) לא כתבו שם הוי"ה על דבר שאינו ספר תורה כהלכתו, לאו שפיר עבידי אותם המדפיסים כהיום ש'מצטקי בחסידותא'
ומדפיסים שם הוי"ה. היום כל המרבה הרי זה משובח.. כמו שם הוי"ה בצהוב אדום כנאמר בריש דברי.

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ה' יוני 23, 2016 9:19 pm
על ידי בברכה המשולשת
למיטב זכרוני יש סידור כוונות עם צבעים, אך איני זוכר אם צבעו את שם הויה

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ג' יוני 27, 2017 10:50 pm
על ידי וונדרבר
פלגינן כתב: עיין דברי הנאמ"ן, אור תורה, י' כהן (עורך), תשע"ג – תקנד, עמ' תתרפג–תתרפה.

ראה אור תורה שנת תשע"ג (גליון תקנ"ד) שם, שמביא שבסידור תפילת ישרים ליוורנו תק"ס (עם הגהות מרן חיד"א) כותבים המדפיסים בתור חידוש שהם מדפיסים שם הוי"ה במלואו.
אור תורה תקנד1.jpg
אור תורה תקנד1.jpg (21.91 KiB) נצפה 7133 פעמים

אור תורה תקנד2.jpg
אור תורה תקנד2.jpg (39.66 KiB) נצפה 7133 פעמים

והנה שער סידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס
תפלת ישרים1.jpg
תפלת ישרים1.jpg (54.45 KiB) נצפה 7133 פעמים

צילום נוסף
תפלת ישרים תקס2.jpg
תפלת ישרים תקס2.jpg (51.03 KiB) נצפה 7133 פעמים

אך האמת היא שסידור זה לא היה הראשון שהדפיס שם הוי"ה במלואו, וכבר יותר משישים שנה לפניו נדפס סידור כזה,
ראה
viewtopic.php?f=17&t=22316#p220279
מדובר בסידור בית תפלה קושטא תצ"ה שנדפס בהסכמתו ובעידודו של בעל מחנה אפרים, (על ההסכמה חתומים עוד מרבני קושטא).
בית תפלה1.jpg
בית תפלה1.jpg (29.18 KiB) נצפה 7133 פעמים

בית תפלה2.jpg
בית תפלה2.jpg (39.33 KiB) נצפה 7133 פעמים

בית תפלה3.jpg
בית תפלה3.jpg (38.7 KiB) נצפה 7133 פעמים

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ד' יוני 28, 2017 12:08 am
על ידי יוצא פוניבז'
אגב, בכל התנ"כים הישנים שבכתב יד כולל הכתר, שם ה' נכתב במילואו, ולא כפי שנטען כאן באחת התגובות.

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ד' יוני 28, 2017 6:59 am
על ידי פלגינן
טרום עידן הדפוס, או אולי יותר בתקופת הגניזה [גאונים] לא נהגו כלל בכתיבת השם כצורתו, וסידור ייחודי שנהג כך, גרם לפליישר לפרסם מאמר מיוחד אודותיו בשם 'סידור השם המפורש: לנוסחי התפילה של בני ארץ ישראל בשבתות ובשבתות ראש חודש'.

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ו' יוני 30, 2017 1:49 am
על ידי הגיונות
יין המשמח כתב:בתורת שלום - שאלות ותשובות (נמצא על האוצר)
יש תשובה לאשר החלפת שם הוי' בב' יו"דים בסידורים. עיי"ש


לפני כו"כ שנים הובאה בעיתון כפר חב"ד שמועה בשמו של הרה"ח ר' פסח צבי שמערלינג שמהורש"ב התרעם על שהדפיסו בסידורים את שם הוי"ה שלא ככתבו, והתבטא על כך, שגם מהסידור רוצים לגרש את הקב"ה.

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ו' יוני 30, 2017 8:38 am
על ידי ברוז
ראה כאן בהסכמתו של הרה"ק מוהר"י מקוידינוב זי"ע על הנחיצות להתפלל דוקא בסידור שהשמות הקדושים כתובים במילואם ובנקודותיהם.
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?156530&pageid=P0010

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ו' יוני 30, 2017 11:34 am
על ידי הגיונות
לא ראיתי שציינו כאן באשכול לתשובתו של האדר"ת בשו"ת 'מענה אליהו' סי' קלב.

מאמר קצר של ר"ב אובלנדר בנושא מתוך העו"ב.

שינוי כתיבת שם ה' בסידורים.pdf
(528.77 KiB) הורד 326 פעמים

בקובץ השביעי של 'חצי גבורים' מאלול תשע"ד נדפס מאמר של הר"י לויפר בעניין זה.

Re: שם הוי' בסידורים

פורסם: ד' אפריל 03, 2019 11:34 am
על ידי לבי במערב
הגיונות כתב:
יין המשמח כתב:בתורת שלום - שאלות ותשובות (נמצא על האוצר) יש תשובה לאשר החלפת שם הוי' בב' יו"דים בסידורים. עיי"ש

לפני כו"כ שנים הובאה בעיתון כפר חב"ד שמועה בשמו של הרה"ח ר' פסח צבי שמערלינג שמהורש"ב התרעם על שהדפיסו בסידורים את שם הוי"ה שלא ככתבו, והתבטא על כך, שגם מהסידור רוצים לגרש את הקב"ה.

בתשובה הנ"ל מדבר בנוגע למעשה (הדפסת סדור תהלת ה' בראסטאוו-דאן); ומעשה רב ועדיפא.

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: ו' אפריל 05, 2019 2:57 am
על ידי הגיונות
הגיונות כתב:לא ראיתי שציינו כאן באשכול לתשובתו של האדר"ת בשו"ת 'מענה אליהו' סי' קלב.

מאמר קצר של ר"ב אובלנדר בנושא מתוך העו"ב.

שינוי כתיבת שם ה' בסידורים.pdf

בקובץ השביעי של 'חצי גבורים' מאלול תשע"ד נדפס מאמר של הר"י לויפר בעניין זה.

מאמרו המפורט של הרב אובלנדר, נדפס בשנית כעת (עם הוספות) בקובץ היכל הבעש"ט החדש (קיץ ע"ט), ומשם תדרשנו [ושם גם הביא את השמועות שהבאתי לעיל].

Re: שם הויה בסידורים

פורסם: א' אפריל 07, 2019 12:19 pm
על ידי ארזי הלבנון
משולש כתב:שלום וברכה לרבנן ותלמידיהון.
האם שמיע למישהו כאן מה דעת התורה ומה מנהג העולם בכתיבת השמות בסידורים ובמחזורים, האם כותבים בשם הויה או שני יודין? (או שלושה).
בתודה מראש

עיין בספר 'עטרת אבות', נספח סוף חלק א'; וכן בסידור 'עטרת אבות' (מנהגי מרוקו) שיצא כעבור זמן, שהקפיד על כתיבת שני יודי"ן דווקא, וע"ש שהאריך בזה בטוטו"ד.