עמוד 1 מתוך 1

מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ג' יוני 28, 2016 8:51 am
על ידי עושה חדשות
נימוקי יוסף בבא קמא -
אשו משום חציו. כאילו בידיו הבעירו כדאמרן. ואי קשיא לך א"כ היכי שרינן עם חשיכה להדליק את הנרות והדלקתה הולכת ונגמרת בשבת וכן מאחיזין את האור במדורה והולכת ונגמרת הדלקתה בשבת ולפי זה הרי הוא כאילו הבעירה הוא בעצמו בשבת וכל שכן הוא דאילו הכא לא נתכוון להבעיר גדיש של חבירו כלל והכא עיקר כוונתו היא שתדלק ותלך בשבת ועם כל זה תנן משלשלין את הפסח לתנור עם חשיכה ומאחיזין את האור במדורת בית המוקד ומעשים בכל יום וכדאמרן כי נעיין במילתא שפיר לא קשיא לן שהרי חיובו משום חציו כזורק החץ שבשעה שיצא החץ מתחת ידו באותה שעה נעשה הכל ולא חשבינן ליה מעשה דמכאן ולהבא דאי חשבינן ליה הוה לן למפטריה דאנוס הוא שאין בידו להחזירה וה"נ אילו מת קודם שהספיק להדליק הגדיש ודאי משתלם ניזק מאחריות נכסים דידיה דהא קרי כאן כי תצא אש שלם ישלם ואמאי מחייב הרי מת ומת לאו בר חיובא הוא אלא לאו ש"מ דלאו כמאן דאדליק השתא בידים חשבינן ליה אלא כמאן דאדליק מעיקרא משעת פשיעה חשבינן ליה וכן הדין לענין שבת דכי אתחיל מערב שבת אתחיל וכמאן דאגמריה בידים בההוא עידנא דלית ביה איסור חשיב


התעוררתי לחשוב,
הרי אין דרכו של הנמוק"י בפירושים וחידושים עצמאיים, כי אם בבירור וסידור השיטות ופירושים שקדמוהו בתוספת ביאור והערות, ואילו כאן הוא דן בקו' חדשה, ובתירוצו הוא מחדש כמה הלכות, וכידוע.
שמא אני טועה בהנחה הראשונה ויש בידינו מהנמוק"י עוד דברים מחודשים ומקוריים.
או בהנחה השניה, כי גם בנושא הזה כבר דנו הראש' שלפניו, בקו' ובתי' ובחידושים המסתעפים.

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ג' יוני 28, 2016 8:53 am
על ידי עדיאל ברויאר
אכן, הוא מרבה להתבסס על קודמיו, אך כמדומני שיש בו גם חידושים משל עצמו.
ראה במאמרו של שפיגל על הנמוקי יוסף, נמצא באוצר החכמה. כמדומני שבכל מסכת הוא מאתר את המקורות המוזכרים בחיבור, ואולי זה יסייע בידך.

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ג' יוני 28, 2016 9:46 am
על ידי ברזילי
הקושיה אינה חדשה - זו אחת הקושיות המפורסמות של הקראים על הדלקת נרות שבת, ראה רס"ג ריש ויקהל מה שכתב ליישב, ומעניין לציין גם להערתו הסתומה של הר"ח (ב"ק כב) "וראינו לרבותינו הגאונים בשמועה זו פירוש, ונראה לנו פירכא בעיקר הדין, ולפיכך נמנענו מלדבר לא בענין הפירוש ולא בענין הפירכא", ולפי ענן הסודיות יש רגלים לדבר שכוונתו לפירכא שהיתה לו על תירוצו של רס"ג.

אגב, משום מה כמה אחרונים מצטטים את דברי הנמוק"י הללו בשם הרמ"ה, ולפנינו אינו.

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ג' יוני 28, 2016 9:12 pm
על ידי עושה חדשות
ברזילי כתב:הקושיה אינה חדשה - זו אחת הקושיות המפורסמות של הקראים על הדלקת נרות שבת, ראה רס"ג ריש ויקהל מה שכתב ליישב...

יש"כ! אכן כך שיערתי שיש לזה רקע מוקדם. אפשר בבקשה להעלות את דברי רס"ג שם?

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ג' יוני 28, 2016 9:15 pm
על ידי השואל מרבו
לא מזמן ראיתי בנמוקי ב"ק מ' א' מדהרי"ף "אמר המחבר". מעניין אם זה ראיה שכל מקום שלא כתוב "אמר המחבר" - אין זה דברי עצמו.

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ג' יוני 28, 2016 9:35 pm
על ידי ברזילי
עושה חדשות כתב: אפשר בבקשה להעלות את דברי רס"ג שם?

אין האוצר זמין לי כעת, הנה הפניה לתו״ש המעתיק דברי רס״ג (ותורף תירוצו נראה שאינו אלא למ״ד אשו משום ממונו, ואכן חזרו הקראים והקשו עליו מראיות שאשו משום חציו, ראה למשל המאמר בסיני שצויין שם)
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=133

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ג' יוני 28, 2016 9:36 pm
על ידי עדיאל ברויאר
השואל מרבו כתב:לא מזמן ראיתי בנמוקי ב"ק מ' א' מדהרי"ף "אמר המחבר". מעניין אם זה ראיה שכל מקום שלא כתוב "אמר המחבר" - אין זה דברי עצמו.


שפיגל שולל זאת. ראה עמ' 118

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ד' יוני 29, 2016 9:10 pm
על ידי עושה חדשות
ברזילי כתב:
עושה חדשות כתב: אפשר בבקשה להעלות את דברי רס"ג שם?

אין האוצר זמין לי כעת, הנה הפניה לתו״ש המעתיק דברי רס״ג (ותורף תירוצו נראה שאינו אלא למ״ד אשו משום ממונו, ואכן חזרו הקראים והקשו עליו מראיות שאשו משום חציו, ראה למשל המאמר בסיני שצויין שם)
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=133

אולי כאן נמצא המקור לשי' הרמב"ם דאף למ"ד אשו משום חיציו בעי' לגדר של אשו משום ממונו, וכמו שהאריכו בזה, דהרי כך כתב הרס"ג - ודקדקתי בכך ומצאתי שלא נתחייב בתשלומין מפני שעשה את פעולת השריפה, אלא נתחייב מפני שלא פעל את השמירה ודומה זה למה שאמרה תורה בשור ולא ישמרנו בעליו, ובבור ולא יכסנו, כך באש כי תצא אש ומצאה.

צירפתי את שני המאמרים המצויינים בתו"ש מקובץ סיני.
סיני - הדלקת נר שבת 2.PDF
(908.54 KiB) הורד 427 פעמים
סיני - הדלקת נר שבת.PDF
(2.19 MiB) הורד 408 פעמים

משום מה, כותב המאמרים ג"כ מצמיד את דברי הנמוק"י כאילו נאמרו בשם הרמ"ה, ומוצא לפ"ז שורשים היסטוריים לעיסוק של הרמ"ה בקו' זו.

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ה' יוני 30, 2016 9:01 am
על ידי בברכה המשולשת
ויעויין עוד במאמרו של נ' וידר על קריאת פרק במה מדליקין

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ה' יוני 30, 2016 8:45 pm
על ידי איש טלז
ישר כח בעל העושה חדשות
כשעסקתי אז בסוגיה וראיתי דברי הרס"ג פרשתי שכוונתו לשלול מעשה מבעיר ע"ד הברכ"ש וזה מה שדימה לבור וכו' אמנם גם מלשונו כעת משמע דבור ואש שוים זל"ז ודלא כחילוק הברכ"ש

ואגב ראה במרכבת המשנה נזק"מ פ"ב הי"ז שהביא דברי הירושלמי דגם ר"ל דס"ל דאשו משום ממונו מ"מ לגבי חיוב רציחה מודה דאשו משום חיציו [וע"כ מה"ט במדליק את הגדיש חייב מיתה בשעת ההדלקה] וזה דבר חדש למאוד [אמנם בחידושי רמ"ש שם ובאחיעזר א' יט' פירשו באופ"א אך המרכבת המשנה פירש כפשוטו]

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ה' יוני 30, 2016 9:03 pm
על ידי עושה חדשות
רבינו איש טלז -

האם צדקתי במש"כ לעיל "שי' הרמב"ם דאף למ"ד אשו משום חיציו בעי' לגדר של אשו משום ממונו", או שזכרוני בכזיב?

האם יש בסיס לתלות את דברי הנמוק"י על שם הרמ"ה?

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ה' יוני 30, 2016 10:25 pm
על ידי איש טלז
כ"נ בהגר"א בדעת הר"מ וכ"ה ביש"ש [אלא ששם נקט דכיון דחייב משום ממונו ל"ש לחייבו משום חיציו וצ"ב] וכ"ה בתלמיד הרשב"א שם

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ש' נובמבר 25, 2017 11:41 pm
על ידי עושה חדשות
אגב,
הנמוק"י שם כותב ששעבוד הנכסים חל משעת זריקת החץ,
(וה"נ אילו מת קודם שהספיק להדליק הגדיש ודאי משתלם ניזק מאחריות נכסים דידיה דהא קרי כאן כי תצא אש שלם ישלם ואמאי מחייב הרי מת ומת לאו בר חיובא הוא אלא לאו ש"מ דלאו כמאן דאדליק השתא בידים חשבינן ליה אלא כמאן דאדליק מעיקרא משעת פשיעה חשבינן ליה),
האם במקרה שהחפץ הניזוק היה שווה בשעת הזריקה זוז, ובשעת הפגיעה והנזק כבר הוקר השער, ועמד מחירו על ד' זוז, שעבוד הנכסים משעת הזריקה יהיה על כל השווי של ד' זוז או שמא רק על זוז אחד?

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ש' נובמבר 25, 2017 11:47 pm
על ידי לענין
גידולי שמואל ב''ק כ''ג א'

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ד' נובמבר 29, 2017 12:30 am
על ידי עושה חדשות
עוד שאלה,
הפירוש של הנמוק"י הרי נכתב על סדר הרי"ף, האם זה אומר שכל דבר שהוא מזכיר בסתמא אמור להסתדר עם שיטת הרי"ף בסוגיא? או שהרי"ף יכול להוות היכ"ת לפרש את הסוגיא עצמה ולאו דווקא ע"פ שיטתו?

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ה' ינואר 25, 2018 10:31 pm
על ידי עושה חדשות
כעת הגעתי לעוד "נמוקי יוסף" הטעון ביאור.

ז"ל בפרק מרובה - "אם בעל הגנבה העמיד הגנב בדין ואמרו לו צא תן לו כך בעד הגניבה ואח"כ טבחה או מכרה הגנב פטור מדין ד' וה'. דשלו הוא טובח שלו הוא מוכר דכיון שנגמר הדין אין כח בידם לחזור בהם".

יש כאן דין מחודש, וגירסא מחודשת. (ועי' בס' נחל שלמה להגר"ש אריאלי שהציע בזה פירוש מחודש).

וכבר עמד על כך המהר"ם שם בדס"ח, (הוא מזכיר שם ר"ן אבל כוונתו בודאי לנמוק"י), כי בגמרא מופיע נימוק אחר, שאחרי אמירת "צא תן לו" כבר הוי גזלן ולא גנב, ולכן פטור מתשלומי דו"ה, ואילו להנמוק"י יש כאן כלל אחר, שאם ב"ד חייבו את הגזלן ממון, (בטעות או בחוסר ברירה), אז הוא כבר קונה את החפץ הגזול ואינו חייב להשיבו.

וכ' שם המהר"ם "ואפשר שהיה לו גירסא אחרת בגמרא", ובאמת בשטמ"ק יש רמז לזה שהנימוק המופיע לפנינו בגמרא הוא תלוי בגירסאות.

עצם הדין הוא ג"כ מחודש וטעון ביאור, (ולדוגמא, הנתיבות בסי' קג סקי"ב נקט בפשיטות ל"כ).

וראוי לעיין אם פירושו של הנמוק"י כאן נסמך על מי מקודמיו.

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ג' מאי 05, 2020 9:38 pm
על ידי עושה חדשות
בנמוק"י ב"מ פרק אלו מציאות כ'
"ובנמוקי ה"ר יהוסף בלשון גרונדי זצ"ל ראיתי שהסכים עמו",
"אבל הרב רבי יהוסף ז"ל כתב בלשונו בנמוקיו..."
מה הפשט בזה, זה עוד נמוקי יוסף?

Re: מקורותיו של הנמוק"י

פורסם: ג' מאי 05, 2020 11:50 pm
על ידי יוצא פוניבז'
עושה חדשות כתב:בנמוק"י ב"מ פרק אלו מציאות כ'
"ובנמוקי ה"ר יהוסף בלשון גרונדי זצ"ל ראיתי שהסכים עמו",
"אבל הרב רבי יהוסף ז"ל כתב בלשונו בנמוקיו..."
מה הפשט בזה, זה עוד נמוקי יוסף?

דווקא כאן מי שנידב מידע זה עוז והדר:
ר יוסף בלשום.JPG
ר יוסף בלשום.JPG (87.21 KiB) נצפה 3473 פעמים

וראה גם כאן
viewtopic.php?f=7&t=23089&p=330648&hilit=%D7%91%D7%9C%D7%A9%D7%95%D7%9D#p330453