מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרשת בלעם

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

פרשת בלעם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 11, 2016 9:12 pm

פ"ק דב"ב - משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב,

אני מחפש מאמר מסכם על ביאורי הראש' והאחרו' במימרא זו, במה נתייחדה פרשת בלעם בפנ"ע וכלפי מה הדברים אמורים.
מסתמא כבר האריכו בזה בפורום, אבל לא מצאתי לע"ע. אשמח לקבל מאמרים או קישוריות.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי סעדיה » ב' יולי 11, 2016 9:24 pm

עושה חדשות כתב:פ"ק דב"ב - משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב,

אני מחפש מאמר מסכם על ביאורי הראש' והאחרו' במימרא זו, במה נתייחדה פרשת בלעם בפנ"ע וכלפי מה הדברים אמורים.
מסתמא כבר האריכו בזה בפורום, אבל לא מצאתי לע"ע. אשמח לקבל מאמרים או קישוריות.

כדאי לעיין ברזא דשבתי על אתר, מסתמא צוינו שם כל המר"מ.

בקי בן יגלי

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי בקי בן יגלי » ג' יולי 12, 2016 11:29 am

עיין שו"ת חתם סופר חלק ב (יורה דעה) סימן שנו
וז"ל: ויש לי לעורר בדבר אחד הנה אין לנו בכל התורה שום דבר שאין אנחנו בעצמנו עידי ראיה חוץ מפ' בלעם כי כל מופת מצרים ומדבר את הכל ראו עינינו ונעשה לפני ס' רבוא וכו' כל התורה כולה ראינו בעינינו חוץ מפ' בלעם מי הגיד לנו מה הי' בין מלך מואב ובין קוסם אחד בלעם שבא אליו אל ארצו ולמה בא ומי הביאו ומי ידע שבנה מזבחות ושרצה לקלל ונהפך לברכה מי בא בסודם וישראל הי' שרוים במדבר ואם הם עמדו בארץ מואב בראש הפסגה וראו למטה אל המדבר למרחוק מאין ידעו יושבי מדבר שמביטים עליהם מראש ההר הזה ושמנחשים עליהם ואפי' מרע"ה לא ידע ורק מפה הקדוש ברוך הוא ית"ש נכתבו הדברים והנביא צווח זכר נא מה יעץ בלק וגו' (עיין שם)

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' יולי 12, 2016 10:25 pm

עי' שם ביד רמ"ה כמדומני כתב בזה.

ובספר פרי צדיק על ר"ה להגה"ק ר' צדוק הכהן מלובלין באר, שהתורה נביאים כתובים הן מבחינת עבר הווה עתיד, שהתורה מבחינת עבר, שהיא מתארת מהבריאה עד הכיסה לארץ, הנביאים מבחינת עתיד שלא נתנבאו הנביאים אלא לימות המשיח, והכתובים הן מבחינת הווה, כתהילים רות איוב משלי קהלת,[ובזה באר שם מה שמזכירים פסוקי כתובים לפני פסוקי הנביאים במלכויות וכו', שהתקשו בזה התוס' דההווה הוא לפני העתיד בסדר הזמנים], ולפי זה י"ל שמשה כתב ספרו דהיינו התורה עבר, וספר איוב דהיינו כתובים על צדיק ורע לו וכו' דהיינו הווה, וספר בלעם שהוא על אחרית הימים. והרי שכתב משה תורה נביאים כתובים עי'.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 12, 2016 11:53 pm

צירפתי מאמר של הגרמ"מ כשר.
(מה ענינו של הרש"צ שיק המובא שם בהערה 2, דפדפתי קצת בספרו ונראה "מקורי" במיוחד)
תורה שלמה פרשת בלק.PDF
(970.68 KiB) הורד 416 פעמים

מסתכל מן הצד
הודעות: 36
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2015 12:46 am

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי מסתכל מן הצד » ד' יולי 13, 2016 12:48 am

כידוע י"א שמשה כתב ספר מיוחד ובו נבואות אחרות שאמר בלעם.
וגם יתכן, שהנבואות בפרשת בלק הם רק כעין קיצור מספר ארוך של נבואות בלעם שכתב משה.
ובזה מבואר פסוק קשה:
כִּי אִם-יִהְיֶה, לְבָעֵר קָיִן--עַד-מָה אַשּׁוּר תִּשְׁבֶּךָּ.
המלה "עד" קשה, ונתחבטו בה כל המפרשים.
אבל אם נאמר שפירושו: כִּי אִם-יִהְיֶה, לְבָעֵר קָיִן... וכו' כל הענין עד מָה, אַשּׁוּר תִּשְׁבֶּךָּ.
דהיינו שהפסוק מציין שהוא מקצר, והרוצה לעיין יעיין עד סוף הנבואה שהוא "מה אשור תשבך".

ד.א. כבר נמצאו כתב על גבי קיר במואב (!!! ) עם נבואות שונות מבלעם בן בעור, כתוב בכתב ארמי.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יולי 13, 2016 9:45 pm

אעתיק מרשימותי, ואח"כ אציין עוד כמה מראי מקומות מהס' רזא דשבתי שם.

איתא בבבא בתרא (יד, ב), משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב.

א] ופירש"י, נבואתו ומשליו אף על פי שאינן צורכי משה ותורתו וסדר מעשיו. וכבר תמהו בזה, ונביא הקושיא בלשון השל"ה הק', ולא זכיתי להבין דברי הרב פה קדוש, הלא כל הסיפורים שבתורה כמו הריגת קין להבל וכיוצא בהן, אינם לכאורה צורך התורה וסדר מעשיו, אבל כולם תורת ה' תמימה, כמו שאמרו 'ותמנע היתה פילגש' וגו' הוא תורת ה' כמו 'שמע ישראל' וגו'. ואם דבר רק הוא לכאורה, באמת לא הוא רק - ריק הוא ממנו (ירושלמי פאה פ"א ה"א).

ונראה המכוון בדעת רש"י, כמו שכתב הגאון בעל נתה"מ ז"ל בספר נחלת יעקב עה"ת, דהנה מה שאמר בלעם לבלק ודאי לא בלשון הכתוב בתורה אמרה, דא"כ לא היה משיג בלק מה שאומר בלעם דמנין היה יודע בלק לדבר בלשון הקודש ובלשון סתום, אך משה כתב כוונת ההשגה שהשיג בלעם בלשון זה הכתוב בתורה שיש על כל קוץ וקוץ תילי תילים של רמזי סודות, יעו"ש. ונראה דזוהי הכוונה שמשה רבינו נטל את נבואתו ומשליו והפכם בתורה הק' לדברי תורה, ועיין.

ואולי י"ל עוד בהקדם לשון רבינו גרשום כאן שביאר הרבותא בפרשת בלעם, 'אף על גב דבלעם גופיה הוה נביא', ונראה ע"ד האמור, דכיון שהיה בלעם נביא הרי התנבא בלשון שלו, ומ"מ כתבו משה רבינו בתוך ספר התורה 'בלשון זה הכתוב בתורה'. וכן צ"ל בדברי הרמ"ה כאן שכתב 'ופרשת בלעם הכתובה בו'.

ב] ובאופן אחר ביאר הגאון רבי שמואל הלוי שולזינגר זצ"ל, הגאב"ד דקרית אתא, וזאת בהקדם דברי החתם סופר הנפלאים בתשובותיו (יו"ד סימן שנו), וז"ל, ויש לי לעורר בדבר אחד הנה אין לנו בכל התורה שום דבר שאין אנחנו בעצמנו עידי ראיה חוץ מפ' בלעם כי כל מופת מצרים ומדבר את הכל ראו עינינו ונעשה לפני ס' רבוא ולא נשאר א' מכל ישראל בחוץ שלא ראה חוץ למ"ד יתרו אחר מ"ת בא נשארו בני משה מבחוץ זולת זה לא נשאר אחד שלא ראה בעיניו אין האבות מנחילים שקר לבניהם וה"ל כאלו ראינו בעינינו ואפילו חידוש עולם ומעשה נחש בג"ע והמבול והפלגה כבר כ' רמב"ן בס' דרשות הרמב"ן הרי אדה"ר ראה עצמו יחידי בלי אב ואם ומעשה ג"ע וגירושו והוא דיבר פא"פ עם שם בן נח רבו של יעקב אבינו ע"ה כי בן חמשים הי' יעקב כשמת שם וקיבל ממנו כל הנ"ל עם מעשה מבול והפלגה והוא סיפר לבניו ועמרם שמע מלוי ואמרו לבניו משה ואהרן וכל הדור ההוא קבלו כן מאבותיהם ובכל הדורות כל הנעשה לזקן זקנים הרי הוא כאלו נעשה בפניהם ממש וא"א להכחיש זהו במעשיות וספורי תורה.

ואמנם כל סידורי מצות נ"ל כשגעון מי שיאמר שבא' מהדורות קם א' והמציא להניח תפילין ויצא בקרן א' על מצחו והטעה העולם לומר זהו טוטפת האמור בקרא הלא ירגמוהו העם ויאמרו זה לא שמענו ולא ראינו מאבותינו מיום עמדנו על הר סיני ועמנו מרע"ה ואחריו יב"נ וזקנים ונביאים מי ימלא לבו לחדש דבר וכן בענין סוכה וד' מינים וכל מעשה קרבנות מי יכול לשנות הדבר בענין הנהוג בכל יום ויום לפני זקנים ונביאים אם לא כך ראינו בעינינו ממרע"ה ותלמידיו ותלמידי תלמידיו עד היום הזה ויסכר פי דוברי שקר הקראים הרעים מ"ש שאירע בימי שמעון בן שטח ויהודה בן טבאי תמק לשונם בחכם כלה ענן וילך יורד שאול לא יעלה.

נחזור להנ"ל כל התורה כולה ראינו בעינינו חוץ מפ' בלעם מי הגיד לנו מה הי' בין מלך מואב ובין קוסם אחד בלעם שבא אליו אל ארצו ולמה בא ומי הביאו ומי ידע שבנה מזבחות ושרצה לקלל ונהפך לברכה מי בא בסודם וישראל הי' שרוים במדבר ואם הם עמדו בארץ מואב בראש הפסגה וראו למטה אל המדבר למרחוק מאין ידעו יושבי מדבר שמביטים עליהם מראש ההר הזה ושמנחשים עליהם ואפי' מרע"ה לא ידע ורק מפה הקדוש ברוך הוא ית"ש נכתבו הדברים והנביא צווח זכר נא מה יעץ בלק וגו' והנה המאמין בכל התורה ובמצותיה רק מסתפק בפ' בלעם הרי הוא כופר בה' אלקינו ה' אחד, ולא יאמר אדם שפ' בלעם היא עיקר מעיקרי התורה שבנו עליו בנין, ומ"מ הכופר בה כופר בעיקר, יעו"ש.
ולפי דבריו דפרשת בלעם היא צריכה יותר לאמונה כי לא ראינו בעינינו, אזי מבואר היטב שמודגש כאן בגמ' שמשה רבינו כתב פר' בלעם, להוציא מלבם של מינים ולהורות כי כל התורה המסורה בידינו היא ממשה רבינו ע"ה. (קובץ 'צהר' טו, הערות לשו"ת חת"ס).

ב] ובתורת חיים בב"ב שם כתב, ופרשת בלעם. נראה דלאו אשלש נבואות הראשונות קאמר דאינהו כיון דלישראל הוה קא מתנבא ודאי צרכי משה ותורתו נינהו אלא אנבואה רביעית קאמר דכתיב ועתה הנני הולך לעמי לכה איעצך וגו' דעיקר נבואתיה לעובדי כוכבים הוה דכתיב והיה אדום ירשה והיה ירשה שעיר וירא את עמלק וצים מיד כתים וענו אשור וגו' דהך פרשתא הוה דומיא דספר איוב דאינהו נמי עיקר נבואותייהו לעובדי כוכבים הוה כדאמר לקמן.

[ויעויין לשון הרמב"ם בהלכות מלכים (פי"א ה"א), ואלו הדברים המפורשים בתורה הם כוללים כל הדברים שנאמרו על ידי כל הנביאים, אף בפרשת בלעם נאמר ושם נבא בשני המשיחים].

ובדומה לזה קצת, וביתר חידוש, מצינו בספר מעשי ה' (מעשי תורה פרק מ, לרבי אליעזר ב"ר אליהו אשכנזי), וז"ל, וכבר יפלא למשכיל במה שאמרו רז"ל בבתרא שמשה כתב ספרו וספר איוב ופרשת בלעם, שאם הכוונה באומרו ספרו על ספר תורה הרי פרשת בלעם בכלל, וגם אם הוא ספר אחר היאך יאמר שהוא כתב פרשת בלעם, והלא ידוע שמפי הקדוש ברוך הוא כתב פרשת בלעם כשאר התורה, א"כ מאי אומרו על פרשת בלעם לבד הרי כל התורה כתב, ואין לומר שלא מפי הקדוש ברוך הוא כתב בתורה פרשת בלעם, שכבר זה מוסכם שכל התורה כולה כתבה משה מפי הקדוש ברוך הוא. אבל במה שאמרנו יתיישב הענין מאד, שהקב"ה אמר למשה שיכתוב שירת האזינו, ואמר כתבו לכם, והנה משה כתבה ותירץ בה השלש שאלות אשר כל ספר איוב סובב עליהם, וכן כתב בשירה הזאת פרשת בלעם שלא יקרא פרשת בלעם מה שדיבר עם האתון, אבל יקרא פרשת בלעם מה שנתנבא על ביאת משיחנו ועל אחריתנו שישגא מאד, כמו שאמר ותהי אחריתי כמוהו, ואמר ותנשא מלכותו שב אל מה שנאמר ועבדי דוד נשיא בתוכם כאשר ביארנו פרק ל"ד, והנה גם זה כתב משה תוך השירה הזאת, כמו שנאמר הרנינו גוים וגו', והשירה עצמה נקראת ספרו של משה, כיון שניתן לו רשות לכותבה לכל ישראל.

ג] אולם בדברי כמה מן הקדמונים מצינו שביארו ש'פרשת בלעם' זה חיבור בפנ"ע שאינו כלול בתורה הק', יעויין בריטב"א, וז"ל, ראין דברי האומרים שאין זו פרשת בלעם שכתובה בתורה דההיא הקדוש ברוך הוא כתבה כשאר התורה, אלא פרשה בפני עצמה היא שכתב והאריך בה יותר והיתה מצויה להם.

והשל"ה הק' בהגהותיו הביא שמצא בציוני (פרשת בלק ד"ה מן ארם) וזה לשונו, איתא בגמרא בפרק קמא דבבא - בתרא (יד ב) משה כתב ספרו ופרשת בלעם וספר איוב. יטעון הטוען והלא פרשת בלעם ככל התורה היא, ומאי חידוש, והלא דבר ידוע הוא שכל התורה מ'בראשית' עד 'לעיני כל ישראל' מפיו של הקדוש ברוך הוא לאזנו של משה. כענין שנאמר (ירמיה לו, יח) 'מפיו יקרא אלי את כל הדברים האלה ואני כתב על הספר בדיו'. אלא דע כי כתובים כאן בקוצר בענין בלעם ובנבואתו ולישראל לפי שעה, וגם קיצר הכתוב בענין חכמת קסמיו, כמו שקצר בענין עבודה זרה של דור אנוש שלא ספר בו הכתוב כלל, וחיבר בו אברהם אבינו ע"ה ספר שהיו בו ארבע מאות פרקים (עבודה זרה יד ב). וכן במלחמת מדין שהיה מפריח מלכי מדין באויר והוא פורח עמהם לולי ציץ הקודש שהפילם ונפלו חללים (תנחומא, מטות ד). ונראה מדעת רבותינו ז"ל כי משה רבינו ע"ה חיבר ספר לבד מה שכתוב בתורה, ולשם סיפר כל הענין באורך, ונאבד הספר ההוא, כמו שנאבדו ספרים מכלל כ"ד ספרים המקודשים מרוב אורך עול הגלות, וטיט הצרות אשר טבענו בו אנחנו ואבותינו, השם ברחמיו יוציאנו לרוחה במהרה בימינו אמן. עכ"ל.

וכ"כ בדרשות ר"י אבן שועיב כאן, וז"ל, ורחוק הוא שנפרש פרשת בלעם על הפרשה הזאת הכתובה בתורה כי בכלל ספרו היא והיא מכלל התורה, אבל היה ספר בפני עצמו ונאבד כמו שנאבדו ספרים אחרים מכלל ארבעה ועשרים ספרים המקודשי' ובכאן בתורה ספר הענין בקוצר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יולי 13, 2016 9:53 pm

תוספות מ'רזא דשבתי'

מהר"ל; מראה הפנים על הירושלמי סוטה סוף פ"ה ד"ה וחזר; מהרי"ל דיסקין עה"ת מאמר לסיום התורה [יעוי' אבי עזרי הל' יסודי התורה פ"ז ה"ו ד"ה וראיתי]; ישועות מלכו הל' תשובה פ"ג ה"ח; מעתיקי שמועה ח"א עמ' פא.

אום אני חומה
הודעות: 856
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי אום אני חומה » ו' יולי 15, 2016 2:33 am

(הרב שך היה מביא את המהרי"ל דיסקין בשיעור היומי כשלמדו ב"ב בישיבה)

בן טובים
הודעות: 82
הצטרף: ג' אוגוסט 11, 2015 2:46 am

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי בן טובים » ו' יולי 15, 2016 7:28 am

באופן נפלא ביותר מבאר הגה"צ ר"מ שפירא שליט"א בשיעוריו, שאת האמת יש לגלות גם ע"י גילוי השקר שבשקר, ולכן כתב משה את תורתו שהיא תורת אמת, ואת פרשת בלעם, שבאמת חשב לקלל ואמר ברכות, והיודע ומבין מה שבלבו מבין שהוא מכריז ואומר: אני משקר ואין רצוני לברך כלל, ובזה הוא גילוי האמת, שבית מדרשו של בלעם אינו אלא שקר גמור. כמובן א"א להעלות אל הכתב את הרעיון כמו שנשמע מפיו של הגר"מ.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 15, 2016 12:14 pm

בן טובים כתב:באופן נפלא ביותר מבאר הגה"צ ר"מ שפירא שליט"א בשיעוריו, שאת האמת יש לגלות גם ע"י גילוי השקר שבשקר, ולכן כתב משה את תורתו שהיא תורת אמת, ואת פרשת בלעם, שבאמת חשב לקלל ואמר ברכות, והיודע ומבין מה שבלבו מבין שהוא מכריז ואומר: אני משקר ואין רצוני לברך כלל, ובזה הוא גילוי האמת, שבית מדרשו של בלעם אינו אלא שקר גמור. כמובן א"א להעלות אל הכתב את הרעיון כמו שנשמע מפיו של הגר"מ.

שיעור הגרמ"ש -
פרשת בלק עו.pdf
(513.34 KiB) הורד 1138 פעמים

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יולי 17, 2016 10:15 am

נוטר הכרמים כתב: מהרי"ל דיסקין עה"ת מאמר לסיום התורה [יעוי' אבי עזרי הל' יסודי התורה פ"ז ה"ו ד"ה וראיתי];

אום אני חומה כתב:(הרב שך היה מביא את המהרי"ל דיסקין בשיעור היומי כשלמדו ב"ב בישיבה)


באבי עזרי שם "וראיתי להביא דברי מהרי"ל דיסקין" ומאריך לצטט כל דבריו, ולאחמ"כ מוסיף על פי דבריו ביאור בנסיון העקידה
דברים יסודיים מאוד על גדרי נבואת שאר נביאים ונבואת משה

בזכות אום אני חומה מצאתי זה לצפיה גם לאורחים באבי עזרי ע"ס הש"ס בבא בתרא
(אם לא נפתח במקום לגלגל לדף י"ד ע"ב)

מעט דבש
הודעות: 4052
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי מעט דבש » א' יולי 17, 2016 4:19 pm

מורה נבוכים ג, כד
ורצה להודיענו שכל מה שיראה הנביא במראה הנבואה הוא אמת ויציב אצל הנביא לא יסופק בדבר ממנו אצלו כלל, ודינו אצלו כדין הענינים הנמצאים כלם המושגים בחושים או בשכל, והראיה על זה הסכים אברהם לשחוט בנו יחידו אשר אהב כמו שצווה ואף על פי שהיתה המצוה ההיא בחלום או במראה, ולו היו הנביאים מסופקים בחלום של נבואה או היה אצלם ספק במה שישיגוהו במראה הנבואה, לא היו מסכימים לעשות במה שימאנהו הטבע ולא היה מוצא בנפשו לעשות זה המעשה הגדול מספק.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יולי 17, 2016 5:26 pm

מעט דבש כתב:מורה נבוכים ג, כד
ורצה להודיענו שכל מה שיראה הנביא במראה הנבואה הוא אמת ויציב אצל הנביא לא יסופק בדבר ממנו אצלו כלל, ודינו אצלו כדין הענינים הנמצאים כלם המושגים בחושים או בשכל, והראיה על זה הסכים אברהם לשחוט בנו יחידו אשר אהב כמו שצווה ואף על פי שהיתה המצוה ההיא בחלום או במראה, ולו היו הנביאים מסופקים בחלום של נבואה או היה אצלם ספק במה שישיגוהו במראה הנבואה, לא היו מסכימים לעשות במה שימאנהו הטבע ולא היה מוצא בנפשו לעשות זה המעשה הגדול מספק.


עולה בדעתי שאולי בכ"א זו לא סתירה.
אבל יש במורה הסבר על עניין האספקלריא?

מעט דבש
הודעות: 4052
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי מעט דבש » א' יולי 17, 2016 8:02 pm

שמונה פרקים לרמב"ם, פרק ז
הרבה יימצא במדרשות ובהגדות, ויש מזה בתלמוד, כי מן הנביאים מי שיראה את ה' מאחורי מחיצות רבות, ומהם מי שיראהו מאחורי מחיצות מעטות, לפי ערך קרבתם אל ה', ועילוי מדרגתם בנבואה. עד שאמרו, שמשה רבנו ראה את ה' מאחורי מחיצה אחת מלוטשת, רצוני לומר: שקופה, והוא אומרם: "הסתכל בספקלריא המאירה עינים". ו'ספקלריא' שם המראה העשויה מגשם שקוף, כגביש וכזכוכית, כמו שנבאר בסוף כלים.


והכוונה בזה הענין, מה שאומר לך. והוא, שאנו כבר בארנו בפרק השני, כי המעלות - מהן מעלות שכליות ומהן מעלות מידות. וכן הפחיתויות - מהן פחיתויות שכליות, כסכלות, והטפשות, וקשי ההבנה; ומהן פחיתויות מידות, כרוב התאוה, והגאוה, והכעס, והקנאה, והעזות, ואהבת הממון, ומה שדומה להן, והן רבות מאד. וכבר זכרנו החוק בידיעתן בפרק הרביעי. ואלו הפחיתויות בכללן, הן המחיצות המבדילות בין האדם ובין ה' יתעלה. אמר הנביא, מבאר זה: "כי אם עוונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלהיכם". יאמר, כי חטאינו, והן אלו הרעות, כמו שזכרנו, הן המחיצות המבדילות בינינו ובינו יתעלה.


ודע, כי כל נביא לא יתנבא אלא אחר שייקנו לו המעלות השכליות כולן, ורוב מעלות המידות והחזקות שבהן, והוא אומרם: "אין הנבואה שורה אלא על חכם גיבור ועשיר". אמנם 'חכם' הוא כולל המעלות השכליות בלא ספק. ו'עשיר' היא ממעלות המידות, רצוני לומר: ההסתפקות, לפי שהם יקראו המסתפק בחלקו 'עשיר', והוא אומרם בגדר העשיר: "אי זה הוא עשיר? השמח בחלקו", כלומר שהוא מסתפק במה שהמציא לו הזמן, ואינו מצטער על מה שלא המציא לו. וכן 'גיבור' היא גם כן ממעלות המידות, רצוני לומר, שהוא ינהיג כוחותיו לפי הדעת, כמו שבארנו בפרק החמישי, והוא אומרם: "אי זה הוא גבור? הכובש את יצרו".


ואין מתנאי הנביא שיהיו לו מעלות המידות כולן, עד שלא תחסרהו פחיתות כלל, שהרי שלמה - נביא, כעדות הכתוב: (מלכים א' ג, ה) "בגבעון נראה ה'" וכו', ומצאנו לו בפרוש פחיתות מידות, והיא רוב התאוה, וזה בריבוי הנשים, וזו מפעולות תכונת רוב התאוה. ואמר, מבואר: "הלא על אלה חטא שלמה" וכו'. וכן דוד, עליו השלום - נביא, אמר: (שמואל ב' כג, ג) "לי דיבר צור ישראל", ומצאנוהו בעל אכזריות. ואף על פי שהשתמש בה בגוים ובהריגת הכופרים, והיה רחמן לישראל, אבל באר בדברי הימים שה' לא מצאו ראוי לבנין בית המקדש, לרוב מה שהרג, ואמר לו: (דברי - הימים א' כב, ח) "לא (אתה) תבנה בית לשמי, כי דמים רבים שפכת". ומצאנו לאליהו, זכור לטוב, מידת הכעס; ואף על פי שהשתמש בה כלפי הכופרים, ועליהם היה כועס, אבל בארו החכמים שה' הרחיקו, ואמר לו: לא יצלח לבני אדם מי שיש לו קינוי כשעור שיש לך, שהוא ימיתם. וכן מצאנו ששמואל פחד משאול, ויעקב נתיירא מפגישת עשו. ואלו המידות וכיוצא בהן - הן מחיצות הנביאים, עליהם השלום. ומי שהיו לו מהם שתי מידות או שלוש בלתי ממוצעות, כמו שבארנו בפרק הרביעי, נאמר בו שהוא רואה את ה' מאחורי שתי מחיצות או שלוש.


ואל תרחיק היות חסרון קצת המידות ממעט במדרגת הנבואה, לפי שמצאנו מקצת פחיתויות המידות ימנעו הנבואה לגמרי. ככעס, אמרו: "כל הכועס, אם נביא הוא נבואתו מסתלקת ממנו", והביאו ראיה מאלישע, אשר נסתלקה ממנו הנבואה כאשר כעס, עד שהסיר כעסו, והוא אומרו: (מלכים ב' ג, טו) "ועתה קחו לי מנגן" וכו'. וכדאגה והיגון, לפי שיעקב אבינו, כל ימי אבלו על יוסף - נסתלקה ממנו רוח הקודש, עד שבושר בחייו, אמר: (בראשית מה, כז) "ותחי רוח יעקב אביהם", ואמר התרגום, המפרש העניינים המקובלים ממשה רבנו: "ושרת רוח נבואה על יעקב אבוהון". ולשון החכמים: "אין הנבואה שורה לא מתוך עצלות ולא מתוך עצבות, אלא מתוך דבר שמחה".


וכאשר ידע משה רבנו, שלא נשארה לו מחיצה שלא קרעה, ושכבר נשלמו בו מעלות המידות כולן והמעלות השכליות כולן - ביקש להשיג ה' על אמיתת מציאותו, הואיל ולא נשאר מונע, ואמר: (שמות לג, יח) "הראני נא את כבודך". והודיעו, יתעלה, שאי אפשר לו זה בהיותו שכל מצוי לחומר, רצוני לומר: באשר הוא אדם, והוא אומרו: (שמות לג, כ) "כי לא יראני האדם וחי". הנה לא נשארה בינו ובין השגת ה' על אמיתת מציאותו אלא מחיצה אחת בהירה, והוא השכל האנושי הבלתי נבדל. והשפיע עליו, יתעלה, ונתן לו מן ההשגה אחר שאלתו יותר ממה שהיה אצלו קודם שאלתו, והודיעו כי התכלית לא תתכן לו והוא בעל גשם. וכינה אמיתת ההשגה בראיית פנים, כי האדם, אם יראה פני חברו - תיקנה לו בנפשו צורה שלא יתבלבל בה עם זולתו; אבל אם יראה אחוריו - אף על פי שיבחינו בזאת הראיה, אבל לפעמים יסופק עליו, ולפעמים יתבלבל לו עם זולתו. כן השגתו יתעלה על האמת, היא, שיקנה מאמיתת מציאותו בנפש מה שלא ישתתף במציאות ההיא זולתו מן הנמצאות, עד שימצא בנפשו את מציאותו חקוקה, נפרדת ממה שימצא בנפשו ממציאות שאר הנמצאות. ואי אפשר להשגת האדם זה השיעור מן ההשגה, אבל הוא, עליו השלום, השיג למטה מזה מעט, והוא אשר כינה אותו: +שמות לג, כג+ "וראית את אחורי". ואני עתיד להשלים זה הענין בספר הנבואה.


וכאשר ידעו החכמים, עליהם השלום, כי אלו שני המינים מן הפחיתויות, רצוני לומר: השכליות והמידותיות, הם אשר יחוצו בין האדם ובין ה', ובהם יהיה יתרון מדרגות הנביאים זו על זו - אמרו על קצתם, למה שראו מחכמתם ומידותיהם: "ראויים שתשרה עליהם שכינה כמשה רבנו". ואל יתעלם ממך ענין הדמיון, לפי שהם דימו אותם אליו, לא שישוום עמו, חלילה לאל. וכן אמרו על אחרים: כיהושע, על האופן אשר זכרנו. וזה הוא הענין אשר התכוונו לבארו בזה הפרק.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יולי 17, 2016 8:16 pm

מעט דבש כתב:שמונה פרקים לרמב"ם, פרק ז

הרמב"ם מסביר שהמידות הרעות הם הגורמים למחיצות או הם המחיצות עצמם. אבל סו"ס מה ההבדל בין נבואה עם מחיצות לנבואה בלי מחיצות לא נתבאר.

מעט דבש
הודעות: 4052
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי מעט דבש » א' יולי 17, 2016 8:32 pm

רמב"ם הלכות יסודי התורה ז, ו
כל הדברים שאמרנו הם דרך נבואה לכל הנביאים הראשונים והאחרונים חוץ ממשה רבינו רבן של כל הנביאים.
ומה הפרש יש בין נבואת משה לשאר כל הנביאים
שכל הנביאים בחלום או במראה ומשה רבינו מתנבא והוא ער ועומד שנאמר ובבוא משה אל אהל מועד לדבר אתו וישמע את הקול.
כל הנביאים על ידי מלאך, לפיכך רואים מה שהם רואים במשל וחידה, משה רבינו לא על ידי מלאך שנאמר פה אל פה אדבר בו, ונאמר ודבר ה' אל משה פנים אל פנים, ונאמר ותמונת ה' יביט כלומר שאין שם משל אלא רואה הדבר על בוריו בלא חידה ובלא משל, הוא שהתורה מעידה עליו במראה ולא בחידות שאינו מתנבא בחידה אלא במראה שרואה הדבר על בוריו.
כל הנביאים יראים ונבהלים ומתמוגגין ומשה רבינו אינו כן הוא שהכתוב אומר כאשר ידבר איש אל רעהו כלומר כמו שאין אדם נבהל לשמוע דברי חבירו כך היה כח בדעתו של משה רבינו להבין דברי הנבואה והוא עומד על עומדו שלם.
כל הנביאים אין מתנבאים בכל עת שירצו משה רבינו אינו כן אלא כל זמן שיחפוץ רוח הקודש לובשתו ונבואה שורה עליו ואינו צריך לכוין דעתו ולהזדמן לה שהרי הוא מכוון ומזומן ועומד כמלאכי השרת, לפיכך מתנבא בכל עת שנאמר עמדו ואשמעה מה יצוה ה' לכם, ובזה הבטיחו האל שנאמר לך אמור להם שובו לכם לאהליכם ואתה פה עמוד עמדי, הא למדת שכל הנביאים כשהנבואה מסתלקת מהם חוזרים לאהלם שהוא צרכי הגוף כלם כשאר העם, לפיכך אין פורשין מנשותיהם, ומשה רבינו לא חזר לאהלו הראשון לפיכך פירש מן האשה לעולם ומן הדומה לו ונקשרה דעתו לצור העולמים ולא נסתלק מעליו ההוד לעולם וקרן עור פניו ונתקדש כמלאכים.

רמב"ם, פירוש המשניות סנהדרין י, א
ושהוא עליו השלום הגיע לתכלית הרוממות מעל האנושיות עד שהשיג המעלה המלאכית ונעשה במעלת המלאכים, לא נשאר לפניו שום מסך שלא קרעו ולא עצר בעדו שום מעצור גופני, ולא נשאר בו שום דבר מן החסרון לא מעט ולא הרבה, והושבתו בו הכוחות הדמיוניים והחושים בכל השגותיו, ונתבהל כוחו המתעורר, ונשאר שכל בלבד, ועל ענין זה אמרו עליו שהוא מדבר עם ה' בלי אמצעות המלאכים.
ורציתי לבאר כאן זה הענין הנפלא, ואפרש סתומות פסוקי התורה, ואבאר ענין אמרו פה אל פה וכל הפסוק הזה וזולתו מענינו, לולי שראיתי שהענינים האלו דקים מאד וצריכים להרחבה מרובה והקדמות ומשלים, ושצריך לבאר תחלה מציאות המלאכים ושנויי מעלותיהם לפני הבורא, וכן ביאור הנפש וכל כחותיה, ויתרחב ההקף עד שנגיע לדבר על הצורות שהזכירו הנביאים לבורא ולמלאכיו, ולא יספיק לענין זה לבדו ואפילו אקצר תכלית הקצור מאה דפים, ולכן אניחנו למקומו או בספר ביאורי הדרשות שהבטחתי בו, או בספר הנבואה שהתחלתי לחברו, או בספר שאחבר בפירוש אלו היסודות.
ואחזור לענין היסוד הזה השביעי ואומר שנבואת משה רבינו נבדלה מנבואת כל שאר הנביאים בארבעה הבדלים:
ההבדל הראשון שכל נביא איזה שיהיה אין ה' מדבר אתו כי אם על ידי אמצעי, ומשה בלי אמצעי כמו שאמר פה אל פה אדבר בו.
וההבדל השני שכל נביא לא יבואהו החזון אלא בזמן השינה כמו שאמר בכמה מקומות בחלום הלילה, ויחלם, בחלום חזיון לילה וכו' והרבה מן הענין הזה, או ביום אחר תרדמה הנופלת על הנביא ומצב שבו שובתים כל חושיו ומתרוקנת מחשבתו כעין שינה, ומצב זה נקרא מחזה ומראה, ועליו הוא אומר במראות אלהים. ומשה בא לו הדבור ביום והוא עומד בין שני הכרובים כמו שהבטיחו ה' ונועדתי לך שם ודברתי אתך וכו', אמר יתעלה אם יהיה נביאכם ה' במראה אליו אתודע בחלום אדבר בו. לא כן עבדי משה.
וההבדל השלישי שהנביא כאשר בא לו החזון ואף על פי שהוא במראה ועל ידי מלאך יחלשו כחותיו ומתחלחל גופו וירד עליו מורא עצום מאד כאלו הולך למות, כמו שביאר בדניאל כשדבר עמו גבריאל במראה אמר ולא נשאר בי כח והודי נהפך עלי למשחית ולא עצרתי כח. ואמר ואני הייתי נרדם על פני ופני ארצה, ואמר במראה נהפכו צירי עלי. ומשה אינו כן אלא יבואהו הדבור ולא תארע לו חלחלה כלל והוא אמרו יתעלה ודבר ה' אל משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו, כלומר כשם שלא יארע לאדם שום חרדה מדברי חברו כך הוא עליו השלום לא היה נחרד מן הדבור ואף על פי שהוא פנים בפנים, וזה מחמת חוזק התחברו בשכל כמו שאמרנו.
וההבדל הרביעי שכל הנביאים לא יבואם החזון ברצונם אלא ברצון ה', ויש שישאר הנביא כמה שנים ולא יבואהו חזון, ויש שמבקשין מן הנביא להודיעם דבר בנבואה וישאר עד שתבוא לו הנבואה אחר ימים או אחר חדשים או לא תבוא לו כלל. וכבר ראינו מהם מי שהתכונן על ידי שמחת הלב וזכוך המחשבה כמו שעשה אלישע באמרו ועתה קחו לי מנגן אז בא לו החזון. ואין זה הכרחי שיתנבא כל זמן שיתכונן, אבל משה רבינו כל זמן שירצה אמר עמדו ואשמעה מה יצוה ה' לכם, ואמר דבר אל אהרן אחיך ואל יבוא בכל עת, ואמרו אהרן בבל יבוא ואין משה בבל יבוא.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יולי 17, 2016 8:39 pm

בהל' יסוה"ת החלק המודגש כוונתו לעניין אספקלריא המאירה? או שעניין במראה ולא בחידות הוא עניין נוסף מאספקלריא המאירה.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פרשת בלעם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 18, 2016 9:27 pm

בענין אחר -

בבלי ברכות יב:
אמר רבי אבהו בן זוטרתי אמר רבי יהודה בר זבידא בקשו לקבוע פרשת בלק בקריאת שמע ומפני מה לא קבעוה משום טורח צבור מאי טעמא אילימא משום דכתיב בה אל מציאם ממצרים לימא פרשת רבית ופרשת משקלות דכתיב בהן יציאת מצרים אלא אמר רבי יוסי בר אבין משום דכתיב בה האי קרא כרע שכב כארי וכלביא מי יקימנו ולימא האי פסוקא ותו לא גמירי כל פרשה דפסקה משה רבינו פסקינן דלא פסקה משה רבינו לא פסקינן,
ופירש"י
כרע שכב - דדמי לבשכבך ובקומך, שהקב"ה שומרנו בשכבנו ובקומנו לשכב שלוים ושקטים כארי וכלביא.

ולא הבנתי מה הקשר בין פרשת קרי"ש שנזכר בה בשכבך ובקומך, לכך שהקב"ה שומר עלינו בוקר וערב.
(ובמהרש"א פי' באופ"א, עי"ש).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 577 אורחים