עמוד 1 מתוך 1

כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 8:37 pm
על ידי זקן ששכח
מדרש רבה (שמות מא ה)
"אמר רשב"ל מה כלה זו כל ימים שהיא בבית אביה מצנעת עצמה ואין אדם מכירה וכשבאת ליכנס לחופתה היא מגלה פניה כלומר כל מי שהוא יודע לי עדות יבא ויעיד עלי כך תלמיד חכם צריך להיות צנוע ככלה הזו ומפורסם במעשים טובים ככלה הזו שהיא מפרסמת עצמה הוי ויתן אל משה ככלותו".
האם המנהג כיום שהכלה עומדת בפנים מכוסות סותר לנאמר לעיל, או שמא אין כוונת המדרש שמגלה פניה תחת החופה?

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 8:45 pm
על ידי מורה צדק
הסיבה שכיום מכסים את הכלה, ואין החתן רואה אותה עד אחר החופה היא סיבה הלכתית הנהוגה בקהילות אשכנז, שלא תפרוס דם חימוד.

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 10:05 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מורה צדק כתב:הסיבה שכיום מכסים את הכלה, ואין החתן רואה אותה עד אחר החופה היא סיבה הלכתית הנהוגה בקהילות אשכנז, שלא תפרוס דם חימוד.


למיטב ידיעתי הסיבה היא שלא תראה הטבעת ותחשוב ששווה סכום מסוים ותהיה ריעותא בקידושין, וכשמכוסה סומכת על העדים שמאשרים שהטבעת שו"פ.

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 10:21 pm
על ידי אוצר החכמה
אני לא מבין למה לחפש סיבות
וכי כעורה זו ששנה ר' יוחנן כתובות יז מאי הינומא קרייתא דמנמנמא בה כלתא ועיין רש"י שם ואצלנו שמכסים כל הפנים הוא דבר דומה.

(אפשר לתת טעמים גם בדברי ר' יוחנן אבל צריך לדעת שהגמרא היא הסיבה והטעמים טעמים.

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 10:55 pm
על ידי זקן ששכח
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין למה לחפש סיבות
וכי כעורה זו ששנה ר' יוחנן כתובות יז מאי הינומא קרייתא דמנמנמא בה כלתא ועיין רש"י שם ואצלנו שמכסים כל הפנים הוא דבר דומה.

(אפשר לתת טעמים גם בדברי ר' יוחנן אבל צריך לדעת שהגמרא היא הסיבה והטעמים טעמים.

האם סותרים הדברים לדברי המדרש או שיש ליישב ביניהם?
האם ידוע על מנהג עתיק מימי התנאים שונה ממנהגינו?

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 11:01 pm
על ידי בן באג באג
קנין חופה בחד מתלתא האנפי הוא ההינומא

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 11:06 pm
על ידי זקן ששכח
מעניין מאד שהמדרש הוא בשם רשב"ל שהיה החברותא של ר' יוחנן שממנו מביאה הגמרא את ענין ההינומא. מי יואיל לבארני הענין?

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 11:13 pm
על ידי בן באג באג
הטקסט "וכשבאת ליכנס לחופתה היא מגלה פניה"
למעשה אינו סותר ממש את שעת העמידה בחופה עצמה

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 11:48 pm
על ידי אוצר החכמה
נכון.
אבל הלשון במשנה יוצאה בהינומא משמע לכאורה שיוצאה כן מביתה לחופה.

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 7:41 pm
על ידי מורה צדק
לנוהגים שלא לראות את הכלה כלל עד החופה, האם הם מרימים את ההינומא קודם לראות אותה, עפ"ד הגמ' שלא יקדש אדם עד שיראנה?

וראיה למנהג זה מיעקב שנשא את לאה, ולא ראה אותה כי היא היתה מכוסה בהינומא.

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 7:43 pm
על ידי זקן ששכח
מורה צדק כתב:לנוהגים שלא לראות את הכלה כלל עד החופה, האם הם מרימים את ההינומא קודם לראות אותה, עפ"ד הגמ' שלא יקדש אדם עד שיראנה?

וראיה למנהג זה מיעקב שנשא את לאה, ולא ראה אותה כי היא היתה מכוסה בהינומא.

לדעתך היא המשיכה להתעטף בהינומא כל הלילה? שאם לא כן למה לא הכיר אותה גם בבית.

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 7:52 pm
על ידי מורה צדק
או שכן, או שהיה כ"כ חשוך, והן היו דומות והוא לא הבדיל ביניהם, כי הרי ידוע שכל האירוע היה בחושך, וכל שכן שלבן דאג להחשיך את הבית.

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 8:38 pm
על ידי אוצר החכמה
באותו הקשר לגבי השאלה שאם כך היה זה מקח טעות
מעניין לראות את זה

http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.asp?28056&$20101116203207937&page=160

וכאן http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.asp?50518&$20101116203207937&page=142 (אולי הוא הבין שלא טעה בלילה וידע שהיא לאה אבל בפסוק כתוב בבקר והנה היא לאה)

אבל כאן הקשה בצדק לכאורה עיי"ש בדברי הגרא"ל שטיינמן http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.asp?85033&$20101116203207937&page=73
וקצ"ע מה בדיוק החילוק בין ביאה לכסף. ואולי כוונתו שבביאה מתרצה בכל אופן לגוף זה

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ד' נובמבר 17, 2010 12:58 am
על ידי יחזקאל
זקן ששכח כתב:
מורה צדק כתב:לנוהגים שלא לראות את הכלה כלל עד החופה, האם הם מרימים את ההינומא קודם לראות אותה, עפ"ד הגמ' שלא יקדש אדם עד שיראנה?

וראיה למנהג זה מיעקב שנשא את לאה, ולא ראה אותה כי היא היתה מכוסה בהינומא.

לדעתך היא המשיכה להתעטף בהינומא כל הלילה? שאם לא כן למה לא הכיר אותה גם בבית.

ראיתי כאלו שנוהגים שהכלה ממשיכה להיות מכוסה בהינומא במשך הלילה,
חושבני שבחדר היחוד לא (-^ אבל לא בררתי.

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ד' נובמבר 17, 2010 11:14 pm
על ידי מורה צדק
במצווה טאנץ אני מבין, אבל כל החתונה?

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 2:08 am
על ידי יחזקאל
ככה נוהגים אצלם, אברר אי"ה על מה ולמה.

לגבי מצוה טאנץ יש כאלו שמקפידים שבעת הריקודין עם אביה וביותר עם החתן, פניה תהיה מגולה.

Re: כלה בחופתה בגילוי פנים

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 1:54 pm
על ידי זקן ששכח
אוצר,
ציינת את הגמרא כמקור לכיסוי פנים, אבל בגמרא אין הדבר מוכרח שהרי יש כמה שיטות מה היא הינומא, ולשאר השיטות מהיכי תיתי שמכסה פניה?