עמוד 1 מתוך 1

העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 12:47 am
על ידי הוד_והדר
ושוב לכתב יד תלמיד הרמ"ע מפאנו

אמנם להבין הענין צריך להקדים ולדעת כי כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בצורת אדם בראו, עד שאמרו חכמי האמת (*) שכלליות העולמות גם הם בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, והיודע סודם ומכירם יוכל לרפאות כל מיני תחלואים בצמח, או חיה, או שרץ, שמכוון נגד האבר אשר בו החולי. וכן העולם בכללו הוא בצורת אדם, כי כן מפורשים בכתובים כל איבריו


איפה אמרו זאת חכמי האמת



תודה לכל העונים והמסייעים

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 1:47 am
על ידי יאיר
לגבי העולם ידוע הוא מה שאמרו "אדם-עולם קטן" עשה חיפוש ותמצא.

ראיתי ב"אמרות טהורות חיצוניות ופנימיות" שמביא דוגמאות להשואות בין האדם לעולם.

הנה קישור לכך: http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15 ... 9&page=145

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 1:53 am
על ידי יאיר
מסופר שהביאו שאלה רפואית לחזו"א באדם שצריך לעבור ניתוח והורה שיאמרו לרופאים לנתח דרך הלחי ולא דרך הראש..אכן עשו הרופאים כך (שטענו שזו דרך "ישנה" ברפואה) והניתוח עבר בהצלחה..הסביר החזו"א לא למדתי רפואה אך מס' חולין למדתי ומכיון שגוף הבהמה דומה לגוף האדם ידעתי כיצד צריכים לטפל במקרה זה.

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 2:14 am
על ידי אתנחתא
לכאורה הכוונה לדברי האריז"ל שכל ההאצלה והבריאה היא לפי צורת אדם קדמון כידוע וכמפורסם.

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 9:05 am
על ידי חכם באשי
עי' במאמרו של מ' אידל, "עולם המלאכים בדמות האדם".

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 2:44 pm
על ידי גוראריה
הרבה אריכות בזה יש סביב נושא זה בפרשיות המשכן וכליו. [על שלשת הדגמים המקבילים: עולם, משכן, אדם]כמדומה שהאבן עזרא בתרומה מביא זאת בשם הגאון, וקדום יותר בתנחומא פקודי, ובשל"ה על תרומה ג"כ אריכות גדולה. ובמלבי"ם תרומה צועד בזה בב' מסלולים, ע"פ הפשט וע"פ הסוד. עיי"ש.

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 3:47 pm
על ידי חכם באשי
אציין מהרשום אצלי:

מקבילות מפורטות יותר בין המשכן לעולם [=מעשה בראשית], מצויות בתנחומא, פקודי, ב, ומשם לבמדב"ר, יב יג, ולמדרש אגדה, שמות לח כ. וראה גם מדרש ילמדנו, בתוך: אוצר מדרשים, עמ' 226 טו"ב, סי' נג. להקבלה שונה, ראה: מדרש תדשא, פרק ב (אוצר מדרשים, עמ' 475 טו"ב). בתנחומא ומקבילותיו השתמשו כמה מהראשונים, בשינויים והרחבות, ראה: מדרש ר' שמעיה השושני, בתוך: חי"א גד (עורך), שלשה מאורות הגדולים, יוהנסבורג תשי, עמ' קכה טו"א ('מדרש' זה נדפס לראשונה על-ידי: A. Berliner, ‘Midrasch des R.Schemaja Schoschanni zum Abschnitte`, MGWJ, 13 (1864), pp. 224-231, 259-264., וחי"א גד הדפיסו מחדש בלא לציין את ההדפסה הראשונה!); תורת המנחה, דרשה לד, עמ' 353-352. וראה עוד: דרשות ר' יהושע אבן-שועיב, פרשת ויקהל-פקודי.

הקבלת המשכן לעולם חביבה על רבנו בחיי, הוא רגיל לכתוב ש"המשכן דוגמא לבריאת העולם", או "שמשכן שקול כנגד בריאת העולם" וכדומה, אך לא תמיד פירט מקבילותיהם.
בנוסף לכך, הוא גם מפרט את ההקבלה המשולשת משכן-עולם-אדם, ראה: פירוש רבנו בחיי, שמות כה ט. פירוט אחר להקבלה המשולשת מצויה בספרו כד הקמח, ערך 'לולב', אלא ששם ההקבלה היא לשונית ולא עניינית, ומקורה בשמו"ר, לג ד.

קדם לרבינו בחיי מדרש ר' שמעיה השושני, עמ' קכה-קכו, קכח ואילך, הוא מקביל שוב, ובמעט, את המשכן לעולם ולאדם, אך עיקר הקבלותיו הם למאורעות הזמנים. היינו, הקבלתו מרובעת: משכן-עולם-אדם-זמן. ולא מצאתי לו חבר, והשווה להקבלה הרגילה בספר יצירה: עולם-שנה-נפש.

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 4:53 pm
על ידי אתנחתא
מה הקשר לבין מקבילות משכן עולם לנידו"ד? סתם בקיאות בעלמא?

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 5:05 pm
על ידי חכם באשי
ומה מפריעה לך הבקיאות?...

לגופו של ענין, חוץ מהפיסקא הראשונה (המדברת בהשוואת: עולם=משכן, שהזכירה גוראריה, לעיל), שאר דבריי שייך לענין השוואת עולם=אדם.

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 5:28 pm
על ידי הוד_והדר
הבקיאות טובה כשהיא בא להוסיף להענין הספציפי

ואיפה איתא ענין שהצמחים נבראו בצורת אדם, וכן החיות,

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 7:03 pm
על ידי זקן ששכח
הוד_והדר כתב:הבקיאות טובה כשהיא בא להוסיף להענין הספציפי

ואיפה איתא ענין שהצמחים נבראו בצורת אדם, וכן החיות,

לצערי אין בקיאותי מגעת, אלא לסייע בפרט קטן אחד אודות הדודאים, שכך כתב הרמב"ן.

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 8:15 pm
על ידי גוראריה
אתנחתא כתב:מה הקשר לבין מקבילות משכן עולם לנידו"ד? סתם בקיאות בעלמא?

פשוט, כמו שציינתי חלק גדול מהמקבילות בין עולם לאדם עוסקים גם במודל הבינוני: המשכן.

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ג' נובמבר 16, 2010 8:17 pm
על ידי גוראריה
ואיפה איתא ענין שהצמחים נבראו בצורת אדם, וכן החיות,[/quote]
המעיין היטב בדבריו יראה שכוונתו שכלל עולם החי, וכלל עולם הצומח מקבילים כ"א מהם לצורת אדם.

[וממילא גם אין ענין דודאים לכאן כי לא דובר על צמח פרטי.]

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: א' נובמבר 21, 2010 2:22 am
על ידי יאיר
גוראריה כתב:הרבה אריכות בזה יש סביב נושא זה בפרשיות המשכן וכליו. [על שלשת הדגמים המקבילים: עולם, משכן, אדם]כמדומה שהאבן עזרא בתרומה מביא זאת בשם הגאון, וקדום יותר בתנחומא פקודי, ובשל"ה על תרומה ג"כ אריכות גדולה. ובמלבי"ם תרומה צועד בזה בב' מסלולים, ע"פ הפשט וע"פ הסוד. עיי"ש.

ויש לחדש שכיון שהמשכן מקביל לעולם, עתה מובן מדוע אותן מלאכות שנעשו במשכן אסורות עלינו בשבת, דכל מלאכות אלו נעשו ע"י הקב"ה בבריאת העולם ובשביעי שבת ונמצא שבשביתתנו ממלאכות אלו בשבת הוי עדות גמורה לשביתת ה' בשבת ממלאכות אלו שנעשו ב6 הימים הקודמים..ולצורך דוגמא מלאכת "בורר" יכולה להקביל להבדל האור והחושך, ההבדלה בין מים למים ובמיוחד בין הים ליבשה.
מלאכת "הבערה" כנגד המאורות וכן הלאה..
וכן במשכן, המנורה כנגד השמש וכו'..ומסתמא נכתבו הדברים באחד המקורות שהביא גור אריה או חכם באשי או במקום אחר..(אשמח לשמוע).

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ב' מרץ 19, 2012 12:52 am
על ידי יאיר

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ב' מרץ 19, 2012 1:52 pm
על ידי צביב
אולי כתוב בענין זה בקונטרס שבעים כוחות באדם
על פי דברי הגר"א בישעי'

Re: העולמות נבראו בצורת אדם, וכן החיות והצמחים, מקורו?

פורסם: ה' פברואר 23, 2023 6:00 pm
על ידי עושה חדשות
חכם באשי כתב:אציין מהרשום אצלי...
על משכן-עולם-אדם ראה עוד במצורף;