עמוד 1 מתוך 1

'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 5:48 pm
על ידי עוד יהודי
בפיוט צור משלו, ישנו בית 'יבנה המקדש עיר ציון תמלא', ולא ביאר הפייטן במה תמלא ה[עיר] ציון, ויש לבאר בתרי אנפי.
א. באנשים ועולי רגלים.
ב. עה"כ ומלאה ציון צדק ומשפט, וכן מלאתי משפט וכדו'.

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 6:25 pm
על ידי אוצר בלום
עוד יהודי כתב:בפיוט צור משלו, ישנו בית 'יבנה המקדש עיר ציון תמלא', ולא ביאר הפייטן במה תמלא ה[עיר] ציון, ויש לבאר בתרי אנפי.

א. באנשים ועולי רגלים.

ב. עה"כ ומלאה ציון צדק ומשפט, וכן מלאתי משפט וכדו'.



א. ע"ד הכתוב "ורחובות העיר ימלאו ילדים וילדות וגו'" (זכריה ד א)

ב. כוונתך לפסוק בישעיה ל"ג ה' "מילא ציון משפט וצדקה"?

בכל אופן יש גם: "תשואות מלאה עיר הומיה קריה עליזה" (ישעיה כב ב).

ומה שמעניין פה שבפיוט למוצ"ש 'חדש ששוני' יש לשון דומה: 'ציון תמלא מעם אלה, קרית מלך רב אז נעלה'.

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 7:51 pm
על ידי מחולת המחנים
אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 8:33 pm
על ידי סגי נהור
מחולת המחנים כתב:אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".

"אמלאה החרבה" היינו אתמלא מחורבתה, ראה רש"י ומצודות על הפסוק (ומגילה ו, א). ובוודאי שאין זו כוונת הפיוט.

ופירוש אִמלאה (בנין נפעל) היינו אני אתמלא, משא"כ תמַלֵא (בנין פיעל) פירושו אתה הקב"ה תמלא.

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 9:20 pm
על ידי פלגינן
בזמירות 'מתיבתא' של עו"ה מובא 'עיר ציון תמלא' - בישראל כאשר מילאוה קודם שגלו ממנה. סידור בית יעקב. ובמטה יהודה פירש שציון תמלא משלל העמים.

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 10:29 pm
על ידי כח הטענה
מחולת המחנים כתב:אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".
יפה!

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 10:55 pm
על ידי סגי נהור
כח הטענה כתב:
מחולת המחנים כתב:אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".
יפה!

אולי תסביר מה יפה?

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 11:02 pm
על ידי אברהם
עיר ציון תמלא = תשלים.

כמו 'אבני מילואים' = אשלמותא, וכמו 'ואמלא אותו רוח אלקים' - אשלים. וכמו שכתב הרמב"ן דלפעמים למלאות משמש במובן של להשלים את הדבר.

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 11:18 pm
על ידי פלתי
עיר ציון תמלא. משלל העמים, כמ"ש מלא ציון משפט וצדקה (ישעיהו ל"ג) ופירש הרד"ק מלא ציון משלל העמים במשפט וצדקה. (מטה יהודה).

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 1:13 pm
על ידי כח הטענה
סגי נהור כתב:
כח הטענה כתב:
מחולת המחנים כתב:אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".
יפה!

אולי תסביר מה יפה?

הפירוש יפה. אלא מה? שמא היה בהעלם משכלך הזך מאמר חז"ל אם מלאה זו חרבה זו ולכן טחו עיניך מראות את יופי הפירוש.

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 1:18 pm
על ידי סגי נהור
כח הטענה כתב:הפירוש יפה. אלא מה? שמא היה בהעלם משכלך הזך מאמר חז"ל אם מלאה זו חרבה זו ולכן טחו עיניך מראות את יופי הפירוש.

לו היית טורח לקרוא שתי תגובות אחרונית לפני שמיהרת להגיב בעצמך, היית רואה שציינתי בעצמי למאמר חז"ל זה.
וגם היית מבין למה פירוש זה אינו יכול להיות הפירוש הנכון.

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 1:25 pm
על ידי כח הטענה
סגי נהור כתב:
כח הטענה כתב:הפירוש יפה. אלא מה? שמא היה בהעלם משכלך הזך מאמר חז"ל אם מלאה זו חרבה זו ולכן טחו עיניך מראות את יופי הפירוש.

לו היית טורח לקרוא שתי תגובות אחרונית לפני שמיהרת להגיב בעצמך, היית רואה שציינתי בעצמי למאמר חז"ל זה.
וגם היית מבין למה פירוש זה אינו יכול להיות הפירוש הנכון.
תנוח דעתך. קראתי את מה שכתבת (זה לא היה כזו טירחה) ולא נראה לי שיש בדבריך ממש. מותר לי?

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 4:28 pm
על ידי ונתנו ידידים
סגי נהור כתב:
מחולת המחנים כתב:אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".

"אמלאה החרבה" היינו אתמלא מחורבתה, ראה רש"י ומצודות על הפסוק (ומגילה ו, א). ובוודאי שאין זו כוונת הפיוט.

ופירוש אִמלאה (בנין נפעל) היינו אני אתמלא, משא"כ תמַלֵא (בנין פיעל) פירושו אתה הקב"ה תמלא.

אני לא מבין דברי כבודו מה זה משנה כלפי פי' המילות של 'מלא' מי ממלא אותה, וגם שם אתמלא מחורבתה מהו פי' המילות של אתמלא עם מה ימלא?

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 4:45 pm
על ידי שמש
סגי נהור כתב:
מחולת המחנים כתב:אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".

"אמלאה החרבה" היינו אתמלא מחורבתה, ראה רש"י ומצודות על הפסוק (ומגילה ו, א). ובוודאי שאין זו כוונת הפיוט.

ופירוש אִמלאה (בנין נפעל) היינו אני אתמלא, משא"כ תמַלֵא (בנין פיעל) פירושו אתה הקב"ה תמלא.

גם בפיוט הוא 'תימלא' בת' חרוקה (כמו ייבנה המקדש).

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 7:14 pm
על ידי סגי נהור
ונתנו ידידים כתב:
סגי נהור כתב:
מחולת המחנים כתב:אולי ע"ד הכתוב "אמלאה החרבה".

"אמלאה החרבה" היינו אתמלא מחורבתה, ראה רש"י ומצודות על הפסוק (ומגילה ו, א). ובוודאי שאין זו כוונת הפיוט.

ופירוש אִמלאה (בנין נפעל) היינו אני אתמלא, משא"כ תמַלֵא (בנין פיעל) פירושו אתה הקב"ה תמלא.

אני לא מבין דברי כבודו מה זה משנה כלפי פי' המילות של 'מלא' מי ממלא אותה, וגם שם אתמלא מחורבתה מהו פי' המילות של אתמלא עם מה ימלא?

כוונתי פשוטה. פירוש הכתוב הוא לגריעותא, שהאויב יתמלא מתוך חורבנה של ירושלים, לא שירושלים תתמלא.

לכן יש נפק"מ גדולה אם אומרים "אִמָלאה" בחיריק בבנין נפעל, דהיינו שאחר יתמלא מחורבן ירושלים, או כבפיוט - "תמלא" את ירושלים.

Re: 'עיר ציון תמלא' במה?

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 7:26 pm
על ידי מחולת המחנים
סגי נהור כתב:כוונתי פשוטה. פירוש הכתוב הוא לגריעותא, שהאויב יתמלא מתוך חורבנה של ירושלים, לא שירושלים תתמלא.

ניתי ספר ונחזי, גמ' מגילה (דף ו' ע"א) "קסרי וירושלים, אם יאמר לך אדם חרבו שתיהן אל תאמן ישבו שתיהן אל תאמן, חרבה קסרי וישבה ירושלים חרבה ירושלים וישבה קסרי תאמן, שנאמר אמלאה החרבה אם מליאה זו חרבה זו אם מליאה זו חרבה זו".
והיינו שמפסוק זה למדו חז"ל את שני הדברים: שקיסרי תתמלא מחורבנה של ירושלים ולעתיד לבוא תתמלא ירושלים מחורבנה של קיסרי, ולכאורה על זה יסד הפייטן את תחינתו "עיר ציון תמלא".