מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'עיר ציון תמלא' במה?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עוד יהודי
הודעות: 146
הצטרף: א' מאי 01, 2016 11:19 pm

'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי עוד יהודי » א' אוגוסט 21, 2016 5:48 pm

בפיוט צור משלו, ישנו בית 'יבנה המקדש עיר ציון תמלא', ולא ביאר הפייטן במה תמלא ה[עיר] ציון, ויש לבאר בתרי אנפי.
א. באנשים ועולי רגלים.
ב. עה"כ ומלאה ציון צדק ומשפט, וכן מלאתי משפט וכדו'.

אוצר בלום
הודעות: 76
הצטרף: א' אפריל 07, 2013 7:28 pm

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי אוצר בלום » א' אוגוסט 21, 2016 6:25 pm

עוד יהודי כתב:בפיוט צור משלו, ישנו בית 'יבנה המקדש עיר ציון תמלא', ולא ביאר הפייטן במה תמלא ה[עיר] ציון, ויש לבאר בתרי אנפי.

א. באנשים ועולי רגלים.

ב. עה"כ ומלאה ציון צדק ומשפט, וכן מלאתי משפט וכדו'.



א. ע"ד הכתוב "ורחובות העיר ימלאו ילדים וילדות וגו'" (זכריה ד א)

ב. כוונתך לפסוק בישעיה ל"ג ה' "מילא ציון משפט וצדקה"?

בכל אופן יש גם: "תשואות מלאה עיר הומיה קריה עליזה" (ישעיה כב ב).

ומה שמעניין פה שבפיוט למוצ"ש 'חדש ששוני' יש לשון דומה: 'ציון תמלא מעם אלה, קרית מלך רב אז נעלה'.

מחולת המחנים
הודעות: 3260
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' אוגוסט 21, 2016 7:51 pm

אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אוגוסט 21, 2016 8:33 pm

מחולת המחנים כתב:אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".

"אמלאה החרבה" היינו אתמלא מחורבתה, ראה רש"י ומצודות על הפסוק (ומגילה ו, א). ובוודאי שאין זו כוונת הפיוט.

ופירוש אִמלאה (בנין נפעל) היינו אני אתמלא, משא"כ תמַלֵא (בנין פיעל) פירושו אתה הקב"ה תמלא.

פלגינן
הודעות: 3236
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי פלגינן » א' אוגוסט 21, 2016 9:20 pm

בזמירות 'מתיבתא' של עו"ה מובא 'עיר ציון תמלא' - בישראל כאשר מילאוה קודם שגלו ממנה. סידור בית יעקב. ובמטה יהודה פירש שציון תמלא משלל העמים.

כח הטענה
הודעות: 242
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי כח הטענה » א' אוגוסט 21, 2016 10:29 pm

מחולת המחנים כתב:אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".
יפה!

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אוגוסט 21, 2016 10:55 pm

כח הטענה כתב:
מחולת המחנים כתב:אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".
יפה!

אולי תסביר מה יפה?

אברהם
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי אברהם » א' אוגוסט 21, 2016 11:02 pm

עיר ציון תמלא = תשלים.

כמו 'אבני מילואים' = אשלמותא, וכמו 'ואמלא אותו רוח אלקים' - אשלים. וכמו שכתב הרמב"ן דלפעמים למלאות משמש במובן של להשלים את הדבר.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי פלתי » א' אוגוסט 21, 2016 11:18 pm

עיר ציון תמלא. משלל העמים, כמ"ש מלא ציון משפט וצדקה (ישעיהו ל"ג) ופירש הרד"ק מלא ציון משלל העמים במשפט וצדקה. (מטה יהודה).

כח הטענה
הודעות: 242
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי כח הטענה » ב' אוגוסט 22, 2016 1:13 pm

סגי נהור כתב:
כח הטענה כתב:
מחולת המחנים כתב:אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".
יפה!

אולי תסביר מה יפה?

הפירוש יפה. אלא מה? שמא היה בהעלם משכלך הזך מאמר חז"ל אם מלאה זו חרבה זו ולכן טחו עיניך מראות את יופי הפירוש.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוגוסט 22, 2016 1:18 pm

כח הטענה כתב:הפירוש יפה. אלא מה? שמא היה בהעלם משכלך הזך מאמר חז"ל אם מלאה זו חרבה זו ולכן טחו עיניך מראות את יופי הפירוש.

לו היית טורח לקרוא שתי תגובות אחרונית לפני שמיהרת להגיב בעצמך, היית רואה שציינתי בעצמי למאמר חז"ל זה.
וגם היית מבין למה פירוש זה אינו יכול להיות הפירוש הנכון.

כח הטענה
הודעות: 242
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי כח הטענה » ב' אוגוסט 22, 2016 1:25 pm

סגי נהור כתב:
כח הטענה כתב:הפירוש יפה. אלא מה? שמא היה בהעלם משכלך הזך מאמר חז"ל אם מלאה זו חרבה זו ולכן טחו עיניך מראות את יופי הפירוש.

לו היית טורח לקרוא שתי תגובות אחרונית לפני שמיהרת להגיב בעצמך, היית רואה שציינתי בעצמי למאמר חז"ל זה.
וגם היית מבין למה פירוש זה אינו יכול להיות הפירוש הנכון.
תנוח דעתך. קראתי את מה שכתבת (זה לא היה כזו טירחה) ולא נראה לי שיש בדבריך ממש. מותר לי?

ונתנו ידידים
הודעות: 1207
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' אוגוסט 22, 2016 4:28 pm

סגי נהור כתב:
מחולת המחנים כתב:אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".

"אמלאה החרבה" היינו אתמלא מחורבתה, ראה רש"י ומצודות על הפסוק (ומגילה ו, א). ובוודאי שאין זו כוונת הפיוט.

ופירוש אִמלאה (בנין נפעל) היינו אני אתמלא, משא"כ תמַלֵא (בנין פיעל) פירושו אתה הקב"ה תמלא.

אני לא מבין דברי כבודו מה זה משנה כלפי פי' המילות של 'מלא' מי ממלא אותה, וגם שם אתמלא מחורבתה מהו פי' המילות של אתמלא עם מה ימלא?

שמש
הודעות: 1579
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי שמש » ב' אוגוסט 22, 2016 4:45 pm

סגי נהור כתב:
מחולת המחנים כתב:אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".

"אמלאה החרבה" היינו אתמלא מחורבתה, ראה רש"י ומצודות על הפסוק (ומגילה ו, א). ובוודאי שאין זו כוונת הפיוט.

ופירוש אִמלאה (בנין נפעל) היינו אני אתמלא, משא"כ תמַלֵא (בנין פיעל) פירושו אתה הקב"ה תמלא.

גם בפיוט הוא 'תימלא' בת' חרוקה (כמו ייבנה המקדש).

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוגוסט 22, 2016 7:14 pm

ונתנו ידידים כתב:
סגי נהור כתב:
מחולת המחנים כתב:אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".

"אמלאה החרבה" היינו אתמלא מחורבתה, ראה רש"י ומצודות על הפסוק (ומגילה ו, א). ובוודאי שאין זו כוונת הפיוט.

ופירוש אִמלאה (בנין נפעל) היינו אני אתמלא, משא"כ תמַלֵא (בנין פיעל) פירושו אתה הקב"ה תמלא.

אני לא מבין דברי כבודו מה זה משנה כלפי פי' המילות של 'מלא' מי ממלא אותה, וגם שם אתמלא מחורבתה מהו פי' המילות של אתמלא עם מה ימלא?

כוונתי פשוטה. פירוש הכתוב הוא לגריעותא, שהאויב יתמלא מתוך חורבנה של ירושלים, לא שירושלים תתמלא.

לכן יש נפק"מ גדולה אם אומרים "אִמָלאה" בחיריק בבנין נפעל, דהיינו שאחר יתמלא מחורבן ירושלים, או כבפיוט - "תמלא" את ירושלים.

מחולת המחנים
הודעות: 3260
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' אוגוסט 22, 2016 7:26 pm

סגי נהור כתב:כוונתי פשוטה. פירוש הכתוב הוא לגריעותא, שהאויב יתמלא מתוך חורבנה של ירושלים, לא שירושלים תתמלא.

ניתי ספר ונחזי, גמ' מגילה (דף ו' ע"א) "קסרי וירושלים, אם יאמר לך אדם חרבו שתיהן אל תאמן ישבו שתיהן אל תאמן, חרבה קסרי וישבה ירושלים חרבה ירושלים וישבה קסרי תאמן, שנאמר אמלאה החרבה אם מליאה זו חרבה זו אם מליאה זו חרבה זו".
והיינו שמפסוק זה למדו חז"ל את שני הדברים: שקיסרי תתמלא מחורבנה של ירושלים ולעתיד לבוא תתמלא ירושלים מחורבנה של קיסרי, ולכאורה על זה יסד הפייטן את תחינתו "עיר ציון תמלא".


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 162 אורחים