עמוד 1 מתוך 7

לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 7:38 am
על ידי הגהמ
מדי פעם אנו נתקלים במקרים שמחבר אחד מצהיר בספרו שדברים הנמצאים בספר שני גנובים הם מאתו. לרוב מדובר בהאשמות אנונימיות ומפני הכבוד וכדו' חס המחבר על כבוד ה'גנב' ולא הוקע אותו נגד השמש. ואמנם עתה בעידן התקליטורים הרי ספרן פתיחו ובקל אפשר לערוך בדיקה ולראות אם יימצא הגנב.

מחד גיסא לכאורה יש תועלת בכך שתוחזר עטרה ליושנה וידובבו שפתי המחבר האמיתי בקבר, ובכן עלה ברעיוני שאולי כדאי לפתוח אשכול לרכז תחת גג אחד מקרים כאלו כדי שיוכלו החברים לעזור בחיפושים או ליהנות מהתוצאות. אבל מאידך גיסא אני מתלבט בזה שאולי לא נכון לגלות קלונם של ה'גנבים' בפומבי מאחר שגם שנאתם וגם קנאתם כבר עברה, ומה לנו לגלות מה שכיסה עתיק יומין.

מה דעת חו''ר אתרא קדישא הדין?

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 8:31 am
על ידי עזריאל ברגר
לא תמיד אם ראית אותו הדבר בשני ספרים זה אומר שהם העתיקו זה מזה. לפעמים יש להם מקור שלישי.
לדוגמא אם אמצא דבר ב"תולדות יעקב יוסף" ובאחד מספרי אדמו"ר הזקן (ומסתמא יש רבים כאלו), לא אומר שהוא העתיק מהרי"י אלא ההנחה הפשוטה היא שהוא קיבל זאת מרבו המגיד ממעזריטש, והמגיד והרי"י שניהם קיבלו זאת מרבם הבעש"ט.


וכיוון שכך - מי שמך לאיש שר ושופט על הקדמונים?

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 9:07 am
על ידי בריושמא
האומנם מצאת דברים רבים זהים ב"תולדות יעקב יוסף" ובאחד מספרי אדמו"ר הזקן?
אולי יראנו מר אחד מן הדברים הרבים הללו ויפרש לנו את ה'מסתמא'?
רק לשם כך היה כדאי לפתוח את האשכול הזה.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 10:06 am
על ידי חד ברנש
הגהמ,
מה לך ולצרה זו? אם המחבר הנגנב העלים את שם הגנב (לטענתו) מדוע לך להיות הדובר שלו?
ואולי הנגנב לא בדיוק צודק? האם המחבר השני, זה שנטען כלפיו שהוא גנב, עומד לפנינו להגן על שמו?

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 10:10 am
על ידי יאיר
הבאתי פה בעבר (כעת איני מוצאו) צילום מספר באוצר, ממחבר ש[לפחות את]העמוד הראשון בפירושו לתורה העתיק מילה במילה מפירושו של מנדלסון שר"י - "הביאור".

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 10:31 am
על ידי משה גרוס
יאיר כתב:מפירושו של מנדלסון שר"י


אולי לא היה צדיק גדול, אבל רשע הוא לא היה

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 10:42 am
על ידי מה שנכון נכון
הגהמ כתב:מחד גיסא לכאורה יש תועלת בכך שתוחזר עטרה ליושנה וידובבו שפתי המחבר האמיתי בקבר

בכמה ספרים כתבו שאין המחבר האמיתי מפסיד בכך, ואף שאומרים את השמועה בשם אחרים, מכיון שהקב"ה יודע האמת שפתות המחבר האמתי דובבות בקבר. וביארו בזה את הכתוב בשרתי צדק בקהל רב הנה שפתי לא אכלא ה' אתה ידעת.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 10:46 am
על ידי יאיר
משה גרוס כתב:
יאיר כתב:מפירושו של מנדלסון שר"י


אולי לא היה צדיק גדול, אבל רשע הוא לא היה


נונו. חכה לתגובת החברים...

וכבר העיד עליו הגר"א שרשע הוא במעשה עם האבן שמרחיקה מים.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 10:49 am
על ידי מה שנכון נכון
'התוכחו' ע"ז בקובץ המעיין לפני כמה שנים.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 11:02 am
על ידי יאיר
מה שנכון נכון כתב:
הגהמ כתב:מחד גיסא לכאורה יש תועלת בכך שתוחזר עטרה ליושנה וידובבו שפתי המחבר האמיתי בקבר

בכמה ספרים כתבו שאין המחבר האמיתי מפסיד בכך, ואף שאומרים את השמועה בשם אחרים, מכיון שהקב"ה יודע האמת שפתות המחבר האמתי דובבות בקבר. וביארו בזה את הכתוב בשרתי צדק בקהל רב הנה שפתי לא אכלא ה' אתה ידעת.

הטעות נובעת מכך שאנשים מערבבים את "אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא: כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם, שנאמר: ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי" (וכן בברייתא דאבות ו,ו)

בעוד שבמימרה השניה כתוב כך: "דאמר ר' יוחנן משום ר' שמעון בן יוחי כל תלמיד חכם שאומרים דבר שמועה מפיו בעולם הזה שפתותיו דובבות בקבר".

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 11:11 am
על ידי מה שנכון נכון
זו לא "טעות" ופשטות התלמוד ביבמות צז. ובבכורות לא: היא שרק כשאומרים משמו דובבות שפתותיו, ולכן קפדו ר' יוחנן ורב ששת. אלא שאעפ"כ חידשו הספרים שכשהוא אנוס וגזלו ממנו בע"כ אינו מפסיד, אך אם יכול בחייו לתקן יעשה כך.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 1:31 pm
על ידי עזריאל ברגר
בריושמא כתב:האומנם מצאת דברים רבים זהים ב"תולדות יעקב יוסף" ובאחד מספרי אדמו"ר הזקן?
אולי יראנו מר אחד מן הדברים הרבים הללו ויפרש לנו את ה'מסתמא'?
רק לשם כך היה כדאי לפתוח את האשכול הזה.

אולי טעיתי ונקטתי דוגמא שגויה, אבל יש הרבה דוגמאות כאלו בדברי רבותינו שבכל הדורות.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 1:41 pm
על ידי י. אברהם
הגהמ כתב:אבל מאידך גיסא אני מתלבט בזה שאולי לא נכון לגלות קלונם של ה'גנבים' בפומבי מאחר שגם שנאתם וגם קנאתם כבר עברה, ומה לנו לגלות מה שכיסה עתיק יומין.

גם נכדם החיים עמנו היום יתביישו.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 2:22 pm
על ידי ישראל אליהו
1. אחד האופציות לדעת אם מישהו באמת העתיק, באם העתיק גם את טעות..

2. מעודי לא הבנתי את הראיה ממרדכי, לגבי מביא גאולה לעולם. דלמא זה היה דוקא שם, בכדי להקדים רפואה. וכי נאמר שמי שילמד שבעים שפות, מביא גאולה לעולם?

3. יש לעיין, אם שפתותיו דובבות גם במקרה שציינו זאת בשם ספרו, ולא בשמו, כגון: "בספר אבי עזרי כתוב כך וכך"?

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 2:32 pm
על ידי יאיר
ישראל אליהו כתב:1. אחד האופציות לדעת אם מישהו באמת העתיק, באם העתיק גם את טעות..

2. מעודי לא הבנתי את הראיה ממרדכי, לגבי מביא גאולה לעולם. דלמא זה היה דוקא שם, בכדי להקדים רפואה. וכי נאמר שמי שילמד שבעים שפות, מביא גאולה לעולם?

3. יש לעיין, אם שפתותיו דובבות גם במקרה שציינו זאת בשם ספרו, ולא בשמו, כגון: "בספר אבי עזרי כתוב כך וכך"?


1.נכון.

2.נ"ל ממה שהכתוב "טרח" לכתוב "למלך בשם מרדכי" (ולכאורה מיותר אלא) ללמדך ש"כל האומר דבר בשם אומרו וכו' " כל' זה חוק שה' קבע ונלמד מפס' זה.

3.לעיל כבר אמרו שגם אם לא הזכירו שמו כלל, שפתותיו דובבות, כ"ש במקרה זה ופשוט.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 2:49 pm
על ידי ישראל אליהו
יאיר כתב:
2.נ"ל ממה שהכתוב "טרח" לכתוב "למלך בשם מרדכי" (ולכאורה מיותר אלא) ללמדך ש"כל האומר דבר בשם אומרו וכו' " כל' זה חוק שה' קבע ונלמד מפס' זה.

דלמא הכתוב טרח לכתוב, בשביל שנבין את רצף ה"מקרים" שהובילו לנס. שהרי אם לא היתה אומרת למלך בשם מרדכי, לא היה קורה הנס. [וכן אם לא היה יודע שבעים שפות].

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 2:54 pm
על ידי יאיר
כתוב " וַיִּוָּדַע הַדָּבָר לְמָרְדֳּכַי, וַיַּגֵּד לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה; וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לַמֶּלֶךְ, בְּשֵׁם מָרְדֳּכָי."

גם אם היה כתוב רק את המודגש, היינו מבינים שאמרה בשם מרדכי.

(כ"ש לאחר שזה כתוב בפירוש אח"כ שהוא זה שהציל את אחשוורוש).

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 3:00 pm
על ידי ישראל אליהו
איך היינו מבינים?
ואי משום שכתוב אח"כ שהציל, אין זה דרך הכתוב.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 3:03 pm
על ידי בקי בן יגלי
מה שנכון נכון כתב: בכמה ספרים כתבו שאין המחבר האמיתי מפסיד בכך, ואף שאומרים את השמועה בשם אחרים, מכיון שהקב"ה יודע האמת שפתות המחבר האמתי דובבות בקבר.

יש לציין שבחיפוש באוצר החכמה בשמות מחברים "בעילום שם" נמצא 368 ספרים שלא כתוב שם מחבריהם.
לגבי צעקת המחברים "גנוב הוא מאתי": . ידוע שהראש נקרא גנב, שלפעמים רואה אדם דבר באיזה ספר ואחרי כמה שנים שכח שראה ובטוח שהוא עצמו חידש כן.
והאמת היא שקשה להוכיח אם גנב זאת או לא. כי הרבה פעמים לא גנב זאת רק שני נביאים נתנבאו באותו דבר.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 3:06 pm
על ידי יאיר
ישראל אליהו כתב:איך היינו מבינים?
ואי משום שכתוב אח"כ שהציל, אין זה דרך הכתוב.

???

עד כדי כך כבודו בקי מה דרך הכתוב ומה לא?

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 3:17 pm
על ידי מה שנכון נכון
יש להעיר ממה שמצאנו לפעמים לגדולי הדורות שהעירו בכיו"ב. [לא רק המחבר או בניו שבאים להשיב את שלהם כמקרה רי"א ורמ"ע].
למשל החיד"א ביחס לספר מגדול דוד. ראה בשה"ג בערכו ובערך מחברו האמתי ר"ח כהן.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 3:25 pm
על ידי ישראל אליהו
יאיר כתב:
ישראל אליהו כתב:איך היינו מבינים?
ואי משום שכתוב אח"כ שהציל, אין זה דרך הכתוב.

???

עד כדי כך כבודו בקי מה דרך הכתוב ומה לא?

גם לפי דעת כת"ר, שאפשר לסמוך על מ"ש להלן, א"כ שיהיה כתוב שם הכל, שמרדכי אמר לאסתר, ושלום על ישראל.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 3:38 pm
על ידי יאיר
יש דברים ברורים שגם אני מודה שאין דרך הכתוב...

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 3:43 pm
על ידי אוצר החכמה
ישראל אליהו כתב:איך היינו מבינים?
ואי משום שכתוב אח"כ שהציל, אין זה דרך הכתוב.



את הקושיה שאתה שואל אתה יכול לשאול כמעט על כל הראיות מפסוקים שחז"ל מביאים במסכת אבות.
וזו טעות בהבנה. אין הכוונה שיש כאן ראיה באופן כל אחד יכול להוכיח את הראיה הזאת מהפסוק. אלא שהאמורא או התנא אומר לנו שזה כוונת הפסוק וכך היא המציאות שהאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם. ולכן הכתוב אומר ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי. אבל לא שזה הפירוש היחיד האפשרי.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 4:05 pm
על ידי הגהמ
תודה לכל המשיבים ועונים,

כנראה יש כאן סנהדרין שפתחו כולם לזכות, וא''כ לא אעבור על דברי חבירי ומוטב שאהיה נזיר ולא אגלה משפחות. ואמנם קצת מתמיה שאין אף אחד כאן הפותח לחובה, וכי לא היה לעולמים שעסקו רבים וטובים בכיוצ''ב, כמו שהעיר הרב מה שנכון מד' הרחיד''א. ואחרון חביב כבר פירסם ידידינו הח''ביב מאמרו של הרש''א, 'הגונב מן הספר', העוסק כל כולו בכגון זה.

לכשתמצא לומר בנידון דידן קיל טפי שהרי איני אומר לזהות מקרים של גניבה ספרותית שלא עמדו עליהם, רק מדובר במקרים שכבר הואשמו ה'גנבים' בעילום שם, ויתכן שע''י זהות הנאשמים יוכלו ליתן עדיהם ויצדקו במקרים שנוכל להיווכח שלא נכונה ההאשמה. ואמנם בכל אופן, כאמור, אני מוכן לקבל שכר על הפרישה וכוסה קלון ערום.

בקשר להראיה מהפסוק במגילת אסתר, בודאי הפשט הפשוט הוא כדברי הרב אוצה''ח, אבל נזכרתי שיש גם ביאור יפה על דרך החידוד מהמגיד מדובנא שראיתי בחוברת 'בת קול יעקב' שהעלה אחד לחברנו לכאן לפני איזה שנים.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 4:38 pm
על ידי מחולת המחנים
בעוה"ר זו מכה מצויה להתהדר בתורתם של אחרים מבלי לציין לבעל החידוש, ובודאי בשל כך מתעכבת הגאולה.

היו שהתירו לעצמם מדברי המדרש (ילקוט שמעוני משלי) עה"פ "לא יבוזו לגנב כי יגנוב" וז"ל: אבל המתגנב על חברו והולך ושונה פרקו אע"פ שנקרא גנב זוכה לעצמו, שנאמר לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב.
ואין זה מבורר.

בזכרוני שהיה מאמר בקובץ ישורון על גניבות ספרותיות, ספרים שלמים שנגנבו ממחבריהם ונדפסו תחת שם אחר, (תיקון: העירוני שזהו מאמרו של ר"ש אשכנזי שנזכר למעלה).
הספר מגדל דוד (לידא) נידון כאן כו"כ פעמים.

---
בהקשר לזה מסופר על מחבר ספר אחד שהעתיק בספרו קטעים שלמים מחידושי מרן רי"ז הלוי מבריסק, מבלי לציין את מקורם, מששאלוהו כיצד אינו מתבייש בגניבת החידו"ת, השיב הלה: חידושים אלו עלו בלבי עוד לפני שראיתי את דברי הגרי"ז מבריסק, אלא בהיות שהגרי"ז היה אמן הניסוח לכן פשוט העתקתי את הדברים מספרו.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 4:58 pm
על ידי איש_ספר
כבר נשאלה שאלה זו בבית מדרשנו זה כמה, ואין פותר
ראו למשל כאן
viewtopic.php?t=3253#p111410

יש תח"י ספר ממחבר אמריקני אחד ובסוף ימיו בארה"ק, שיש לו כו"כ ספרים באוצר. ולא הכנסתי אותו לאוצר, משום שראיתי שזקנותו ביישה את ילדותו, מה עשה? נטל ג' ספרים נפתחים של איזה רב מטיף אמריקני, והחליף להם את השערים וסופי ההקדמות, באופן גס המביא לידי גיחוך (שכן האותיות של פנים הספר אופייניות לדפוסי ארה"ב והשינויים במכונת כתיבה..) כמו"כ כשהמחבר מונה את יחוסו, הוא משמיט את היחוס וכותב כל מיני דברים על מקומו של היחוס בכלל (יחוס משלו כנראה לא היה לו...). בהקדמת הכרך יש הקדמה הלצית שכותרתה, שאלות שנשאלים רבני אמריקה, ושם יש גם איזה בדיחה על... מחברים גנבים! וזה כבר ענין לפסיכולוגים.
בהיות ויש לו נכדים המצוים עמנו לאוי"ט, חסתי על כבודם, והשארתי את הספר אצלי...

הנה כמה תמונות (כמובן שמחקתי את חתימתו)

111111111111.jpg
111111111111.jpg (163.37 KiB) נצפה 20754 פעמים
22222222222222.jpg
22222222222222.jpg (104.19 KiB) נצפה 20754 פעמים
3333333333333333.jpg
3333333333333333.jpg (173.64 KiB) נצפה 20754 פעמים
444444.jpg
444444.jpg (62.99 KiB) נצפה 20754 פעמים

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 5:42 pm
על ידי חד ברנש
ואם לא ציינת את הספר הגונב, מפאת כבודו וכבוד נכדיו, אציין לפחות את הספר הנגנב: http://beta.hebrewbooks.org/39367
פשוט הקלדתי כמה מילים מתוך אחד הקטעים המקוריים שהעלה אי"ס והספר הזה עלה..

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 7:33 pm
על ידי ישראל אליהו
אוצר החכמה כתב:
ישראל אליהו כתב:איך היינו מבינים?
ואי משום שכתוב אח"כ שהציל, אין זה דרך הכתוב.



את הקושיה שאתה שואל אתה יכול לשאול כמעט על כל הראיות מפסוקים שחז"ל מביאים במסכת אבות.
וזו טעות בהבנה. אין הכוונה שיש כאן ראיה באופן כל אחד יכול להוכיח את הראיה הזאת מהפסוק. אלא שהאמורא או התנא אומר לנו שזה כוונת הפסוק וכך היא המציאות שהאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם. ולכן הכתוב אומר ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי. אבל לא שזה הפירוש היחיד האפשרי.

אם כוונתך שבמסכת אבות, הראיות אינם ראיות חזקות, כי זה יותר מוסר וכדו', זה יתכן. אבל גם במגילה ט"ו. ובחולין ק"ד: דרשו כן.
ולא ראיתי [ואמנם, זו אינה ראיה, כנודע] שכתבו שזה אסמכתא.

ולגופו של האשכול: ישנו מחבר בן זמנינו, שהשכם והערב הוא טוען, פלוני העתיק ממני, ואלמוני לקח את כל מקורותיו מספרי. ובמכון פלמוני ספריי כבר קרועים ובלויים משימוש. [כך לדעתו].
אולם בעיון בספריו מוצאים אנו העתקות ממחברים אחרים, אם לשון ממש, ואם בשינויים קלים פה ושם. ועליו ראוי להמליץ: טול קורה..

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 8:02 pm
על ידי א. חיים
ואף אחד לא מזכיר את המשניות הכי מפורסמות בדורנו ...

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 8:43 pm
על ידי מחולת המחנים
א. חיים כתב:ואף אחד לא מזכיר את המשניות הכי מפורסמות בדורנו ...

פטרושקא?

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 8:47 pm
על ידי א. חיים
מחולת המחנים כתב:
א. חיים כתב:ואף אחד לא מזכיר את המשניות הכי מפורסמות בדורנו ...

פטרושקא?

אמת ויציב ונכון וקיים ... וישר ונאמן - לא בדיוק ...

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 8:50 pm
על ידי מ.ל.
הגהמ כתב:מדי פעם אנו נתקלים במקרים שמחבר אחד מצהיר בספרו שדברים הנמצאים בספר שני גנובים הם מאתו. לרוב מדובר בהאשמות אנונימיות ומפני הכבוד וכדו' חס המחבר על כבוד ה'גנב' ולא הוקע אותו נגד השמש. ואמנם עתה בעידן התקליטורים הרי ספרן פתיחו ובקל אפשר לערוך בדיקה ולראות אם יימצא הגנב.
מחד גיסא לכאורה יש תועלת בכך שתוחזר עטרה ליושנה וידובבו שפתי המחבר האמיתי בקבר, ובכן עלה ברעיוני שאולי כדאי לפתוח אשכול לרכז תחת גג אחד מקרים כאלו כדי שיוכלו החברים לעזור בחיפושים או ליהנות מהתוצאות. אבל מאידך גיסא אני מתלבט בזה שאולי לא נכון לגלות קלונם של ה'גנבים' בפומבי מאחר שגם שנאתם וגם קנאתם כבר עברה, ומה לנו לגלות מה שכיסה עתיק יומין.

מה דעת חו''ר אתרא קדישא הדין?

הדברים נזכרו ונידונו באשכול זה
viewtopic.php?f=7&t=14433&hilit=%D7%92%D7%A0%D7%99%D7%91%D7%94+%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%AA

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 8:51 pm
על ידי איש_ספר
העלילה על ר"פ קהתי כביכול לקח מפטרושקא כבר הופרכה מזמן.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 8:53 pm
על ידי א. חיים
.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 9:51 pm
על ידי טריד בגירסיה
הגהמ כתב:מדי פעם אנו נתקלים במקרים שמחבר אחד מצהיר בספרו שדברים הנמצאים בספר שני גנובים הם מאתו. לרוב מדובר בהאשמות אנונימיות ומפני הכבוד וכדו' חס המחבר על כבוד ה'גנב' ולא הוקע אותו נגד השמש. ואמנם עתה בעידן התקליטורים הרי ספרן פתיחו ובקל אפשר לערוך בדיקה ולראות אם יימצא הגנב.

מחד גיסא לכאורה יש תועלת בכך שתוחזר עטרה ליושנה וידובבו שפתי המחבר האמיתי בקבר, ובכן עלה ברעיוני שאולי כדאי לפתוח אשכול לרכז תחת גג אחד מקרים כאלו כדי שיוכלו החברים לעזור בחיפושים או ליהנות מהתוצאות. אבל מאידך גיסא אני מתלבט בזה שאולי לא נכון לגלות קלונם של ה'גנבים' בפומבי מאחר שגם שנאתם וגם קנאתם כבר עברה, ומה לנו לגלות מה שכיסה עתיק יומין.

מה דעת חו''ר אתרא קדישא הדין?

viewtopic.php?f=7&t=23103

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 10:22 pm
על ידי א. חיים
איש_ספר כתב:העלילה על ר"פ קהתי כביכול לקח מפטרושקא כבר הופרכה מזמן.

יישר כח על הערתך.
שמעתי טענה זו פעמים רבות מאנשים שונים, ולכן חשבתי שמדובר בסיפור אמיתי. אולם כעת - בגלל דבריך - התעוררתי לבדוק בעצמי את הדברים. מצאתי את ספרו של פיעטרושקא בהיברו בוקס (מדוע אין אותו באוצר ?). השוותי כמה משניות מכמה מסכתות שונות, ונוכחתי שפירושו של קהתי הוא רחב הרבה יותר משל פיעטרושקא, קהתי מביא פסוקים, גמרות, פירושים שונים, ופיעטרושקא לא מתעסק בכל זה. ומכאן שקהתי היה צריך לעבוד על פירושו בכוחות עצמו. ישנם לפעמים פירושים דומים, וזה מפני שששניהם השתמשו בתפארת ישראל, כמובן. ואין צורך להאריך.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 10:36 pm
על ידי איש_ספר
יש באוצר (אולי חסר חלק אחד). ראה לפי מחבר: פיטרושקה, שמחה.

היה ע"כ בעבר אשכול בסו"ס בהשתתפותו הפעילה של הרי"מ ז"ל.

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 10:38 pm
על ידי ציבור
מה שנכון נכון כתב:'התוכחו' ע"ז בקובץ המעיין לפני כמה שנים.

אולי יואיל לתת מראה מקום מדויק

Re: לצעקת המחברים "גנוב הוא מאתי!"

פורסם: ה' יוני 23, 2016 10:43 pm
על ידי ציבור
בעבר כתבו כאן שיש על הנושא הזה ר' יעקב קמנצקי באמת ליעקב - מישהו זוכר?